תלמידי הרב קוק, הגיע הזמן לערוך חשבון נפש - סרוגים

תלמידי הרב קוק, הגיע הזמן לערוך חשבון נפש

אנו צריכים לעשות חשבון נפש האם אנחנו לא הפכנו את משנת הראי"ה ל"דברים שבכתב" שהשימוש היחידי בהם הוא לדקלם אותה, או שאנו מסוגלים להפוך אותה לתורת חיים המיישמת את משנתם של רבותינו במציאות הציבורית המתחדשת

תלמידי הרב קוק, הגיע הזמן לערוך חשבון נפש
  ארכיון (צילום: נתי שוחט/ פלאש90; תמונה קטנה: יונתן זינדל/ פלאש90)

כשקיבל רבי יוחנן בן זכאי מאספסינוס את יבנה וחכמיה הוא עזב את ירושלים והקים ביבנה ישיבה. סביר להניח שריב"ז היה ראש הישיבה או נשיא הישיבה ואם היה רוצה היה יכול להכתיב לתלמידיו את הדרך הטובה שילכו בה, אבל הוא אינו מכתיב מלמעלה לתלמידיו קו קבוע מראש אלא אומר להם: "צאו וראו איזו דרך טובה שידבק בה האדם", וכל אחד מהם באופן עצמאי הגיע למסקנה הנראית בעיניו שהיא שונה ממסקנת חבריו. כמו שאמר: "רואה אני את דברי ר' אליעזר בן ערך מדבריכם".

גם הראי"ה נהג בדרך זו וכך מספר הרב יוסף דוד בנו של הרי"מ חרל"פ ששאל את אביו מדוע הוא נוסע ליפו אל הרב קוק? מה יש ברב מיפו שאין ברבני ירושלים? ענה לו אביו: "ראשית, יש אנשים שנשמותיהם שייכות זו לזו עוד לפני ביאתן לעולם. בנוסף, הרב של יפו לא משעבד אותי לסגנון מסוים ("קו" במינוח שלנו) כשאני מציג לפניו את לבטיי ובעיותיי הרוחניים הוא נותן לי לראות איפה שאני נמצא מצד עצמי".

את הנהגתו זו מנמק הראי"ה בספרו עין איה (שבת פ"א אות פד): "כי האדם לא ימצא את אושרו אשר הוא מבקש אלא רק אם יפעל על פי תכונתו הטבעית". וזו הייתה גם דרכו של רבנו הרצי"ה וכך כתב אליי במכתב אישי (אדר"ח אד"ב א' ויקרא תשי"ז): "כידוע לך אינני בעל-כפיה ולא אכריחך לנעימותי גם הרוחנית והאידיאלית לאמיתיות קדושתה וגדלותה של תורה הראויה לך".

אברהם אבינו לאחר שהכיר את בוראו לא ישב בחיבוק ידיים אלא הקים ישיבה "מימיהן של אבותינו לא פרשה ישיבה מהם – אברהם אבינו זקן ויושב בישיבה היה" (יומא כח ב) וקיבץ סביבו רבבות תלמידים, ואחד המיוחד שבישיבתו היה אליעזר "זקן ביתו"- שהיה "זקן ויושב בישיבה", ו"המושל בכל אשר לו – אמר רבי אלעזר: שמושל בתורת רבו" (יומא כח ב) ותפקיד מיוחד היה לו לאליעזר בישיבה שהוא היה התלמיד המוסמך להעביר תורתו של אברהם לאחרים "הוא דמשק אליעזר" – "אמר רבי אלעזר: שדולה ומשקה מתורתו של רבו לאחרים". ואכן כל עוד היה אברהם חי היה לו לאליעזר תפקיד נכבד. אבל מרגע שאברהם התחיל לדאוג לעתידו של המפעל האמוני שלו, לפתע נהפך התלמיד המבורך ל"ארור", ושוב אין אברהם רואה אותו כראוי להיות שותף בהמשך הדרך, וכשאליעזר מציע את בתו כאשה ליצחק אומר לו אברהם: "אתה ארור ובני ברוך ואין ארור מתדביק בברוך".

מהי הקללה שראה אברהם באליעזר? צריך לומר שה"ארור" הוא מה שהיה "דולה ומשקה מתורת רבו לאחרים". כל עוד הרב חי זו ברכה, אבל היא הופכת לקללה בהתנהלות של הדור הבא, כי מהו "דולה ומשקה". זהו תלמיד היודע "לדקלם" מילה במילה את דברי הרב, אבל מורשת אי אפשר להנחיל רק אם ממשיכיה יודעים גם לחדש. ודוגמא לכך הוא מה שמסופר (אבדר"נ פי"ג) על רבי אליעזר בן הורקנוס שאמר לרבי יוחנן בן זכאי: "למה אני דומה, לבור הזה שאינו יכול להוציא מים יותר ממה שהוא מכניס" אבל ריב"ז שלימד את תלמידיו לא להיות מדקלמים אמר לו: " למה הדבר דומה, לבאר הזאת שהיא מזלת ומוציאה מים מאיליה כך אתה יכול לומר דברי תורה יתר ממה שנאמר למשה בסיני" . ואכן "עמד ופתח ודרש בדברים שלא שמעתן אזן מעולם. כל דבר ודבר שיצא מפיו עמד רבן יוחנן בן זכאי על רגליו ונשקו".

כל מי שמתיימר להיות ממשיכם של "גדולים" ילמד זאת מפרשת אליעזר ורבקה שהיא הממחישה לנו את דמותו של הממשיך. אליעזר לאחר שהבין ש"דולה ומשקה" אינו יכול להיות ממשיך, הוא מעמיד במבחן את המיועדת להיות השותפה של יצחק בהמשכת מורשתו של אברהם, ולכן עוד לפני פגישתו עם רבקה הוא אומר: "והיה הנערה אשר אומר אליה הטי נא כדך ואשתה, ואמרה שתה וגם גמליך אשקה, אותה הוכחת לעבדך ליצחק".

כלומר לא נערה "מדקלמת" העושה בדיוק מה שמבקשים ממנה אלא מי שיודעת לחדש גם מעצמה, היא ההוכחה להצלחת המבחן.  ואכן רבקה עמדה במבחן "הוא שאל גמיאה אחת ורבקה השקתו כל צרכו" (שוחר טוב). רבקה הייתה כזאת לא רק כאן אלא זו הייתה אופייה תמיד היא הייתה עצמאית: אינה הולכת בתלם המשפחתי, "אביה רמאי אחיה רמאי ואנשי מקומה רמאים, והצדקת הזו שהיא יוצאת מביניהם למה היא דומה? לשושנה בין החוחים".וגם אחר כך בביתו של יצחק אין היא מיישרת קו עם בעלה בהתייחסות לבנים שלהם, ולבסוף יצחק עצמו מצטרף אליה ומתייצב לצידה.

עלינו להעמיד תלמידים כאלו שיהיו עצמאיים ולא מקובעים על ידי הכתבה מלמעלה להיצמד ל"קו" מסוים.

גם אנו צריכים לעשות חשבון נפש האם אנחנו לא הפכנו את משנת הראי"ה ל"דברים שבכתב" שהשימוש היחידי בהם הוא לדקלם אותה, או שאנו מסוגלים להפוך אותה ל"חיים שיש בהם יראת חטא"(עיין עין איה ברכות פ"ב אות לג). לתורת חיים המיישמת את משנתם של רבותינו במציאות הציבורית המתחדשת. בכל יום, להיות מעורבים עם כל הציבור ללא ביטול או פסילה כמו שהורו לנו רבותינו בעל-פה ובכתב.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
67 תגובות - 42 דיונים מיין לפי
1
מקימים ממשלת שוחד מרמה והפרת אמונים. זה לא הר
זה לא הרב קוק | 30-04-2019 19:09
זה לא הרב קוק.
ממלכתיים כאילו דתיים לאומיים
מי שהרס אותנו- | 02-05-2019 1:07
לא דתיים- לא איכפת להם מהדת. לא ציוניים- לא מחו נגד הרס וחורבן של בתי יהודים והתכוונו לעשות יד אחת עם נתניהו, אבל משמים- הם נפלו, אחרי שהפילו את הציבור שלנו. ואתר סרוגים לא יכול לומר ידינו לא שפכה את הדם.. כי הם אמרו לנו להצביע לליכוד במקום להקים מפלג ענקית דתית לאומית, הזדמנות שהוחמצה. יש המון דתיים לייט ודתיים יותר שיכלו להיות יחד- כל שבטי ישראל. כמו במימונה!
בוט איראני.
זה | 01-05-2019 10:04
שני בוטים איראנים.
באמת ביזיון של כיפה סרוגה. תומכים בשחיתות וני
צוללת | 01-05-2019 8:28
שחיתות וניוון מוסרי
2
אשריך כבוד הרב, תודה רבה!
אלחנן | 30-04-2019 21:07
אשריך כבוד הרב, אין ספק שניכרים דברי אמת וגם ברורים כוונותיך. אולם למי שלא הבין הרב מדבר על רבני הר המור (הצט) שדולה ומשקה גם לאחר פטירת רבו. רואים בחוש איך כל תלמידיו הולכים שבי אחרי שגיונותיו והגיגיו בלי לבחון את הדברים לגופו של עניין אלא רק מתוך הסתכלות מה היה אומר רבינו. אז שאלתי פעם את מרן הגרד ליאור שליטא ואמר לי.. בלשון דומה לזו.. הרב צבי יהודה נפטר, ומשכך אנו מלווים להמשיך ללמוד את התורה ולפסוק הלכות ציבור לפי ראות עיני הדיין שכך עיניו רואות. וימל.
מחאה על ביזוי ת"ח . וגם התוכן לא נכון בכלל.
מד | 02-05-2019 22:40
מחאה על ביזוי הרב טאו, וגם על ביזוי הרב פילבר.
מישהו מבין מה הטמבל הזה אומר נא להסביר
חושם | 02-05-2019 13:06
חבל
שביזית תלמידי חכמים
אשריך | 02-05-2019 8:45
ביטול תורה כדי לעזור לך יהיה הפסד מרובה
3
יפה
בנימין | 30-04-2019 21:47
הרב פילבר כותב דברים של טעם. יישר כח גדול. חבל שלא שומעים יותר מהרב.
4
קשקושים רפורמיים
אחד | 30-04-2019 21:48
בושה
הדברים שהוא אומר כאן ממש לא במקום
רב מכובד אבל- | 02-05-2019 1:18
יש לו ביקרות על התלמידים- שיגיד להם. שיבקש מראש הישיבה לבוא ולדבר נגדם. לפרסם באתר שבו אין להם מה לעשות? סתם להשמיץ? (מה שכתבתי אינו קשרו לזה שהרב למד וכתב ספרים על תורת הרב בעבר- לא פוסל את הלימוד שלו, רק הדעות הקיצוניות שבשנים האחרונות הוא קיבל בגלל שנכנס לאתרים כאלה)
מה זה שייך למאמר תגובה 4
מנחם | 01-05-2019 15:16
אנשים צריכים הבנת הנקרא
מוחה על בזיון תלמיד חכם עצום.
תלמיד הרב פילבר | 01-05-2019 11:34
של נעליך מעל רגליך
5
ביקורת ערטילאית חסרת ביסוס
אפרים | 30-04-2019 22:32
הרב צבי יהודה היה מעורב עם הציבור, אך לא נמנע מביקורת והארה על כל דבר קטן וגדול. חלק מהספורט הלאומי הוא להשמיץ את ישיבת הר המור. לבריאות.
תלמיד חכם לא צריך להיכנס לאתרים כאלו
התבלבלת במקום | 02-05-2019 1:20
רוצה להעביר ביקורת? בבקשה. תדבר איתם ישירות. תסתכל להם בעיניים ותגיד להם שכל מה שלמדת מהרב- שכחת. זה קורה במשפחות הכי טובות.
הבעיה לא הביקורת אלא ההתבדלות
צדקיהו | 01-05-2019 18:11
הביקורת היא על פסילת כל מי שאינו כדעתו ולא על הישיבות
6
תלמיד הרב צבי יהודה..
בן חיים | 30-04-2019 22:37
רבנים בישיבות הקו הצביעו טב בבחירות האחרונות, למרות שנשיא הישיבה לא נהג כך. הוא לא כפה דעתו על אף אחד ולא ראה פגיעה בכך שבענין זה חושבים אחרת ממנו. אין לנו אלא להעריץ את הדרך הזו.
הרב טאו אמר לעשות כמו מה שאמר הרב עמי שטרנברג
tkh | 02-05-2019 23:41
הרב טאו אמר לעשות כמו מה שאמר הרב עמי שטרנברג שהרב עמי שטרנברג אמר להצביע טב אך הוא עצמו שם פתק לבן כמחאה
תגובתו [6] של בן חיים מעידה על הכלל כולו
חיים | 01-05-2019 15:20
העובדה שהפעם נהגו אחרת מעידה מה עשו תמיד
7
תלמידי רבי עקיבא
די די די | 30-04-2019 22:39
ביקורת לא ענינית ולא מבוססת על הר המור. חבל.
8
מאמר חשוב ויפה. תודה לרב פילבר!
רונן | 30-04-2019 23:32
מדהים לראות עד כמה הרב פילבר יותר צעיר ברוחו מהרבה רבנים צעירים בגילם...
איך מבזים תלמידי חכמים ואין פוצה פה
מדהים | 02-05-2019 8:47
לא יאומן מה עבר עליך כמו אריק שרון לעת זיקנה
9
סוף סוף, מתחילים לענות לקראים מ"הר המור"
מוטי | 01-05-2019 0:01
הגיע הזמן שתלמידי הרב צבי יהודה שרובם אינם אנשי הקו יציבו אלטרנטיבה לקראות של הרב טאו.
מחאה על ביזוי ת"ח. גם התוכן אינו נכון כלל.
מד | 02-05-2019 22:43
וכלל.
10
ילמדנו רבנו:
תלמיד, עפר לרגלי הרב | 01-05-2019 1:13
1. כשכתבת פעמיים קו רמזת לקו מסוים מאוד. לקבוצת רבנים ותלמידים מסוימת. אתה מאשים אותם בדקלום דברי הרב זצל מבלי ליישם את הדברים בחיים. זו תמצית המאמר, ללא כל הוכחה או טענה קונקרטית. האם אין זו שיטה של ביטול או פסילה כלפיה אתה קובל במאמרך? 2. האם יש מקור לפירוש שדברי אברהם לאליעזר אתה ארור... מכוונים לכך שאליעזר דולה ומשקה, כלומר מדקלם? האם לבן הרשע עדיף על אליעזר מצד ההנהגה המעשית? ולמה על חסרון זה זוכה אליעזר בכינוי החמור ארור? לכאורה הכינוי ארור כאן מתייחס לזרע חם וכנען שעליו נמנה אליעזר, הלא כך?
לא כך לימדת את תלמידיך בשיעורים שלך?
מדקלמים את דברי הרב? | 02-05-2019 8:46
אתה יכול להעביר את החומר בצורה קלה ומעניינת כך שאף אחד לא ידקלם במקום לבזבז את זמנך באתר הזה שאף תלמיד חכם לא יכנס אליו, כי אסור להחטיא אותם
11
הבעיה הרבה יותר גדולה
האמת | 01-05-2019 1:42
סלפתם כוונת הרב אברהם יצחק הכהן קוק והמצתם דת חדשה. המדינה איננה יסוד כסא עולם אלא רק מדינה שמלאה רשעים מנוולים וכופרים. כשהמדינה מגרש יהודים חש חיוב מן התורה לסרב פקודה ולפרק המדינה. הקוקנקים כל כך משעבדים למדינה שאין להם היכולת גם לכבד התורה ומצוותיה. אבל אל תדאגו הקוקנקים גרמו ל40% של הנוער להיות דתלשי''ם כן אתם אשמים כי לא שמתם דגש במצוות אלא במדינה הארורה. די לכפירה די לדרך העקומה של תלמידי הרב צבי יהודה קוק.
12
חשבון נפש
אלי יוסף | 01-05-2019 7:32
להחרים מועד א' בהיסטוריה -. בעוד כחודש ומשהו - תלמידי ישראל יגשו לבגרות בהיסטוריה. והנני קורא להם ללמד את כנסת ישראל שיעור בהיסטוריה. - פשוט להחרים את המבחן במועד א'. וכך לחנך את חברי הכנסת שלנו ולומר להם - כנסת ישראל - לא למדנו על שואה ( גהינום ) כדי לסייע ביצירת גהינום אחר בדרום סודן ( 382,000 נרצחו גם עם נשק שלנו ) , מיאנמר ,קמרון . אתם לא תורישו לנו פשעים מחרידים של סיוע צבאי למדינות רצחניות שמבצעים רצח עם ופשעים נגד האנושות . ללמוד היסטוריה - זה לא לזכור עובדות - זה להתעצם בחמלה במקום שיש אכזריות וחלילה לנו להיות שותפים לרשעות ולאכזריות . ללמוד היסטוריה , זה לשאול את עצמנו - ועכשיו מי אנחנו . ואנחנו , כולנו בני אדם שנבראו בצלם אלוקים. וגם הילדים בדרום סודן נבראו בצלם אלוקים. פירוש הדבר כולנו משפחה - משפחת האדם. - ובמקום להבחן נתייצב כולם מול הכנסת ונבחן את חברי הכנסת - מה למדתם מהשואה אם אתם מאשרים לנו לסייע צבאית לרצח עם ופשעים נגד האנושות ולהנות מהכספים הטמאים של רבי מרצחים ?
13
יהירים,זחוחים ומתנשאים - זה לא הרב קוק
זה לא הרב קוק | 01-05-2019 7:42
ולא יהודי בכלל
אין לך מקום לערוך ביקורת עליהם
תלמידי הרב קוק | 02-05-2019 8:44
תראה איך חינכת את ילדיך- ללימוד תורה? לא. למה אתה חייב לפגוע באלו שאכן רוצים ללמוד תורה?
14
אמת ויציב...
צור | 01-05-2019 8:00
ויפה.
15
הרב פלבר
איש | 01-05-2019 9:13
אני מציע למגבים לראות מה צומח בהר המור ולא לקשקש... אם יש מקום שיודע להעמיק בצורה בלתי רגילה בתורה בכלל ובתורת הרב בפרט זה שם.. אך מאידך לרדת עד הרזולציות הכי פרטניות של הפוליטיקה העולמית וזו הישראלית.. מחד נאמנות מוחלטת ומתוך כך הזנת המציאות בגובה האמיתי של התורה... ראו למשל ספר כמו נתיני האורות על ארץ ישראל אותו כתב תלמיד הישיבה... רוחב עומק שיטתיות ועוד ועוד... צריך להיזהר משטחיות... בטח מרכילות...
מעמיקים בתורה, אך
. | 02-05-2019 18:02
אינם מחוברים כלל וכלל למציאות. אינם נותנים מענה מעשי לבעיות הדור (קרי: הבעיות הכלליות ביישוב אי ותורת ישראל וכן בבעיות הפרטיות - ברית וכו. רק מדברים ומדברים ובעיקר אומרים לאחרים מה לא לעשות)
16
האם לא הגיע הזמן להגדיר את הקב קוק כמשיח שקר?
ישעיהו | 01-05-2019 9:18
הרב קוק טען שמלחמת העולם (הראשונה...) הינה מלחמת גוג ומגוג בעקבותיה יבוא המשיח. עברו מאז מלחמת העולם הראשונה יותר ממאה שנה. האם המשיח כבר בא ולא שמנו לב?
לימוד תורה כבר מזמן לא חלק מסדר היום שלו
צעיר ברוחו נגד לימוד | 02-05-2019 8:43
והוא רוצה שזה מה שיעשו התלמידים
17
לא מובן לי למילמה הרב פילבר מתכוון
יעקב | 01-05-2019 9:22
ולכל מי שמפרש את דברי הרב פילבר על ישיבת הר המור, אולי עליו לערוך חשבון נפש... דווקא שם יש הרבה חידושים.
18
הרב קוק
יהודי | 01-05-2019 9:36
למה לא מביאים תגובות שאנשים כתבו
19
טעות בכתבה חסרה מילה במשפט מפתח -אלא
ב' קור | 01-05-2019 11:58
כתוב אבל מורשת אי אפשר להנחיל רק אם ממשיכיה יודעים גם לחדש. צריך לתקן- אבל מורשת אי אפשר להנחיל (אלא )רק אם ממשיכיה יודעים גם לחדש.
זו לא בהכרח טעות
זאב | 01-05-2019 13:08
זה סגנון הכתיבה הרבה פעמים בעברית שמתקופת הראשונים.מי שלומד הרבה גמרא מתרגל לסגנון הזה שבן חסרה המילה אלא ומופיעה רק המילה רק.ייתכן שאף הוא כתב כך כעת.זה למעשה הסגנון עוד מתקופת התנך : אין בארון רק לוחות הברית אשר כרת ה' עם בני ישראל בצאתם ממצרים (בהכנסת הארון לביהמק.מלכים א פרק ח או משהוא באיזור) חסרות המילים דבר,אלא אחרי המילה בארון.ויש עוד דוגמאות
20
תגובה 1 לא שייכת למאמר
ירחמיאל | 01-05-2019 15:13
לא כל בעיה נפשית צריך לפרסם שלא במקומה
21
ישיבת הר המור כישיבה אינה מוזכרת במאמר
צביק'ה | 01-05-2019 17:03
במאמר יש ביקורת על הדרך הדוגלת בקו אחד ועל כן נקראת ישיבות הקו מבלי להפחית מההצלחה של ישיבת הר המור כישיבה
22
דברים כדורבנות
יוסי | 01-05-2019 17:47
כלנו מרגישים כך
23
בכל המאמר אין ביקורת על איזו ישיבה אלא על
תלמיד הרצי"ה | 01-05-2019 18:26
הביקורת היא על שיטה חינוכית ולא על הלימוד באיזו ישיבה אגב בכל המאמר לא מוזכרת המילה ישיבה כל שהיא ובודאי לא בשמה
איפה אתה חי?
ביקורת בערב השואה? | 02-05-2019 8:47
למה לפגוע בקדושת היום?
24
סוף סוף
ארנון | 01-05-2019 18:28
כמה דורות של דיקלום עברו עד ששנו רבותנו דעה נורמאלית אחת אמן
25
זה מה שלימד הרב טאו?
למה האנטישמיות הזאת? | 02-05-2019 1:15
הרב טאו שלמד שם גרם לקרע ואתם ממשיכים אותו?
26
חצי מהרבנים והתלמידים צאצאי ניצולים
במיוחד ליום השואה!! | 02-05-2019 1:22
מצאת לך זמן ממש מתאים? יום אחרי פטירת האדמור היקר מקאליב? בערב יום השואה זה הזמן להעביר ביקורת על מי שלמד איתך? במשך שנים הכל היה טוב, חינכת את ילדיך איך שרצית, במיוחד את הבן המפורסם. תן לאחרים להחליט לעצמם. אתה לא המורה שלהם!
27
אל תזרוק בו אבן
בור ששתית ממנו | 02-05-2019 1:25
שנים רבות התפרנסת מהישיבה לצעירים. לימדת ואפילו היית ראש ישיבה. התלמידים שלך למדו בהמשך בישיבת מרכז הרב. עכשיו- התלמידים שלך לשעבר כר לא תלמידי חכמים בכלל. הם כבר לא לומדים הרבה תורה אלא מתמטיקה והתנדבות. אז, אל תשמיץ את אלו שהמשיכו בדרך הזאת.
28
ומאז הדעות השתבשו
הפיגוע שיבש | 02-05-2019 1:26
ברור שאדם שמאבד תלמידים בפיגוע ישתנה אבל עד כדי כך? למה לעורר מחלוקת בנוסף למה שהרב טאו עשה? מה התועלת שלך? רוצה להגיע לגן עדן או להתנדנד בין שני המקומות כי יצאת נגד תלמידי חכמים במסירות נפש?
גם הרב מגוש עציון שאיבד תלמידיו הפך לשמאלני
אמת ויציב | 02-05-2019 8:49
במלחמת יום הכיפורים
29
עושים צבא, גרים בישובים
על תלמידי הישיבה | 02-05-2019 1:30
אחרי לימדו של כמה שנים, למרות הקשיים, הם עושים צבא לרוב קרבי. נשואים. עם קשיים כלכליים. גרים בישובים כי אין להם ברירה ונוסעים יום יום ללמוד בישיבה או בהמשך משלמים על לימודים למקצוע, כי המדינה לא מוכנה לממן להם. המדינה מחפשת את החרדים, משלמת להם על קורסים יקרים ונותנת להם הזדמנות ללמוד וגם ניסיון. כשיש להם ניסיון- שולחת אותם לשוק להתפרנס בכבוד. מי שלומד במרכז- לא מתקבל ללימודים בשלוחה החרדית של בר אילן בירושלים ולכן צריך לנסוע לבר אילן וללמוד עם בחורות באותה כיתה. תתבייש לך לצאת נגדם. עזרת להם להיות עם כולם? אין להם כסף והם צריכים לשלם על לימודים וגם לעבוד בניקיונות- עם תלוש, כמובן, כי הם ממלכתיים וכד' כדי לשלם שכר דירה וביטוח לאומי
30
של רב שמשמיץ תלמידי חכמים
הגיע הזמן לחשבון נפש | 02-05-2019 8:40
לא כל אחד מהתלמידים או האברכים הוא מנהיג. הם עושים צבא ולומדים ומשלמים שכר לימוד מלא, למי שלמד בישיבה אבל לא התאים לו לשרת עם נשים ולשמוע בעל כרחו שירת נשים, להתקלח עם נשים באותו מתחם, לאכול אוכל בשרי שנלקח ממסעדה לא כשרה, כפי שקרה לחיילי נצח יהודה פעם. מה זה עניין שלך אם בחור מקדיש את זמנו ללימוד תורה ולא מבזבז זמן על התנדבות כי אחרים יכולים להתנדב במקום ללמוד (מה שעושים התלמידים שלך שמחפשים לתרום למדינה ולסביבה במקום ללמוד תורה בגיל הכי טוב כשיש מלא זמן)
31
תמיד היו לי משעממים
השיעורים שלך | 02-05-2019 8:41
ואם עלי לחטוא ולהיכנס לאינטרנט כדי למצוא אותם- מה הועלת? בכבוד רב, תלמיד שסרח
32
מגיבי הר המור מתפרצים לדלת פתוחה
מלכיאל | 02-05-2019 9:35
במאמרו של הר' פילבר לא מוזכרת אפילו פעם אחת הר המור ובודאי לא הרב טאו וגם לא על ישיבה מסוימת, היא מתייחסת לכל תלמידי הרב קוק - היא מדברת על הצורך להוציא את מורשת הראיה מקו המפריד בין אנחנו לאתם למרחב הכולל את כולם עיין בהקדמת הנציב לספר בראשית
איני מכיר את התלמידים המגיבים
הרב פרום | 02-05-2019 13:00
אך אם זו רמת ישיבתם של המגיבים כאן עליהם לעשות בדק בית - כך לא מתבטאים על תלמידי חכמים גם אם אינם בקו שלהם. פשוט בושה לקרוא את הסגנון
33
...הרב קוק
אלונה מירון | 02-05-2019 10:57
האם הוא לימד אתכם שלא להתייחס ליום השואה,שלא מהיחס ליום הזכרון, שאין לעמוד בצפירה? הכל שטויות. איפה תרומתם למדינת ישראל?
34
התגובות הן תת רמה
אברמי | 02-05-2019 11:07
גם אויל יחריש חכם יחשב התגובות כאן אינם מוסיפים כבוד ואינם לענין - אוי ואבוי אם כך נראית התורה שלכם
35
אולי הרב פילבר לא התכווין לכך
נעמה | 02-05-2019 12:25
אבל אחר שאני קוראת את התגובות הרי אני מבינה שהוא צודק צריך לעשות בדק בית במחנה שלנו שנראה כל אחד מעלות חברנו כצוואת ר' אלימלך מליזנסק
36
הכותרת אינה של המחבר
תלמיד הרב | 02-05-2019 13:48
שאלתי את המחבר והוא אמר לי שכותרת המאמר אינה שלו והוא לא אחראי עליה אלא רק על תוכן המאמר
37
כך כתב הרב צבי יהודה על תלמידו הרב פילבר
צבי יהודה | 02-05-2019 14:07
טו טבת תשלט . ממקור הברכות האמורות בתורה, כל רבבות ברכותי לכבוד ידיד נפשי ורוחי, הרב הגאון הנעלה, אוצר תורה ויראה טהורה מזכה הרבים מוה הרב ר' יעקב פילבר שליטא . . . כן יוסיף, יגדל, ירבה תפארת תורתו והשפעתו והדרכתו לזכות הרבים ...המלא יקרו ודורש שלום תורתו באהבה – צבי יהודה הכהן קוק
38
תלמידי הר המור לא מכירים את הרב פילבר
מנחם | 02-05-2019 14:10
לידיעתם כך כתב רבנו הרב צבי יהודה על הרב פילבר טו טבת תשלט . ממקור הברכות האמורות בתורה, כל רבבות ברכותי לכבוד ידיד נפשי ורוחי, הרב הגאון הנעלה, אוצר תורה ויראה טהורה מזכה הרבים מוה הרב ר' יעקב פילבר שליטא . . . כן יוסיף, יגדל, ירבה תפארת תורתו והשפעתו והדרכתו לזכות הרבים ...המלא יקרו ודורש שלום תורתו באהבה – צבי יהודה הכהן קוק לפני שאתם כותבים עליו קחו זאת לתשומת לבכם
39
אליעזר ורבקה?
ב. גיל | 02-05-2019 14:28
תודה על האור וטול קורה מבין עיניך ומבין עיני קוראיך: אליעזר ורבקה זה היקש. בפרק האמור מקרא וכתיב: העבד. כל טוב.
40
ישיבות
שימי | 02-05-2019 14:56
אי אפשר של להביע תמיהה והשתוממות כיצד רב ניצול שואה נאלם דום ולא נשמע קולו מול נציגי הדת הניאו פשיסטים שמביעים דעתם בבביזוי כבוד האדם ,ברמיסת ערכי כבוד הזולת , בהשמעת תורת הגזע הנבחר, מהתאמת סדרי דין לפי רוחם ואת בהמעטה. איך קולו לא נשמע האיש שחווה רמיסת האדם רמיסת ערכי הזולת ורמיסת חוקי חברה וחינוך, דרוקמן אייכה???????
החוצפה של הצעירים אינה יודעת גבולות
אפרים | 02-05-2019 19:13
קצת דרך ארץ כשכותבים על גדולים ממך אפילו בגיל כל שכן בניסיון חיים וחכמה
לשימי 40/ הרב דרוקמן לא חבר שלך
שמוליק | 02-05-2019 16:15
אתה בחיים שלך לא עשית אלפית ממה שעשה הרב דרוקמן בשביל עם ישראל השמאלנות שיבשה את במחשבה שלך חבל שסרוגים מפרסמים את השטויות
41
לשימי מ40
שלומי | 02-05-2019 15:55
שימי פשוט מקשקש קצת דרך ארץ לרב דרוקמן אין יראת אלוקים במקום הזה וחבל
42
חבל שתלמידי חכמים עוסקים בביקורת על רבנים אחר
דוד | 02-05-2019 22:26
אחרים ולא בהוספת טוב