נציב התלונות: עילת סגירת תיק היועמ"ש - חוסר אשמה - סרוגים

נציב התלונות: עילת סגירת תיק היועמ"ש – חוסר אשמה

היום פורסמה חוות דעתו של נציב תלונות הציבור על הפרקליטות, דוד רוזן, בנוגע לעילת סגירת התיק נגד היועמ"ש ולטענה כי בפני גורמי החקירה לא עמדו כל הראיות בתיק

נציב התלונות: עילת סגירת תיק היועמ"ש - חוסר אשמה
  Hadas Parush/Flash90

נציב התלונות על הפרקליטות, דוד רוזן, פרסם היום (רביעי) את עמדתו בנוגע למעורבות היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בפרשת הרפז – וקבע כי היה צריך לסגור את התיק נגדו מחוסר אשמה ושעילת הסגירה תופיע גם במשטרה.

בתחילת מכתבו, מציין רוזן מדוע הוא יכול לטפל בעניין למרות היכרותו המעמיקה עם מנדלבליט, ולמרות שהדבר עלול להוות ניגוד עניינים. זאת, כיוון ש"נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות היא הגוף היחיד המוסמך להדרש לתלונה בעניין התנהלות היועץ המשפטי לממשלה, ולפיכך, על יסוד דוקטרינת "כורח השעה", הנני סבור כי אין בהיכרותי הטובה עם הנילון כדי לשמש אבן נגף מפני בירור התלונה".

עוד באותו נושא

מנדלבליט: לא לתת לנתניהו לקבל מימון למשפט


21

בנוגע להקלטות פרשת הרפז, עו"ד למברגר מסר לנציב רוזן: "כל ההקלטות הנוגעות לאירועים, ובכלל זה הקלטת האזנת הסתר, היו מוכרות לגורמי אכיפת החוק שעסקו בעניין אותה עת, במסגרת ההחלטה לחקור את מנדלבליט באזהרה. מנדלבליט נחקר על תוכנן של אותן הקלטות, לרבות על תוכנה של הקלטת האזנת הסתר, והשיב לכל השאלות שנשאל עליהן".

"יחד עם זאת, תוך כדי חקירתו אודות הקלטת האזנת הסתר, ולאחר שכבר נשאל עליה שאלות, התברר לראשונה, כי ההקלטה נמשכה על אף שהרמטכ"ל דאז הורה למזכירתו להפסיק את ההקלטה האוטומטית, הוראה שהפכה את השיחה להאזנת סתר".

"משכך, הורתה עו"ד גולדנברג, כי מאותו רגע ואילך, אין להמשיך לעשות שימוש בהקלטה זו, וכי יש לשים את הקלטת האזנת הסתר והתמליל במעטפה סגורה, בהתאם לחוק האזנת סתר".

למברגר הוסיף כי: "הקלטת האזנת הסתר הוכנסה לכספת המשטרה, מהטעם שהייתה מניעה משפטית להמשיך לעשות בה שימוש, ולא מכל סיבה אחרת. כל טענה אחרת, המייחסת שיקולים זרים ופסולים ל"גניזת" ההקלטה, או לשימוש כזה או אחר שנעשה בה, היא טענה שקרית שאין לה כל בסיס".

הנציב רוזן קבע: "הקלטת האזנת הסתר הוכנסה לכספת המשטרה, מהטעם שהייתה מניעה משפטית להמשיך לעשות בה שימוש, ולא מכל סיבה אחרת. כל טענה אחרת, המייחסת שיקולים זרים ופסולים ל"גניזת" ההקלטה, או לשימוש כזה או אחר שנעשה בה, היא טענה שקרית שאין לה כל בסיס".

"זאת, למעט הקלטה אחת, הקלטת האזנת הסתר, שאף היא עמדה, בשלב הראשון, לנגד עיניהם של חוקרי המשטרה והפרקליטות. אולם, משהתגלה מאוחר יותר כי מדובר בהאזנת סתר, התעלמו גורמי אכיפת החוק מקיומה מאותו מועד ואילך, כנדרש מהם על פי חוק".

עוד כתב: "אזכיר, כי בהתאם לעמדת גורמי אכיפת החוק עצמם, כאמור לעיל, לא היה בכוחה של הקלטת האזנת הסתר להביא לשינוי מבחינה ראייתית או להשפיע על שיקולי ההעמדה לדין בעניינו של ד"ר מנדלבליט".

"חומר החקירה עמד בפני החוקרים"

הנציב קבע כי החומר הכולל בפרשת הרפז עמד בפני גורמי החקירה: "משנחה דעתי כי חומר החקירה, המותר על פי דין, עמד בפני גורמי החקירה ומקבלי ההחלטות, לא מצאתי לקבל את הטענה, לפיה לא עמד בפניהם כלל החומר הרלוונטי לחקירת פרשת הרפז".

לגבי עילת סגירת התיק נגד היועמ"ש, כתב הנציב כי: "עילת הסגירה לא צוינה מפורשות בהחלטה שיצאה מלפני עו"ד וינשטיין, ובהמשך לכך, התיק – על פי הרישומים במחשב המשטרה – נותר פתוח".

"השארת תיק החקירה של ד"ר מנדלבליט פתוח ברישומי המשטרה, עומדת בניגוד לאופן סגירת התיקים לגבי חשודים אחרים בפרשת הרפז, ואף אינה תואמת את הקבוע בחוק סדר הדין הפלילי".

"השארת תיק מנדלבליט פתוח – התנהלות בלתי ראויה"

הנציב תקף את ההחלטה: "אין מדובר בעניין טכני. תיק משטרה פתוח בעבירות חמורות אינו דבר של מה בכך והינו, עבור רבים, בבחינת כתם, המשליך על יושרת האדם, ועלול לעורר תהיות ומחשבות, שיש בהן לפגוע בשמו הטוב, כמו גם באמון הציבור בנושא המשרה הציבורית וכלל כוחו ומעמדו הציבורי".

עוד הוסיף בתקיפות כי: "הותרת תיק המשטרה פתוח הינה בבחינת התנהלות בלתי ראויה. מצאתי פגם בהימנעות הפרקליטות מליתן מענה בכתב לבקשת ד"ר מנדלבליט לסגור התיק במשטרה בעילה של העדר אשמה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
ולו רק בגלל ההסתה נגד מנדבלבליט - ביבי הביתה
ראובן | 01-07-2020 13:18
ביבי איבד את זה לגמרי. בזמנו פרופ' פרידמן ביקש מביבי להפריד בין משרת היועמש למשרת התובע וביבי התנגד לכן וא יכול להלין רק על עצמו.
איזה גועל הפרצוף המנדבליט. איכססס פויייי
איכסס המן-דבליט | 02-07-2020 0:25
המנדבליט נראה כאילו הקורונה חדרה לראשו
כולם פוחדים יש...
יהב | 01-07-2020 13:50
כולם פוחדים יש להם חרה בפה
2
דוד רוזן אם...
ירון שאול | 01-07-2020 14:11
דוד רוזן אם אתה אומר דבר כזה שצריך לסגור את התיק נגד טמבלביט המושחת אז אתה מושחת כמוהו ואולי אף יותר מושחת ממנו.לא יתכן שעם כל ההוכחות הרבות בתיק שאין אפשרות לערער עליהן או להתווכח איתם אתה תגיד דבר בזוי שכזה.עד מתי רשעים יעלוזו עד מתי.נראה לי שגם אתה דוד רוזן בדיוק כמו טמבלביט נתמך על ידי הקרן להשמדת ישראל וקרן וקסנר הבזויים והבוגדים והמושחתים והשקרנים.השם יעזור ויציל וישמור אותנו מכם הרשעים.
חברי הכנסת םרסמו...
שי | 01-07-2020 14:23
חברי הכנסת םרסמו את תוכן ההקלטות אשכנזי מנדבליט לגמור את הסאגה הזו. נבחרתם ואתם מחוייבים לפרסם את ההקלטות. הגיעה הדעה בפרקליטות השתגעו מהכח שיש בידים שלהם.
3
השופט השקרן חלק מכנופיית שלטון החוק
נירה אסולין | 01-07-2020 15:21
לא יעזור לרמאי החדש שנרתם עכשיו כמו המושחתים האחרים, בראשם המושחתת הראשית שישבה בתיקי בעלה, להשיר את השרץ. רק חשיפת הקלטות תגלה את האמת שהאיש הרמאי החדש מנסה להכשיר. לא יעזור לחבר הרמאים , השופטים ממפלגת אלערד. הרמאי החדש לא ישכנע אף אחד. מדהים איך אלה שמכנים עצמם שופטים מתנהגים כמו ארגון פשע לכל דגר. העם יקיא אותכם. אני יודעת שלא תפרסמו, כי הרמאות היא דנא שלכם כלבים מנובלים. נגרש את כל השופטים המושחתים. הקלטות יפורסמו על אפם וחמתם של כנופית שלטון החוק?
4
יד לוחצת ...
יהודה | 01-07-2020 15:55
יד לוחצת יד
5
לאן מובילים אותנו.כל...
דואני דוד | 01-07-2020 16:32
לאן מובילים אותנו.כל הפרקליטים.שאמורים לשמור על טוהר המידות.שרחוק מהם כחשך לאור.מובילים אותנו לאנרכיה.שהנבחרים לא ימלאו אחר פסיקותיהם.וכך עלינו לפעול.בצבה יש אפשרות לסירוב פקודה לא מציאותית.וכך יש לנהוג כלפי הפרקליטות.שהם מעל לחוק.דין אחד לכולם זו דרישה מנימלית של האזרח.מהרשות המבצעת.יש חבורת פושעים שלקחו את החוק לידיים.ופוגעים בשלטון הדמוקרטי.ולהפיכה שילטונית.זו בגידה בעם ובשלטון.וצריך לשפוט אותם משפט צבאי.או בדין תורה.וטובה שעה אחת קודם.
6
נראה לי שלא הבנתם נכון. הנציב לא קבע אם "חוסר
אני | 01-07-2020 17:04
נראה לי שלא הבנתם נכון. הנציב לא קבע שהתיק צריך להיסגר בחוסר אשמה (זה כנראה גם לא בסמכותו) אלא קבע: מצאתי פגם בהימנעות הפרקליטות מליתן מענה בכתב לבקשת דר מנדלבליט לסגור התיק במשטרה בעילה של העדר אשמה. כלומר הבקשה של מנדלביט היא לסגור בחוסר אשמה ולא שהנציב קובע חוסר אשמה. במילים אחרות: הנציב מצא פגם שהפרקליטות *לא נתנה מענה* לבקשה של מנדלבליט כאשר הבקשה שלו היא: לסגור את התיק מחוסר אשמה.
7
מגוחך - עכשיו...
הפילוסוף | 01-07-2020 19:12
מגוחך - עכשיו כל מי שנמצא בניגוד עניינים יכול לצטט את הנציב רוזן ולהשתמש בעילת דוקטרינת כורח השעה. הנייר סופג הכל, כל עוד משפטנים כותבים אותו (כפי שגם מנדלבליט השתמש בטיעון המניעה המשפטית כדי להצדיק מהלכים שהחוק לא אפשר לו). חסרי בושה.
8
הלך הזרזיר אצל...
שרון | 02-07-2020 11:47
הלך הזרזיר אצל העורב, מפני שמצא מין את מינו