צום ביום השואה - האם מותר לצום בניסן? - סרוגים

צום ביום השואה – האם מותר לצום בניסן?

יוזמת "צום נזכור" שקמה לפני 3 שנים, מעוררת מחדש את השיח לצום ביום השואה דווקא דרך צום חילוני-אזרחי: "גם לאחר היום בו הכותרת בעיתון תצעק כי נפטר ניצול השואה האחרון, אנחנו נמשיך ונזכור, לא רק בראש ואפילו בלב, אלא גם בבטן"

צום ביום השואה - האם מותר לצום בניסן?
  צילום: Yossi Zeliger/Flash90

האם לצום ביום השואה? דף הפייסבוק "צום נזכור – הצום הישראלי הראשון" מעלה את השאלה על המשמעות של צום חילוני, אזרחי, וגם מתמודד עם השאלה ההלכתית: האם אפשר לצום בחודש ניסן – חודש שנאסרה בו תענית.

יוזמת "צום נזכור" למען זיכרון נספי השואה, קמה לפני שלוש שלושים במטרה לשמר את זכר השואה "גם לאחר מותו של שורד השואה האחרון שיוותר בעולם".

בדף הפייסבוק של היוזמה נכתב כך: "הצום, אשר אם יהפוך למנהג רחב, יבטיח כי גם לאחר היום בו הכותרת בעיתון תצעק כי נפטר ניצול השואה האחרון, אנחנו נמשיך ונזכור, לא רק בראש ואפילו בלב, אלא גם בבטן, את מה שהיה ואסור שיחזור לעולם".

הצום נקבע לתאריך כ"ז בניסן, התאריך העברי לפרוץ מרד גטו ווארשה: "אנחנו מציעים לך לנסות, ביום השואה הזה, כ"ז ניסן, ה 1.5.19, לצום. אולי רק מאוכל, אולי רק כמה שעות ואולי מזריחה עד שקיעה".

"קביעת יום צום ביום השואה יבהיר שהלכה איננה דבר המנותק מהמציאות"

הרב שי פירון ענה על כך שנה שעברה, והתייחס לתקנות תעניות ציבור שנגזרו בעבר. כך, בתקופת הגאונים התקיימו לפחות עשרים ימי צום ותעניות, וגם בתקופת הראשונים כמו לאחר שריפת התלמוד בשנת 1242 נגזרה תענית ומצאנו לכך עוד דוגמאות רבות.

בשנת 1648, כ' סיוון ת"ח, לאחר מסע הרג ורצח בקהילות יהודיות בפולין, תיקן ועד ארבע הארצות "תענית ציבור לכל מדינות פולין", וגם הש"ך כתב כל כך: "קבעתי לעצמי ודורותיי, לבנים ולבני בנים צום ותענית ואבל".

לאור דוגמאות אלו כותב הרב פירון: "אשר על כן, עוד בטרם הדיון ההלכתי, אני סבור שאנו עושים מעשה חמור בכך שאיננו מתקנים יום צום, כמקובל במסורת היהודית, ביום השואה. ככל ששורדי השואה הולכים ונעלמים, החובה לנקוט בצעדים מובהקים שיכריחו את כולנו להתמודד עם הזיכרון ועם המשמעות, כאלה שיעניקו ליו כולו צביון עמוק, מטלטל ומשמעותי".

"עם רבנים המתנגדים לעצם קיומו של יום השואה, הסוברים שאין לציינו או לצרפו ליום השואה – אין לי ויכוח. אנו חלוקים בכל תפיסת העולם הרעיונית – הלכתית. אבל, קראתי שיש מי שחש מתוספת יום צום נוסף, שהרי גם על אלה הקיימים לא מקפידים. אני חולק על כך מכל וכל".

"קביעת יום צום ביום השואה יבהיר שהלכה איננה דבר המנותק מהמציאות, יבהיר עד כמה רצף הימים הללו הוא חשוב ומשמעותי".

על קביעת צום בחודש ניסן: "הובא בשולחן ערוך אורח חיים (סימן תכ"ט  סעיף ב') שאין לצום בחודש ניסן. אסתפק בכך שאציין את תענית בכורות המתקיימת בחודש ניסן, את העובדה שבחודש ניסן אנו נוהגים בימי אבל על ספירת העומר (לא נישאים, לא מתגלחים ועוד). וכן היו שהתענו בתענית שני חמישי ושני שאחרי הפסח אף שחלה בניסן, וכן רבי אליעזר מוורמייזה בספר הרוקח סימן רי"ב מציין שבעירו נהגו לצום בראש חודש ניסן עקב אירוע מקומי שאירע בקהילה".

"כל אלה מעידים שתענית יחיד, בוודאי מותרת, אבל מצינו שגם תעניות ציבור נתקנו בימי החודש האלה, ואבלות ספירת העומר קנתה לה מקום על אף שמדובר בימי ניסן. ההימנעות מתקנה חדשה היא רפיסות רעיונית, פחד לא מוסבר והימנעות משימוש בכלי יהודי קדום שיש בכוחו לעצב את היום ולהעניק לו משקל עמוק ורחב".

"אני מאמין שעלינו להתחיל בקביעת תענית יחידים, מלמטה. יקבל כל אחד על עצמו. יעשה מעשה. אט אט יופץ המנהג. מלמטה. אנחנו נבהיר שאנחנו לא עוברים לסדר היום. אנחנו נבטיח לאחרוני השורדים שרעבו ללחם שנים רבות, שיום אחד, רק יום אחד, אנו עוצרים את שטף החיים וצמים".

"צום, איננו רק אבל על העבר. צום הוא הזדמנות לעצור ולנתח, לבחון לעומק, לתקן את העתיד. יום השואה הוא יום בו עלינו לעצור, להתמודד עם שאלות של שנאת אדם, גזענות, מהותה של מדינת ישראל ואחריותנו לחיים מוסריים בה. זו חובתנו ואל לנו לוותר עליה".

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
שי פירון צריך לצום כל השנה
יהודה ישראל | 29-04-2019 7:08
לכפר על גזרות היהדות בתקופת כהונתו בממשלת לפיד/בנט שתזכר לדראון עולם. שי מחפש חידושים ורגושים ביהדות אבל לקיים את ההלכה כהויתה רחוק ממנו. תמיד ימצא לו סימוכין מראשונים ואחרונים לעקם את המציאות. מאחל לו רפואה שלמה כנראה שהזמן עדיין לא עשה את שלו
2
נכון לספרדים
פפה | 29-04-2019 21:54
אשכנזים אמיתיים לא נוהגים מנהגי אבלות בחודש ניסן אלא מתחילים בראש חודש אייר עד שלושת ימי ההגבלה. תענית בכורות לא ממש צמים אותה והמומלץ לעשות סיום מסכת וגם לא בהכרח מסיימים עד השקיעה. ספרדים כמובן נוהגים מנהגי אבלות גם בחודש ניסן.
3
לצום יותר מתשעה באב ולחגוג יותר מפסח - זה צו
משה אהרון עו"ד | 01-05-2019 7:46
בסד. תורה היא. ואוי לו למי שמתכחש לשואה ולתקומה. בתורה שואה ותקומה נכרכו יחדיו ובסמיכות רעיונית וזמנית. בשלהי נאומו ובבחינת השיא של נאומו משה בחומש דברים מגיע לבסוף - לשיא השיאים והיא נבואה שהקנתה לו גם התואר אבי הנביאים והנבואה היא קרות הרעה של אחרית הימים - היא היא השואה האיומה שהייתה כרוכה בהיסתר פנים נורא . לא זאת אף זאת ניתנה גם כמפתח לפיענוח - שירה . שירת האזינו שבסופה נזכרת במובהק גם התקומה בבחינת : הרנינו גויים עמו = הצהרת האומות המיוחדות על תקומת מדינת היהודים. וכן תהליך של אתחלתא מדממת שלמעשה בעיצומו אנו שרויים של : וכיפר אדמתו עמו. הנה כי כן מי המתכחש לכל אלה רומס ברגל גאווה ובחוצפה לא פחות את שיאה של תורת ישראל . ומבזה את נבואת משה
4
למה לצום
ברכה | 01-05-2019 9:43
לא מספיק שהיהודים בגטו צמו גם אנו צרכים לצום כל הצומות שיש בכלל ישראל זה לא בגלל צער גופני אלא צער רוחני על צער גופני אנו עושים פורים בלי צומות אלא בשתיה ואכילה שירה וזימרה אם רוצים לזכור את השואה רק להזהיר את הגוים זה לא עוזר ולא יעזור הלכה עשו שונא ליעקב ולא ישתנה ההלכה הזו עד ביאת המשיח
5
הגיע השעה....
משה אהרון עו"ד | 02-05-2019 11:02
לגמול לאל בהסתר פנים. ליום אחד לחדול להאמין בו יום אחד בסד. הגיע היום שבו צריך להתחיל במהפכה התיאולוגית. די לריפיון ולדשדוש הרעיוני. אותו קיפאון שמביא לביזוי אדם ואלוהים ראשית להפוך את יום השואה ליום מועד דתי בלוח השנה. לא פחות מתשעה באב. שנית ליצוק תוכן המפכני ביום זה. אותו שמתיישב והולם את תחושתנו כבני אדם גם כמאמינים. ביום זה נהפוך את נוסחת הצלם אלוהים כצלם יום שיהא יום גמול לאלוהות ובו אנו נשיב את הגמול. אנו נסתיר פנים מהאלוהים. נחדול להאמין בו יום אחד. כן נחדול להאמין בו יום אחד. נטיל עליו את עול ההוכחה להתנהגותו בשואה . ביום זה של אי אמונה לא נתפלל ולא נלמד תורה . רק נוציא בעיצומו של היום ספר תורה בקהל ונקרא בו בלוא ברכה את פרשת השואה שבתורה. אותה שבסוף פרשת וילך שקרוייה בנבואתו של משה אבי הנביאים : כרעה של אחרית הימים. ונפטיר בהפטרה שאנו נחבר ואשר בה לא נברור במילים . נחבוט בו באל ונטיח בפניו מדוע ראוי הוא לאי אמונה להסתר פנים כתגמול מול תגמול ונחתום בהמנון שאין קדוש ממנו בתקווה לא בשום שיר או זמר מסורתי אחר . נכתב על ידי Moshe.Aharon , 2/5/2019 09:06