צפו: האם מחשב יכול לכתוב שיר שיזכה באירוויזיון? - סרוגים

צפו: האם מחשב יכול לכתוב שיר שיזכה באירוויזיון?

פרויקט ישראל חדש מנסה לבדוק: האם מחשב יכול לכתוב להיט שיזכה באירוויזיון? במסגרת הפרויקט המחשב בחן את המילים והלחן של אלפי שירי אירוויזיון- ואז יצר שיר חדש באמצעות אלגוריתמים. צפו בלהיט הממוחשב החדש

author-image
צפו: האם מחשב יכול לכתוב שיר שיזכה באירוויזיון?
  מחשב האירוויזיון הישראלי (צילום מסך)

המחשב כבר ניצח את אלוף העולם בשחמט והביס את אלוף העולם במשחק הלוח העתיק בעולם, "גו"- אך האם הוא יכול לכתוב שיר שינצח באירוויזיון? על השאלה הזו ניסו לענות בפרויקט טכנולוגי-מוזיקלי-אמנותי יוצא דופן, במסגרתו קבוצת אמנים, מוזיקאים, מתכנתים ויזמים ישראלים עושה שימוש בטכנולוגיה חדשנית כדי לחקור את היצירה האנושית ולהתחרות בה.

הפרויקט, שנקרא "דוז פואה לבינה מלאכותית", מנסה לבדוק האם בינה מלאכותית (בדגש על למידה עמוקה) יכולה לרגש. יוצרי הפרוייקט ניסו לבחון האם יש DNA מיוחד לשיר אירוויזיון ומה הופך אותו ללהיט מנצח, ולאחר מכן לאפשר למחשב לנסות לכתוב שיר שינסה לזכות בתחרות הזמר המפורסמת. 

את הרעיון הגה והוביל קריאטיבית נמרוד שפירא, במאי ויוצר דיגיטלי. ערן הדס, משורר ותכניתן, בנה אלגוריתם שיצר אינספור שורות ליריות חדשות ממאות הטקסטים שהוזנו. צוות מומחים של חברת הטכנולוגיה אורקל בנו אלגוריתם על פלטפורמת הענן של אורקל, שהיה אמון על יצירת אינספור מלודיות חדשות ממאות השירים שהוזנו. את המלודיות והשורות המתאימות ביותר אצר אמיר שינפלד, מלחין וכותב שירים.

במסגרת העבודה על הפרויקט, צוות המיזם הזין אל תוך רשת נוירונים מאות שירי אירוויזיון ובחן את המלודיות והטקסטים. לאחר מכן, אלגוריתמים פלטו אלפי מלודיות ומילים חדשות, ומהם נבחרו בקפידה יחידות מוזיקליות בודדות ש״הולחמו״ לכדי שיר. השיר שנוצר מכיל 100% חומרים שנכתבו והולחנו על ידי בינה מלאכותית, וקרוי "Blue Jeans and Bloody Tears"- כשלטענת היוצרים, "השיר חוגג את האירוויזיון – את המלודרמטיות, הקיטשיות, הקאמפיות, ההומור והגימיקיות".

ומי יותר מתאים לשיר את השיר מאשר מלך האירוויזיון הבלתי מעורער של המדינה – יזהר כהן, הראשון שהביא את תחרות האירוויזיון לישראל עם הזכייה של "אבניבי", ובהמשך ייצג שוב את ישראל עם ״עולה עולה״ שאיתו הגיע למקום החמישי והמכובד. את השיר הפיק אבשלום אריאל – שותפה המוזיקלי של נטע ברזילי ואחד היוצרים של "TOY" ו״באסה סבבה".

האם שיר כזה היה זוכה? צפו בלהיט האירוויזיון הממוחשב:

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו