מבקר המדינה: אי סדרים בחלוקת ההזמנות לטקס הדלקת המשואות

מבקר המדינה: אי סדרים בחלוקת ההזמנות לטקס הדלקת המשואות

מבקר המדינה מפרסם דו"ח על טקס הדלקות המשואות של השנה שעברה, שנערך לציון 70 שנה למדינת ישראל. בדבריו מתח ביקורת את התנהלות הממשלה סביב ארגון הטקס, חלוקת ההזמנות לטקס ולחזרות, והליך בחירת מדליקי המשואות

המבקר: אי סדרים בחלוקת ההזמנות לטקס המשואות
  (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

שבוע לפני חגיגות יום העצמאות, מבקר המדינה פרסם היום (ראשון) דו"ח ביקורת על טקס הדלקות המשואות של השנה שעברה, שנערך לציון 70 שנה למדינת ישראל. בדבריו מתח ביקורת את התנהלות הממשלה סביב ארגון הטקס, חלוקת ההזמנות לטקס ולחזרות, והליך בחירת מדליקי המשואות.

"טקס הדלקת המשואות הוא הטקס הממלכתי הרשמי הנועל את אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, והפותח את אירועי יום העצמאות. לגבי רבים מדובר באירוע החשוב ביותר- פסגת הממלכתיות. טקס המעלה על נס את הישגי המדינה ואזרחיה, וכן את אחדות העם" נכתב בדו"ח. "הטקס לציון 70 שנות עצמאות למדינה נועד להיות חגיגי במיוחד. הוא נחוג במתכונת מורחבת, ומטבע הדברים עורר עניין רב בקרב הציבור- כשרבים ביקשו להיות נוכחים בטקס עצמו או לפחות בחזרות הגנרליות שקדמו לו". בעקבות תלונות שהתקבלו לאחר הטקס, מבקר המדינה הורבה להתחיל בביצוע ביקורת בעניין- במטרה לפרסם את הדו"ח לפני הטקס של השנה. 

הליקויים המרכזיים שנרשמו עוסקים בהקצאת ההזמנות לטקס. "כדי לאפשר לציבור הרחב לקחת חלק באירוע החגיגי, נוספו כ-11,770 מושבים בטקס ובחזרות הגנרליות יחד לעומת שנים קודמות- אולם בפועל רק כשליש מהמושבים שנוספו הוקצו לציבור הרחב. אף שבטקס עצמו נוספו כ-2,460 מושבים לעומת שנים קודמות, הציבור הרחב זכה לתוספת של כ-370 הזמנות בלבד" טען. 

עוד נאמר כי משרד התרבות והספורט ומרכז ההסברה לא פרסמו כל הודעה לציבור באשר לחלוקת הזמנות לטקס עצמו ולחזרה הגנרלית השנייה, ורק פרסמו הודעה על חלוקת הזמנות לחזרה הראשונה 7 דקות לפני פתיחת ההפצה. לדבריו, "בכך הלכה למעשה היה ליודעי דבר ולמקורביהם יתרון על פני אנשים מן השורה בקבלת ההזמנות".

"לא נקבעו כללים להקצאת הכרטיסים"

ביקורת רבה נרשמה סביב התנהלותה של שרת התרבות והספורט מירי רגב, שלטענתו הקצתה כרטיסים רבים לעובדי הממשלה. "עובדי משרד התרבות והספורט, ובהם עובדי מרכז ההסברה, לשכת מנכ"ל המשרד ולשכת השרה, קיבלו 709 הזמנות לטקס, שהם כ-11% מכלל ההזמנות שהוקצו לטקס זה, ועוד 272 הזמנות לחזרה הגנרלית הראשונה" כתב המבקר. "לא ניתן לדעת כמה הזמנות חולקו לחזרה הגנרלית השנייה, שכן מרכז ההסברה איבד מסמכים אלה".

עוד ציין כי "שרת התרבות והספורט הורתה למרכז ההסברה להקצות הזמנות לאנשי השלטון המקומי- ובדרך זו חולקו 572 הזמנות, מתוכם 375 הזמנות לטקס המרכזי ו-197 לחזרה הגנרלית השנייה. זאת, ללא שהחלוקה תועדה, ללא שנקבעו כללים להקצאה, ומבלי שידוע מי קיבל את ההזמנות". כמו כן נכתב בדו"ח כי מרכז ההסברה הקצה 80 הזמנות לטקס למנהלת לשכת יו"ר הליכוד והמקשרת בין הליכוד לבין לשכת ראש הממשלה- אך לא נעשתה חלוקת הזמנות באופן דומה לנציגי מפלגות אחרות. כמו כן, הוקצו לגורמים שונים במשרד ראש הממשלה כ-467 הזמנות, אך "בהיעדר תיעוד, לא ניתן לדעת למי נמסרו הזמנות אלה". 

"בחירת המועמדים נעשתה בניגוד לתקנון"

מרכיב נוסף בדו"ח המבקר עסק בבחירת מדליקי המשואות, אשר לדברי המבקר נעשתה מבלי לדון עם הוועדה הציבורית בנושא ובניגוד להליך הקבוע בתקנון. "מבלי לפגוע בזכויותיהם ובהישגיהם הרבים של מדליקי המשואות שנבחרו, בתהליך בחירת מדליקי המשואות בטקס נפלו פגמים רבים" נטען. "חלקים מההליך בוצעו שלא בהתאם לתקנון לבחירת מדליקי המשואות בטקס ערב יום העצמאות, ולעיתים באופן שהיה בו כדי לפגוע בסמכויותיה ובמעמדה של הוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות"

"ההחלטה הסופית של הוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות על רשימת המועמדים המומלצים להדלקת המשואות נעשתה בשיחות טלפון פרטניות בין יו"ר הוועדה לחברי הוועדה הציבורית. בשיחות טלפון אלו אושרו מועמדים שנוספו לרשימת המומלצים, שמועמדותם על פי סיכום דיון הוועדה ועל פי דברי חלק מחבריה כלל לא נדונה קודם לכן. כל זאת בלי שהועברו מראש חומרי רקע על המועמדים שנוספו" נטען בדו"ח.

"כמו כן, נוסף מועמד שמועמדותו נדחתה בשלבים מוקדמים יותר על ידי הוועדה. במקביל, באותן שיחות טלפון, נגרעו שבעה שמות שהוועדה הציבורית אישרה כמועמדים להדלקת המשואות ושמותיהם הגיעו לשלב הסופי".

ממשרד התרבות נמסר בתגובה כי "הוועדה פועלת בלוחות זמנים צפופים, והפנייה לציבור טרם מינוי הוועדה הציבורית נעשתה מתוך רצון לייעל את תהליך בחירת המועמדים ואת מגוון ומספר המועמדים שיועלו מהציבור. עוד נמסר כי הוועדה הציבורית היא גוף שהוקם בתקנון, קיומו של הגוף אינו תלוי במינוי של כל חבריה, וממילא יש בה חברים קבועים ובהם יו"ר הוועדה; הוועדה פעלה באמצעות החברים הקבועים לפרסום המודעה. בכוונת המשרד לתקן את התקנון כך שישקף את שיטת העבודה הנהוגה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
שחקן כדורגל
שמעון שטרק | 28-04-2019 16:09
בושה וחרפה שנותנים לשחקן שלא מוכר והציבור לא מכיר.חסר שחקנים ברקוביץ.יוסי בן עיון ועוד ועוד. שתלך הבייתה עשתה את שלה
2
ירושלים
ירושלמי | 28-04-2019 17:15
די להיטפל למירי רגב בנושא הזה! כל זה נובע מתוך הרצון שלה לעזור לשכבות החלשות...