אדם הראשון בראשית דרכו כאדם בודד היה מחויב לדאוג קודם כל לשלמותו האישית כשהוא יחיד בעולמו, ורק לאחר לידת קין והבל הפכה האנושות ממציאות של איש בודד למציאות של חברה, ובכך השתנו מטרותיה של האנושות.
וכך מבאר הנצי"ב [בפירושו 'העמק דבר'] את הכתוב: "ותוסף ללדת את אחיו את הבל", שתוספת המילים "את אחיו" היא לכאורה מיותרת, והתוספת באה להשמיענו שעם לידת הבל נולדה האחווה בעולם, שאחד ממאפייניה היא העזרה ההדדית היכולה להתקיים רק כאשר קיימים לפחות שנים, אחד נותן ואחד מקבל, האחד נזקק והאחר בעל אמצעים, ועוד מציין שם הנצי"ב שצורה זו של אחווה היא מיוחדת למין האדם בלבד ואין לה דוגמא בשום בעל חי אחר. ומפני סיבה זו נחלקו שני האחים הראשונים בתכונתם ובעיסוקם, קין שהיה עובד אדמה הוא היה ה"נותן" ועסק בהכנת הצרכים החיוניים של קיום האדם, ובה בשעה הבל, האח השני, לא היה יושב בטל, אלא הלך להיות רועה צאן, עיסוק המספק לאדם מותרות שאינם הכרחיים לקיומו של האדם, ואת המזון היסודי היה הבל מקבל מקין. ועוד מציין שם הנצי"ב שגם בקשת המותרות היא מיוחדת למין האנושי ואין למצוא אותה אצל שום בריה אחרת, שהיא מבקשת רק מה שהכרחי לה. ומפני שבקשת המותרות אינה הכרחית לקיומו של האדם היא "הבל", כשמו של בעליה שנקרא הבל.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
אדם הראשון היה ביצירתו אדם בודד, שהמחויבות שלו התמקדה בהשלמתו אישית בלבד, הדבר הזה נשתנה מאז לידת קין והבל שאז נוצרה האחווה הראשונה בעולם, שינוי שהיה צריך לחולל גם שינוי בהתנהלותו של המין האנושי, שהיה עליו לעבור מהתנהלות של פרט להתנהלות של חברה, שינוי שהטיל על האדם מטלות נוספות, והן: שלא לדאוג רק לשלמותו האישית אלא גם להטיב לזולת, לסייע לו בכל מה שנחוץ לו, ולא לעשות לזולתו מה ששנוא לו וכדומה.
אבל אי ההתייחסות לשינוי המטרות של האדם היא שהייתה בעוכרם של קין והבל. ואולי גם אדם הראשון תרם לכך, סביר להניח שאדם הראשון אחר שנענש וגורש מגן עדן הפיק את הלקחים מכישלונו האישי, בהבינו שכישלונו האישי היה במה שלא היה נאמן לעצמיותו, שבטל רצונו מפני רצון אחרים, וכנראה ניסה להעביר את הלקח הזה גם לבניו שעליהם לשים בראש סדר העדיפויות שלהם את הדאגה לשלמותם האישית, דבר שהיה נכון אצל אדם הראשון כשהיה בודד בעולמו.
אבל תפיסת עולם זו היא הרת אסון כאשר מיישמים אותה במציאות שיש בה חברה, ובזה נכשלו קין והבל כאשר אימצו לעצמם את הלקח של אביהם ומימשו אותו במציאות החיים החדשה שלהם, ואכן הם הגיעו באנוכיות שלהם למדה מופרזת עד כדי שלא להתחשב כלל כל אחד בצרכי זולתו, כמו שמובא במדרש [ב"ר פכ"ב טז]: "ויאמר קין אל הבל אחיו, ויהי בהיותם בשדה – על מה היו מתדיינים? אמרו בואו ונחלוק את העולם, אחד נטל את הקרקעות ואחר נטל את המטלטלין. לאחר שחלקו, אמר קין להבל: הארץ אשר אתה עומד עליה שלי היא, פרח באויר! וזה אומר: מה שאתה לובש שלי הוא, חלוץ בגדיך!", עד כדי כך חשב כל אחד רק על עצמו ולא היה מוכן להתחלק עם זולתו.
כישלונם של קין והבל אינו חד פעמי. הוא חוזר על עצמו גם בדורות הבאים, והוא שכיח במיוחד אצל "דור ההמשך" שבכל דור ודור, כאשר הגה ההנהגה עובר מהאבות אל הבנים, והבנים במעמדם החדש במקום שיעדכנו את התנהלותם לפי המציאות החדשה הם נצמדים לפתרונות של האתמול, פתרונות שהיו נכונים בדור הקודם אבל במציאות המתחדשת שהשתנתה אין הפתרונות הישנים מתאימים.
וכך נהגו קין והבל, למרות שחייהם השתנו ממציאות של יחיד למציאות של חברה, הם ניהלו את מלחמת החיים החדשה לפי כללי המלחמה הקודמת. הם נצמדו למטרות האינדיבידואליות שהיו נכונות אצל אדם הראשון, שהיה יחיד בעולמו, אך אינן עונות על דרישות המציאות החדשה של היות אחווה חברתית, שבה יש לאדם מטלות ומחויבויות נוספות. כישלונם זה של קין והבל הוא אות אזהרה לדורות הבאים, שגם אם כל דור צריך להיות נאמן לדור האבות, להמשיך את מורשת העבר, אבל המחויבות הזו אינה צריכה להפריע לנו לבחון את המציאות המתחדשת, האם חלו בה שינויים, ואם כן יש לתת להם תשובות מעודכנות, כאמרתו של הראי"ה קוק [אג' ראיה א' עמ' ריד]: "הישן יתחדש והחדש יתקדש".
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
1 דיונים
חסן
היכן הרבנים שמופיעים ערב ובוקר ובכל יום תמיד שיענו מה גרם לקין להרוג את אחיו הבל .איך ידע קין שהאלוהים לא שעה אל מנחתו
14:22 27.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פנחס
לכב הרב יש אומרים שאלוהים יצר את אדם וחווה לשון אחווה .אז האם יתכן שהיתה אחווה בינהם לפני קין והבל .ואז המאמר שווה בדיקה
19:49 26.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
תפילה להתחלת הקריאה בתורה בבראשית 25/10/2019 11:19:03 1. הצעה לתפילה לתחילת קריאת התורה מבראשית (משה אהרון עו"ד) בס"ד. אלוקיי ואלוקי אבותיי מקדים אני ומקבל עלי את ראשיתה של הבריאה כמסד לכל התורה...
תפילה להתחלת הקריאה בתורה בבראשית 25/10/2019 11:19:03 1. הצעה לתפילה לתחילת קריאת התורה מבראשית (משה אהרון עו"ד) בס"ד. אלוקיי ואלוקי אבותיי מקדים אני ומקבל עלי את ראשיתה של הבריאה כמסד לכל התורה כולה . בבחינת הבסיס הרחב לכל שאר המצוות.. ועוד מקבל אני על עצמי לנהוג בו בחומש בראשית במלוא הכבוד הראוי גם מבחינת ערכיו הבראשיתיים : הכלליים והאנושיים . בבחינת "דרך ארץ שאף קדמה לתורה." ובמיוחד היסוד המוסד לכל : כי האדם הוא צלם אלוהים . לאמור : משום שהחלטת כי בעולם אתה תהא בחזקת נעלם ונציגך הוא הצלם - האדם . והוא למעשה מושא תגשמותוךעלי אדמות . ועוד מקבל אני עלי את האחריות המלאה לבריאה כולה .בבחינת :"ורדו בדגת הים ובעוף השמים..." מלמטה של דגי הים ועד לרום עוף השמים . והכל גם על מנת לפעול ללא ליאות ובנחישות ראויה לתיקונו ושימורו של העולם . בבחינת "לעובדה ולשומרה". לעמוד באתגר ובמטלה של לשחזר והפעם במו ידינו את גן העדן האבוד. ובעיקר להיות "חרד" לכל הנגזר מהאמור וכמשתמע גם מגירושינו מגן העדן . דהיינו :לא לחדול לעבוד את האדמה ואף לעסוק בכל מלאכה והכל ביזע ובדמעות ,בקוץ ובדרדר ובלבד להוציא ממנה פת של לחם . ולא להיזקק חלילה לאחרים ולבסוף ריבוני אתה שבנית לי את תפארת הבניין את האישה שגזרת מצלעי שלי תן לי בבקשה גם את הברכה והזכות להיות עימה כ"בשר אחד" ושנינו יחדיו כנושאי בשורה אחת .
המשך 11:48 25.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
הרצח הראשון לא היה בבחינת תוצאה ידועה וברורה כי עוד לא היה מקרה מעין זה. לפיכך לא התגבשה אצל קין כוונה ברורה לתוצאה ולכן התורה נזהרת בהגדרה. לעניין העונש...
הרצח הראשון לא היה בבחינת תוצאה ידועה וברורה כי עוד לא היה מקרה מעין זה. לפיכך לא התגבשה אצל קין כוונה ברורה לתוצאה ולכן התורה נזהרת בהגדרה. לעניין העונש לקין ואות קין ראה תגובתי באתר למאמר עו"ד אלישי בן יצחק
המשך 06:59 25.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה לוי
לאהרון שאלתי מה קרה בין האחים רצח .או הרג? למה התורה אומרת הרג .ולא אומרת רצח ארמוז לדעתי . התורה אומרת לא תרצח .לא שוללת הרג .ואם כן יש חומר למחשבה...
לאהרון שאלתי מה קרה בין האחים רצח .או הרג? למה התורה אומרת הרג .ולא אומרת רצח ארמוז לדעתי . התורה אומרת לא תרצח .לא שוללת הרג .ואם כן יש חומר למחשבה .השאלה השניה האם קין נענש . קבל אות לבלתי הכותו. האם זה עונש או סוג של עזרה ?לאדם במצבו
המשך 00:08 25.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
מה מלמד הרצח הראשון בתורה הרצח הראשון בתורה מוכיח כי כל רצח מקורו בעיוות תפישתי של האדם את מהות ה"אחווה" בין בני האדם 23/10/2019 15:24:13 בס"ד אמר לו סוף סוף שהוא מכיר...
מה מלמד הרצח הראשון בתורה הרצח הראשון בתורה מוכיח כי כל רצח מקורו בעיוות תפישתי של האדם את מהות ה"אחווה" בין בני האדם 23/10/2019 15:24:13 בס"ד אמר לו סוף סוף שהוא מכיר בו כ"אחיו" . לידת הבל הייתה לידת "אח" לקין שנאמר : "ותוסף ללדת את אחיו". והנה קין התקשה לקבלו את הבל כאח. ראה בו מיצר גבול וגוזל תשומת לב. לכן גם קין יזם את התחרות - לעניין המנחה לה'. כשגם כאן נכשל בתשומת הלב של האלוקים "נפלו פניו". כשהקב"ה העיר לו שהעניין אינו המנחה אלא "שאת" - קבלת הבל כ"אח" שווה. בא לכתחילה קין אל הבל ובשרו שהוא "אחיו" והוא מקבל זאת. שכך בפירוש נכתב "ויאמר קין אל הבל -אחיו" . דהיינו : שהוא סוף סוף - "אחיו". והנה כשהיו בשדה צפו ועלו כל היסודות המבדילים ביניהם. וגם צאנו של הבל אשר כביכול אכל שוב מהירק שלו של קין עורר שוב חמתו קם עליו והרגו. הנה כי כן לעניין השאלה שכל הפרשנים מתעכבים עליה מה אמר קין להבל אמר לו קין להבל שהוא : "אחיו", כפי שכתוב. והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה. והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם
המשך 21:20 24.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה לוי
רבים וחכמים .מספרים על רצח הראשון .או שהתורה טועה אן שכבודו טועה התורה לא טועה .כתוב שקין הרג את הבל .אני מעדיףלהאמין שהיה הרג .זה בכוונה נאמר הרג כי התורה רוצה לתת כיוון .לסיבת המעשה
22:32 24.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
וודאי שהיה הרג ואני התבטאתי שהיה רצח. אני רק ניסיתי להוסיף כי הרוצחים יש להם פגם בסיסי ביכולת לחוות אחווה עם האחרים ונתלתי לעניין זה בכתובים . אגב גם בהמשך הקב"ה שואל את קין "אי הבל אחיך דגש על "אחיך" לרמז שזו הייתה ערוותו של קין כאמור כל נושא האחווה.
22:59 24.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עיברייה נוסעתזמן
אני רואה לאחרונה ביוטיוב סטרימינג שידור חי ממקומות שונות בעולם .המוני אנשים בכל מקום חוצים כבישים הולכים לעבודה לבילוי מיכל העולם. חשבת הייי כולם באו מ2 משני אנשים קראו להם...
אני רואה לאחרונה ביוטיוב סטרימינג שידור חי ממקומות שונות בעולם .המוני אנשים בכל מקום חוצים כבישים הולכים לעבודה לבילוי מיכל העולם. חשבת הייי כולם באו מ2 משני אנשים קראו להם אדם וחווה. מדהים ומוזר. כן אני מאמינה בזה כל ההמון המיליארדי הזה בא מאדם וחווה. איזה מרתק ואז הסיפור עוד יותר מעניין כי מלן שאלות ואין תשובות אבל זהו לפי דעתי חזרנו לסיפור ההוליוודי העיקרי הזה הוא סיבת שיבתנו ככה אני מאמינה חזרנו למולקלות הראשונות לאקסיומות הבריאתיות ואנחנו לא יודעים למה. ואכן הנפילה הו הו הי הי. על הדעת .במילה דעת יש את שתי האותיות עת. העת הישתנה לאלפי שנים . הזמן הוא לא אותו זמן של גן עדן אלא מוגבל שונה. אבל היום אנחנו ליד האזור שקרה בו הסיפור המדהים המוזר הזה שצריך פיענוח. סופר הוליוודי סופר אגדתי ולדעתי סופר אמיתי.
המשך 19:47 24.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר