בשבת הקרובה, פרשת ויצא, תחגוג בסניפי בני עקיבא שבת ארגון. שבת מרגשת שהיא שיא עמלם של חניכי תנועת הנוער בה צמחתי וגדלתי. תנועת הנוער שעיצבה חלק גדול ממי שאני היום.
היום חניכות בה בנותיי, ולכן, המילים כאן נכתבות בלב כואב, ומתוך מודעות לעוד פרספקטיבות. אני מביאה כאן את נקודת מבטי ומקווה שדברי יפלו על אוזנים קשובות.
שופר של ההתחרדות בתנועה
במשך השנים האחרונות שמעתי (מרחוק, תוך שהייתי בניו יורק) שבמקומות רבים, בני עקיבא אינה עוד אותה תנועה בה צמחתי אני. תחילה, בחלק מהסניפים, הופרדו השבטים והחלו להיות שני שבטים: שבט בנות ושבט בנים. כשהייתי חניכה, היה שבט אחד מעורב, וזה היה חלק מהמטרות של תנועת הנוער, לנרמל את החיים המשותפים, וללמוד להתנהל בתוכם. תנועה דתית המאפשרת הטמעת הערכים הדתיים בתוך חברה דתית ציונית מעורבת, מבלי לקחת אותם לקיצוניות. שום קיצוניות. לא של ביגוד, ולא של יחסים בין המינים. אלא התמקדות בעבודה על ערכים הנגזרים מתוך המוסר החברתי במדינת ישראל, והנחווים בתוך מערכת דתית, ודרכי ההתמודדות איתם. וזה כשלעצמו היה חזק, מחנך, מעודד ותומך.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
פתאום כל זה קיבל תפנית, ולא רק שהופרדו השבטים, הדבר הקצין והופעות שבת ארגון, הפכו להיות שופר של ההתחרדות כביכול בתנועה. בהרבה סניפים, בנות החלו לרקוד בחושך. גם בזמני היה ריקוד אחד שרקדנו בחושך עם אורות אולטרא סגול, רק כי זה היה אומנותי, לא כי חשבנו שעלינו להיות מוסתרות.
כשניגשתי לכתוב את המאמר, התחוור לי שמנהיגי התנועה מסבירים, שכל העניין של ריקוד בנות בחושך אינו אלא החלטה מקומית של מדריך או קומונרית אשר מביאים את עולמם לתוך התנועה, או של הבנות עצמן שמבקשות זאת מתוך הפנמת התנהלות סביבן, אך לא מדובר בהחלטה תנועתית. מה שאולי מקל קצת על התחושה.
אך מעלה שאלה גדולה – אם זהו פני הדור הצעיר – מיהם מחנכי הדור הזה? ומה המסרים שנמסרו שהביאו להחלטה המדבקת הזו של הסתרת הבנות וגופן? מה הביא את אותם בני נוער איכותיים למקומות האפלים, של תרגום והפנמה של הערכים עליהם הם חונכו, בהעלמת בנות ונערות מהמרחב הציבורי?
בנות לא צריכות להרגיש שהגוף שלהן מאיים
ומהי צניעות בכלל, בתרגום מעשי של הערך?
מרחוק הדבר נראה כהמשך למה שקרה בחינוך הממלכתי-דתי, ההתרכזות החריגה בצניעות, לא מתוך הפן ההומני, אנושי שלה, כפי שבא לידי ביטוי מתוך הקשרו של הפסוק מזכריה ״והצנע לכת עם ה׳ אלוקיך״. אלא חוששני שדווקא התמקדות מעוותת בצד הפורנוגרפי שלה. שמעתי מהאחיות שלי שמגדלות בנות ובנים בחינוך הדתי על ההתמקדות של בית הספר באורך החצאית ואורך השרוול ממש כמלחמה יומיומית של בית הספר בבנות. על זה הושם הדגש, וכך היו מקדמים את פניהן בבוקר, עד כדי העמדת מורה בדמות קלגס בכניסה לבית הספר שעוצרת את התלמידות ושולחת אותן לביתן להחליף בגדים אם לא היו באורך המתאים. ובבית ספר אחר, בו המנהל היה בתפקיד זה, היו צריכים להפנות את תשומת ליבו לעובדה שזה "לא צנוע" שגבר יעמוד ויבדוק את גופן של התלמידות.
האם צניעות היא דרישה מפורשת של הבנות שלנו להתבטלות מוחלטת? כי הן כל כך מאיימות על הבנים, ואולי על הגברים שלא יכולים לעמוד בפני היצר?
ואיך אנחנו מבקשים בתוך המסרים הללו – לייצר חברה שאינה אלימה כלפי נשים? חברה אשר מכלילה נשים ולא מדירה אותן? חברה מעצימה לנשים, ומתוך כך לשני המינים? אם כל מה שהעלמות הצעירות חוות הוא הדרישה מהן להיעלם?
שלא נדבר על הצורך בחברה בריאה אפילו ברמה הנפשית. חברה שבה הבנות לא צריכות להרגיש בכל כך הרבה רמות שהגוף שלהן הוא משהו מאיים. אגב, התרבות הזו שנתמכת בהלכות סביבה מדמה, מושפעת ומתכתבת עם התרבות ההפוכה לה, זו המחפיצה נשים מהכיוון ההפוך. האם זו ההובלה שלנו? הנהגה ריאקטיבית?
החפצת נשים, וזה לא מסר חדש, אבל ראוי לו לחזור ולישנות, יכולה להתרחש גם תחת הכיסוי ולא רק תחת החשיפה של גופן של נשים. ההחפצה יכולה להתרחש באותו אופן בכיסוי כמו בחשיפת הגוף.
אם הגענו עד הלום, עלינו כחברה דתית מחנכת לעשות חשבון נפש רחב גדול ומורכב לחשוב מחדש על ערך הצניעות אותו אנחנו מעוניינים להנחיל.
יהיה אמנם מרחיק לכת ללמוד מיעקב בפרשתינו – על מידת הטבעיות בה נקט, על הקלילות, התמימות, האותנטיות שלו כשפגש לראשונה ברחל – ״וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל״. אבל פוסקים מוערכים כמו הרב עוזיאל, השרידי אש ואחרים, כבר התייחסו לשאלות חברה מעורבת. אולי המכתב שכתב הרב פרופ׳ ישעיהו ליבוביץ על ריקודי הורה מעורבים במכתבו ״היחס לאישה בהלכה״ לארגון צעירי מזרחי ב-1931,תוך התייחסות לא חשדנית, שאינה מטולטלת מהחרדה שיגיעו לידי ריקודי עגבים, יכול לתת לנו כיוון.
בואו נחשב מסלול מחדש בכל מה שקשור ליחס שלנו לחברה דתית מעורבת ובריאה במדינת ישראל. חברה בה יש מקום מכבד לבנות כמו לבנים, לנשים כמו לאנשים. כדי שהערכים שאנחנו מנחילים בחינוך ילדינו יהפכו אותם לנוער עם ערכים דתיים מתאימים לחברה תקינה עם צמיחה נפשית בריאה אך יחד עם זה מכוונת של נוער. וראוי לצטט אף כאן את דבריו של הרב עוזיאל: ״וכל ישראל האנשים והנשים קדושים הם, ואינם חשודים בפריצת גדר הצניעות והמוסר״, כי רק מתוך תפיסה מכבדת ומאפשרת כזו נוכל לצמוח לחברה בה אנו חפצים.
הרבנית ענת שרבט בעלת תואר שלישי בתלמוד, חזרה לארץ עם משפחתה לפני שלושה חודשים מניו יורק, וגרה בתל אביב.
מה דעתך בנושא?
59 תגובות
11 דיונים
נדב
אלא בספר מיכה
11:32 10.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
beni
והצנע לכת הכוונה היא לעשות מצוות בלי שופוני , יהירות וראוותנות. זה לא קשור לכאן . יש פסוק ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך בספר דברים. אולי זה קשור. אבל גם זה בעצם לא קשור לכאן כי הילדות לא רוקדות מעורטלות ורובן בכלל לא בגיל שהן מעוררות איזה שהוא חשק מיני אצל גבר ממוצע. לגבי קול באישה ערוה שזה אגדתא מהתלמוד ,הריף בחר להתעלם מכל הנושא הזה ולא להתייחס אליו בכלל. אני ממש לא מבין את כל ההחמרות שנפלו בזמן האחרון על חלק מהציבור הדתי לאומי. יש לנו תפקיד מאוד מיוחד בהיסטוריה של עם ישראל. אם נידמה יותר מדי לחילוניים ניעלם. אם נידמה יותר מדי לחרדים גם ניעלם. אנו צריכים לשמור ללכת בין הטיפות שלהם ולנסות לשמור על הציביון המיוחד שלנו. כן לציונות דתית ממלכתית. לא לחרדיות אנטי ציונית ואנטי ממלכתית ולא לחילוניות ציונית ממלכתית. זוהי מהותנו. אם נקרוץ יותר מדי לאחד הצדדים, אז מי צריך אותנו בכלל ?
12:45 10.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
מי שמחמיר שיחמיר עם עצמו. לא עם אחרים.
08:11 10.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד היכיני
אפשר לראות בד"ר גוגל שאת תלמידתו של הרב אבי ויס ש"מסמיך" נשים לתואר מהר"ת (מנהיגה הלכתית רוחנית תורנית) תואר זה שונה על ידו ל"רבה". הרב וויס הוא לא אורתודוקסי אלא...
אפשר לראות בד"ר גוגל שאת תלמידתו של הרב אבי ויס ש"מסמיך" נשים לתואר מהר"ת (מנהיגה הלכתית רוחנית תורנית) תואר זה שונה על ידו ל"רבה". הרב וויס הוא לא אורתודוקסי אלא היה מזרם ה"מודרן אורתודוקס" ונעשה אבי הזרם שקרא לו "האורתודוקסיה הפתוחה" שהוא זרם ליברלי מאד . הרבנות בארץ לא הכירה בגיורים שעשה (בסוף הכירו בעקבות לחץ פוליטי ואיומים משפטיים) ומועצת רבני אירופה וגדולי התורה באמריקה טוענים שהוא בכלל כופר. מעולם לא הוסמכת להיות "רבנית" ואת מטעה את הציבור אלא אם בעלך הוא במקרה רב. וסליחה ממעלת הכותבת אם אני טועה אבל זה מה שהבנתי ממה שמופיע ברשת.
המשך 03:21 10.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
אז אולי בסוף הכירו גם ברבניות ממין נקבה שלהם ? אני צוחק כמובן. אולי באופן רשמי היא לא רבנית. אבל אולי כמו שכתבת ,אולי, רק אולי, כן ? אולי היא נשואה לרב. הסיכוי שהכירו ברבנות של בעלה הוא לא נמוך בכלל וכמו שהכירו בגיורים כך יכול להיות שהכירו ברבנות של בעלה. דוד היכיני, כל עוד הדברים היו תלויים בך לא היו טוענות רבניות ולא היתה זכות הצבעה לנשים ולא היו חברות כנסת ולא היו רופאות , מהנדסות, רוקחות, עו"ד, ורו"ח. עכשיו באמת אני שואל , למה רופאה כן, ורבנית לא ? מה הקיבעון הבלתי מובן הזה להפלות נשים באגרסיביות כל כך ? מהיכן הוא נובע ? אני באמת מנסה להבין. אמא שלך כשהניקה אותך , הרביצה לך תוך כדי ומאז אתה מתעב נשים באופן מיוחד ? אתה שבוי של תפיסת עולם ארכאית שתעבור בקרוב מן העולם ואין בינה לבין דת שום כלום. קידום נשים בעולם הדת וההלכה הוא צורך השעה ואינו מחליש בשום פנים ואופן את הדת. ההיפך הוא הנכון, זה רק מחזק את הדת ופותח אותה לקהלים נוספים ואהובים לא פחות. אתה פשוט שוביניסט מהזן הנחות ביותר. צריך רבניות בעולם הדת ובוודאי ובוודאי שצריך דייניות במועצת הרבנות הראשית. האפליה הזאת לא יכולה להימשך לנצח. אנחנו דת פרגמטית. מאוד פרגמטית. להתיר דברים לטובת החרדים הגאונים וואזנר, אוייערבאך ויוסף ידעו להתיר יופי. גם חז"לינו הקלו בהמון דברים שבתורה היו כתובים בצורה מחמירה יחסית. אפשר להגיע לעמק השווה בנושאים שבוודאי ובוודאי אינם מחלישים את הדת. רק מחזקים אותה ופותחים אותה לציבור הנשים הכל כך גדול. תודה רבה.
07:16 10.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ההולך
ציונות דתית.
21:11 09.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה רוזנבלום קלנר
ממש מזעזע, אין זו התנועה שבה גדלתי והגשמתי והלכתי לנח"ל. הכשרה בשדה אליהו, הגשמה בעין צורים. אין בנות בהנהלת בני עקיבא. דחקתם את הנשים, במקום לדחוק וללמד...
ממש מזעזע, אין זו התנועה שבה גדלתי והגשמתי והלכתי לנח"ל. הכשרה בשדה אליהו, הגשמה בעין צורים. אין בנות בהנהלת בני עקיבא. דחקתם את הנשים, במקום לדחוק וללמד אתכם להיות צנועים, ישרים ולא תאוותנים. אתם טועים. אין בכלל תנועה ציונית דתית. יש חרדים או ליכוד. אתם לא מובילים מסרים ציוניים עם יהדות רכה. אני זוכרת עוד שיעורים בלילות שבת, עם הרב נריה שלימד אותנו שירים מלחנים שחיבר. לא היו לו בעיות לשמוע שירת נשים. החזרתם את בני עקיבא לתקופת ימי הביניים.
המשך 07:14 09.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
אבל זאת כרגע האופציה להחזיק את כל הקצוות, שזה בעצם ערך יותר בסיסי של בני עקיבא. להצליח להחזיק בסניף אחד גם ציבור תורני ומקפיד, וגם אבות שרוצים לראות הופעות, וגם...
אבל זאת כרגע האופציה להחזיק את כל הקצוות, שזה בעצם ערך יותר בסיסי של בני עקיבא. להצליח להחזיק בסניף אחד גם ציבור תורני ומקפיד, וגם אבות שרוצים לראות הופעות, וגם בנות שרוצות להופיע, וגם וגם... כמעט כל אופציה אחרת שעולה על דעתי כרגע מאבדת חצי מהציבור, לכאן או לכאן. בעיני כרגע עדיף המצב הקיים על עוד פיצולים. ודבר אחרון- הבנות שלי מבסוטיות ולא מבינות מה רוצים מהן. הן טוענות שבגילן רוב הבנות מתביישות בכלל לרקוד וככה זה מאפשר לכולן לעלות, גם אם הן לא רקדניות מקצועיות
המשך 23:14 08.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עקיבא ואביבה
ולהשתזף ביחד בחופי הים. ומה עם שירותים משותפים או מקלחות? יאללה הרבנית, את איתי? תרתי משמע...
19:48 08.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמא של...בנות
לצערי הלבוש של הבנות היום ממש לא צנוע. לכן יש הפרדה. או מופע בחושך. צריך לדעת לוותר אם רוצים שכולם יהיו ביחד בבני עקיבא. אם לא קחי את בנותיך לשמו"צ....
לצערי הלבוש של הבנות היום ממש לא צנוע. לכן יש הפרדה. או מופע בחושך. צריך לדעת לוותר אם רוצים שכולם יהיו ביחד בבני עקיבא. אם לא קחי את בנותיך לשמו"צ. צריך איזון בין הרצון של הבנות ללבוש מיני וחושפני לבין ריקוד תנועתי לעיני בנים והורים.
המשך 15:50 08.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד היכיני
אגב, למען השקיפות מי בדיוק העניק לך "סמיכה"? היברו יוניון קולג'?
14:44 08.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרבנית מרילין מונרו
איזה פעילות יש בבני עקיבא ? פעילות מינית ? מה עושים שם בדיוק ? אם תעשו שם כל מיני דברים מועילים באמת לא תהיה שום בעיה עם ערבוב המינים כי החניכים יהיו עסוקים . אבל, אתם לא עושים שם כלום. וכאן באמת יש לחשוש מפעילות מינית ענפה ואינטנסיבית. אני בעד הפרדה מגדרית בבני עקיבא בשל הנ"ל. בעצם אני בעד הפרדה של בני עקיבא המיותרת מחניכיה כולם, וסגירתה לאלתר. פשוט ארגון מיותר שלא עושה כלום. פעילות בבני עקיבא זאת מילה נרדפת ללשבת במונית שעומדת בפקק בלתי נגמר תוך כדי בלבולי מוח קיצוניים של הנהג שלא מסוגל לסתום את פיו בשעה שאת ממהרת ועצבנית רצח .פשוט כלום אחד מעצבן וגדול.
15:26 08.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מרא דאתרא
טור, משנה ברורה, וכל מקור הלכתי בארצות המזרח, אירופה, צפון אפריקה ותימן זה כלום?? אגב, מאחר שהכל אפס בעייניך לא שמת לב לעובדה שרוב הלכות צניעות מוטלות דווקא על...
טור, משנה ברורה, וכל מקור הלכתי בארצות המזרח, אירופה, צפון אפריקה ותימן זה כלום?? אגב, מאחר שהכל אפס בעייניך לא שמת לב לעובדה שרוב הלכות צניעות מוטלות דווקא על הגברים. לכי תלמדי קצת...
המשך 14:31 08.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר