הכל באשמת ליברמן והשפעת הדיון הציוני דתי על הבחירות| סיכום פוליטי

הכל באשמת ליברמן והשפעת הדיון הציוני דתי על הבחירות| סיכום פוליטי

איך הפולמוס הציוני דתי סביב תמיכה או פרישה של ראש הממשלה יכול להשפיע ישירות על הבחירות? הבעיה החמורה של ליברמן שהוליך את הימין החילוני שולל ועוד מילה על "הכוכב שהסתדר"

השפעת הדיון הדתי לבחירות והבלוף של ליברמן
  (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)

דיון חריף: הציונות הדתית מתנערת מנתניהו

המהלך הזה היה צפוי וידוע מראש, אף אחד לא הופתע שכנגד ראש ממשלת ישראל הוגש כתב אישום בעבירות חמורות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. ובכל זאת, המהלך גרם לערעור בימין ובפרט בציונות הדתית- גועשים הקולות ומתנהל דיון חריף בין העיתונאים ואנשי התקשורת סביב התמיכה בו מצד אחד והקולות שנתניהו צריך לפרוש מתפקידו נאמרים פומבית על ידי אלו שלא היו מתבטאים כך לפני שבועיים שלושה.

הפולמוס הדתי יכול להשפיע ישירות על הבחירות

את הסשן פתח הצד הליברלי – שמאלי בדמות הרב שי פירון שייחס את המילה "אכזבה" למנהיגי הציונות הדתית,"אני יודע ש'על כל פשעים תכסה אהבה'. לא שמעתי ש"על כל פשעים תכסה ימניות'". ובהמשך לכך מ"ניקוי אורוות בימין" שאמרה אורלי גודלקלנג ממקור ראשון ועד "חוסר מוסר מהאליטה המתנחלית" שפרשן אבישי בן חיים וכצפוי הגינוי של שמעון ריקלין ל"הפניית העורף של חלק מהמתנחלים לנתניהו בשעתו הקשה היא מעשה שלא יעשה", הפולמוס הפנים ציוני – דתי יכול להשפיע ישירות על הבחירות הקרובות.

בינתיים, אלו קולות מינוריים שצצים כציוצים בטוויטר ואי אפשר להגיד שבועיים אחרי הכתב אישום שיש לכך הרבה השפעה בעוד הדברים טרם חלחלו לציבור והימין הדתי עדיין מאוחד מול נתניהו. מתי זה כן יכול להיות קריטי?  כשהדיון נגד כהונת נתניהו יימשך גם לאחר פיזור הכנסת ביום רביעי הבא- אז ההשפעה אף יכולה להכריע את הבחירות.

מפלגות הבלוק נאלצו בשתי המערכות האחרונות להודיע כבר בהתחלה, כי ביום שאחרי הבחירות הן ימליצו לנשיא המדינה ראובן ריבלין על נתניהו לראשות הממשלה. לא הייתה התמודדות עצמאית, מה שחשוב זה הגוש ולא המפלגה עצמה. כתוצאה מכך לאחר שתי כישלונות שההמלצה לנשיא הייתה על חודו של קול, בבחירות הקרובות אנחנו עלולים לראות לא שתייה בקשית או בכוס אלא נהירת קולות המונית בדליים לשתי המפלגות הגדולות.

ואז יכולים לקרות שני דברים: ראשי המפלגות שלא ירצו לצאת פראיירים מעריכים שנתניהו לא יצליח גם בפעם השלישית להרכיב ממשלה – ולא יודיעו מראש על המלצתן לנשיא, חרף שאלות העיתונאים והלחץ הציבורי. וגם ינצלו  את האמירות שלא להצביע לנתניהו באלטרנטיבה להחזיר קולות הביתה, למנוע את הנהירה ודווקא להצליח להגדיל את כוחן של המפלגות המגזריות.

במקביל, אסטרטגיית קמפיין כחול לבן לקולות הסרוגים תהדהד את הקולות החלושים בשלטי חוצות, מסרים בראיונות וסרטונים ברשתות על חוסר הערכיות שיש בהמשכו של נתניהו כראש ממשלה. שתי המתקפות מצד כחול לבן והימין הדתי עלולים לגזור על הליכוד ירידה דרסטית.

בלוף ושמו ליברמן

"אז מה רוצה ליברמן?", פתח ביום שני האחרון יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן עם שאלת הקסם את ישיבת סיעתו. בחדר שצר מלהכיל את עשרות הצלמים, עיתונאים, חברי כנסת ופעילים השתררה דממה, במשך חצי שעה מקסימום של הצהרות, הודעות ומענה לשאלות כוננה בראשי השאלה, אז מה ליברמן רוצה? נדמה שלכל אחד זה עבר בראש אבל שמי שהכניס אותנו ללופ האינסופי של בחירות – המלצות לנשיא- משא ומתן – בחירות וחוזר חלילה לא מצליח בעצמו לענות על השאלה הפשוטה ירד לי האסימון מי האשם בכל, איווט.

בימים אלו מציינת ישראל ביתנו 20 שנה להקמתה, היא הוקמה בשנת 1999 על ידי ליברמן לאחר שפרש מהליכוד ומאז מנהלת מערכת יחסים מורכבים עם מפלגת השלטון, אך בכל עת נכנסה יחד עימה לממשלה וביתר שאת בשנים מאז עומד בראשותה ראש הממשלה נתניהו, שאף כלל ריצה משותפת. במקביל, ליברמן שימר יחסים אדוקים עם יו"ר ש"ס השר אריה דרעי גם בשנותיו הקשות בחדרי החקירות, לא סתם השילוש נתניהו – ליברמן- דרעי השותפים בין היתר לחדרי החקירות הצליח להחזיק במשך שני עשורים רצופים שהביא לשיא לאחרונה עם בחירתו של משה ליאון לראש העיר ירושלים.

החילוניות חשובה יותר מהימניות

ובכל זאת, גם שנה מהתפטרותו של ליברמן מתפקיד שר הבטחון שצויין ביום רביעי האחרון, ו' כסלו תשע"ט ובכך פתח את השנה ההזויה- מאיש ימין שבשתי הקדנציות הראשונות שלו בכנסת התאחד לא פחות עם "האיחוד הלאומי", אותם הוא מגדיר כיום כ"סמוטרצ'ים משיחיים" ועד לגט כריתות שנתן  לברית שלו עם החרדים, ניתן להסביר דרך ההתנגשות ערכים אליה הוביל הוא את מדינת ישראל. לפיו – החילוניות חשובה יותר מהימניות. שתי הקצוות שידעו לחיות בשלום בזכות האיזון הדק שהביא ליברמן כמייצג את ה'ימני – חילוני', פיל ורוד שלא נראו רבים כמותו עד כה וענה על ז'אנר חדש בישראל הביא בסופו של דבר לשבירת הייצוג שהוא בעצמו בנה בשתי ידיו, ובלי כוונה הוכיח את התזה לפיו אדם חייב להיות או חילוני שמושך שמאלה או דתי שמושך ימינה.

המשמעות לכך היא שאין יותר מקום לימניות שאיחדה בין החילונים לדתיים כפי שליברמן ביטא אותה, כשהחליט לבחור צד דרך רמיסה והדרה של אלפי דתיים וחרדים על חשבון ממשלת ימין שהייתה יכולה במשך השנה האחרונה לעשות כאן עוד קצת נפלאות בטרם הבחירות הצפויות בהמשך השנה לנשיאות ארה"ב, הוא פירק את הערכים שלו עצמו. לא קדושת החילוניות חשובה לו אלא נטישת הימין האידאולוגי שבתוכו היה גר. כדאי לתושבי נוקדים להיזהר מהשכן שבדרך הזאת עלול עוד לפנות את ביתם שלהם.

אז מה ליברמן רוצה? בעיקרון "ממשלת אחדות", אבל הקריאות לכך מצידו הן בלוף אחד גדול שכבר נכתב עליו רבות בחודשים האחרונים. למשל, במידה והיו כחול לבן והליכוד מגיעים להסכמות, לא היה להם כביכול צורך בו שכן מספר המנדטים של השניים מגיע יחד ל- 65 אצבעות עוד לפני הבלוק. יתרה מזאת, דרעי קרא השבוע גם אם יגיעו גנץ ונתניהו למתווה מסויים – ליברמן צריך להישאר בחוץ, והוא צודק כל כך. מי שהכניס את המערכת הפוליטית לסחרחורת בלתי נגמרת תוך כדי שהוא צועק בכל הכוח 'אחדות', 'אחדות', בסופו של דבר במו ידיו שבר, ריסק ופירק את האחדות בין הדתיים לחילונים סביב מדיניות ימין.

הכוכבים הסתדרו

ועוד מילה על מילה חדשה שנכנסה לנו ללקסיקון, מונח ספורטיבי שהושאל לצבאי והפך לשימוש פוליטי. מאז אמר ראש השב"כ נדב ארגמן על האירועים במבצע "חגורה שחורה" כי "הכוכבים הסתדרו", הפוליטיקאים ממשילים זאת ללא פחות מנתניהו. לפי יואב קיש השבוע "כמו בכדורגל, הקבוצה חשובה יותר מהכוכב" הסביר את תמיכתו בגדעון סער. עכשיו רק נותר שכמו בגלקסיה, הם יסתדרו לפי מיקומם גם במפה הפוליטית.

הטור התפרסם לראשונה בעיתון 'יום ליום'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
לחשוב מהנשמה
עיברייה | 06-12-2019 8:48
אני חושבת מה שאנחנו רואים זה מיצוי. כאילו על מה נילחמים שוב על אותו דבר. אם אחרי אלפיים שנות גלות עשינו את הלא יאומן הקמנו מדינה. ככה זה עכשיו. אני חיה בארץ יותר מחמישים שנה אני מרגישה שזה כמו אלפיים שנה נוספות. זה למחזר עוד ועוד אותו דבר. אותם דוגמות אותה שבלונה אותה צורה. אולי זו הסיבה למה שקורה. גם רואים כמה הפירמידה הישראלית לסוגיה כה לא במיטבה. הכל מוצה. ואם אנחנו אמורים להיות הניבחר אז צריך אכות צריך אידיאל צריך מעלה. זה הכל כניראה סוגי היתפוררות .הכל לעוס לעייפה אז מה עוד פעם אותו דבר. מה הפלא שהאותו דבר הביא עלינו דרדור. צריך איתחול ריענון והבנה. מה הסיבה ששבנו לפה אחרי אלפיים שנות גלות. לא לכאלה היתפללנו. אלא אלפיים שנות סבל רוצות הכי ובעולם. לא חיקוי והיתבוללות ולא גלות וגלותיות. שבת שלום.
ליברמן שואף לחסל את היהדות במדינה
אור כסלו | 06-12-2019 13:15
למה לא בודקים אם ליברמן קשור 24/7 שעות עם שר הביטחון הרוסי
כיפה סרוגה מטמאים את עם ישראל בשחיתות ושפלות
מתנחל אבל ישר. | 06-12-2019 9:35
מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים מטמאים ומשחיתים את עם הקודש בשוחד מרמה והפרת אמונים.
2
רק נתניהו אין ליכוד וימין מנצח בלעדיו
shulamit cohen | 06-12-2019 9:50
הימין והליכוד יתרסקו ללא נתניהו. הציונות הדתית לא למדה מטעויות עבר ונותנת יד לאכיפה בררנית וניסיון פוטש לראש הממשלה
שריך סוררים וחברי גנבים כולו אוהב שוחד ורודף
ישעיהו | 06-12-2019 10:05
שריך סוררים וחברי גנבים כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים.. וכל השחיתות הזאת בתמיכת הציונות הדתית. בושה חרפה וכלימה.
3
הפתרון - חנינה כוללת על התיקים ל כ ו ל ם
וגם לצוללות וגם לגז | 06-12-2019 9:55
אם נחליט שממחר מתחילים הכל מחדש, נוכל להקים כאן ממשלת ימין הכי רחבה שאפשר. האם יש דבר משמח מזה לעם ישראל?
שחיתות היא רקבון מוסרי. והרס העם.
אני | 06-12-2019 14:53
רק שלא נדרדר לשפלות ושחיתות שהציונות הדתית מטמאת בה את עם הקודש.
4
לא מבין את המסקנה
התמים | 06-12-2019 12:18
מנין המסקנה שאוטומטית חילוני = שמאלני ודתי = ימיני ? איך משהו בדרכו הנפתלת של ליברמן מביא למסקנה כזו ? יש ימין מדיני וביטחוני וימין כלכלי - וימין זה לא בהכרח כולל כפייה דתית ומשיחיות הזויה והעדפת הערך של ארץ ישראל השלימה על כל ערך אחר. ויש דתיים שדוגלים בכלכלה ובמדיניות שונות משל הימין - ועדיין הם דתיים. בעיניהם ארץ ישראל השלימה היא רק ערך אחד מתוך סט של ערכים שונים ואין ערך זה עדיף על ערכים אחרים, אלא יש לאזן ביניהם ולפעול על פי האפשרי וההגיוני. יש, כמובן, גם דתיים ליברלים שממש לא רואים בכפייה דתית דבר חיובי ורצוי. אז מה ? רק המשיחיים הם דתיים ? רק המתנחלים שמביאים עלינו אסון של מדינת אפרטהייד דו לאומית הם דתיים ? לא. יש מי שחושב אחרת ועדיין לא רואה עצמו חילוני עוכר ישראל. שבת שלום.
5
'כִּפָּה סְרוּגָה הַמְטַהֵרת אֶת הַנֶּפֶשׁ'
'כִּפָּה סְרוּגָה' | 06-12-2019 13:16
'כִּפָּה סְרוּגָה הַמְטַהֵרת אֶת הַנֶּפֶשׁ'
6
זה עבר, זה נגמר, הוויכוח מיותר
בהצלחה | 06-12-2019 13:48
הפור נפל. גם עם ביבי יצליח לעולל את מספר תעלולים, ולדחות את הקץ בעוד מספר חודשים, גורלו כבר נחרץ. הוא עתיד להתייצב למשפט על ספסל הנאשמים, ולסיים את דרכו בדרך בה צעדו אולמרט וקצב.
7
קודש וחול
בן יוסף | 07-12-2019 3:23
הגבעות, התפילין, התקציבים... הכל קדוש. והשפה, עפר ואפר.
8
הולכים עם ביבי בכל מחיר ???
מוש | 07-12-2019 10:47
אם ביבי היה רוצח או אונס גם הולכים איתו? נניח שעברנו את הבחירות פעם 3 כולם יודעים שכמעט אין שינוי אז מה נעשה נעבור פעם 4 ו' 5 ואז מה עושים. ביבי לא יכול להרכיב ממשלה סער יכול אז מה עושים?