"יש צורך במתן מקום ראוי לתרבות שקצת נדחקה הצידה" - סרוגים

"יש צורך במתן מקום ראוי לתרבות שקצת נדחקה הצידה"

חבר הכנסת אופיר סופר מהאיחוד הלאומי, מתייחס לכתבה שפורסמה בשבוע שעבר בעיתון 'שביעי' ועסקה ביחס המורכב של הציונות הדתית ובני עדות המזרח: "ייתכן שתהליך שהחל במגזרים אחרים בעם ישראל, הגיע כעת ביתר שאת לציונות הדתית. וזה משמח"

"יש צורך במתן מקום ראוי לתרבות שקצת נדחקה הצידה"
  (צילום: הדס פארוש\ פלאש90)

חבר הכנסת אופיר סופר מהאיחוד הלאומי, מתייחס לכתבה שפורסמה בשבוע שעבר בעיתון 'שביעי' ועסקה ביחס המורכב של הציונות הדתית ובני עדות המזרח. לדברי סופר, כי אי אפשר להתעלם מכך שהייתה דחיקה של תרבות ספרד בציונות הדתית וכי הפער קיים.

בתגובה שמסר לעיתון 'שביעי' אמר סופר: "תמיד הרגשתי בן לציונות הדתית אבל לא פעם הרגשתי שמשהו כאן קצת התפספס. היחס לרבנים, כמות ראשי הישיבות, הרבנים, מזכ"לי תנועות הנוער, חומרי ההדרכה, המנהגים, הלקסיקון – מצביעים כי הפער ישנו. פער שבעקבותיו נולדו תחושות קשות".

לדברי סופר: "הנקודה המרכזית בעיני היא ההבנה שבחשיבות השמירה על התרבות הספרדית, על הצורך המחודש במתן מקום ראוי לתרבות שקצת נדחקה הצידה". לדבריו: "הדחקתה הצידה דחקה אף אלמנטים שאיפשרו לכלל עמ"י להתחבר לתורת ישראל ושמירת המסורת. כן, אני מתגעגע לראות את אימי ז"ל מדליקה נר להצלחתי במבחן או למעבר טסט ומתגעגע גם לנישוק ידו של סבא ז"ל בערב שבת".

בסוף דבריו אומר סופר: "קובצו הגלויות, ולא תמיד נלקחו מהגלויות השונות את היופי והחן שנפוץ לארבע קצוות הארץ וייתכן שתהליך שהחל במגזרים אחרים בעם ישראל, הגיע כעת ביתר שאת לציונות הדתית. וזה משמח".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
חשוב זה לא לתת לסמוטריץ דריכת רגל בבית היהודי
דוד | 17-01-2020 10:24
המזימה שלו היתה שבנט יפרוש מהבית היהודי יקים את הימין החדש , בנט ינהיג את הליברלים וסמוטריץ יכבוש את הבית היהודי. לכן כל הזמן סמוטריץ בעד ללכת עם בנט. נקווה שעכשיו יוגב ובן דהן יקימו את הבית היהודי מחדש. סמוטריץ שירוץ עם בנט ויעזוב אותנו לנפשינו...
2
על מה אתה מדבר? שמתם וטו על עוצמה היודית
יוסף | 17-01-2020 10:34
מה בדיוק משמח אותך שכולם ביחד אבל חוץ מעוצמה יהודית? אולי על זה שזרקתם אותה? רק עוצמה יהודית!!!
זה לא בגלל שהם מזרחיים אלא גזענים שפלים
חחח | 18-01-2020 13:02
לא שסמוטריץ פרץ וסופר פחות גזענים והומופובים...
3
צריך חלוקה שווה . נקודה.
יאיר | 17-01-2020 11:02
בכדי לפתור את הבעיה חייבים לייצר שויון בכל התחומים בין 2 העדות. כולנו לא מושלמים וכך צריל להתנהל. להיות בשאיפה לתקן. לא מספיק בהצהרות.
4
דיווחים ממטה ימינה.
מוטי | 17-01-2020 11:09
גורמים בימינה מבינים שרפי מבריח להם את כל המצביעים. על רפי מופעלים לחצים אדירים לפרוש מהרשימה. הוא מסרב לזוז בטענה שהתחייבו לו להיות שר חינוך ועוד כמה פינוקים ומילה חייבת להיות מילה.
5
די כבר
אריאל | 17-01-2020 11:19
אף אחד לא הפריע לרבנים סבטו להיות ראשי ישיבה, וגם בדור הצעיר לרבנים ג'יאמי או פרץ. מה לעשות שבעבר עבור ספרדים התחזקות דתית לוותה במעבר לכיפה שחורה.
6
אם הבנתי נכון הרב אורי שרקי אומר על זה
מעניין | 17-01-2020 13:06
אם הבנתי נכון אז העלון שבת ״לאורו״ והרב אורי שרקי טוענים שהציבור הספרדי המקורי(מלפני כמאה שנה) היה מקיים הרבה מאד מהחזון של הרב קוק. הרב קוק ניסה לתקן את הציבור האשכנזי ולהחזיר אותם לדרך הנכונה של שילוב הלכה ואגדה, של אמונה לבבית יותר, של לימוד נגלה ביחד עם נסתר. שבציבור הספרדי זה דבר שמוטבע כבר מאז ומעולם ולא צריך איחוי. כמובן שלציבור הספרדי גם יש מה ללמוד מהאשכנזי. אנחנו בקיבוץ גלויות ברוך השם מתברכים אחד מהשני, מאירים אחד לשני, חוזרים להיות עם אחד, כלומר שכל ניצוצות האמת שמפוזרים בגלויות יתקבצו לבניין אחד של אורות ישראל
צד אחד של תרבות
התמים | 17-01-2020 13:36
הוא הצד של התרבות התורנית ושל מנהגי כיבוד הורים, אירוח, וכדומה. הצד האחר הוא התרבות הכללית , שגם לה יש מקום חשוב : תיאטרון, זמר, ציור ושאר אומנויות. לצערנו רוב מדינות ערב מהן באים בני עדות המזרח נמצאות בפיגור. לא רק באלמנטים של תרבות נטו אלא גם במדע, ברפואה, בכלכלה ובתחומים רבים אחרים שמהווים תשתית לחברה בריאה וחזקה. רוב מוחליט של הפוסקים התורניים במאתיים השנים האחרונות מגיע ממדינות אשכנז, ומשם הגיעו לישראל גם רוב המדענים, הרופאים והאומנים. אז צריך לקחת את הכל בפרופורציות הראויות. טיפוח התרבות הספרדית חשוב - אבל צריך להבין שיש צדדים שונים לתרבות זו, שלא הכל בה נפלא ונהדר. ונקווה שאנשים יבחנו את הדברים ביושר ולא מתוך התלהמות והתקרבנות.
7
מזרחי גאה
מזרחי גאה | 17-01-2020 13:46
אני מסכים עם סופר אבל לדעתי הוא עדין מידי. להפסיק לבלבל את המוח! יש שחצנות,גיזענות והתנשאות! הציבור הדתי לאומי אף פעם לא באמת קיבל את המזרחיים(גם תימנים בתוך) כמו שהם. זה שרואים את הרב רפי או הרב אלי,זה ממש לא דוגמא.. הם משוכנזים לחלוטין.. אולי נשאר בהם התום והעדינות המזרחית אבל הם משוכנזים. האשכנזים תמיד התנשאו והרגישו אליטה,בגלל הצבע עור שלהם,והנאורות ההשכלתית שלהם וזאת עובדה מציאותית.. האם פעם עשו איזו שירת בקשות מיוזמת רבני הישיבות.. האם פעם נתנו ביטוי כנה ואמיתי לתרבות הספרדית והתימנית?! ממש לא! מי נמצא בראשי המוסדות הפוליטים והתורנים? אשכנזים. אולי בשנים האחרונות הצליחו להיכנס כמה מזרחיים.. כמה ציבור דתי מזרחי יש בשכונות ובערי הפריפריה שלא נגעתם בו?! תמיד הסתכלתם עליו בהתנשאות בגלל זה אתם לא מצליחים בפוליטיקה,תמיד ראיתם רק את עצמיכם,וחבל כי הציבור הזה יותר קרוב אליכם מאשר לליכוד.. אנחנו נמשיך להיות מזרחיים גאים,כן! נמשיך במקביל לאהבתינו לעם למדינה ולארץ לשמור על הגחלת שהביאו אבותינו מארצות המזרח!
אפליה
מזרחי גאה | 19-01-2020 1:09
אין בתגובותיי אלו כדי חלילה לפגוע,או להגיב באופן אישי אלא להאיר ולהעיר על מה שלא מדובר.. במה בלא נגעו בריבות השנים לצערינו המאוד גדול! והגיע הזמו לעשות תיקון גדול בנושא!!!! השרה מירי רגב התותחית התחילה וצריך להמשיך עוד! עם אחד אנחנו בני אברהם יצחק ויעקב אנחנו כולנו מכל קצוות תבל! בציפייה לבשורות טובות,אמן!
תגובה לתגובה
מזרחי גאה | 18-01-2020 19:53
אז לא הבנת! התכוונתי לתרבות של עולם התורה,ההלכה,השירה,והפיוט. החיבור לזקנים שמה לעשות אין לכם את זה כמו שיש לספרדים ולתימנים. ובא אני אגיד לך שעד שלא חדרה ההשכלה לאירופה שהשכלה זה דבר מבורך,ואני בעד.. (לבין זה שהיא שיבשה אותכם בכל מיני דעות פלורליסטיות ועקומות למיניהן שאנחנו רואים אותן בצבא,בפוליטיקה ובחברה..) הייתם אנאלפבתים גמורים אז אל תתהדר בעצמך סתם.. אתה מדבר על פיגור ועוני? לך תיראה את כל המקומות של הפשיעה והעוני בארצות הברית.. ואם אתה מדבר על ספרות ואומנות,אתה בכלל בדקת,חקרת,התעניינת ואו שאלת על זה איזה מישהו ספרדי או תימני?! אתה בכלל בדקת כמה ספרים וחיבורים יש בקרב חכמי ספרד ותימן?! אתה בכלל בדקת כמה רבנים יש אצלם?! אתה יודע למה אין לך מושג? כי אנחנו אנשים צנועים ובגלל זה אתה לא רואה את החכמה והגאונות אצלינו! משפט חוכמה 1 שתשמע מזקן מרוקאי ואו תימני ישים בכיס איזה את מרכזי ההשכלה גם כאן וגם אצלכם באירופה.. ואתה יודע למה? כי לעומתכם הזקנים אצלינו חיו את כל התורה בחיי היומיום שלהם וזה מה שליווה אותם.. לא איזה פסיכולוג או פילוסוף גוי שחושב שהוא המציא את העולם.. אתה פעם חקרת על מקצועות הפרנסה שעבדו בהם בתימן וספרד?! היהודים בתימן הם אלה שהחזיקו את הכלכלה בתימן,רק הצורפות לבד שזה היה וואחד מקצוע! מאז שהתימנים עזבו ועלו לארץ תימן נפלה כלכלית. אתה פעם התעניינת במה שנקרא רפואת סבתא?! כל מיני תבלינים ששמים בכיס את התרופות שפיתחתם באירופה. אתה פעם חקרת את התרבות הספרדית והתימנית?! שמה בכיס את שלכם הן באכילה,הן בחברה,וכו' אז הגיע הזמן שתחקרו את כל זה,ואני מבטיח לך שכשתחקרו את זה, זה יטפח לכם על הפנים כי אתם זילזלתם והתנשאתם מעלינו. מאז שעלינו לארץ פחדתם מאיתנו,חשבתם אותנו לפרימטיבים וחשוכים שלא יודעים מהחיים שלהם דבר.. חשבתם אותנו למטומטמים טיפשים ובורים בגלל התום האמיתי והצניעות האמיתית שיש אצלינו ושקיבלנו אותה בגנים מהמבוגרים.. לצערי היום אנחנו רואים את זה בממשק עם העדה האתיופית.. שהם ככ נהדרים ומקסימים ומאוד ומאוד חכמים וגאונים! אז קדימה לעבודה! ובין השאר בגלל זה אתם לא מצליחים בפוליטיקה! לא באמת הסתכלתם בעיניים של תושבי הפריפרייה.. הם לא באמת עיניינו אותכם! הם העם מותק!
למגיב מזרחי גאה
התמים | 17-01-2020 15:20
יפה כתבת. הצבעת על נקודות חשובות. עם זאת יש לזכור שלא הכל כל כך יפה ונהדר בתרבות הספרדית. רוב המדינות מהן הגיעו יוצאי עדות המזרח נמצאות בפיגור בתחומים רבים - ויש המשייכים זאת בדיוק לאותה תרבות מזרחית עליה אתה מתרפק. כעובדה : מרכזי הרפואה הגדולים והמתקדמים נמצאים לא במרוקו אלא בארצות אירופה, ארצות הברית וגם בישראל, מרכזי המדע והטכנולוגיה לא נמצאים בתימן אלא באותן מדינות ממש, כך גם מרכזי תרבות ספרות ואומנות, מרכזי כלכלה וייצור ועוד כהנה וכהנה. אז יש בתרבות המזרחית דברים יפים ויש בה דברים פחות יפים, המביאים לתופעות לא טובות של פיגור ועוני. אגב, גם המזרחיים מודים שבמאות האחרונות עיקר הפסיקה והכתיבה התורנית נעשה בארצות אשכנז. כנראה יש לכך סיבות כאלה ואחרות - ואולי להשפעה התרבותית הסביבתית היה בכך חלק.
8
שתאמר האמת. נדחקה התרבות המזרחית הקלוקלת.
סרוג | 17-01-2020 15:42
לא נדחקה תרבות ספרד אלא תרבות מרוקו. תרבות של שינון ולא של למידה. תרבות של כבוד ללא חשיבה והעמקה. תרבות של סגידה לרב ולדבריו ולא של התפלפלות. עדיף שאחינו המזרחיים יבחנו איך מתנהלים גדולי הדור ובעתיד יוכלו לשפר את הפערים לשאר. כמו רוב רובם של ההורים בבית ספרנו אנו סבורים שעדיף שתלמידים ותלמידות מזרחיים יתחזקו לפני שיחברו אלינו.
9
סופר תשתחרר
עבד | 18-01-2020 18:40
אתה עצמך עבד של בצלאל
10
לא מובן.... המארוקאקות הסכינאים ממציאים סיפור
מוואן מכלוף בן שרמיט | 19-01-2020 8:08
ממציאים שהם ספרדים, שהם מזרחיים, כל מיני שטויות, למרות שהם גויים ברברים.
11
בתור ספרדי אני רוצה שתימחק התרבות הזו
חיים לניאדו | 19-01-2020 9:06
תרבות ברברית שמעודדת בטלנות והתעלקות, מומחית בבכיינות ופראות. תרבות של רגשות גרידא ללא שליטה. טוב יעשו הספרדים שילמדו מאשכנזים מה זו השקעה ושאיפה להיות בן אדם מתורבת ומשכיל. מצד שני, יש צדדים טובים במזרחיים כמו למשל כבוד הורים וכדומה