יובל לנחיתה על הירח: האם צריך לשמור מצוות בחלל? - סרוגים

יובל לנחיתה על הירח: האם צריך לשמור מצוות בחלל?

עם נחיתת האדם על הירח נחלקו חכמינו בשאלת קיום תורה ומצוות על הלבנה: האם ניתנה תורה רק "על האדמה" או שיהודי צריך לקיים תורה ומצוות לא משנה היכן הוא כל עוד הוא חי

יובל לנחיתה על הירח: האם צריך לשמור מצוות בחלל?
  רישיון חופשי ויקיפדיה

בשבוע זה חוגגים יובל לנחיתת אפולו 11 שיצאה למשימה ההיסטורית לנחיתה על הירח: החללית יצאה לדרכה ב-16 ביולי 1969, וכבר ב-20 ביולי נחת על הירח האדם הראשון – האסטרונאוט ניל ארמסטרונג.

לא הרבה זמן לאחר מכן, התפתח דיון על דפי כתב העת התורני "נועם" האם יש חיוב בקיום מצוות על הירח – האם ישנו מקום ביקום בו יהודי לא שומר תורה ומצוות? הרב בנציון פירר סבר כי אין חיוב תורה ומצוות על הירח אלא רק "על האדמה", והרב כשר התנגד לכך מכל וכל: יהודי מקיים מצוות בכל מקום שהוא חי.

הרב בנציון פירר: אין חיוב לקיים תורה ומצוות על הירח

בנועם י"ג משנת תש"ל, 1970, כותב הרב פירר מאמר תחת הכותרת: "חיוב או פטור בקיום המצוות על הירח".

שאלה: בימינו אלה, אחרי שהצליח אדם להציג כף רגלו על הירח, שוב אין לועגים לאפשרות ליצור שם תנאים לחיי אנוש. לא ייראה עוד איפוא כמגוחך אם מישהו ינסה לעיין – מה יהיה דינו של עולם חדש זה, אחרי שנכבוש אותו, מבחינת ההלכה.

ובכן, השאלה היא: האם יחוייב אדם מישראל שיגיע לירח לקיים שם תורה ומצוות או לא?

זהו נוסח שאלת הרב פירר במאמרו. בתשובתו הרב פירר טוען ואומר כי אין חיוב לקיים תורה ומצוות על הירח ומביא לכך כמה מקורות מדרשיים.

האסטרונאוטים בחזרה בכדור הארץ. צילום: רישיון חופשי

"כל המצוות התלויות במקום ובזמן אין להן קיום בשמיים"

אחת מהן היא מגמ' שבת (פ"ח ע"ב) שם יש ויכוח בין משה רבינו ומלאכי השרת על קבלת התורה: "חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם אתה מבקש ליתנה לבשר ודם?", וכך כותב הרב פירר:

"וויכוח זה בין מלאכי השרת ובין משה רבינו שכל צד טוען לזכותו לקבל את התורה, הוא לכאורה בלתי מובן. האם אי אפשר לשני הצדדים גם יחד לקבל את התורה הזאת?…אלא משמע שהמקום גורם. אין אותה יכולה להיות מחייבת גם בשמיים וגם על הארץ".

"למה? כי כל אותן המצוות התלויות במקום, כמו בית המקדש על קרבנותיו, אינן יכולות להיות אלא במקום אחד ולא בשני מקומות…משה ניצח והתורה ניתנה על הארץ במתכונתה של הארץ, וממילא שאין היא מתאימה לשמיים. כל המצוות התלויות במקום ובזמן אין להן קיום בשמיים".

לדבריו, "אין מקום לתורה על הירח גם בשביל בני אדם, מכיוון שהרבה מצוות התורה הצמודות למקומות מסוימים ולזמנים מסוימים אינן יכולות להיות שם לחייב. לא שם נצטווינו לבנות את בית המקדש, לא שם נצטווינו על מצוות התלויות בארץ, ולא שם קיים יום אחד של ערב ובוקר בשיעור גודל שעליו נצטווינו ביחס לשבת ומועדים. ותורה שאין בה תרי"ג מצוות אינה קיימת".

ההוכחה לכך לדבריו מגיעה מהפסוק בדברים פרק י"ב פסוקים א-ב: "אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַן יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לְךָ לְרִשְׁתָּהּ כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר אַתֶּם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה | אַבֵּד תְּאַבְּדוּן אֶת כָּל הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר עָבְדוּ שָׁם הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אַתֶּם יֹרְשִׁים אֹתָם וכו'" –

הגמרא בקידושין דף ל"ז למדים שצריך לימוד שכל המצוות שהן חובת הגוף חיובן בכל מקום, והלימוד הוא מן הכתוב: כל הימים אשר אתם חיים על האדמה", משמע לפי הרב פירר: "הרי שעל מקום שאינו על האדמה – אין לחייבן כי על מקום זה אין למוד".

"אדם מישראל שיעקור מכדור הארץ לירח שלא על מנת לחזור", כותב הרב פירר, "יהיה דינו כמקומו החדש והוא פטור מן המצוות…ועל אחת כמה וכמה שכך צריך להיות דינו של אדם מישראל שיוולד בעולם חדש זה".

הרב כשר: כל ישראל חייב לקיים את התורה בכל מקום שהוא חי

בספרו "האדם על הירח" בשנת 1969, כינס הרב מנחם כשר סוגיות הלכתיות המקושרות לנחיתת האדם על הירח.

בפרק חמישי באותו ספר תחת הכותרת: "קיום התורה על הלבנה", כתב הרב בשאלה: "האם נכון מה שנתפרסם בשם רב א' 'שעל הירח אין משמעות לתורת ישראל' גם 'לא ניתנה לקיים אותה על הכוכבים'".

בספרו, הרב כשר חולק על הרב פירר: "לפי עניות דעתי ברור בלי שום ספק שההגדרה של ההלכה היא, שהחיוב לקיים מצוות התורה הוא חובת גברא, וכל בר ישראל חייב לקיים התורה בכל מקום שהוא חי, בשמיים ממעל על הלבנה או במים מתחת לארץ בציר הצפוני או בציר הדרומי, שבו חלק מהשנה כולו אור או חושך, או באווירון, כל זמן שהוא חי ואפשר לו לקיים מצוות התורה – חייב לקיימם".

על המדרשים שהביא הרב פירר, אומר הרב כשר: "אין למדים הלכות מדברי אגדה".

על עצם החידוש כותב הרב כשר: "ויש לתמוה איך אפשר לחדש דבר תמוה כזה, שיש אפשרות ליהודי שנולד מישראל, להסתלק ולהיפטר מכל מצוות התורה, ואיך לא שאל לעצמו, קדושה שבו להיכן הלכה?"

הרב כשר מוסיף כי אמנם חז"ל אמרו כי מצוות בטלות לעתיד לבוא, והראשונים נחלקו אם הכוונה לעולם שאחרי המוות או לעולם התחיה, ואם זו רק הוראת שעה או הוראה לדורות, "אבל מעולם לא עלה על הדעת, שגם בעולמנו אנו תהיה אפשרות שבני אדם יעשו יישוב על הלבנה, ואדם מעולמנו יעוף ויקבע דירתו שמה יפטר מכל מצוות שבתורה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
נו ברור, זה יותר קרוב לאלוהים...
נ. | 18-07-2019 20:10
2
שאלות קיטבג של חרד״לים שיש להם עודף זמן פנוי
נתי | 18-07-2019 20:54
.
3
יש שלי כמה שאלות
יהודי | 18-07-2019 21:19
א. אם (חו) לא מקיימים מצוות בירח, אז איפה עובר הגבול? בגבול האטמוספירה של כדור הארץ? במטוס שטס גבוה? על האוורסט? זה נשמע מוזר שיש מקום שלא מקיימים בו מצוות. לדעתי הירח הוא כמו גלות במקום נידח, כמו לגור בכפר נידח בלב אפריקה בקהילה יהודית שמנותקת מכל השאר - לכאורה מה ההבדל? ב. בשמיים וארץ אין הכוונה כוכבים וכדור הארץ. אלא, שמיים=העולמות העליונים. ארץ=העולם החומרי שלנו שכולל גם את כל היקום.
4
בדיחה
אני | 19-07-2019 10:43
בשביל מה תגובות הרי אף אחד לא הגיע לירח ולא יגיעו גם. תחקרו קודם כל את כדור הארץ מילא אתם לא יודעים הכל עליו איך תגיעו לירח על מי אתם עובדים