עצות לחברי הכנסת הסרוגים החדשים // טור דעה - סרוגים

עצות לחברי הכנסת הסרוגים החדשים // טור דעה

נפלאות דרכי האל ונפלאות לא פחות דרכי הפוליטיקה: הרב רפי פרץ ועידית סילמן ילמדו שקורות חיים מרשימים עדיין לא מהווים הבטחה מוחלטת לקריירה פוליטית מוצלחת. מהו סוד ההצלחה?

author-image

צילום: Avi Dishi/Flash90

ספק רב אם לפני מספר חודשים ספורים חלם הרב רפי פרץ שיכנס לפוליטיקה ויעמוד בראשות מפלגת הבית היהודי, וכעת הוא לא רק חבר כנסת מהשורה אלא מועמד מוביל לתפקיד בכיר בממשלה הבאה ככול הנראה בתפקיד שר החינוך הבא.

בודדים בזירה הציבורית, אם בכלל הכירו את השם עידית סילמן, צעירה כבת שלושים ושמונה שכיהנה כראש השדולה הנשית של הבית היהודי תפקיד שאינו משמש כמקפצה לכנסת וזאת בלשון המעטה.

פרישתם של בנט ושקד והכאוס שנוצר בבית היהודי הביאו להקמת ועדה מסדרת –  מהלך שהתברר בדיעבד כמוצלח ביותר. רפי פרץ עם רזומה עשיר בנוי מהחומרים הנכונים: רב ראשי, טייס מסוקים, מוצא מזרחי, מקים וראש מכינה מוערך.

נפלאות דרכי האל ונפלאות לא פחות דרכי הפוליטיקה

עשרים וארבע השעות שבהם אושרה במרכז בבית היהודי חתימת ההסכם עם מפלגת עצמה יהודית, הפכו לרכבת הרים שבסופה התפטרה יפעת ארליך, ראשי הבית היהודי נאלצו לקבל החלטה מהירה לגבי הדמות הנשית שצריכה להשתבץ במקום שהתפנה והחליטו להמר על עידית סילמן.

הרב רפי פרץ ילמד במהירות כי קורות חיים מרשימים עדיין לא מהווים הבטחה מוחלטת לקריירה פוליטית מוצלחת והדוגמאות לכך רבות מאין ספור.

הרב שי פירון הגיע לתפקיד שר החינוך עם רקורד מרשים ועם ניסיון שצבר בתפקידי חינוך ושובץ במקום השני ברשימת יש עתיד הפתעת הבחירות בכנסת ה-19. הצלחת המפלגה בבחירות הזניקה אותו הישר לכיסא שר החינוך.

פירון החל לטלטל את המערכת בשורה ארוכה של רפורמות שונות שספק רב אם מישהו זוכר את כולם.

לאחר כהונה קצרה של שנה וחצי, לא הוכיח יכולת שרידות פוליטית ופרש מהחיים הפוליטיים.

גם פרופ' דניאל פרידמן שכיהן כשר המשפטים בממשלתו של אהוד אולמרט, חתן פרס ישראל ומהבולטים שבמשפטנים בישראל, התקשה מאוד ליישם את משנתו האידאולוגית במשרד המשפטים ללא משענת פוליטית מול מערכת חשדני, ועם נפילת ממשלת אולמרט סיים את תפקידו.

עידית התגלתה במהלך הקמפיין כנכס לבית היהודי אך ביום שלמחרת מתחיל האתגר הקשה באמת והיא צריכה להחליט איזו חברת כנסת היא רוצה להיות.

אולי הסיפור הבא יעניין אותה.

לכנסת ה-19 נבחרה חברת כנסת אנונימית יחסית בשם איילת שקד, צעירה בגיל שלושה ושבע, שנבחרה ברשימת הבית היהודי בעיקר בשל קרבתה למנהיג המפלגה החדש נפתלי בנט.

אלא שהמשך הסיפור ידוע ומוכר: איילת שקד הפכה לחברת כנסת מצטיינת שיזמה שורה ארוכה של חוקים והייתה פעילה בשדולות רבות. בכנסת שלאחר מכן הפכה לשרת משפטים דומיננטית ואפילו שמה עלה בהקשר ראשות הממשלה בעידן שלאחר ביבי.

מהו אם כן סוד ההצלחה?

נראה שחברת הכנסת החדשה והשר המיועד חייבים ליצור סדר יום משמעותי משלהם, להתמקד בעשייה מצד אחד ולהתנהל נכון תקשורתית. מהצד שני, להיות ממוקדים וענייניים ובעיקר להיות חרוצים מאוד.[

אך כל זה עדיין לא הסוד להישרדות לאורך ימים בפוליטיקה הישראלית.

אחד הפוליטיקאים היותר מצליחים בישראל הוא אביגדור ליברמן, הנמצא בלב העשייה הציבורית בתפקידים משמעותיים כבר למעלה משני עשורים. ברגעי האמת הוא לא מהסס להתייצב עם בחוריו כפי שעשה באשדוד שנסע בשבת והתייצב במתחם הקניות בעיר במחאה על ניסיון העירייה לסגור את מרכז הקניות.

מה אם כן כוחו ועצמתו הפוליטית של ליברמן? אין ספק שיש לו חושים פוליטיים חדים במיוחד. אולם נראה לי כי החיבור לשטח הוא סוד קסמו של האיש.

למרות שאנחנו בעידן שבו הפוליטיקאים מנהלים את הקשר עם הבוחרים בסרטונים ובציוצים בטוויטר, ליברמן הוא פוליטיקאי מהזן הישן – הוא נשען על תשתית ארגונית רחבה ועל נאמנות לפעילים ועל טלפונים שוטפים לפעילים ומגע אישי.

נראה לי שזה הלקח המרכזי שאותו צריכים ללמוד הרב רפי פרץ ועידית סילמן: גם בעידן שלנו אין תחליף למגע האישי ולחיבור הישיר לשטח.

או כפי שאמר יושב ראש הכנסת הנבחר: דע לאין באת ולידי מי אתה עתיד לתת דין וחשבון.

הכותב: שלומי גולדברג, מחנך בתיכון הימלפרב בירושלים ופובליציסט

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
העדר מידע והכרות
ורד | 02-05-2019 23:27
שלומי יקר. אך תלוש מידע. בטרם תעלה את שורותיך שור ימינה שור שמאלה בדוק וראה. אין מחוברת לציבור בעשיה בהובלה בנתינה ובחסד כעידית ממש עידת העידית לעשיה חברתית וכל המשתמע סביב. מסדר הדר התובע יציאה מהבית אל העם והמשפחות עד כניסת השבת. ועוד המון לא אמנה. היי ברוכה עידית יקירה ותמשיך להיות שליחותך נאמנה
2
עצה נוספת: לא להגדיל את החורים בכיפה הסרוגה
עידו 2 | 03-05-2019 8:53
כלומר, להידבק בחומרות של מרן הרב קוק זצ''ל. גם הגיע הזמן לגדל 'גדולי תורה' שגם החרדים יסכימו לדרכם ופסיקותיהם. ולא נצטרך לשאול גדולי תורה מאחרים דוגמת רבי מרדכי אליהו זצ''ל
3
תן להם באופן אישי. לא באתר
רוצה לתת עצות? | 04-05-2019 22:51
אתה יכול לעשות ביקורת, להמשיך לתמוך בראשי הבית היהודי שניצלו את תמימות הבוחר ואת זה שאין זמן לפריימריס או לחיפוש חכ או דרכים להצליח. מי שזורק אבן לבור שממנו שתה... סופו שהמפלגה שלו נמחקת. רק חבל שזה על חשבון הציבור שלנו. והאתר נתן בנו ביס ענק- עידוד לבחור בליכוד המסכן. ממש מסכן. אפשר היה לעודד לבחור במפלגה דתית שהצליחה לאחד כוחות למרות ההסתה!
4
עידית סילמן ובצלאל סמוטריץ יגיעו רחוק
אריק | 05-05-2019 14:48
הרב פרץ הגיע לקדנציה אחת ואולי שתיים