תורה ושואה: בשיעורו הרב יששכר היימן מנסה לתת תשובות לשאלות האמוניות על השואה סביב ספר שמואל והמבט שלומדים מדוד מלך ישראל על סיפור פרץ עוזה.
הרבה שאלות באמונה סובבים סביב השואה. תמיד אוהבים לחבר בין השואה להקמת המדינה, אך שוכחים שהתמונה ההיסטורית קצת אחרת. הציונות החלה עוד לפני שחלמו על מלחמת העולם הראשונה ובטח שמלחמת העולם השנייה.
העגלה של הקמת המדינה התחילה לנוע כבר הרבה לפני השואה. בין אם נקודת ההתחלה מוצבת בעליית תלמידי הגר"א, או העלייה הראשונה, השואה מגיעה לקראת הסוף. הזיקה בין השואה והקמת המדינה צריכה עיון.
אבל עיקר הניסיון הוא לנסות להבין את השאלות בכיוון האמוני; מדוע הקב"ה עשה לנו את הדבר הנורא הזה?
כשדוד המלך מחליט לעלות את ארון הברית לירושלים ובאמצע השמחה הגדולה, מת עוזה בתופסו את ארון האלקים לאחר ששמטו הבקר. מה היו נסיבות מותו?
חז"ל והמפרשנים מלמדים שיש עוד רבדים לעונש הזה, שמראה שההתנהלות האלוקית היא הרבה יותר מורכבת ומסובכת על מקרה כזה קטן של עונש על דוד שמושת על עוזה.
מעיון ברש"י ובחז"ל לומדים שמקרה פרץ עוזה – השבר באמצע השמחה הגדולה, מצריך בשביל להבין אותו; רבדים על רבדים על רבדים – שמגלים את הסיבה מדוע הוא נענש. ומכאן גם לומדים שהקדוש ברוך הוא מנהל את עולמו במספר ריבדים ועומקים, ואין להבין אותם כפי שבני אדם תופסים את ההתנהלות במימד השטחי.
אם על סיפור כזה של מוות של אדם אחד חז"ל מלמדים אותנו שאין יכולת להבין באמת את מה שמתרחש מעל פני השטח, אז לנסות ולתת הסברים של שכר ועונש על הסיבות לשואה, תאי הגזים והגטאות כול הדבר הנורא הזה. אירוע עולמי שחובק כל כך הרבה יהודים ובעל השלכות כל כך רחבות.
אם היה היום נביא בגילוי של הקב"ה שהיה אומר על מה קרה הדבר, אז בסדר. אבל שעה שאין לנו כזה, אז לבוא ולהגיד שזה עונש על הציונות, או כהתנגדות לציונות, על חטאים כאלה או אחרים? האמת היא שאין לנו יכולת הבנה של הדבר הזה, זה הרבה מעבר ליכולת ההבנה האנושית. אם אירוע נקודתי אנחנו לא מבינים אותו על אחת כמה וכמה על תהליך כזה.
הדבר היחיד אנחנו יכולים להגיד זה: "מאת ה' הייתה זאת היא נפלאת מעייננו".

מה דעתך בנושא?
21 תגובות
6 דיונים
נועם
השואה זה מה שקורה לחרדים סודנים אריתראים אתיופים ערבים
22:46 19.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
22:45 19.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתנאל כהן
החפץ חיים הקדוש תקתק ועבר דלת שלא להזהיר לא לבתבולל לעלות לארץ לשמור את חוקי הדת היהודית וכמובן הפחד להתבולל לשכוח את השבת והתורה ולהבלע בגוייום דלת דלת ללכת בגילו...
החפץ חיים הקדוש תקתק ועבר דלת שלא להזהיר לא לבתבולל לעלות לארץ לשמור את חוקי הדת היהודית וכמובן הפחד להתבולל לשכוח את השבת והתורה ולהבלע בגוייום דלת דלת ללכת בגילו להזהיר לבכות אצילו אני בוכה מהמסירות שלו כמו משה שהתפלל" מחני מספרך " אבל לצערנו עם טרקו לו תדלת בפניו אמרו וטענו שהם מרגשים בשמים עם היחס הטוב שהגרמנים מבאים להם והמצב הכלכלי בשוק עד שהקנאה התריעה את הגרמנים ואז העלו אותם לשמים לכלות את העם המתבולל בגויים והרסו את היסוד ודווקא שהיו הרבה אנשים טובים ותמימי העם ופשוטים עד שהשם אמר טוב אין לי כבר יסוד בעם והוא לא בארץ שלי אני יורד את הגהנום לעולם הזה ויכניס אותם לגן עדן ונחזיר אותם בגלגולים בארץ ישראל המובטחת
המשך 22:37 04.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מד
ראה בזה 'ילדותיות', ואמר שנושא כל כך נורא צריך להלמד בזהירות, וכן הלימודים העולים ממנו.
22:30 03.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
תשאלו את הנספים בשואה למה בדרך לתאי הגזים הם קראו את שמע ישראל למה דורות שמרו על יהדותן תוך סיכון חיים וכשכבר יש לנו מדינה אתם רוצים למחוק...
תשאלו את הנספים בשואה למה בדרך לתאי הגזים הם קראו את שמע ישראל למה דורות שמרו על יהדותן תוך סיכון חיים וכשכבר יש לנו מדינה אתם רוצים למחוק את התורה? ואחר כך 50 שנה דנים בשאלה למה הייתה שואה? כי אתם שונאי חינם
המשך 19:03 03.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מרדכי
אין קשר בין הקמת המדינה לשואה הנוראית שהיתה, המדינה הוקמה בעקבות המצב בעולם, והיתה סיבה שהגיע הזמן לתת ליהודים מדינה, לאור ההסטוריה של עם ישראל והעם היהודי, לאחר סיום מלחמת...
אין קשר בין הקמת המדינה לשואה הנוראית שהיתה, המדינה הוקמה בעקבות המצב בעולם, והיתה סיבה שהגיע הזמן לתת ליהודים מדינה, לאור ההסטוריה של עם ישראל והעם היהודי, לאחר סיום מלחמת העולם השניה, היתה כאן הזדמנות, לדרוש מהעולם מדינה ליהודים, לגבי השואה, ישנן המון סיבות למה היתה ליהודים שואה כזו נוראית, לפעמים אין תשובות,
המשך 14:19 02.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בצלאל
היש לרב הימן אומץ להשלים את המשפט? "איננו מסוגלים להבין" זו לא תשובה.
17:42 26.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יששכר היימן
האם אתה מבין למה נשמתך נולדה לעולם דווקא למשפחה שלך ולא למשפחה אחרת? האם אתה מבין למה נולדת עם כשרונותיך ולא עם כשרונות אחרים? למה נולדת כשנולדת ולא בעוד או לפני 1000 שנה. שאלות אלו אינן פילוסופיה, הן משפיעות לך על החיים בצורה עצומה באינסוף כיוונים. אז אם לדברים הבסיסיים ביותר בגורלך הסיבה היא כך גזרה חכמתו יתברך, אז גם על דברים אחרים בהנהגתו את העולם התשובה יכולה להיות כך גזרה חכמתו יתברך
08:35 04.05.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל
איני מבין הפלפולים בנושא השואה ! ודוחה השאלה "היכן היה ה' בשואה?" "למה ה' עשה לנו את זה?" ובכן! ה' לא עשה לנו ה' לא הביא עלינו ה' לא העניש אותנו ! עממים שונים מלאי שנאה...
איני מבין הפלפולים בנושא השואה ! ודוחה השאלה "היכן היה ה' בשואה?" "למה ה' עשה לנו את זה?" ובכן! ה' לא עשה לנו ה' לא הביא עלינו ה' לא העניש אותנו ! עממים שונים מלאי שנאה של הסתה בלתי פוסקת של כ 1900 שנים ,הגיעה לנקודה בהיסטוריה שבה " ארץ ניתנה ביד רשע" כמאמר איוב ! כבר ב"אגדות החורבן" בגיטין, דרשו חז"ל, " מי כמוכה באלים ה', מי כמוכה באילמים ה'. עוצמת הקב"ה ,יכולתו להיות "אילם" מול הזוועות ! ה' נתן לאדם שלטון על פני האדמה , אין כאן משחקים של ,טוב אתה האדם שולט, אבל... כאשר אתה עושה משהו לא ראוי, אני ה' מתערב ו"תופש פיקוד", זה לא עובד כך ! לאדם זכות בחירה להגיע לרוע הקיצוני ביותר ! מי שצריך להתערב , זה אדם אחר ! אדם שמבקש הטוב, שמבקש לכלות ,אבל באמת ! את הרע ! זה הלקח ! זו עוצמת הבורא,מי כמוכה באילמים ה' !!! זו עוצמתה המפחידה של יכולת הבחירה של האדם !
המשך 15:05 23.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
ס"ד. זכינו לדור שזכה לעמוד נחוכה מול פני אלוהיו בתהליך מתגלגל של גאולה. ובסך בכל הכלמנו פניו, בכך שלא התמודדנו עם הגיבנת המעיבה של השואה. התמודדות תיאולוגית אמיצה. הקריאה בשירת האזינו - שירת השואה...
ס"ד. זכינו לדור שזכה לעמוד נחוכה מול פני אלוהיו בתהליך מתגלגל של גאולה. ובסך בכל הכלמנו פניו, בכך שלא התמודדנו עם הגיבנת המעיבה של השואה. התמודדות תיאולוגית אמיצה. הקריאה בשירת האזינו - שירת השואה והתקומה של : "ואמר אי אלוהימו צור חסיו בו" נשארה יתומה ותלויה באויר וללא כל מענה. הגיע העת להתמודד עם השואה מבחינה תיאולוגית . לערוך משפט ציבורי היסטורי ופומביי ואולי בחסות האומות המיוחדות ..... ואשר בו כנסת ישראל בשם כל העולם תתבע את אלוהיה על העלמותו בשואה. במשפט שכזה תתגלה לנו אמת נעדרת שבלעדיה נתקשה להתקדם הלאה אל עבר התקומה השלמה. . שואה ותקומה נכרכו יחדיו בבחינת "סוף" כבסיס ל"התחלה" החדשה - הגאולה השלמה (משה אהרון ) תורתת ישראל מסתיימת ולא בכדי בשירת האזינו ששם נתפרו הקצוות של סוף הגלות . ותחילת הגאולה השלמה. על כן שירת האזינו היא למעשה : "שירת השואה והתקומה". ואי אפשר להן לאלו : בלי זו עם זו. שגם מפתחות התקומה עשויים מ"חומרים" שבבסיס השואה . עתה שדור השואה הולך ונעלם . צריך להערך וביתר שאת לעלות קומה של זיכרון , שימור . ותיעול וניצול ערכי ורעיוני אל עבר הגאולה השלמה גאולת כלל האדם באשר הוא אדם
המשך 11:15 22.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בנות
התורה מספרת לנו שיום יבוא וכנראה תהייה שואה .אתה אומר נכון .פרשת האזינו .גם נאמר מחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה גם בחור גם בתולה .יונק עם איש שיבה כשממרים את אלוהים בעגל מסכה באה המכה .הפעם המירו את אלוהים במתחזים אמרו לנו שהם עושי דברו ..והוא לא ציוום
12:41 22.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלחנן
שום מקריות ואין שום צורך לחפש צידוק או הבנה למעשי האל. מאמינים לא צריכים לחקור המופלא מהם.
22:52 21.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
כי זה כל האדם 2 יום הזכרון לשואה ולגבורה צריך להיות "יום הסתר פנים" - של האדם לאלוהיו 22/04/2020 10:55:07 בס"ד. למוחרת יום הזכרון לשאה ולגבורה . עדיין שובל מעיק, כואב . ולא מרפה . לופת בנשמה. בעיניי משהו ביום הזה מפוספס . והדברים נאמרים דווקא כאדם מאמין. אינני מסוג האנשים שממעטים בערך המושג : "צלם אלוהים" להיותו יותר טכני מטאפורי. אני מאמין כי מושג יסוד בראשיתי זה . יוצר מהות של משוואה מסויימת . מן מוטת כוחות אומנם לא שווה אך מקבילה. על כן אם הדברים היו תלויים בי הייתי הופך את היום הזה גם ליום גמול . של הסתר פנים נגדי .של האדם כלפי אלוהיו ביום זה אין כל עבודת אלוהים ומסוג כל שהוא. אלא אך עבודת האדם לאדם.. וביום זה לחנך כי יש לסמוך ולהטיל אחריות גם על האדם. ובעיקר על האדם
11:11 22.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר