תמיהה בתורתו של מורינו הרב שלמה אבינר - סרוגים

תמיהה בתורתו של מורינו הרב שלמה אבינר

אז מה הבעיה במאמר ההלכתי הנ"ל? שהוא פשוט לא נכון. משום שיש דעות הרבה יותר מקלות שהרב אבינר מכיר היטב, ובחלקן הוא מקבל אותן. עפר אני תחת כפות רגליו של הרב אבינר, אך קטונתי מלהבין מה רצה להשיג בפרסום הלכות קיצוניות לא מדוייקות אלו

תמיהה בתורתו של מורינו הרב שלמה אבינר
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90; תמונה קטנה: ללא קרדיט )

אחרי שהסערה מעט שככה, אפשר להתייחס לפסקו השנוי במחלוקת של הרב שלמה אבינר.

את תורתו של הרב אבינר זכיתי לשמוע ממנו, ולמדתי בישיבתו. אף התייעצתי כמה פעמים עמו, ואם יש דבר אחד ברור בעיניי, הוא שמדובר בתלמיד חכם גדול, עניו יותר מכל מבקריו, חכם ושנון באופן יוצא מהכלל, שמכניס בכיס הקטן שלו את כל המדברים גבוהה גבוהה נגדו. אם יכולתי לפרט ולפרסם לוּ רק כמה מקרים -מתוך מאות- בהם הוא הציל זוגות ממצבים מסובכים ביותר, ולו יכולנו לספור על כל אלו- אלפים, בלי הגזמה- שניצלו בחכמתו ובהתערבותו האישית, כל קיר הפייסבוק לא היה מספיק.

לכן, ודווקא בגלל זה, הצטערתי כל כך על הפרסום שלו על "אני רוצה להיות ילדה צנועה". באמת ובכנות, נשגב מבינתי מה רצה להשיג בכך ומה חשב כשכתב ופרסם הוראות כל כך תמוהות?

שלא ידברו איתי על "החפצה" ו"התעסקות אובססיבית בגוף האשה", כל הצבועים האלו, שנהנים מתחרויות מיס עולם, מתוכניות ריאליטי מזעזעות, ובאופן כללי מפרסומות מחפיצות ביותר שמתפרסמות מידי יום וזוכות לגיבוי מלא של כל ה"מזדעזעים" הללו. ויש נשים שמזדעקות: "צאו לנו מהרחם". ובכן, הרב אבינר -וכל רב, כולל עבדכם הנאמן- עוסק בהלכות צניעות ובהלכות טהרה בדיוק כמו שהוא עוסק בהלכות שבת, כולל המרחב הציבורי (כפייה דתית) בהלכות כשרות (צא לנו מהצלחת"), בהלכות נזיקין ובין אדם לחברו (מדינת הלכה), ובכל תחום אחר.

משום שהתורה -בהגדרה- עוסקת בכל תחומי החיים ללא יוצא מהכלל, כולל הלכות שירותים, כך נכון וראוי להיות. ומתוך עדות אישית גלויה שלי, למרות שיוצא לי לעסוק בעניינים אינטימיים של נשים לעיתים קרובות, הדבר נעשה בכוונה נקייה, בעדינות ובדיסקרטיות, ו-ברוך ה'- זוכים לסייע לנשים ולזוגות רבים, שרק מודים ומברכים על האוזן הקשבת ועל עזרה המתחשבת והמקילה. אגב, לפני שנים, ירדו לחייו של הרב שלמה אבינר מפני שהיה מקל יותר מדי בהלכות טהרה. איך הגלגל מסתובב.

אז מה הבעיה במאמר ההלכתי הנ"ל? שהוא פשוט לא נכון. משום שיש דעות הרבה יותר מקלות שהרב אבינר מכיר היטב, ובחלקן הוא מקבל אותן. הרי הוא עצמו כתב לפני שנים: "האידיאל הוא שהנושאים האלו [=צניעות] יהיו מובלעים בנושאים יותר כוללניים. אם נדבר רק עליהם נגרום לקושי: קשה להיפתח, קשה לדבר ולברר. הרי הנושאים הללו אינם מנותקים מהתורה אלא הם חלק ממנה. לכן כשמטפלים בנושאים תורניים מסוימים צריך להבליע באופן גלוי או סמוי את ענייני הצניעות".

שימו לב: "אם נדבר רק עליהם נגרום לקושי". אז מה השתנה? למה לכתוב בצורה בוטה כל כך הוראות הלכתיות לא מדוייקות? ולא רק מבחינה "דיפלומטית" אני מעיר. לא רק מפני שהדברים "לא יתקבלו יפה". אלא בעיקר מפני שכתיבה כזו, מטבעה, אינה מדוייקת ואינה קולעת למטרה ההלכתית. צריך לעסוק ב"הלכות אורך השרוול" מאחר ולצערנו יש נטייה בולטת לזלזל בכך אף בציבור שומר תורה ומצוות. כל מי שמסתובב בשכונות חרדיות [כן כן, גם שם], וביישובים דתיים-תורניים, שם לב שאף אלו שעל פניו נראים כמקפידים על כל ההלכות, כבר מזמן מצאו כל מיני דרכים לעקוף את הסעיפים ה"בעייתיים". נכון שלא צריך "להשתגע על סנטימטרים", אבל כשמדובר בעשרות סנטימטרים…

מאמרו של הרב אבינר עם כל הפגום שבו, ושמוטב ולא היה מתפרסם, בכל זאת מועיל בדבר אחד: הוא מעורר שאלה מהותית שבה יש לדון בכובד ראש (ולא כאן המקום)- מה ערכו של טיפוח הגוף והמראה החיצוני אצל נשים? למה כל כך חשוב לנשים בכל גיל ובכל מצב אישי, לטפח את המראה החיצוני שלהן, שיראה טוב בעיני אחרים? כאמור, לא כאן המקום לנסות לענות על שאלה זו. הרב אבינר ענה בדרכו הבוטה ולע"ד ה-לא מתאימה, אבל השאלה היא שאלה ואולי אף הָ-שאלה.

אם כן, עפר אני תחת כפות רגליו של הרב אבינר, אך קטונתי מלהבין מה רצה להשיג בפרסום הלכות קיצוניות לא מדוייקות אלו. אני מקווה רק שהציבור יירגע במהרה, וישוב לעיין בפסקיו האחרים של הרב שלמה אבינר שליט"א.

=======

הרב ראובן עוזיאל הוא רב הישוב 'טל מנשה' וצפון השומרון

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
37 תגובות - 26 דיונים מיין לפי
1
אידיאל
י.ש | 17-10-2019 11:38
הרב אבינר לא התיימר לדבר הלכה על פי פסיקותיו או הלכה מינימום המחייבת. הרי כך לא כותבים מסמך הלכתי. הרב בסגנונו זה מעביר מעין אידיאל גבוה עבור בנות ישראל. (ראו למשל בספרו הנערה מלודמיר). אל תלמדו את הרב הלכה מה היא - הוא יודע היטב שמותר לענוד תכשיטים או שחצאית המכסה את הברכיים עונה על דרישת ההלכה. מותר לרב לכתוב גם על האידיאל שמעבר.
מצוין. נפלא. יישר כח.
מד | 26-10-2019 23:33
.
מחילה מהרב עוזיאל. לנוער אסור לקרוא מאמרך זה
עידו 2 | 20-10-2019 14:59
בעיתונות החרדית כמו ''המודיע'' לא היה מתפרסם תגובה כשלך.
2
שאל את הרב עצמו
אריה | 17-10-2019 11:40
ובנתיים תנוח דעתך שיש כאן ניסיון לאזן את הציבור שאבד את עצמו לצד השני כמו שכתבת בעצמך.
3
פסק הלכה
אליהו הנביא | 17-10-2019 11:46
הלכה שלא מופיעה בתורה זרוק את הרב ואת ההלכה .יהודי מחוייב לתורה לא להלכות שלפעמים הזויות. הרבנים הם אנשים טובים .שלא מחוייבים לאמת התורנית אלא לאמת ההלכתית מטעמי כדאיות .וזו הטעות רב ספרדי גדול פסק .אישה שלא הולכת עם מטפחת דינה גיהנם .רבני אשכנז פסקו חייבת ללכת עם פאה .מי אוויל לדעתי שניהם התורה לא אומרת כלום .אין תמרור אין כניסה הכל מותר פסקו חכמים היוצא מהטמא טמא .זה לא פוסקת התורה עד שהבינו את הטעות בנושא הדבש .באו וספרו לנו ספורים למה הדבש מותר
אתה קראי?
קובי | 17-10-2019 16:38
רק מה שכתוב בתורה? איפה הגמרא? איפה השוע?
4
קטונת... ומפרסם נגד
אורי | 17-10-2019 11:53
אם קטונת מרגליו של הרב אבינר כמו שאתה כותב, אז איך אתה מפרסם ברבים שדבריו לא נכונים. מסתבר שיש לרב אבינר סיבות למה במציאות הנוכחית כתב דוקא את הדעה המחמידרה. ואצה - כמו שאתה בעצמך אומר - קטונת מגדולתו של הרב אבינר, אז ראוי שתשתוק.
לומר שתוק זו חוצפה
ליאור | 17-10-2019 23:24
מי שמעז לומר לתח ורב יישוב ראוי שתשתוק אין בו תורה ואין בו דרך ארץ ומה שאתה מגן על הרב אבינר זה לא בגלל תורה אלא סתם פוליטיקה. תתבייש.
5
כך לא מדבר תלמיד לפני רבו
אליהו | 17-10-2019 12:00
אם אכן תלמיד אתה , אז הכלל ההלכתי אומר שצריך היית לכתוב " לא כך למדנו? לא כך לימדתנו? " מגמתו של הרב אבינר ברורה והיא לתת תשובת המשקל לכל הליברליזם בשוק הסרוגים שהוציא אותנו מאיזון. וכל כתבה באתר זה מבטאת את הליברליזם הזה כולל סלחנות בלתי מובנת לטרור הלהטבי
6
פוגע מינית בנשים
יאיר | 17-10-2019 12:03
גאון שפוגע מינית בנשים גאונותו כבר לא רלוונטית. עניו שמזלזל ומבטל פסקים של רבנים אחרים ענוותנותו אינה ענווה. רב שעובר על פסקיו שלו עצמו (הלכות יחוד בטרמפים) ושלא לדבר על פסיקות בית דין (שלא לפסוק יותר בענייני נשים) ופסיקות של הרב אליהו והרב ליאור, תואר הרב שלו כבר לא שווה את הדף עליו נכתב... וכל זה לפני שמתייחסים בעינייניות הלכתית לפוסט המעוות הנ''ל לגבי הצניעות. ובנוסף לפוסט המוציא לעז על רמת יראת השמים של הציונות הדתית אל מול החרדים.
לכבוד זה שאינו נוקב בשמו
גילעד שטרן | 17-10-2019 21:13
תגיד, אמרת שהרב אבינר שליט''א פוגע מינית בנשים. יש לך ראיות על כך? אם כן, תואיל בטובך להציל אותנו מעבריין מין. אם לא וכמו רבים אחרים גם אתה הלכת אחרי אישה מטורללת (לא אני אמרתי, בית המשפט אמר) שניסתה בכל כוחה להפיל את הרב אבינר ולא הצליחה. ואם כך הם פני הדברים אתה פשוט מוציא שם רע.. דן אני אותך לכף זכות שהרי וודאי לא יעלה על הדעת שידעת שהמתלוננת המטורללת נזרקה יחד עם טענותיה מכל המדרגות של בית המשפט ואף על פי כן אני תמהה. על איסור הוצאת שם רע שמעת? ומה בדבר לשון הרע, שמעת על האיסור הזה? חוצפן.
אתה מוציא שם רע על גדול בתורה
יעל | 17-10-2019 15:06
אם יש לך הוכחות לך למשטרה. אם לא, אל תעבור על כל הלכות לשון הרע
7
ואני רואה עוד בעיות
שושנה | 17-10-2019 12:17
הזדעזתי מההגבלות המוגזמות שבת 12 גזרה על עצמה ועל אישור הרב וטוב לראות שיש קשיים הלכתיים עם תגובת הרב אבינר. אך נראה לי שצריכים להתיחס לא רק מתוך ההלכה . נראה לי שמדובר בבת שיש לה קשיים רבים עם העובדה שהגוף שלה הופך להיות גוף של אשה. לכן היא מתכסה יתר על המידה ומתביישת בעצמה. מעבר לכך, היא והרב מחפיצים גברים. צריכים להסתתר מפניהם? גם מטרידה ההתעסקות יתר על המידה בעצמה. בעבר, נשים דתיות עסקו יותר בגמילות חסדים ובמעשי צדקה. צריכים להציע לבת הזאת לצאת מדאגה על דמותה ולדאוג לתרום לאחרים.
למגיב ישראל, גברים לא יכולים להתייחס
סיון | 30-10-2019 16:06
כשתהיה אישה תדבר על איך זה להיות אישה. בינתיים תתאפק ותשלוט בעצמך.
נשים לא יכולות להתייחס
ישראל | 18-10-2019 8:34
כשתהיי גבר תדוני ביצר העריות
גברת שושנה יש לך בעיה עם התורה?
נועה | 17-10-2019 15:07
זוהי ההלכה. תתמודדי
8
אם אתה באמת תלמיד של הרב
גיא | 17-10-2019 12:30
לא נראה לך ראוי לשאול אותו ישירות ולא לפרסם בפומבי נגדו בכזו קלות, על אף כל ההסתייגויות.
9
אבינר אובססיבי לנשים באופן מדאיג
פסיכיאטר מחוזי | 17-10-2019 12:45
יש מקום לבחון את התאמתו של האיש לפעילות ציבורית.
10
הרב אבינ בסגנונו זה מעביר אידיאל גבוה עבור בת
ליאת פרידמן | 17-10-2019 12:57
הרב אבינר בסגנונו זה מעביר סוג של אידיאל גבוה עבור בת ישראל. (ראו למשל בספרו הנערה מלודמיר). אל תלמדו את הרב הלכה מה היא - הוא יודע היטב שמותר לענוד תכשיטים או שחצאית המכסה את הברכיים עונה על דרישת ההלכה. מותר לרב לכתוב גם על האידיאל שמעבר. ונראה לי שזה חשוב בימינו, כאשר הבחירה החופשית חשובה לנו.
זה רק אידאל? התורה היא אידאל שלא ניתן להשגה?
ענת | 17-10-2019 15:09
אני רואה הרבה מחברותי שמתמודדות יפה עם האידאל. מה הבעיה לקיים דיני צניעות כ ה ל כ ת ם?
11
עפר ואפר לפומיכו
חי | 17-10-2019 13:01
איך אתה מעז אם אתה עפר תחת רגליו. אז נפשך העפר לכל תהיה . ומכאן נוצר לשונך מרע ושפתך מדבר מירמה. מכלכלך ומתחנף בד בבד. אלק רב יישוב. אדם לא מן היישוב
12
כבוד הרב ראובן
א | 17-10-2019 13:55
אם אכן אתה עפר לרגליו של הרב אבינר,אם אכן קטונת מלהבין, אז איך דברי הרב אבינר הם - מאמר פגום, פשוט לא נכון, טוב שלא היה מתפרסם???? זה לא הולך ביחד, או שאתה עפר ולא מבין , ולכן שותק! יכולת אפילו להתקשר לשאול אותו, או שיש לך הרבה מה לומר על דבריו ואתה אפילו מפרסם זאת ברבים, אך זה אומר שאתה ממש לא רואה את עצמך עפר לרגליו ולא קטונתי...
13
זה מה שנקרא "רבעלך"… של נעליך
דובי | 17-10-2019 15:04
היום כל רב קהילה נהיה פוסק הדור ואומר לרבנים גדולים שהם טועים… הרב אברהם שפירא זצל קרא להם רבעל'ך (רבנים קטנטנים באידיש) מצד אחד הוא כותב שהפסק לא נכון ומצד שני שיש דעות מקילות? זה שכותב המאמר מצא ליצנים שחולקים על כל הפוסקים זה אומר שזה לא נכון?
14
צניעות ?
אמנון | 17-10-2019 15:26
הגיע הזמן שתעכלו שהבעיה אינה אצל הנשים אלא במוחם המעוות של הגברים (הדתיים מן הסתם) - טפלו בהם ובכך תפתרו לכם את הבעיה.
הלכות צניעות הם איסור מוחלט גם בבנות מאה
אודי | 17-10-2019 16:40
מה זה קשור למוח מעוות? משהו התעוות אצלך?
15
למה לא ישאל הרב את הרב אבינר
שרה רבקה | 17-10-2019 16:13
למה שאלות בפומבי.מכובד יותר לפנות לרב בעצמו
16
לא הבאת מקורות לדבריך
נטען | 17-10-2019 16:37
רק פסקת שזה לא נכון. ככה מנהלים דיון הלכתי? ואם כבר אתה מביא את החרדים לראיה, תשים לב שהם כן מקפידים על ההלכה (למרות שאתה משמיץ שזה לא כך חוץ מיוצאים מהכלל) ולא תראה שם נשים בשרוול קצר, בלי גרביים ובלי כיסוי ראש, כשאצלנו תראה בשפע…
17
למה הכותב לא כותב מה לא נכון לדעתו בפסק מבחינ
דוד | 17-10-2019 17:12
למה הכותב לא כותב מה לא נכון לדעתו בפסק מבחינ
18
המאמר לא פורסם בכל העולם
ישראל | 18-10-2019 8:41
זאת ממש לא המטרה שלו. זה לא מאמר הלכתי אלא מאמר שמבטא שאיפה גבוהה. כל גבר בר דעת ובר יצר יודע שגם אשה שלבושה לפי כללי הצניעות יכולה קצת לגרות את היצר. מי שלא הבין את דבריו פשוטמלא הבין שלא מדובר בפסק הלכה. חברים, אל תיכשלו באיסורי לשון הרע, בטח שלא כלפי תלמיד חכם.
19
זו בסה"כ שאיפה
ישראל | 18-10-2019 8:42
כל הרוצה- יבוא וייטול. מי שלא רוצה- שיילך. לא צריך לצאת נגד כולם.
20
האמת קשה...
תגובה ליאיר (6) | 18-10-2019 10:29
מי שטוען שהדברים של יאיר הינם לשון הרע הוא זה שמוציא לשון הרע על כל גדולי הדור שפסקו דברים ברורים לגבי איזה תחומים אסור לרב אבינר לפסוק. כידוע, הוא מעולם לא התייחס לפסק שלהם ! אז רק להזכיר מדובר ברבנים (זצל ) מרדכי אליהו, אברהם שפירא, יעקב יוסף ויבדלו לחיים טובים הרבנים דב ליאור והגרזן שכולם חתומים על הפסק שאוסר עליו לפסוק בענייני מראות, זוגיות, שלום בית וכו' . נכון, האמת לא תמיד פשוטה אבל זו האמת !!!
21
מאמר הגיוני ביותר
יוסי | 19-10-2019 23:39
בלי פוליטיקה ובלי ביזיונות. פשוט הרב אבינר טועה
22
המגזר הדתי לאומי הכי מבולבל שיש!!
אחת | 20-10-2019 2:48
מה פתאום מעניין הלכות ככ חמורות בצניעות? מה ההגזמות? לכו תפתרו בעיות אחרות חמורות במגזר או שפשוט תבטלו אותו ושאנשים יחליטו או להתחרד או להיפך.. אא להיות אפור בדת! לעגל פינות ולאפשר עירבוביות, בתי קולנוע, כיסויי ראש בקושי, כיפות בגודל שקל... יאללה כבר!
23
אוראל
נועם | 20-10-2019 10:55
אוראל כהן זדה = נועם שמואלי צליל = נועם שמואלי איתן יהושע = נועם שמואלי יהודה פוליקר = נועם שמואלי
24
הפרסום של דבריו של הרב יצא מהקשרו! האמת היא-
ח | 20-10-2019 14:53
הרב אבינר פרסם סיפור, ובו מתואר יומן של ילדה מתקופה קדומה שמקבלת על עצמה קבלות לקראת גיל מצוות. לעניות דעתי, הרב לא התכוון להלכה למעשה. ייתכן שהוא רצה להראות את הפער בצניעות בין הדור שלנו לבין הדורות הקודמים. מכל מקום, לא ראוי לפרסם דברים לא מדוייקים עליו מבלי לשאול אותו למה התכוון. *התגובה שלי לא על דברי הרב ראובן עוזיאל אלא באופן כללי, למען ידעו. אז לפני שמאמינים לתקשורת כדאי לברר טוב טוב!
25
זו לא רוח התורה ולא אידאל יהודי
דון | 20-10-2019 17:31
כדברי הרב אלו חומרות של חמורים שמרחיקים את האדם מעצמו ומבורא עולם.
26
הכל מגרה
אסתר כהן | 22-10-2019 22:23
אצל נשים, ואולי כדאי שנסתתר מאחורי וילון? הרי אין סוף לעניין, ולקרוא לזאת צניעות , זה עיוות המציאות, ואין לזה סוף! מי שקשה לו לצפות באישה רגילה, המתלבשת נוח, שילך ויתבודד לו במדבר. ועוד דבר, אין יותר סקסי מזקן של גבר! אני מתה על זקנים.