ביטן לראשי השירות הלאומי: לא עוד 12 בנות בדירה - סרוגים

ביטן לראשי השירות הלאומי: לא עוד 12 בנות בדירה

בדיון בועדת הקליטה של הכנסת ביקר יו"ר הועדה דוד ביטן את עמותות השירות הלאומי והודיע להם "לא יותר מ-6 בנות בדירה. אגודה שלא תעמוד בכך – לא תקבל בנות-שירות"

ביטן לראשי השירות הלאומי: לא עוד 12 בנות בדירה
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

דירות ישנות ורכזות שלא מתפקדות, אלו חלק מהתנאים איתן בנות שרות לאומי מתמודדות, אך היום (רביעי) דנה ועדת העלייה והקליטה בתנאיהן של הבנות-העולות המשרתות במסגרת זו.

יו"ר הוועדה, דוד ביטן (הליכוד) הדגיש, כי כ-150 בנות עולות לארץ מדי שנה על-מנת לשרת במסגרת השרות הלאומי. מרבית המתנדבות מארה"ב וצרפת אך הן מופלות לרעה לעומת החיילים הבודדים. להבדיל מחיילים בודדים, בנות השירות הלאומי לא זוכות להכרה ממסדית ולהטבות.

ביטן סיפר רק לאחרונה פעל מול רשות האוכלוסין וההגירה, לאשר הגעתם של הורי מתנדבות השירות הלאומי לביקור בארץ, בתקופת הקורונה, בדומה לאפשרות ביקורי הורי החיילים הבודדים בישראל. לדבריו, טרם קיימת חובת-העברת-מידע בין רשות השירות הלאומי-אזרחי למשרד הקליטה, כפי הקיים בין משרד הקליטה לצה"ל לגבי חיילים בודדים עולים.

עוד באותו נושא

23 בנות שירות בפרדס חנה נדחסות לדירה אחת


4

ביטן דרש כי המוסדות בהן הבנות מתנדבות ידאגו לאירוחן הראוי בשבתות ובחגים, ולהסדיר בהקדם את התקנות המסדירות את מעמד בנות-השירות העולות. בנוסף, דרש ביטן לקבל דו"ח על פעילותן ותפקודן של רכזות השירות.

ד"ר אילה אליהו, חוקרת במרכז המידע והמחקר, סיפרה על עיכוב לעיתים במתן הפטור משירות צבאי, שהוא תנאי להתנדבות בשירות הלאומי.

לדברי עולה מלונדון המתנדבת במד"א, "עליתי לארץ כדי לתרום למדינה בדרך הכי טובה. שיפרתי במיוחד את העברית, למרות הקושי בעבודה השוטפת". היא סיפרה כי בחופשת פסח האחרונה היא נדרשה לפנות את דירתה, למרות שאין להם משפחה בארץ ומקום להתגורר בו בחופשות.

עולה מקוסטה-ריקה המתנדבת בשערי צדק, סיפרה כי "החלום וכל החיים היו לעלות לארץ ולאהוב את המדינה. אני גאה בעבודתי, ועובדות יותר מהנדרש". היא סיפרה על מגורים בדירה עם 11 בנות נוספות, ללא שירותים ומקלחת תקינים, וחוסר-מקום לחפצים פרטים.

דירה עם 12 בנות זה מוגזם

ראובן פינסקי, מנהל הרשות, טען כי במשך שבועיים בחופשות יש לשפץ את הדירות, ולסייד אותן מחדש ולרשות אין מערכת נדבנית כמו שיש לחיילים-בודדים. לדבריו, אסור להטיל את ההפרש בין התעריף הנדרש לבין זה המועבר ע"י הגוף המפעיל. ההפרש חייב להיות ממומן ומסובסד ע"י המדינה – ולא ע"י הגוף המפעיל. הוא סיפר על דאגה מיוחדת לבנות-עולות הנאלצות להיכנס לבידוד, אך ציין כי המחסור בתקציב הוא רוחבי – למשימות רבות.

ביטן דרש מפינסקי למצוא פתרון-דיור לבנות-העולות באותן שבועיים. "האגודות להתנדבות חייבות לדאוג לדיור חילופי לבנות שכאלו – וללא התחייבות זו הם לא יזכו לתקני שרות. דירה עם 12 בנות זה מוגזם, לא ייתכן שיהיו יותר מ-6 בנות בדירה. רכזת שלא מבצעת את עבודתה, לא מבקרת ובודקת את התנאים בדירות-השרות – חייבת להיות מוחלפת". ירון לוץ, מנכ"ל האגודה להתנדבות, הכחיש חלק מהטענות שהועלו בדיון.

יוסי טייב (ש"ס) הזדעזע מ"התנאים בהם חיות בנות השירות, וחובה לסייע להם גם במימון המזון היומיומי", אופיר סופר (ימינה) טען כי "השירות הלאומי בישראל חייב שדרוג רחב. מתייחסים אליהן כסרח-עודף – ולכן נשכחות הזכויות וההטבות שלהן", מיכל קוטלר-וונש (כחול לבן) דרשה שוויון מלא בין שרות לאומי לשרות צבאי, "כי לא ייתכן שהבנות הללו צריכות לבוא ולהילחם על הזכויות שלה", ואילו יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם) תמה "כיצד מי שבא להתנדב ולשרת את המדינה – והמדינה לא ממהרת לחבק אותו".

בחוק עדיין לא קיימת הגדרה חוקית לבת שירות בודדה, שתקנה לה הטבות כמו לחייל בודד, וגם בשחרור – הבנות אינן זוכות להטבות ממשרד הביטחון. לפני שנה, רשות השירות הלאומי-אזרחי הכינה תקנות המאפשרות ליהודי התפוצות, שאינם אזרחי המדינה להתנדב לשירות הלאומי האזרחי, אך התקנות טרם אושרו על ידי השר הממונה. הרשות אף עובדת על תקנות להגדרת מתנדב "בודד" – שאף הן טרם אושרו.

"האגודה להתנדבות", "בת עמי", "שלומית" ו"עמינדב" הם הגופים העיקריים המלווים את בנות השירות, כאשר כל ארגון מעניק סיוע שונה לכל מתנדבת אצלו, ואין אחידות בין הארגונים במתן ההטבות. בין העזרה המוענקת, מימון מלא לקורס פסיכומטרי בצרפתית, עזרה באיתור משפחה מאמצת וסדנאות הכנה לחיים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
למה שפשוט לט...
הצעת יעול | 12-08-2020 15:28
למה שפשוט לט יתגייסו לצבא, והצבא יאייש את כל התפקידים האלו? אמנם כמה עסקנים מהמפדל ימצאו את עצמם מיותרים אבל זה יהיה לטובת לכולם. הגיע הזמן לסגור את המפעל המושחת והמיותר הזה.
מפעל מושחת ?
אליעזר | 13-08-2020 0:06
אולי תשאל את מנהלי בתי החולים, בתי הספר, מתנסים, מפעלי הרפואה ורווחה המטפלים בילדים חולים ומשפחות מצוקה, (רשימת המסגרות בהם פועלות הבנות ארוכה מידי ולכן נסתפק בחלק קטן) כנראה לא התעניינת איך מידי שנה הם מהללים את הבנות מהשירות הלאומי.
, ...
מני | 12-08-2020 20:40
, חבל ששואלים אותך בכלל. הגיוס צריך להיות חובה לכל היהודיות.
תשלח אתה...
בני | 12-08-2020 20:23
תשלח אתה את הבת שלך לצבא...ואז תבוא לספר לנו איך היה לה. אחרי 21 שנות מילואים הבת שלי לעולם לא תפגוש את צהל.
2
שירות לאומי
אני | 12-08-2020 15:46
נראה דבר מיותר ולא יעיל.
3
חבל מאוד שאנשים...
אשר ליכטבראון | 12-08-2020 19:16
חבל מאוד שאנשים שאין להם מושג קלוש על התרומה האדירה של עשרות אלפי מתנדבי השרות הלאומי לעם ולקהילה. ידידי, אני מזמין אותך להצטרף אלי ליום אחד סיור בשטח ותדבר אחרת.
חיילות יעשו...
לא מדוייק | 13-08-2020 10:05
חיילות יעשו את אותה העבודה בדיוק. מפעל מושחת ומיותר.
4
רכזות לא מתפקדות???חודשיים...
רכזת בנות שרות | 12-08-2020 19:50
רכזות לא מתפקדות???חודשיים וחצי בקורונה,בת השרות הבודדה שלי גרה יום-יום אצלי בבית ואצל המשפחה המאמצת מהקהילה המקומית...כולל שבתות וליל הסדר! היום,בסיום שנה היא בוחרת להישאר לגור בעיר, ולחפש דווקא כאן עבודה..(ואנחנו ממוקמים בקצה קצה הארץ...) אבל היא מצאה כאן בית חם וקהילה מחבקת.. תוהה איזה עוד מסגרת היתה נותנת מענה כזה..
תנו להיכנס לדירות...
םםם | 13-08-2020 7:08
תנו להיכנס לדירות בנות שירות ונראה איך המצב נראה מבפנים .
5
ח ...
ע | 12-08-2020 19:54
ח
6
אולי סוף סוף תבוא הבשורה
מפדלניק | 13-08-2020 9:03
חמש בנות שלי עשו שירות לאומי. כל אחת במקום אחר בארץ. לרוב בתת-תנאים. דירות-חורבות, צפוף, לא מתוחזק. ביחס הפוך לתרומה שלהן לחברה הישראלית. בושה. אולי ביטן יעשה לזה סוף. הלוואי.
7
40% מהסרוגות עוזבות-בגלל דברים כשירות לאומי
יאיר | 13-08-2020 14:15
הבנות של היום רוצות חויה משמעותית ועבודה מתאגרת עם תרומה אמיתית ולא 'עבודות של בנות' כמו שיש לשירות הלאומי להציע.