תמיהה בתורתו של מורינו הרב שלמה אבינר
אז מה הבעיה במאמר ההלכתי הנ"ל? שהוא פשוט לא נכון. משום שיש דעות הרבה יותר מקלות שהרב אבינר מכיר היטב, ובחלקן הוא מקבל אותן. עפר אני תחת כפות רגליו של הרב אבינר, אך קטונתי מלהבין מה רצה להשיג בפרסום הלכות קיצוניות לא מדוייקות אלו
אחרי שהסערה מעט שככה, אפשר להתייחס לפסקו השנוי במחלוקת של הרב שלמה אבינר.
את תורתו של הרב אבינר זכיתי לשמוע ממנו, ולמדתי בישיבתו. אף התייעצתי כמה פעמים עמו, ואם יש דבר אחד ברור בעיניי, הוא שמדובר בתלמיד חכם גדול, עניו יותר מכל מבקריו, חכם ושנון באופן יוצא מהכלל, שמכניס בכיס הקטן שלו את כל המדברים גבוהה גבוהה נגדו. אם יכולתי לפרט ולפרסם לוּ רק כמה מקרים -מתוך מאות- בהם הוא הציל זוגות ממצבים מסובכים ביותר, ולו יכולנו לספור על כל אלו- אלפים, בלי הגזמה- שניצלו בחכמתו ובהתערבותו האישית, כל קיר הפייסבוק לא היה מספיק.
לכן, ודווקא בגלל זה, הצטערתי כל כך על הפרסום שלו על "אני רוצה להיות ילדה צנועה". באמת ובכנות, נשגב מבינתי מה רצה להשיג בכך ומה חשב כשכתב ופרסם הוראות כל כך תמוהות?
שלא ידברו איתי על "החפצה" ו"התעסקות אובססיבית בגוף האשה", כל הצבועים האלו, שנהנים מתחרויות מיס עולם, מתוכניות ריאליטי מזעזעות, ובאופן כללי מפרסומות מחפיצות ביותר שמתפרסמות מידי יום וזוכות לגיבוי מלא של כל ה"מזדעזעים" הללו. ויש נשים שמזדעקות: "צאו לנו מהרחם". ובכן, הרב אבינר -וכל רב, כולל עבדכם הנאמן- עוסק בהלכות צניעות ובהלכות טהרה בדיוק כמו שהוא עוסק בהלכות שבת, כולל המרחב הציבורי (כפייה דתית) בהלכות כשרות (צא לנו מהצלחת"), בהלכות נזיקין ובין אדם לחברו (מדינת הלכה), ובכל תחום אחר.
משום שהתורה -בהגדרה- עוסקת בכל תחומי החיים ללא יוצא מהכלל, כולל הלכות שירותים, כך נכון וראוי להיות. ומתוך עדות אישית גלויה שלי, למרות שיוצא לי לעסוק בעניינים אינטימיים של נשים לעיתים קרובות, הדבר נעשה בכוונה נקייה, בעדינות ובדיסקרטיות, ו-ברוך ה'- זוכים לסייע לנשים ולזוגות רבים, שרק מודים ומברכים על האוזן הקשבת ועל עזרה המתחשבת והמקילה. אגב, לפני שנים, ירדו לחייו של הרב שלמה אבינר מפני שהיה מקל יותר מדי בהלכות טהרה. איך הגלגל מסתובב.
אז מה הבעיה במאמר ההלכתי הנ"ל? שהוא פשוט לא נכון. משום שיש דעות הרבה יותר מקלות שהרב אבינר מכיר היטב, ובחלקן הוא מקבל אותן. הרי הוא עצמו כתב לפני שנים: "האידיאל הוא שהנושאים האלו [=צניעות] יהיו מובלעים בנושאים יותר כוללניים. אם נדבר רק עליהם נגרום לקושי: קשה להיפתח, קשה לדבר ולברר. הרי הנושאים הללו אינם מנותקים מהתורה אלא הם חלק ממנה. לכן כשמטפלים בנושאים תורניים מסוימים צריך להבליע באופן גלוי או סמוי את ענייני הצניעות".
שימו לב: "אם נדבר רק עליהם נגרום לקושי". אז מה השתנה? למה לכתוב בצורה בוטה כל כך הוראות הלכתיות לא מדוייקות? ולא רק מבחינה "דיפלומטית" אני מעיר. לא רק מפני שהדברים "לא יתקבלו יפה". אלא בעיקר מפני שכתיבה כזו, מטבעה, אינה מדוייקת ואינה קולעת למטרה ההלכתית. צריך לעסוק ב"הלכות אורך השרוול" מאחר ולצערנו יש נטייה בולטת לזלזל בכך אף בציבור שומר תורה ומצוות. כל מי שמסתובב בשכונות חרדיות [כן כן, גם שם], וביישובים דתיים-תורניים, שם לב שאף אלו שעל פניו נראים כמקפידים על כל ההלכות, כבר מזמן מצאו כל מיני דרכים לעקוף את הסעיפים ה"בעייתיים". נכון שלא צריך "להשתגע על סנטימטרים", אבל כשמדובר בעשרות סנטימטרים…
מאמרו של הרב אבינר עם כל הפגום שבו, ושמוטב ולא היה מתפרסם, בכל זאת מועיל בדבר אחד: הוא מעורר שאלה מהותית שבה יש לדון בכובד ראש (ולא כאן המקום)- מה ערכו של טיפוח הגוף והמראה החיצוני אצל נשים? למה כל כך חשוב לנשים בכל גיל ובכל מצב אישי, לטפח את המראה החיצוני שלהן, שיראה טוב בעיני אחרים? כאמור, לא כאן המקום לנסות לענות על שאלה זו. הרב אבינר ענה בדרכו הבוטה ולע"ד ה-לא מתאימה, אבל השאלה היא שאלה ואולי אף הָ-שאלה.
אם כן, עפר אני תחת כפות רגליו של הרב אבינר, אך קטונתי מלהבין מה רצה להשיג בפרסום הלכות קיצוניות לא מדוייקות אלו. אני מקווה רק שהציבור יירגע במהרה, וישוב לעיין בפסקיו האחרים של הרב שלמה אבינר שליט"א.
=======
הרב ראובן עוזיאל הוא רב הישוב 'טל מנשה' וצפון השומרון
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו