תעתועי בחירות ונאום מכונן אחד: סיכום פוליטי - סרוגים

תעתועי בחירות ונאום מכונן אחד: סיכום פוליטי

יציאה לבחירות במקרה של פסילת נתניהו כשהשרביט אמורה לעבור לגנץ הייתה קו אדום מבחינת כחול לבן, אבל גם אותו אפשר לטשטש; ואיך נאום בכורה אחד שעבר את המיליון צפיות הפך למכונן?

תעתועי בחירות ונאום מכונן אחד: סיכום פוליטי
  (צילום: עדינה ולמן/ דוברות הכנסת)

אווירת הבחירות מתעתעת, אבל היו 3 דק' השבוע כשלרגע חשבתי שייתכן והאיום אמיתי. כל יום רביעי אומרים 'היום זה היום, הפעם זה יתפרק, הם לא יצליחו להחזיק מעמד', העימותים מזנקים לטונים גבוהים, אבל בסוף זה נרגע וצולחים עוד שבוע יחד. העברת התקציב בקריאה טרומית לכאורה הייתה איתות לכחול לבן ש'הכל בסדר, תראו אנחנו מתקדמים', אלא שיום קודם התקיימו מגעים בין הצדדים אצל ראש הממשלה יחד עם בכירים נוספים שישבו שם שעות על הנושאים הפוליטיים.

בשלב מסויים העלו מהאוב (3 חודשים בפרק זמן פוליטי משול לשנה) בליכוד שתי דרישות מצד כחול לבן, כאן ירד האסימון שבמפלגת השלטון לא יודעים שובע, ומבקשים: שינוי הרכב הוועדה למינוי בכירים והליכה מיידית לבחירות במקרה שבג"ץ פוסל את נתניהו מלכהן כראש ממשלה חלופי, לאחר שהרוטציה תעבור לידיו של בני גנץ. בעוד החלק הראשון עוד ייתכן, החלק השני לא יהיה.

בג"ץ כבר קבע שעבודת הוועדה היא "שלב מהותי בהליך המינוי", כך שמסתדרת עמדת כחול לבן שמבקשים להוציא את הכוח מידי הפוליטיקאים, בשעה שבליכוד רואים את מינוי זהות פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה הבאים כשלב קריטי שצפויי להיחתם כבר בשבועות הקרובים. הנקודה השנייה הייתה קו אדום מבחינת כחול לבן לאורך כל המשא ומתן, "אין סיבה שכשיגיע תורו של גנץ נגיש להם על מגש של כסף את היציאה לבחירות", אומר השבוע בכיר במפלגה. "זה היה הגבול מצידנו", הוא טען וצדק. אם וכאשר יגיע הרגע, אחרי 18 חודשים של ציפייה מורטת עצבים, בליעת עלבונות והתמודדות שבועית עם תרגילים מביכים, אין סיבה שהדלת תיסגר על הרגל של גנץ עוד לפני שהכניס אותה, שעת השין לא צריכה להפוך, גם אם האשמה על שופטי העליון, לגניזת החלום.. ושברו.

במקביל מאחורי הקלעים כבר החל הניסיון מצד חברי הכנסת בליכוד, בעיקר מתחתית הרשימה למנוע שוב את הפריימריז שיקבע מחדש את סדר הרשימה. לכאורה 3 אופציות עומדות לבחירות מקדימות בליכוד: לא מקיימים כלל פריימריז, מקיימים פריימריז אך יבטלו את נציגי המחוזות או ידחקו אותם למטה, והאפשרות האחרונה לעשות פריימריז לכל הרשימה.

הח"כים מניחים שלא יהיו פריימריז, מצד שני הם ממהרים להגיד באותה נשימה שהם גם לא חוששים מפריימריז. יש להם על מי לסמוך עם הערכה שבחירות מקדימות כעת לא יצאו אל הפועל, בגלל הקושי לנהל דבר כזה בצל משבר הקורונה ובעיקר כי כמעט ולא היה להם זמן לפעול בכנסת האחרונה, לחוקק חוקים, לשבת על הצעות ולעבוד. לא מעט מהם כבר פנו ליו"ר מזכירות הליכוד ח"כ חיים כץ , כדי למנוע את הפריימריז, אם בכל זאת הוא יתקיים.

הח"כים שנבחרו במחוזות מבקשים להתמודד פעם נוספת במשבצת הזאת ולא להיאלץ להתמודד ברשימה הכללית כפי שמחוייב בחוקת המפלגה, מאחר ולא כיהנו מספיק. גם כאן יודעים הליכודניקים שהאינטרסים של ראש הממשלה הם אלו שיחליטו. מאחד הח"כים ברשימה שאני משוחחת השבוע בכל זאת הצלחתי להוציא הימור: "אין בחירות". השם שמור במערכת.

פוזיציה חרדית

דבר אחד השבוע הצליח לאחד בין גנץ, נתניהו והזמר המוכר והפופולרי אייל גולן. אותו מפורסם שמשתמש ברשתות החברתיות בעיקר בכדי לעדכן על הפעילות המוזיקלית והעסקית שלו ועל חייו האישיים, וממעט מאוד מלהתבטא בנושאים פוליטיים החליט להתייחס להוראת בג"ץ לבטל את הריסת בית משפחתו של המחבל שרצח את לוחם צה"ל עמית בן יגאל הי"ד, והביאה אותו יחד עם הפוליטיקאים לחרוג ממנהגו ולגנות את ההחלטה.

ברשותכם, אני רוצה להתייחס לשתיקה מצד המפלגות החרדיות, בודדים וצדיקים היו המגיבים האחדים מהם: משה ארבל, יצחק פינדרוס וישראל אייכלר: "מי ששמע את קול בכיו של האב השכול יודע שהשופטים תקעו את המסמר האחרון בארון הקבורה של אמון הציבור בשלטון בג"ץ", אמר האחרון.

מצד שני הוא בא בטענות אל הקואליציה: "מי נותן להם את הכוח להשחית? חברי הכנסת הרופסים שאינם עומדים על המשמר, אינם שומרים על סמכות נבחרי הציבור ואינם מסוגלים לעמוד על מעמד הדמוקרטיה מול השלטון האימה המשפטי", נזכיר לח"כ אייכלר כי זו אותה קואליציה ומפלגתו שלו ששבוע לפני זה התנגדה או נמנעה במקרה שלו, לפסקת ההתגברות נגד השופטים שבטוחים בשלטונם, ומביאים עלינו ועל עצמם החלטות שערורייתיות דוקרות את הלב ואת העין. באיחוד הרגעי ננוחם.

נאום מכונן

נאום הבכורה של חברת הכנסת החדשה תהלה פרידמן הדתייה לאומית מכחול לבן עבר את מליון הצפיות. האמת היא שפרידמן הייתה אמורה לצלוח את נאום הבכורה כבר לפני חודש, אבל הוא  נדחה ונדחה, מאחר והיא רצתה שר ספציפי עימו היא נמצאת בקשר חברות חזקים שיברך אותה, אך הוא לא יכל ומטעם המפלגה דחקו בה לעלות כבר ביום שלישי האחרון כדי שיהיה מאחוריה. פרידמן התלבטה: לעשות נאום בכירה חגיגי? עם כל האווירה הקשה זה לא מרגיש חגיגי, יש תחושה שכל רגע הכל נגמר, שכל יום רביעי היום זה היום. הרבה שעות הוקדשו לנאום איך לכתוב ומה לכתוב, מבחינתה באמת לא הורגש כמשהו מיוחד.

לנאום בכורה יש כללים, חבר הכנסת הצעיר צריך לציין מה עשה, איפה גדל, להודות לקרובים אליו, אולם פרידמן הרגישה שזה מיותר בימים אלו, היא רצתה להעביר מסר: "אני מדברת בטון רך, אני יודעת", תיארה במליאה. "אפשר לטעות ולחשוב שגם המסר שלי הוא של מרכז רך ופשרני. אבל זה בדיוק ההיפך: המרכז שלי הוא קנאי, שלא מוכן להתפשר על האחריות שלו לכל תושבי המדינה. על המקום שיש בו לכל מי שרוצה באמת לחיות ביחד".

בשלב הזה פרידמן נשנקה מבכי: "יש אמנם את מי שרואים את עצמם כדרך היחידה הנכונה, שתיכף תכף כולם יכירו בצדקתה, ירצו להיות כמותה והיא תוביל ותשלוט. אבל יש גם את מי שמבינים שהשונות בינינו אינה זמנית, שנגזר עלינו לחיות יחד ושזה אתגר חיינו", איך שתהלה סיימה את דבריה, קמו אליה הח"כים מכחול לבן כמובן, וגם הערבים והחרדים מהמעטים שהיו במשכן.

בלשכתה מספרים שברגע שהנאום יצא, הם לא ישנו בלילה. "קיבלנו כל כך הרבה תגובות, כמויות, וממי לא?! רבנים, גם כאלו שממש לא צפוי שיתמכו בתהילה". בכיר במשטרה שסיפר ש"אסור לי לעשות לייקים לפוסטים פוליטיים, אבל זה שווה את זה". הפידבקים מכל מיני דמויות בכירות ומרכזיות, הורים שכולים שאמרו שזה ריגש אותם ונגע בהם הוכיחו את הנצרכות לבטא אמירות שלא נשמעות בבית הזה והן מחוייבות להישמע בבית הזה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
רק כחול לבן!!
ליכודניק לשעבר | 14-08-2020 14:07
הליכוד לא ראויה להיות מפלגת השלטון, עם או בלי ביבי
כתבה שדופת קדים. מלאה זיופים. ביבי הוא מלכנו
ביבי ישמרך ה' | 15-08-2020 23:48
ביבי הוא דמות תנכ''י
2
צריך לעשות עם הנאום הזה מעשה !!
אברהם | 14-08-2020 14:36
צריכים לאחד את כול המיליון שצפו והזדהו והסכימו - למסגרת אחת. נהיה מתלמידיו של רבן יוחנן בן זכאי,, הזכאים,
3
הטלוויזיה
נועם | 14-08-2020 18:28
הטלוויזיה הישראלית של היום היא כבר לא הטלוויזיה של פעם
4
מפלגת
נועם | 15-08-2020 5:54
מפלגת ישראל דמוקרטית אהוד ברק
5
ישראל
נועם | 15-08-2020 5:57
ישראל בשלום עם מנאמה ובשלום עם אבו דאבי
6
אוי
נועם | 15-08-2020 14:34
אוי ואבוי יהודים הרבי מלובביץ' שלום ארוש
7
לזרוק
נועם | 15-08-2020 14:39
לזרוק את היהודים לסוריה וללבנון הרבי מלובביץ' שלום ארוש
8
תודה
נועם | 15-08-2020 17:56
תודה לבורא עולם שנתן לי לשיר בחתונה של אח שלי ולהיות מחובר לרבי מלובביץ' ולשלום ארוש
9
כי
נועם | 15-08-2020 17:57
כי אנחנו יהודים
10
בעולם
נועם | 16-08-2020 14:50
בעולם יש 8459 איש
11
אני
נועם | 16-08-2020 15:49
אני מצטער על ההתנהגות הלא יפה שהייתה לי בכיתה ד
12
הראפ
נועם | 16-08-2020 17:57
הראפ של דוריאן זה לא לילדים Willy William Ego Willy William Paris