אני כותב את הדברים כיוון שאין לי יותר כוח לשתוק, ומפני שכנראה מדובר בתופעה גדולה ורחבה בציבור שלנו.

יחד עם עוד למעלה מ-15 משפחות צעירות בראשית דרכן, נפלתי קרבן להונאה במאות אלפי שקלים של אדם מכובד ומוכר, שלווה מאיתנו כספים למטרה מסויימת, ומאז שיקר ורימה לאורך כל הדרך. כך מרגישות כל המשפחות.

עכשיו הוא מנסה לגשת לפשיטת רגל ולא מוכן להסביר לנו לאן נעלם הכסף. הדברים נמצאים בחקירת משטרה ובבית המשפט, אבל גלגלי הצדק טוחנים לאט לאט ומצפות לנו שנים קשות ולא פשוטות.

כל הכאב, עוגמת הנפש, התסכול והכעס היו יכולים להימנע אילו מספר אנשים באותו היישוב ומחוצה לו שנפגעו מאותו אדם, כמה שנים וחודשים לפני, היו מספרים על העוול שנעשה להם. חלקם אף הצטערו על כך שלא דיברו יותר.

באופן אישי אין לי שום ביקורת כלפי אלה שלא דיברו. כנראה שגם אני הייתי פועל בדיוק באותה צורה. זה באמת לא נעים, יש לאדם הזה משפחה וילדים, אסור לומר לשון הרע וכו'.

היום אני מבין למה לפעמים לא רק מותר, אלא חובה לומר לשון הרע כשזה לתועלת ובתנאים מסוימים כפי שכותב החפץ חיים. היום אני מבין כמה תועלת יש לפעמים באמירת לשון הרע בצורה מדויקת. משפחה וילדים יש לפעמים הרבה יותר בצד הנפגע, למעלה מ 15 משפחות ועשרות ילדים שנפגעו ממנו.

ברור שאותו אדם הוא האשם המרכזי, וגם אנחנו, הנפגעים, היינו צריכים כנראה לברר יותר, אבל גם מוטלת על כולנו אחריות חברתית וקהילתית לבער את הרע מקרבנו ולא לתת לאחרים ליפול במקום בו אנו נפלנו, גם במחיר של בושה ועוגמת נפש שעלולה להיגרם לאדם הפוגע ולמשפחתו.

יש לקחים רבים שלמדתי מהסיפור הקשה והמכוער הזה. אחד מהם הוא ההכרח לפרסם ולהזהיר מפני מעשיהם של אנשים הן בענייני שידוכים, הן בהטרדות ומעשים מגונים והן בתחום המסחר וההלוואות. אני קודם כל מפנה את הדברים כלפיי. כן, לפעמים צריך לומר לשון הרע.

לפני שבוע שמעתי ממקור ראשון על אדם, חבר קהילה דתית לאומית בדרום, שלווה כמה מאות שקלים למשפחה ממשפחות רבות בקהילתו בטענה שהוא צריך עזרה מקומית ושהוא יחזיר את הכספים. אחת המשפחות הצדיקות אף הגדילה לעשות ונתנה את מספר כרטיס האשראי שלה כדי לעזור לו.

אותו אדם "חגג" עם כרטיס האשראי של אותה משפחה והוציא ממנה 60,000 שקלים בזמן קצר. כאשר הסיפור התגלה, רבים הבינו שהם לא היחידים שהוא לווה מהם כספים ושהם נפלו לתרמית. הסתבר שאותה משפחה חיה בעבר בקהילה במרכז הארץ, גם שם פעלה באותה צורה, שם הסיפור התפוצץ וכנראה לא דובר מספיק אולי מהסיבה שיש כאן משפחה וילדים וזה לשון הרע וכו'.

המשפחה הזו עברה לקהילה אחרת, וסיפור ההונאה חזר על עצמו שוב, וגם שם לא דיברו כנראה מספיק, והנה הגענו לקהילה השלישית וגם כאן עוגמת נפש גדולה לכל כך הרבה אנשים.

בווידוי הגדול של רבינו ניסים כתוב "את אשר הקלת, החמרתי. ואת אשר החמרת, הקלתי". "את אשר החמרת, הקלתי" זה מובן, אלו כל הדברים שהקלנו וחיפפנו בהם. "את אשר הקלת, החמרתי" צריך ביאור, ושמעתי מרב גדול שאולי הכוונה גם לענייננו, יש היתר לומר לשון הרע לצורך ובתנאים מסוימים, ואנחנו החמרנו ולא אמרנו, ובגלל זה הכשלנו אחרים, על זה צריך ווידוי.

ביום כיפור הקרוב כשאכה ב"על חטא שחטאנו לפניך בלשון הרע" אחשוב על כל הפעמים הרבות שדיברתי לשון הרע וגם על מעט הפעמים שהייתי צריך לדבר ולא דיברתי לשון הרע.

אליעד אברקי הוא ראש תנועת הבוגרים בתנועת 'בני עקיבא', מתגורר בירוחם