הצביעו: האם נכון שיום הזיכרון ויום העצמאות יהיו צמודים?

הצביעו: האם נכון שיום הזיכרון ויום העצמאות יהיו צמודים?

הסמיכות של יום הזיכרון ויום העצמאות מהווים מדי שנה נושא לדיון נרחב, כשחלק מהציבור בעד להזיז את יום הזיכרון לתאריך אחר. רגע לפני יום הזיכרון ויום העצמאות ה-71 למדינה, כתבי סרוגים דנים בשאלה

אוריאל בארי
המעבר המיידי מיום הזיכרון ליום העצמאות מדגיש את ההערכה לחיילים שנפלו למען הגנת העם
למאמר המלא לחצו כאן

החיבור בין יום הזיכרון ויום העצמאות הוא דבר ייחודי לישראל. במדינות אחרות אמנם מציינים גם כן יום זיכרון לחיילים שנפלו במלחמות, אבל בדרך כלל מדובר ביום נפרד מיום העצמאות המקומי. בארה"ב יום הזיכרון מצוין במאי, ויום העצמאות נחגג חודשיים לאחר מכן ב-4 ביולי- בעוד שאוסטרליה מציינת את יום העצמאות בינואר ואת יום הזיכרון באפריל. כך נהוג גם במדינות אירופה, ביניהן גרמניה שמציינת את יום העצמאות באוקטובר ואת יום הזיכרון בנובמבר, ובהולנד שמציינת את יום הזיכרון ביוני ואת יום העצמאות ביולי.

יש משהו מיוחד בחיבור הישראלי בין יום הזיכרון ויום העצמאות, שמדגיש את החשיבות הרבה של הלוחמים ושל צה"ל לקיומה של המדינה. בארה"ב, למשל, רבים מציינים את יום הזיכרון לקניות או לארוחות משותפות עם חברים- והנצחת הלוחמים מקבלת יחס מינורי. בישראל, לעומת זאת, הרעיון שמישהו יציין כך את יום הזיכרון הוא בלתי נתפס- כי זיכרון החיילים הוא המרכיב החשוב ביותר של היום. כמעט כל אחד מכיר מישהו שנפל במהלך שירותו, וכל מי ששירת בצה"ל יודע בדיוק כמה ההגנה על המדינה חשובה.

המעבר המיידי מיום הזיכרון ליום העצמאות רק מדגיש את ההערכה העצומה של אזרחי ישראל לכל החיילים שהקריבו את חייהם ונפלו למען הגנת העם והמדינה, או שנהרגו בגלל אויבינו המתנגדים לקיומה של ישראל. בלעדיהם- לא היה לנו בכלל את יום העצמאות. בציון זכרם של החיילים יום לפני יום העצמאות, אנחנו מדגישים כי "במותם ציוו לנו את החיים", ומוכיחים שאנחנו לא לוקחים את קיום המדינה כדבר מובן מאליו.

אריה יואלי
מישהו חושב שאב שכול יכול בלחיצת כפתור לעבור מאבל של יום הזכרון לחגיגות יום העצמאות?
למאמר המלא לחצו כאן

האמת צריכה להיאמר, קביעת יום האבל הלאומי על חללי מערכות ישראל בערבו של יום העצמאות היא מעשה אנטי-יהודי ופעולה לא אנושית נגד המשפחות השכולות.

ההסבר האפולוגטי לפיו רק בגלל המחיר של 'יום הזיכרון' אפשר לזכות ל'יום העצמאות' לא נובע ממקור יהודי אלא מתוך מחשבת העבודה הזרה שגם במאה ה-21 רוחה מסתבר עדיין שורה בארץ.

מבחינה יהודית, ישנה הפרדה מוחלטת בין מוות לחיים, הלכות טומאה וטהרה מלמדות כי מי שנוגע במוות מנוע מלהתקרב אל הקודש. ובסדר העדיפויות "מעבירין (מזיזין) את המת מלפני הכלה, מפני שכבוד החיים קודם לכבוד המתים". "במותם ציוו לנו את החיים" הוא אולי משפט ספרותי מרגש של חיים נחמן ביאליק, אבל הוא ההפך מההלכה היהודית האומרת כי "אין שטר (קנין) לאחר מיתה". רק מי שחי – יכול לפעול ולצוות ומי שנפטר כבר איננו.

מעבר למישור הדתי, יש כאן מעשה לא מוסרי נגד המשפחות השכולות. עבור המשפחות השכולות שעולמם נחרב, ביום הזיכרון, גם הפצעים שהגלידו נפתחים מחדש. מספיק לראות את פניהם בזמן הצפירה, התפילות או הטקסים כדי להבין שעבורם ביום זה – הכל מתעורר.

האם מישהו חושב שאב שכול יכול "בלחיצת כפתור" לעבור מהאבל של יום הזיכרון ל"חגיגות" של יום העצמאות? כמה חוסר התחשבות יש במי שחותך במשך יום שלם בבשר החי, ומצפה כי בתוך הדקות הכל יבריא והאבלים יוכלו לצאת למופעי הרחוב בחוצות הערים? מספיק לשבת ביום הזיכרון כמה דקות עם אם שכולה או עם יתומים כדי להבין שבימים הקרובים כבר אי אפשר יותר לשמוח.

כדאי הוא שמדינת ישראל תזיז את יום הזיכרון לבניה-בוניה ותרחיק אותו מיום השמחה וההודאה של ה' באייר, בשביל המוסר, בשביל היהדות, בשביל המשפחות השכולות.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
כמו
לפיד | 06-05-2019 15:39
שתענית אסתר צמודה לפורים וגם אם פורים לא היה יום שמח כי שני הימים עצובים כי מטרת הקמת המדינה זה לעשות את כולנו חילונים
2
סמיכות יום הזיכרון ליום העצמאות.
אורי | 06-05-2019 15:44
משפחות שכולות אינן מסוגלות למעבר חד מעצב לשמחה. לפני הצהרים בבתי קברות צבאיים ובערב במות שמחה. מי שלא משפחה שכולה לא יבין זאת!
3
יום העצמאות. ויום הזיכרון
יוני | 06-05-2019 15:46
א) השנה בכלל זה יוצא באותו יום. ב) אך עם לשיטתכם צריכים להגיד הלל בגלל זה חג למה השנה אומרים הלל ביום ה' עם זה באמת חג תגידו ביום ו' כיה זה היום המיוחד והחג ועם אפשר להזיז את היום איזה חג זה אפשר גם להזיז את ראש השנה כי זה נח?
4
מדינת ישראל
אורה | 06-05-2019 15:48
טוב עשו שצמידות יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות יהיו צמודים. יום הזכרון הוא מגש הכסף שעליו ניתנה לנו חירות.
5
יום הזיכרון לחללי צהל
נחמיה | 06-05-2019 15:51
אין יום מכובד יותר מזה שיום הזיכרון יהיה צמוד לערב העצמאות אם יום הזיכרון יהיה יום נפרד הציבור פחות יהיה מעורב ביום הזיכרון ואן כבוד לחילים על ידי הצבור וזה חבל כך יחד נזיכור את החללים יותר
6
יטם הזיכרון
גבריאל | 06-05-2019 15:53
לפחות שבוע ליפני יום העצמאות
7
יום זיכרון ומיד חגיגות עצמאות בנשימה אחת
אהרון כהן.. ........ | 06-05-2019 16:11
המעבר החד הוא הנותן החיילים שנפלו במערכות ישראל ציוו לנו את החיים. זיכרונם וכאבם הרי לא ימוש מליבנו כמו זיכרונם של ששת מליוני היהודים טף נשים ואנשים שנצרב בלבינו לעד ועל כן גם על פי תורת ישראל מיחדים להורינו אחינו וקרובינו את יום פטירתם ובכול שנה ושנה מעלים זכרונם פעולם ודמעה חונקת גרוננו יהי רצון כבר שנזכה לגאולה אמיתית שאין אחריה שכול אודן יתמות כאבונעמוד זקופה קומה נגד הזומימים להכחדינו ולא תקום פעמיים צרה ולא אובדן ונזכה לייעוד האמיתי של ותשקוט הארץ על ידי ביאת משיח נאו נא הפיצו זאת בכול עם ישראל אהרון כהן טבריה
8
יצאנו ממצרים משיעבוד לגאולה תיכף ומיד.
עידו 2 | 06-05-2019 16:39
ומיד הקרבנו קרבן פסח וחגגנו שבעת ימים
9
כן יהו צמודים לעד
יצחק בן דוד | 06-05-2019 16:39
נכון .גם תיקון רחל אומרים בחצות הלילה ..בבכיה על חורבן בית המקדש .ומייד .תיקון לאה ..בשמחה ..מעבר חד ביותר פחות משניה . לסיכום אם הקבה שמח מזה שיהודי אומר תיקון חצות בבכיה ומייד עובר לתיקון לאה בשמחה ..ההערכה שבסד ובזכו חיילים אנחנו בארצנו ....
10
יום הזיכרון
ויטנברג צבי | 06-05-2019 18:06
צמודים
11
בטח שבסמיכות
יוני | 06-05-2019 19:26
זה צריך להיות בסמיכות שנזכור איך יש לנו עצמאות
12
...
תגובה | 08-05-2019 1:01
אפשר להתחיל בזה שתלמד להבחין באם לעם. קשה להבין את התגוובה שלך. יום העצמאות זה ה אייר, יום הזיכרון ד אייר. במידה וחל בשישי או שבת, מוקדם ליום חמישי כדי למנוע חילול שבת. אני מבין שהזזה כדי למנוע חילול שבת היא מוזרה בעיניך, הרי לא מזיזים את מצוות היום בפורים משולש, ומוזר שהבאת את הדוגמא של ראש השנה כי הכלל של לא אדו ראש נובע מהרצון למנוע התנגשות בין הושענא רבא ושבת, או סמיכות שבת ליום כיפור. אז כן, באופן קבוע ראש השנה מוזז בשביל נוחות. גם יעבור השנה יכול לנבוע מנוחות (ולא רק מהכללים המקובלים, כמובן לפני שהנהיגו את החישוב הקבוע). הקביעה של יום העצמאות אינה שונה מכל קביעה אחרת של חזל שבתוך התקנות הנהיגו הזזה של תאריכים מסיבות שונות. שים לב שתקיעת שופר ונטילת לולב - מצוות המוזכרות בתורה - מוזזות (מבוטלות???) בגלל שיקולים אלה!
13
המעבר החד מיום הזיכרון לחג העצמאות
כרמלה ניוטון | 08-05-2019 19:21
אין אנו מתג שניתן לכבות ולהדליק כהרף עין. אנחנו בשר ודם. מתייחדים עם הכאב והצער של השכול. לטעמי, לפחות שבוע לפני השירים והזיקוקים.
14
יום העצמאות ויום הזיכרון
טליה | 26-04-2020 11:49
זה טוב