פעם בשלוש שנים: אל תשכחו ביעור מעשרות - סרוגים

פעם בשלוש שנים: אל תשכחו ביעור מעשרות

פסח של השנה הרביעית לשמיטה הוא זמן ביעור המעשרות. מה צריך לעשות לפני החג? ומה אומרים? ואיך מקיימים את מצוות וידוי מעשרות בזמן הזה?

author-image
פעם בשלוש שנים: אל תשכחו ביעור מעשרות
  (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

פסח של השנה הרביעית לשמיטה הוא זמן ביעור מעשרות, דהיינו שיש לבדוק שהופרשו כל התרומות והמעשרות מהפירות החייבים בכך לפני החג הראשון.

מי שלא עשה ביעור מעשרות בחג הראשון, חייב לעשות את הביעור לפני יו"ט שני של החג, (שביעי של פסח).

יש לבדוק את הירקות והפירות, כולל גם את קופסאות השימורים המצרים הקפואים, וכדומה, ואם לא הופרשו מהם תרומות ומעשרות – להפריש כראוי.

את המעשר השני יש לחלל על מטבע של שקל [=פרוטה] ולהשמיד את אותו מטבע. לחלופין אפשר לקחת חופן גדול של סוכר שיהיה שווה פרוטה ולחלל עליו את כל המעשר שני שהיה במטבע המיועד לכך, ולהמיס את הסוכר בכיור.

נוסח החילול הוא:

"כל קדושה שיש במטבע שבידי (הוא וחומשו) יחולל על הפרוטה {או: הסוכר} שבידי".

וידוי מעשרות

בשנה הרביעית והשביעית, נוהגים לקרוא את פסוקי וידוי מעשרות בחומש ברוב עם בתפילת מנחה של יו"ט האחרון של פסח:

דברים פרק כו יב-טו:

כִּי תְכַלֶּה לַעְשֵׂר אֶת כָּל מַעְשַׂר תְּבוּאָתְךָ בַּשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁת שְׁנַת הַמַּעֲשֵׂר וְנָתַתָּה לַלֵּוִי לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה וְאָכְלוּ בִשְׁעָרֶיךָ וְשָׂבֵעוּ.

וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי יי אֱלֹהֶיךָ בִּעַרְתִּי הַקֹּדֶשׁ מִן הַבַּיִת וְגַם נְתַתִּיו לַלֵּוִי וְלַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה כְּכָל מִצְוָתְךָ אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי לֹא עָבַרְתִּי מִמִּצְוֹתֶיךָ וְלֹא שָׁכָחְתִּי.

לֹא אָכַלְתִּי בְאֹנִי מִמֶּנּוּ וְלֹא בִעַרְתִּי מִמֶּנּוּ בְּטָמֵא וְלֹא נָתַתִּי מִמֶּנּוּ לְמֵת שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל יי אֱלֹהָי עָשִׂיתִי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי.

הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָּׁמַיִם וּבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ אֶת יִשְׂרָאֵל וְאֵת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לָנוּ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הגזמתם
אלי | 22-04-2019 18:09
למה שקל? מאיפה לקחתם את ההגזמה הזאת? די במטבע של עשר אגורות