'אומן' כפולת שמונה
"ויתן לי את מערת המכפלה" (כג,ט)
"שכפולה בזוגות… קרית ארבע זוגות: אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה" (עירובין נג,א)
השתטחות
מאות אלפים פוקדים מדי שנה את קבר ר' נחמן באומן באוקראינה. רבים מהם מבקרים גם את הבעש"ט במז'יבוז' ואת רֶבּ לוי-יצחק בברדיטשב.
עשרות(?) אלפים נוהרים מדי שנה לקבר השביעי לנשיאי חב"ד בבית הקברות ע"ש מונטיפיורי בקווינס, ניו יורק. בכ' בטבת עורכים יוצאי מרוקו ונספחיהם הילולא לרבי יעקב אבוחצירא, בדמנהור בואכה אלכסנדריה במצרים (השנה נאסר בפקודת שלטונות המהפכה).
לאחרונה מפיק הגביר הבבא פינטו מסע מוטס יוקרתי לקברו של רבי אלעזר פאפו ("פלא יועץ") בבולגריה. והרשימה ארוכה.
ולא שכחנו כמובן את פקידת קברי הצדיקים, המועדפת, בארצנו הקדושה; בירושלים ובבית לחם, בצפת ובמירון, בעמוקה ובנתיבות. והרשימה ארוכה. קבוצות חסידיות ואפילו 'מתנגדיות', בני ישיבה או חסידי אסכולה תורנית כלשהי, מתקבצים לעליה לקבר רבם ומאורם ביום הפטירה.
והעולה על כולנה שבעתיים וכפולת שמונה – מערת המכפלה אשר בחברון ת"ו. יתרונה הכמותי הוא שמונה פקידות כאחת (כמצוטט בראש המדור. אכן, רק שש ציוני-מצבות נמצאות במקום; אדם וחוה נעלמים מאתנו). אך עיקר עניינה ביתרונה האיכותי – קברי אבות מדאורייתא! ומעשה כלב בן יפונה סימן לבנים, וכדלהלן.
העם דורש התחברות
אין ספק שתפילה והשתטחות על קברי צדיקים יש בהן כדי לפתוח את הלב ולעורר את הרגש, שהם עיקר עניינה של תפילה. לא בכדי מבנה ההתייחדות על קברו של צדיק קרוי 'נפש'. כל מי שהשתתף במעמד כזה, בקבוצה או ביחיד, חש המיית הלב, יציאה מן המיצר והתחברות לצדיק, ובאמצעותו ("צינור קדושה") לריבונו של עולם.
סגולתיות שורה במקום שנתקדש, וגם אם יטענו ה'מְחָקְרים' כי יש טעות בזיהוי (קבר רחל, למשל) – לא נס ליחו ולא התעממה רוחו של המקום. האמונה – ולו העממית – כי כאן קברו של צדיק, דיה כדי להשפיע רוב טוב, טוהר וזוך למי שמכוון שם את לבו לאבינו שבשמים.
אכן, יש שהסתייגו מתפילה על קברים, ובודאי מהילולות, בבחינת "דורש אל המתים". אפנה ל-3 מאמרים ב'תחומין' בנדון: הרב יחזקאל ליכטנשטיין – "עליה לקבר ותפילה – דרישה אל המת?" (כרך כ), הרב משה צוריאל – "תפילה ליד ציון הקבר" (כרך כא), "יציאה לחו"ל להתפלל ליד קברות הצדיקים" (כרך לא). מרבית המסתייגים שייכים לאסכולה ה'ליטאית' או ה'ייקית', והם אינם 'עולים לקבר' גם לא ביום הזכרון השנתי.
ביטוי הלכתי להסתייגות נמצא, למשל, בספר חכמת-אדם (לר' אברהם דנציג, מתלמידי הגר"א. נפטר תקפ"א): "אותן נשים וכן עמי הארצות שהולכין על קברי מתים, וכאילו מדברים עם המתים ואומרים להם צרותיהם קרוב הדבר שהם בכלל זה ("ודורש אל המתים"). ויש מן הגאונים שהיו רוצים לאסור להשתטח על קברי מתים" (כלל פט,ז).
אך "קול המון כקול שדי" [מ'ויקיפדיה' למדנו שהפתגם הוא לטיני ולא נמצא בנוסח זה במקורותינו או אצל קדמונינו] ו"פוק חזי מאי עמא דבר" (=צא וראה מה אומר העם; ברכות מה,א), והוא – קול העם – מכריע את הכף. המוני עם, צדיקים בינונים ורשעים, תלמידי חכמים ועמי ארצות, גברים ונשים ובני/בנות הנעורים מתחברים לתפילה על קברות צדיקים העושה להם טוב על הלב. במבחן התוצאה – 'אחרי' מזוקקים ומזוככים יותר מאשר 'לפני'. עובדה!
העם דורש חברון
המקור האולטימטיבי לתפילת קברי אבות נעוץ בפרשתנו, בקבר-הקברים המקודש ומעולה מכולם: מערת המכפלה. תלמוד ערוך הוא (סוטה לד,ב), בקשר לסיפור שליחת המרגלים: "ויעלו בנגב ויבא עד חברון – מלמד שפירש כלב מעצת מרגלים והלך ונשתטח על קברי אבות. אמר להן: אבותי, בקשו עלי רחמים שאנצל מעצת מרגלים". ואכן, מעיד עליו הכתוב שספג השראה רוחנית רבתי: 'ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עמו' (במדבר יד,כד)".
ואכן, מי שלא היה ב'חיי-שרה' בחברון, ומעדיף תחליפי חו"ל או גליל על פני המקור, מפסיד בגדול, בבחינת "שפחה כי תירש גבירתה" (משלי ל,כג). אני קורא, איפוא, לכל מתחברי הצדיקים, ולכל מעפילי 'אומן', לפתוח את מסעם בהתחברות למקור ההתחברויות, לחברון "פתחו של גן עדן" (זוהר חדש); לפקוד תחילה את קברי האבות והאמהות, ומשם לשאוב השראה בדרכם לתחליפי המשנה.
==
הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון צומת. המאמר נכנכתב במוצ"ש וירא ויופרסם ב'שבת בשבתו'.
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
1 דיונים
ידידיה חן
אין שום קשר מה שווה יותר ממה, יש צדיק שאמר תגיעו אלי אני מומחה לטפל בבעיות של הדור האחרון. כמו שיש רופא שיגיד אני מומחה לבעיה הזאת והזאת תבואו אלי ואני אעזור...
אין שום קשר מה שווה יותר ממה, יש צדיק שאמר תגיעו אלי אני מומחה לטפל בבעיות של הדור האחרון. כמו שיש רופא שיגיד אני מומחה לבעיה הזאת והזאת תבואו אלי ואני אעזור לכם. מה כל החכמות וההתחכמיות הללו. אמר להגיע מגיעים. כל אחד רואה כמה הוא צריך עזרה, שום צדיק לא הבטיח תיקון נצחי אם תגיעו אלי היחידי שהבטיח את זה זה רבנו. ואין לאף אחד ספק שהצדיק לא משקר.
המשך 15:53 01.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביב
חס ושלום קברי צדיקים בארץ! אלפי חסידי ברסלב פוקדים את מערת המכפלה בכל שנה ויש שעושים זאת על בסיס שבועי, כמו גם במירון שכל בר דעת יודע שחסידי ברסלב מצויים...
חס ושלום קברי צדיקים בארץ! אלפי חסידי ברסלב פוקדים את מערת המכפלה בכל שנה ויש שעושים זאת על בסיס שבועי, כמו גם במירון שכל בר דעת יודע שחסידי ברסלב מצויים שם במשך כל השנה.
המשך 17:59 23.02.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביב
"ואם אין מחני נא" ראשי תיבות אומן, ואם קוראים מהסוף להתחלה יוצא: אני נחמן...
17:50 23.02.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בלפור רומנוב
האמנם? בתפילת יום כיפור אנו אומרים העיר הקודש והמחוזות היו לביזה... ואין לנו שיור אלא התורה הזאת. יש דברים מעל התורה העיר הקודש והמחוזות. ורק אז התורה היא תורה. באומן של ימינו, אין תורה...
האמנם? בתפילת יום כיפור אנו אומרים העיר הקודש והמחוזות היו לביזה... ואין לנו שיור אלא התורה הזאת. יש דברים מעל התורה העיר הקודש והמחוזות. ורק אז התורה היא תורה. באומן של ימינו, אין תורה ואין תפילה.
המשך 00:01 09.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
היהדות המודרנית הופכת לסוג של נצרות שבה יש תמונות של קדושים המסוגלים להושיע ושלל קברים להשתטחות. כמה עצוב שהאנשים שכחו את הקב"ה, המושיע הבלעדי.
23:20 08.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המזרוחניקים שכחו את זה מזמן. (תגובה למספר 1-)
12:51 08.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בלי להסתבך
והייתי בחברון לפני ואחרי אומן.
12:28 08.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
11:58 08.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עודד
שהרי רבינו יותר גדול ממעלת ארץ ישראל, וה' כתב בתורה 'עיני ה' אלוקיך ברבינו מראשית השנה ועד אחרית השנה'... שים לב שאתה לא מאבד פרופורציה, תלמד קצת פשט תורה וקבלה...
שהרי רבינו יותר גדול ממעלת ארץ ישראל, וה' כתב בתורה 'עיני ה' אלוקיך ברבינו מראשית השנה ועד אחרית השנה'... שים לב שאתה לא מאבד פרופורציה, תלמד קצת פשט תורה וקבלה ותראה את מעלת ארץ ישראל לעומת מעלת צדיקים, להזכירך - צדיק זה רק 'בבחינת' ארץ ישראל, כלומר, מתקרב לקדושה ולסגולה של ארץ ישראל... אז זה עדיף על ארץ ישראל?! ודי לחכימא...
המשך 23:49 07.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביב
רבי נחמן מהורדנקא, מעוצם תשוקתו ורצונו העז להגיע לארץ ישראל, בא לבקש את הסכמת רבו הבעל שם טוב הקדוש. אמר לו הבעל שם טוב שאם רוצה להגיע לארץ ישראל שילך קודם לטבול במקווה. כשחזר מהטבילה סיפר לבעל שם טוב הקדוש כי בטבילה הראשונה שטבל ראה את ארץ ישראל, ובטבילה השנייה ראה את ירושלים, בשלישית ראה את מקום המקדש, ובטבילה הרביעית ראה את קודש הקודשים, אך את ארון הקודש לא ראה שם. ענה ואמר לו הבעל שם טוב הקדוש: “הארון נמצא במז’יבוז'”
17:46 23.02.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס
23:17 07.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר