שאלה

שלום לכבוד הרב.

הנני מכיר ידידה הלומדת עמי אשר הבנתי כי אינה רוצה, כעיקרון, להנשא לבחיר ליבה ע"י הרבנות מהתנגדותה לממסד, מהעובדה שנישואיה צריכים להרשם היכן שהוא, מהעובדה שהיא תהיה שייכת למישהו (מישהו אחר יהיה הבעלים שלה = בעלה).

לעומת זאת, אינה מתנגדת לטקס פשוט בו בחיר ליבה יאמר "הרי את מקודשת לי" וכו′ עם טבעת, עם עדים וכדו′.

שאלתי היא, הרי מחמירים ופוסקים שבמקרים בהם נאמר "הרי את מקודשת לי", ובוצע קניין בפני עדים – הקידושין – קידושין.

האם לא כדאי להמליץ לה להחיל את נישואיה כדת משה וישראל כפי שנעשה בעבר הרחוק? הרי טוב הדבר משום דבר.

אשמח לתשובה אשר תוכל לעשות שלום בית בין המשפחות ולקרב אותה מעט אל קדושת המשפחה.

תשובה

לכבוד … היקר הי"ו

שלום וברכה,

קודם כל, יישר כוח שלא היססת לפנות בכנות אל רב על מנת להדריך אותך בנידון. ועתה לעניין.

מתוך דבריך אני מבין שבחורה זו לוקה בבורות נוראה (אל תיפגע, אין הכוונה לפגוע בה) בכל הנוגע למושג קידושין.

עצם העובדה שהיא מדברת במינוחים של 'בעלות בעל' עליה, מראה באצבע ש'הורעלה' ע"י חינוך קלוקל ביותר, לפיו ה'קניין' בו מדובר בקידושין הינו קניין מסחרי. הלב נחמץ לשמוע שבורות כזו, פרי הטפה זולה, אוחזת באשה שכנראה לומדת במוסד להשכלה גבוהה.

נא שאל אותה: בתפילת כל יום מצהיר כל יהודי שהקב"ה 'קונה שמיים וארץ'. האם מדובר בקניין מסחרי?! באיזה סופרמרקט הוא הלך 'לקנות' את השמיים ואת הארץ?!

כל מי שרק קורטוב של שכל מצוי בקודקודו, מבין שהכוונה בקניין א-להי זה היא, שהקב"ה דואג שהאנושות כולה תכיר בעובדה שהם פרי יצירתו בבריאת העולם.

כך הוא גם במוסד הקידושין: מתן הטבעת מבטא שמכאן והלאה קשורה אשה לבעלה בעבותות המשפחה והאהבה, ומחוברים זה לזה באופן המונע מכל איש זר לחדור ולערב עצמו בתוך ברית מקודשת זו, ואין מקום לנישואים 'פתוחים'.

ולגבי אפשרות הקידושין כבעבר, אין שום אפשרות כזו בימינו, בין היתר משום שהקידושין יהיו תקיפים, אבל אם ח"ו הזוג לא יעלה יפה, הם יפרדו באופן פסול לחלוטין (שלא בבית דין) ללא גט כדין, ואז בניה מזיווג שני יהיו ממזרים לכל דבר.

על כל זה אוסיף: מדבריך יוצא שהנך אדם שמסורת ישראל חשובה לו באמת. לכן מחובתי להזהירך שאם תסכים לוויתורים בנקוודת רגישות כאלה, כל חייך תצטרך לוותר עוד ועוד בתחום זה, עד שיגיע יום בו תאמר: לא נשאר לי כלום מזהותי היהודית.

בעיות רציניות בתחום הזוגיות חייבות להיפטר לפני הנישואים, אח"כ הדבר מאד קשה אם בכלל אפשרי.

הפתרון הנכון הוא, לדבר על לבה ולהסביר לה את המשמעות האמיתית של הדברים. אם תרצה אני מוכן למלא תפקיד זה, ואני בטוח שאמצא את הלשון הנכונה ללבה בנידון.

בברכה רבה,

==

הרב ד"ר אליהו זייני הוא ראש ישיבת אור וישועה בחיפה ורב הטכניון.

השאלה מופיעה באתר הישיבה.