זמני צום י"ז בתמוז תשע"ט והלכות בין המצרים - סרוגים

זמני צום י"ז בתמוז תשע"ט והלכות בין המצרים

צום י"ז בתמוז פותח את שלושת השבועות של 'בין המצרים'. מי חייבים לצום ומי פטור? איך צמות נשים בהריון? מה אסור בצום ומה מותר? הלכות י"ז בתמוז תחילת הצום וסיום הצום

זמני צום י"ז בתמוז תשע"ט והלכות בין המצרים
  (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

זמני צום י"ז בתמוז תשע"ט

מתי מתחיל הצום

לנוהגים 90 דק' לפני הזריחה 03:56. לנוהגים 72 דק' לפני הזריחה 04:23  – בכל הארץ.

מתי נגמר הצום

ירושלים: 20:01, תל אביב ובאר שבע: 20:04, חיפה 20:03.

הצומות ודיניהם

חייבים להתענות בי"ז בתמוז, בג' בתשרי ובעשרה בטבת. וצומות אלו אינם רשות. אם אחד מן הצומות חל בשבת י"ז בתמוז תשע"ט, הצום נדחה ליום ראשון שלאחריו.

בצומות אלו, הצום מתחיל מעמוד השחר, ומסתיים בצאת הכוכבים.

אדם שרוצה לאכול או לשתות לפני תחילת הצום (לפני עמוד השחר), צריך לומר בפיו שהוא מתכוון לקום בלילה כדי לאכול. ומי ששכח להתנות, אינו יכול לאכול או לשתות.

אין לצחצח שיניים או לרחוץ את הפה בצום, וכן אין ללעוס מסטיק.

אין איסור אלא באכילה ושתייה, אבל רחיצה סיכה נעילת הסנדל ותשמיש המטה אינם אסורים בתענית (חוץ מתשעה באב וביוה"כ). אך בכל זאת אדם המתענה לא ינהג עידונים בעצמו (רמב"ם).

נשים בהריון או מניקות (שנתיים מהלידה), אינן חייבות לצום אם הדבר קשה להן. ומכל מקום, לא תאכלנה מעדנים, אלא מה שהן צריכות.

בשבת שלפני הצומות האלו, נוהגים הספרדים להכריז על הצום בבית הכנסת.

תפילת התענית

יש לומר "עננו" בתפילה כבר בערבית, אע"פ שלא התחיל הצום. ונהגו האשכנזים לא לומר עננו בערבית, ובשחרית נהגו שחזן אומר רק בחזרת הש"ץ.

אדם ששכח לומר "עננו", וסיים את ברכת "שומע תפילה", אינו חוזר אפילו אם לא התחיל בברכה שלאחריה. אלא יאמר לאחר "יהיו לרצון" הראשון.

שליח ציבור שדלג את ברכת עננו בטעות וכבר אמר בברכת רפאנו "ברוך אתה ה'", יאמר "עננו" כיחיד בשומע תפילה.

יחיד אינו יכול לומר שלש עשרה מידות, מפני שדבר שבקדושה הן. ולכן, יש אומרים שיאמר אותם דרך שבח לקב"ה, ולא דרך תחנונים (ואז מותר לאומרם ביחיד), וע"פ האר"י יש לאומרן בא"ת ב"ש ("מְצֹפָץ מְצֹפָץ תֵך וכו').

במנחה, השלישי הוא מפטיר (ואינו אומר לאחר ההפטרה את ברכת "מקדש השבת").

מנחה של תענית

נהגו הספרדים ע"פ הבית יוסף, להשלים מאה ברכות בתענית ע"י הנחת טלית ותפילין במנחה.

האשכנזים מפטירים בהפטרת "דרשו ה' בהימצאו", והספרדים מפטירים "שובה ישראל", חוץ מבצום גדליה שמפטירים "דרשו ה' בהימצאו".

מי שאינו מתענה, לא יהיה שליח ציבור ולא יעלה לתורה.

כיון שאין חשש של שכרות בתענית, הכהנים מברכים ברכת כהנים גם במנחה. ונהגו האשכנזים בחו"ל שלא לברך ברכת כהנים אלא במוסף של יו"ט, אבל בא"י צריך לברך גם בשחרית של כל יום וגם במנחה של תענית (חוץ מיוה"כ).

דיני בין המצרים

ממעטים בשמחה

משנכנס אב ממעטים בשמחה. אבל כבר נהגו כל ישראל למעט בשמחה מי"ז בתמוז.

אין לברך שהחיינו אפילו בשבתות של ימי בין המצרים, חוץ מברכת שהחיינו על מילה ועל פדיון הבן. ומכל מקום אם יש פרי חדש, שלא ימצא לאחר ימי בין המצרים, יש לברך עליו שהחיינו בשבת (אך לא בשבת 'חזון').

אין להסתפר ולהתגלח בימים אלו, ויש מעדות המזרח (לא מהספרדים) שנהגו להסתפר עד ראש אב.

אין לקנות בגדים חדשים בימים אלו, ואין ללבוש בגדים חדשים, אפילו אם נקנו לפני כן. אין לקנות מוצרים חדשים שאדם שמח בהם, כגון רהיטים וכדומה.

מי שנקרעו בגדיו, או נעליו, והוא צריך לקנות דבר חדש – מותר לקנות, וישתמש בהם לראשונה בשבת אם אפשר. אם בימים אלו הדברים נמצאים בזול, ואם יקנה אותם לאחר ימי בין המצרים ייגרם לו הפסד – מותר לקנות אך אין להשתמש בהם אלא לאחר ימי בין המצרים. ובתשעת הימים יש להקל רק בהפסד גדול.

אין לעשות שמחות מי"ז בתמוז עד עשרה באב. האיסור נוהג לגבי נישואין, אירוסין המלווים בסעודה, בר-מצווה ומסיבות אחרות.

ברית מילה ופדיון הבן, כיון שהם שמחה של מצווה שקבוע לה זמן, אינם נדחים. ומקיימים בהם סעודה של מצווה (אף בתשעת הימים). ומותר לשיר שירי קודש, בלי כלי נגינה. אירוסין שאינם מלווים בסעודה, מותרים.

אין לשמוע מוזיקה בימים אלו (ואין להקל אף בשמחה של מצווה).

יש למעט בבניין ובנטיעות של שמחה בימי בין המצרים, כגון שיפוצים לשם היופי ובנית בית חדש לִבְנוֹ של אדם העומד להתחתן, וכגון גינות נוי. אבל שיפוצים הנעשים כדי לתקן נזק וכדי שלא יהיה נזק גדול יותר – מותרים. ונטיעה של עצי פרי מותרת, ובייחוד בארץ ישראל שזו מצווה גדולה.

יש למעט גם במשא ומתן של שמחה, כגון ארגונים של חתונה שלאחר תשעה באב.

זהירות מסכנות

ימים אלו הם ימי סכנה, ולכן יש להיזהר בכל דבר שיש בו סכנה קלה, כפי שיבואר בסעיפים הבאים.

אין להכות ילדים בימים אלו. (הערה: זהו דין השולחן ערוך אולם ככלל נושא זה טעון ברור ארוך. אין ליישם דינים הקשורים להלכה זו, ללא הדרכה אישית של רב).

אין להסתובב בחוץ לבד, משעה רביעית ביום עד שעה תשיעית ביום. ויש להיזהר מאד בטיולים שלא לטייל בזמנים ומקומות חמים מידי, ולקחת הרבה מים. ובתשעת הימים ראוי שלא לטייל כלל.

מותר ללכת לים ולבריכה, בייחוד מי שצריך זאת לשם שמירה על בריאות, אך יש להיזהר יותר מהרגיל. ובתשעת הימים ילך לשחות, רק מי שחייב זאת לשמירה על בריאותו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
22 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
מה זה
מה זה | 20-07-2019 7:13
זה אמיתי התמונה הזאת?????
2
אלוהים ואש משמים.
משה | 20-07-2019 10:29
בקרוב נקבל הוכחה לקיום האל. אש גדולה תצא מהשמים ותישרוף את כל אלו שמדברים בשמו.
תגובה למשה
פנחס סולברג | 20-07-2019 20:55
ביהדות תמצא כל נבוב גאון .ברגע שהכותב כותב יש נוהגים .תבין שהכל חרטא .שלא מהתורה .התורה נכונה ניתנה לכולם . ביהדות יש אימרה נכונה לאכלי קטניות יש מנהג לאתיופים .מנהג לחובשות פאה שדינם לפי הרבנים הספרדים גהינום . רבנים משלו בנן פורק אין מידם וכמו שכבודו אומר .לו חכמו ישכילו יבינו לאחריתם אין בתורה רב .עשיו אמר יש לי רב .יש בנביא שפתי כהן ישמרו דעת .
3
סרוגים
מרים | 20-07-2019 23:24
מבקשת בכל לשון של בקשה להפסיק לשלוח לי הודעות תחת המותג סרוגים. אין לי כל ענין בהודעות.
4
מי זה?? מה זה? מקורות??
אבי | 21-07-2019 0:06
עננו בערבית?! לדעת הגרא מברכים שהחיינו כי זה על החפץ ולא על היום.
שו"ע או"ח תקסה, ג
המקור | 21-07-2019 4:40
מה הקשר לשהחיינו?
5
עננו
אלון | 21-07-2019 0:50
הרב יש לומר עננו כך כתבת אני כל יום אומר פונה ומבקש מהרב עננו פרסם את מספר הטלפון שלך אתה עונה ? יש לי שאלות ביהדות מכאן עד פרדס חנה נראה לי שאתם רבנים כמו שאני עציץ
6
דיני יז בתמוז
שרגא | 21-07-2019 0:58
הכותב שכח להזדהות זה כנראה לא מקרה . כך נוהגים האשכנזים או הספרדים ?
7
יז בתמוז
ראובן נויברגר | 21-07-2019 7:00
עפי הלוח, אתמול היה התאריך, ועל כן חגגנו את יז בתמוז ופתאום אני רואה שחוגגים היו, יח תמוז. מה זה?
זה נדחה כי זה נפל על שבת
לי | 21-07-2019 19:50
ובשבת לא מתאבלים
8
הפטרה לספרדים
דוד | 21-07-2019 7:41
ממתי ספרדים קוראים הפטרה חוץ מבתשעה באב?
בהלכות הן מהרב חננאל זייני
מקורי | 21-07-2019 18:07
לא ברור למה לא מציינים
9
נא לכתוב מקור הדברים
מא | 21-07-2019 8:37
יש כאן כמה דברים שאינם נכונים. ומטעים נא להסתמך על תח רציניים לכל עדה ולא לבלבל את הציבור
10
למה מעדירים אותה
אני | 21-07-2019 11:49
אני עם זיקה למסורת כבר עברתי לעיבריות המילה יהודי יהדות היא כל כך גלותית לא רוצה להיתחבר לאדמה עיברייה מפעימה זו שבה האל היה מנהיגנו ועשה לאורך התנך כולו פנטזיות. בסיבת הנבואה. חשוב נורא הנבואה שלטה בתנך היא הייתה העילית לא הכהונה אז כל המימסדיות של היום היא בסיבת העלמות הנבואה וכניסה לגלות. הכהונה הישתלטה על הנפח והשטח של הנבואה והגנה בגלות. זה לא פה. פה זה אחרת כל כך. לתקוע אותנו בגלות הגמרא בגלות הכהונה זה לא טוב. יש פה זוהר ניפלא עד בלי די. הפיספוס הכי עצום זה החוויה הביךלעדית שעברו בני ישראל עם מנהיגם אלוהים. הם היתגבשו בזמן בו היתערבב להם הזמן הטבע עם העל טיבעי וכל הזמן. תנסו לדמיין כל הזמן הטבע הנורצלי היתערבב בעל טיבעי מוזר ומפעים. בזכות הנבואה. זה מימד אחר לגמרי. נוצר להם מימד על שמעולם לא היה רק בגן עדן. הודות לנבואה. זה הפיספוס הכי ענק של כהונת הגמרא הדימיון היצירתי הניפלא הזה שמפעיל אזורים אחרים לגמרי במוח. זו הסיבה שהנבואה היא שמתאימה היום כי רוצים להשוות עם הפנטזיה של היום ולנצח אותה.
למספר 10
כחכח | 21-07-2019 13:12
תלמד לכתוב כמו שצריך, עם סימני פיסוק, ובלי להכניס אותיות סופיות במקומות שלא צריך
11
הבהרה
אריאלה | 21-07-2019 13:09
אין להכות ילדים בימים אלו. (הערה: זהו דין השולחן ערוך אולם ככלל נושא זה טעון ברור ארוך. אין ליישם דינים הקשורים להלכה זו, ללא הדרכה אישית של רב). מה זאת אומרת אין להכות ילדים בימים אלו. אסור להכות ילדים באף יום בשנה
הכוונה
דני | 21-07-2019 14:48
להכות את הבנים בשביל חינוך (חוסך שיבטו שונא בנו)
12
בין המצרים
שוהם | 21-07-2019 15:05
מותר ללכת ללונה פארק בבין המצרים?
לקיים יחסי מין?
מני | 21-07-2019 19:14
..
13
שלושת השבועות
עו''ד יפעת רבינק | 21-07-2019 19:26
בס''ד אסור להכות ילדים תמיד ! עכשיו יותר ויותר רחמים ! ללמוד הלכות בית הבחירה - להרמב''ם ועוד
14
להציל כמו משה ודבורה הנביאים
אני | 21-07-2019 19:57
היהדות הפכה לקטסטרופה נוראית הכהונה האלילית הזו חיברה אותנו לגויים בגלל הבצע כסף שבה ועסוקה בלהרוס אותנו. צריך אמונה שלא תלויה בכסף אידיאליסטית. אנחנו משחזרים היום את מעשיו הנוראים של אהרון הכהן במלוא נוראותם את עגל הזהב בן המאה 21 הנורא מיכל זו האמת. צריך הצלה דחוף מהאלילות הכהונתית הפגנית הזו לסוגיה. היגיע הזמן להיזכר בנביאים הם הפתח והמיפלט בהצלה. משה דבורה אליהו. היום הכהונה לסוגיה מדורדרת נורא. ישראל חייבת רפורמות בבית פנימה ומנהיגות שלא נוסעת לשום חול אלא נישארת בארץ ומבצעת רפורמות אלה. אנחנו משוועים לזאת כי הכל מוצה במדינה. הנבואה היא המיפלט חייבים לעורר אותה כדי להציל עצמנו ממערבולת נוראה מטורפת ששולטת במדינה
15
וואלה ...
אהרן | 09-07-2020 4:22
וואלה