הרב דוד פנדל: "אסור לנו לחזור על הטעות של הישיבות האשכנזיות"

הרב דוד פנדל: "אסור לנו לחזור על הטעות של הישיבות האשכנזיות"

ראש ישיבת ההסדר בשדרות, הרב דוד פנדל, נשאל על ידי תלמידיו האם הוא שמח על האופי הספרדי שישיבתו לבשה: "זו שמחה עצומה, אבל זה שיש רוב ספרדי לא אומר שהישיבה ספרדית"

author-image
"אסור לנו לחזור על הטעות של הישיבות האשכנזיות"
  (צילום: יוטיוב/ ישיבת שדרות)

ראש ישיבת ההסדר בשדרות, הרב דוד פנדל, התייחס לאופי שלבשה ישיבתו בשנים האחרונות ואמר כי הוא לא התכוון שהישיבה תהיה ספרדית. עוד הוסיף הרב כי זה שיש יותר ספרדים בישיבה זו שמחה עצומה, אך אינו הופך את הישיבה לספרדית. בנוסף, הרב פנדל ציין כי חשוב שבישיבות הספרדיות האשכנזים ירגישו בנוח לא כפי שהספרדים הרגישו בישיבות האשכנזיות.

האזינו לדברים (החל מדקה 29:05)

בשו"ת עם תלמידי הישיבה שערך לפני מספר שבועות נשאל הרב פנדל אם הוא מרוצה מכך שהישיבה שהקים הפכה לישיבה ספרדית וסיפר: "פעם הגיעו אליי שניים מעדות המזרח שלמדו בנתיב מאיר ובישיבת ירוחם, שתי ישיבות אשכנזיות. הם אמרו לי 'אנחנו רוצים להקים ישיבה תיכונית ספרדית כמו הישיבה שלך'. אמרתי להם: 'אני לא הקמתי ישיבה ספרדית, זה לא נכון'. הקמתי ישיבה שנוח בה לספרדים ולאשכנזים. זה שיש פה רוב ספרדי זו שמחה עצומה, אבל זה לא הופך את הישיבה לספרדית. אסור לנו לעשות את אותה טעות שעשו ישיבות אשכנזיות שבה הספרדים מרגישים לא בנוח".

הרב פנדל סיפר כי "היו הרבה שנים שבחור ספרדי היה נכנס לישיבה אשכנזית ולא היה לו נוח. אין התייחסות למנהגים ולשיטת הפסיקה הספרדית. ברוך השם, בישיבה הזאת עשינו תיקון, אבל אסור למחוק את תרבות אשכנז. היו מאות שנים שלא הייתה תורה באשכנז ובתקופות האלה כולם מצטטים את חכמי ספרד. אני לא מכיר אשכנזי או ספרדי אני מכיר תורה".

עוד באותו נושא

רקטה בישיבת שדרות | הרב פנדל: "האוייב מנסה להרוס"


3

לקראת סוף דבריו אמר הרב פנדל: "נר לרגלינו זה מאמר של הרב קוק 'שני בתי ישראל'. זה מאמר שכל אחד צריך להבין שתורת ארץ ישראל זה לבנות בית מדרש שיודע למזג בין שיטת חכמי ספרד ואשכנז. יודע לייצר בני תורה עם מיזוג אמיתי של כל סוגי בתי המדרשות. ואיך ביחד זה יוצר תורת ארץ ישראל, שהיא משיבת נפש".

הרב פנדל סיים ואמר: "זה לא סוד שהצלחת בית המדרש הזה היא מתוך הספרדיות, הנעימות והתמימות שיש, והרבה מהדברים שמאפייינים את בית המדרש הזה זה כן קשור לעדתיות מסויימת וזה פארנו, ויחד עם הסממנים האשכנזים שמוסיפים טעם".

עוד הוא הוסיף כי "אין שמץ של עדתיות ואחרים צריכים לעשות חשבון הפוך אם אצלם יש עדתיות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
רק אצל הדתיים עדיין יש גזענות ספרדים-אשכנזים
אלקנה | 28-02-2020 9:47
לפי אותו ההיגיון, צריך ראש ממשלה ספרדי וראש ממשלה אשכנזי, רמטכל ספרדי ורמטכל אשכנזי, מנכל אינטל ספרדי ומנכל אינטל אשכנזי...
וכבר היתה קדנציה אחת של ראש ממשלה ספרדי?
משה | 03-03-2020 7:32
וכבר היתה קדנציה אחת של ראש ממשלה ספרדי? אז זו בעיה של דתיים בלבד? כמה שופטים ספרדים יש? ועוד בהרבה עמדות מפתח שהחילונים מפלים אתכם. אבל יש הזדמנות להטיל דופי בדתיים אז אל תפספס
בהחלט
אריק | 02-03-2020 0:10
אתה צודק...האשכנזים לא מקבלים את הספרדים לתוכן...גזענים עלובי נפש...מזכירים את....כן הגזע הלבן
למגיב שטוען שמלמד בממלכתי
המורה להיסטוריה | 28-02-2020 21:02
מה השייכות הדתית של רוב אנשי משרד החינוך וקובעי תכניות הלימוד? דתיים כמובן. אז למי אתה בא בטענות בדיוק?
אצל החילונים אין בכלל ספרדים חוץ מזמר מזרחי ו
בטח... | 28-02-2020 16:43
ואוכל. אני מלמד בבית ספר ממלכתי שחציו ממוצא מזרחי מעורב. התרבות הנלמדת השירים בספרות ההסברים בתנך הם אשכנזיים למהדרין. כלומר ישירות מגרמניה אז אל תמכרו לנו את הקשקוש של כור היתוך פשוט התיכו אותם לאשכנזים
רק אצל הדתיים מתעסקים במוצא עדתי
המורה להיסטוריה | 28-02-2020 12:29
תבינו - אצל החילונים זה ממזמן לא משחק תפקיד. אנחנו לא מפרידים בין אנשים. בכלל. אנחנו לא חושבים שמישהו שנולד בצבע מסויים, להורים מסויימים, או למגדר מסויים (נגיד נשים) שווה פחות ממישהו אחר. שוויון זה ערך קדוש אצל החילונים. ואצל הסרוגים? ממש לא. אצל החרדים - בטח שלא. כמה עצוב. כמה מפחיד - כי מי שמפריד בין בני אדם בגלל מוצא, עלול להדרדר למקומות מסוכנים.
2
טעות בכתבה
תלמיד | 28-02-2020 11:05
הרב פנדל ציין כי חשוב שבישיבות הספרדיות האשכנזים *לא* ירגישו לא בנוח כפי שהספרדים הרגישו בישיבות האשכנזיות. שכחתם את המילה לא!!!
לא ירגישו לא בנוח = ירגישו בנוח
הערת לשון | 14-05-2020 11:20
המשפט שקול, לא לא זה חיובי. לא היה שינוי במשמעות המשפט
אני מלמד בבית ספר ממלכתי שחציו ממוצא מזרחי
בטח ... | 28-02-2020 16:55
אני מלמד בבית ספר ממלכתי (חילוני) שחציו ממוצא מזרחי מעורב. התרבות הנלמדת השירים בספרות ההסברים בתנך הם אשכנזיים למהדרין. כלומר ישירות מגרמניה אז אל תמכרו לנו את הקשקוש של כור היתוך פשוט התיכו אותם לאשכנזים
בבקשה לתקן!!!!!
תלמיד בשדרות | 28-02-2020 13:44
בבקשה!!
3
המארוקאקים גויים גמורים. ראו הוזהרתם.
מזרחי | 28-02-2020 12:44
הברברים ללא שורשים וללא כל קשר ליהדות. סכנת התבוללות. חיות ברבריות זרע השדה מימונה. ולא תתחתן במ'. צו השעה - להפיץ.
תחזור לגרמניה חתיכת טינופת פאשיסט גזען טיפש
מרוקאי גאה | 02-03-2020 15:28
אתה לא יותר טוב מהנאצים יימח שמם וזכרם. אנטישמי קטן עלוב..מתנצל בפני הפשיסטים שאני משווה אותך אליהם. כלב אפס
הספרדים הם הכי גזענים שיש הם היחידם שעושכים ה
אבי | 28-02-2020 16:14
מה שנכון נכון הס
4
לעקור את הגזענות
יאיר | 28-02-2020 13:17
הגזענים אלו אנשים ברמה שיכלית נמוכה. סבלו מרגשי נחיתות. צריך להבין. יש להתייחס לכל בני האדם בכבוד. כולנו יצירי האל. אף אחד לא מעל השני.
5
הוליוודית נוסעת בזמן ברוח הנבואה במכונת זמן
כאלה היינו באמת | 28-02-2020 13:47
אני מיזרחית לא ספרדיה. כל העולם מיזרחי אז אל תיפגעו מיפה כולם באו. שס היא אשכנזיה ביכלל לא מיזרחית האוטנטיות הופיעה רק אז כשכולם באו מערב הלכו לצבא ועבדו. זה מה שהיה בערב חייתי שפ מודרנה השכלה ואמונה ניפלאה. כי הם לא שכחו מאמר גן עדן הלא גטואי. לא לפחוד לשלב בין הכל ולהעצים אלוהים מההויה כולה. מה שפה זה הרוב מודלים מהעולם האשכנזי. המיזרחיות זו הנבואה איפה היא. פה מיזרח קדם וזה סופת נבואה נסיעות בזמן מכונת זמן גן עדן. איפה לימוד נסיעות בזמן איפה מאמר גן עדן. איפה גיבורי וגיבורות התנך איפה מושכלות התנך הנבואי. מה שקיים כולו גלותי וגם מדורדר מיכל פינה לא משנה מאיזה כיוון.
6
כך נראת תורה אמיתית
דוד כהן | 29-02-2020 20:24
לא אפליה מתקנת מתבכיינת אלא מקום הגון והוגן לכל העדות. אפילו לאשכנזים (!). אשרינו שזכינו לתורה הזאת! לשס יש מה ללמוד..
7
איך הוא לא מתבייש!! אל תגיעו לישיבה שלו!
הסדר גוורדיה אשכנזית | 29-02-2020 21:43
עשה קריירה על גבם של 'הספרדים'! מה הבעיה שהישיבה שלך תהיה ספרדית אם ממילא היא ככה! לכו ראו כמה ישיבות הסדר ספרדיות יש בכלל..
8
פשוט מדהים!!
אני | 29-02-2020 22:47
ככ לא מובנת מאליה היום האמירה שלו.
9
דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
דירה=קורת גג | 01-03-2020 13:24
דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
10
טעות
משה | 03-03-2020 7:28
בישיבות האשכנזיות האשכנזים הם אלה שנאלצו להרגיש שלא בנוח, המציאות מעוותת, בשנים הראשונות של העליה המזרחית האשכנזים התלמידים עצמם ובשליחות רבותיהם נדדו כדי לאסוף את אחינו הספרדים אל תוך ישיבותינו על אותו ספסל הלימודים, אלא שהיו חלק מבין הספרדים האלו שבעקבות גישה מאוד עדתית שליוותה אותם מקדמת דנא פירשו כל דבר שלא היה לרוחם כאפליה על רקע עדתי ולא נתנו למייסדי המקום ולתלמידיו לחיות, כי כידוע הרבה פעמים המאבק הכי אגרסיבי הוא ההתקרבנות שאומרת כולם צריכים להקשיב לי ואני לא צריך להקשיב לאף אחד כי הכרזתי על עצמי קרבן. זה יצר מצב שהיו חייבים לעשות גבולות למסגרת שיוכלו להתמודד איתה. חבל מאוד שכל כך הרבה ספרדים איכותיים כפי שלא חסר ביניהם כלל סבלו מהתופעה הזו
11
יהדות תימן
יהודה | 03-03-2020 8:58
כאב לתלמיד בישיבה אני חייב לציין שגם יהודי ממוצא תימני מוצא את עצמו בישיבת שדרות. זה מה שנקרא בהומור כמובן חופש פולחן. הרב פנדל יישר כח.
12
רוב הדברים נכונים, אבל יש בהם גם טעות חמורה
דייקן | 04-03-2020 11:11
רוב הדברים והגישה בכלל נכונים ומבורכים. כל מי שרוצה ללמוד תורה וירש צריך לחוש בנוח בכל ישיבה ובכל ישיבה צריכים להילמד חלקי התורה השונים ודברי חכמי ישראל המגוונים בלי קשר לעדה (ההנהגה למעשה לבדה דריכה להיוותר קשורה במנהגי העדות ובמי שקיבלו עליהן עד שתקום סנהדרין שתוכל להכריע). אבל האמירה על מאות שנים שלא הייתה תורה באשכנז מופרכת. עד סוף תקופת הגאונים כמעט לא היה יישוב יהודי לא באשכנז ולא בספרד ואלו ואלו ניזונים מתורת בבל (אכן היום יהדות בבל מוגדרת 'ספרדית' אבל זה לא רלוונטי, במובן זה כולנו עיראקים - גם אברהם אבינו בא משם - לא 'ספרדים' ולא 'אשכנזים') מאז שהיה יישוב יהודי ממשי הן בספרד (לרבות צפון אפריקה) והן באשכנז הייתה בשתיהן תורה וכולנו ניזונים הן מהריף והרמבם, הרמבן והרשבא וכו' והן מרשי, רבנו תם, רי ושאר בעלי התוספות
13
עצם הדיון הזה הוא חטא
יהודה | 05-03-2020 9:19
מה זה השטויות הללו????