אלישיב רייכנר לסרוגים: "מקווה שבנט ושקד יחזרו, לא יודע אם ביחד"

אלישיב רייכנר לסרוגים: "מקווה שבנט ושקד יחזרו, לא יודע אם ביחד"

בראיון גלוי תולה אלישיב רייכנר, מועמד הימין החדש לסרוגים את הסיבה לכשלון: "המשאבה הגדולה של נתניהו לא השאירה מצביעים אצלנו", התובנה המרכזית: "מפלגת ימין חייבת בייס שבטי מוצק". ההחמצה: "אין ייצוג לדתיים הליברלים", והאם הימין החדש יהיה בבחירות הבאות?

רייכנר: "מקווה שבנט ושקד יחזרו, לא יודע אם ביחד"
  רייכנר באולפן סרוגים צילום: אריאל ליבא)

יממה לאחר כשלון הימין החדש, בראיון גלוי תולה אלישיב רייכנר, מועמד הרשימה לסרוגים את הסיבה בנתניהו: "המשאבה הגדולה לא השאירה את המצביעים אצלנו", התובנה המרכזית משלושת החודשים האחרונים: "בעידן נתניהו, למפלגת ימין חייב שיהיה בייס שבטי מוצק של מצביעים". ההחמצה: "אין ייצוג לדתיים הליברלים", והאם הימין החדש יהיה בבחירות הבאות? "הימור מטורף"

נראה לי שנפתח באיך ולמה?

"התובנה המרכזית שלי לפחות, היא שלצערי בעידן נתניהו, למפלגת ימין חייב שיהיה בייס שבטי מוצק של מצביעים, ליהדות הצורה ולש"ס יש כזה, לישראל ביתנו מסתבר גם יש כזה של עולים ולימין החדש לא היה בייס בבחירות האלו, הציבור הדתי דווקא כן הגיע, אבל הציבור החילוני והמסורתי – פחות. דבר שלא היה צפוי, גם סקרים פנימיים הראו שיש כזה וגם באירועים היה ציבור לא קטן שהגיע שהוא לא דתי. לא ראיתי שבמבחן הקלפי זה יהיה בסופו של דבר כל כך נחרץ והמגנט של נתניהו, המשאבה הגדולה הזו לא תשאיר אותם אצלנו והם יעדיפו את נתניהו. בעייני זה הסיפור המרכזי".

אבל קיבלתם 140 אלף קולות

"לפי הפילוח, הרוב המוחלט של הקולות היה ציבור דתי לאומי וזאת לא היית המטרה. מלכתחילה המטרה הייתה, שלפחות חצי מהמצביעים של הימין החדש לא יהיו דתיים ולצערי הרב זה לא קרה. גם בציבור הדתי לאומי היה פיזור שלא צפינו: פייגלין התחזק מאז שהמפלגה יצאה לדרך, וציבור לא קטן הלך אליו וגם דתיים לאומיים לא מעטים הלכו לליכוד בגלל הלחץ שנתניהו הפעיל שהוא צריך להיות יותר גדול מלפיד – גנץ וגם כאלו שיצאו מהבית היהודי בגלל עוצמה יהודית – אבל לא הגיעו אלינו בגלל סיבות שונות והלכו לליכוד".

החמצה גדולה לדתיים הליברלים

אתה אחד המנתחים הגדולים של הציונות הדתית. איך אתה רואה את המקום של הדתיים הליברלים? תכלס, אין להם ייצוג בכנסת

"במבחן התוצאה הם ציבור שמרגיש אכזבה גדולה. אני אגב לא מגדיר עצמי ליברלי, אלא דתי לאומי מיינסטרים, ולא שייך דווקא לליברלים אולי רק בתחום דת ומדינה קרוב לשם. זה נכון שיש שם החמצה גדולה כי מדובר בציבור לא קטן והרבה מהם הצביעו לימין החדש, חלקם גם לליכוד וכחול לבן אפילו – יש להם בעיית ייצוגיות עכשיו, לא יהיה לו פה בכנסת הקרובה, זו עובדה".

לא יודע אם אפשר לבנות על איחוד מפלגות הימין

הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' יכולים להיות נציגים נאמנים של הציבור הדתי?

"אני אגיד את זה בזהירות. בצלאל סמוטריץ' בקדנציה האחרונה הוכיח שפחות. אפשר לראות את היחסים שלו עם צוהר, אני לא חושב שהם היו מי יודע מה וגם התנגדות רבני האיחוד לאומי למתווה ניסים לגיור וגם בנושאים שקשורים לריבונות הראשית מעידים על כך. על הרב רפי פרץ: "אני לא יודע, מכיר אותו כמחנך ואיש מקסים. האם הוא יוכל? לא יודע. מי ייתן את המילה האחרונה בעניינים האלו ומה תהיה עמדת השפעה במפלגה. אפשר להיות אופטימיים. בסופו של דבר, יש פחות חברי כנסת שנושאים את הצורה הזאת והאמירה הזאת בכנסת הקרובה ואני לא יודע אם אפשר לבנות על איחוד מפלגות הימין בהקשר הזה, הדמות החזקה שם היא בצלאל סמוטריץ' ועל הרב פרץ אנחנו עוד לא יודעים, הוא עוד לא היה בתחום הפוליטי בשביל לייצג גם את הקול הזה".

אבל אתה מצפה ממנו

"גם הרב פרץ ובצלאל סמוטריץ' יודעים שיש ציבור דתי לא קטן שרוצה בתחום דת ומדינה את רוח הצוהר, שרוצה רב ראשי ציוני דתי שרוצה את מתווה ניסים בגיור – הם יודעים את זה, השאלה אם ייצגו את זה או לא. אבל השאלה היא אחרת, יש להם דעות רבנים וקהלים אחרים בתוך הציונות שבחרו אותם וזה בסדר גמור. גם אם הם יודעים שיש ציבור כזה, זה לא אומר שהם יבטאו את הקול הזה בפוליטיקה".

מקווה שבנט ושקד יחזרו, לא יודע אם ביחד

מה יהיה עם נפתלי בנט ואיילת שקד?

"צריך לשאול אותם ולא אותי, אבל צער גדול ששני אנשים מוכשרים מאד שהוכיחו עצמם בתפקידים שהם עשו ובמשרדים שהם כיהנו בהם לא יהיו במערכת הפוליטית בשנים הקרובות. זה הפסד גדול לא רק שלהם ושל הימין החדש, אלא של כל החברה הישראלית, ולכן אני מקווה שהם יימצאו את דרכם בעתיד לחזור להגה ההנהגה. אני לא יודע אם ביחד, אבל מאד אשמח שזה יקרה".

אתה חוזר למקור ראשון?

"צינון קל, חילופי עונות, לאט לאט. אני אחזור בקרוב, תחפשו את העיתון ותעקבו".

הימין החדש יהיה בבחירות הבאות?

"זה לא נראה כרגע, אבל משהו שתלוי המון מתי יסתיים עידן נתניהו, לאחריו אני צופה מפץ גדול במפה הפוליטית וברור שגם באגף הימני שלה. יכול להיות שתהיה מסגרת דומה, עם שם דומה, אני לא יודע אבל זה ממש הימור מטורף".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
נתניהו מסוכן גם לימין
שמעון לוי | 17-04-2019 13:35
נתניהו מסוכן לישראל וטוב לערבים
אתה טועה!
אלי | 17-04-2019 14:00
זה לא נתניהו ... זה הכיבוש! טיפש מטופש... לא כל דבר זה נתניהו... תרדו מהמנטרה האוילית הזו... שמאלנים מגעילים... אין לכם כבר תפקיד בעולם...
'ערכי' הציונות הדתית : שוחד מרמה והפרת אמונים
איכס' | 17-04-2019 13:48
גם צוללות לאויב טוב.
הימין שמח להמליך מכירת צוללות לאויב תמורת שלמ
מה = באמת הימין | 17-04-2019 13:42
מה = באמת הימין..
2
הימין החדש
אריה | 17-04-2019 13:39
סוף מעשה במחשבה תחילה.הקל ביותר להאשים את נתניהו.הבייס כמו שנאמר הוא הציונות הדתית ממנה לצערי הם התנתקו.חבל
מה אתה מגן על נתניהו ?
שמעון לוי | 17-04-2019 13:50
המושחת הזה יעשה הכל כדי לברוח מהעמדה לדין
עדיף בחוץ. לא חלק מאיבוד הערכים. שוחד מרמה וה
הפרת אמונים לעם | 17-04-2019 13:44
הפרת אמונים
3
צוללות לאויב תמורת שלמונים. זה 'ימין' של ..ער
מתנחל אבל ישר | 17-04-2019 13:41
'ימין' של מתנחלים ? או 'ימין' של ערבים ?
4
הבן אדם עיוור
אלי | 17-04-2019 13:52
שניהם בוגדים ואין טיפשות יותר לחבור או להזמין בוגדים אילך הביתה.
5
מדיניות קשה עם קטן
כסף נגמר | 17-04-2019 13:53
נמעס מפוליטיקה שותים אותנו בקשית וגומרים לנו תכסף הביטחון שלנו עולה יקר גם בחיים
6
קשית
מיכאל | 17-04-2019 13:54
מה זה השטויות האלה שנתניהו שותה לנו מנדטים? דמוקרטיה או לא? תתאחדו. חוץ מסמוטריץ והרב פרץ יש עוד מועמדים. גם אלישיב אחראי לכשלון חבל שהוא לא מודה בזה
7
מדיניות קשה העולם צריך אותנו
ישראל חזקה לבד | 17-04-2019 13:56
אם ישראל תיתנתק ותתמודד לבדד היה טוב במרכז התיכון כי כי ישראל עם חזק ותמיד בעד שלום
8
אולי תסביר למה אתה צריך בוגדים
אלי | 17-04-2019 14:10
הבוגדנות של בנט ושקד... חבירה ללפיד - מעשה בגידה שפל ביותר. בגידה בבית היהודי שסיפק להם פלטפורמה לקבל משרות שרים בגידה בבוחרים . בגידה בנתניהו... התחנן לכמה צילומי מסמכים ממשרד המשפטים ולא נתנה לו. שניהם חתרו תחת נתניהו בחשאי. וקיוו שיפלילו אותו... שילכו לעזאזל שניהם.
9
שוב ביבי גנב מנדטים לימין כמו בפעם הקודמת
לשמעון לוי הצודק | 17-04-2019 14:33
חבל שאנשי דתל לא למדו את הלקח מהבחירות הקודמות, איך ביבי גנב את הקולות? חוטבלי לקחה אותו לכל מיני ישיבות לישוב עלי/בני דוד ולעוד מקומות וכך נגנבו הקולות. הגוועלד המיותר היה כדי להעביר קולות אליו - וחבל !!!!
10
ימין החדש- מפלגת פלגנות
דתי לאומי | 17-04-2019 14:33
פגעתם בציבור שלנו, חבל שנפלת גם אתה לבור שבנט חפר. הגיע הזמן להפסיק להרוס את הציבור. כל הפלגנים צריכים ליטול קורה. עכשיו מתברר למה דרעי נלחם נגד אלי ישי. אין מקום לפלגנים, לא רק שניצח הגדיל את המפלגה. כך צריך להילחם נגד בנט. בנט שקד ורייכנר= פלגנים בלתי נלאים. המעלה של עם ישראל תמיד הייתה אחדות. והם דוגלים בפילוג.
11
אולי כבר תגיעו סוף סוף לתובנה שלציבור הציוני
רפול | 17-04-2019 14:37
צריכה להיות מפלגה אחת שתכיל את כל המנעד מחילוניים עד חרדלים ובלבד שיש מכנה משותף.ולקבל החלטות גם אם לא תמיד ימצאו חן בעיני כולם. האלטרנטיבה של ריסוק הרבה יותר גרועה.לדאבוני אני מאמין שמי שהצביע היום לימין החדש ימצא את כל הצידוקים לא להצביע למפלגה אחת כגוף אחד חזק ויתפזרו כשאריות בין המפלגות ללא השפעה כל שהיא. וכל המטרות שהצגת בכתבה לא יושגו אף על פי שיש להן תמיכה רחבה מאד.
12
ניר אורבך עשה נס והעלה מפלגה שדודה והרוסה לשש
משב | 17-04-2019 15:29
ניר אורבך עשה נס והעלה מפלגה שדודה והרוסה לשש מנדטים תוך מספר שבועות
אין לניר אורבך וגם לבית היהודי קשר לתוצאה
מפדלניק | 17-04-2019 17:22
הם רק הצליחו לדחוף לרשימה אנשים בבחירות לא עזרו
13
כל עתונאי שכותב גם ספרים נעשה
עמיאל | 17-04-2019 15:56
הוגה דעות ומתימר להורות לרבים. קצת ענוה לא תזיק מר רייכנר. כל מצביעי הימין החדש הם אלה המתנשאים והיהירים שלא נאה להם להצביע לסמוטריץ ובן גביר . זה כל הסיפור. שקד נסעה באמצע השבת לרעננה להכין עם בנט את מסיבת הפרישה האומללה ובכך למעשה ירקה לי בפרצוף כי למעשה בשבילי היא חיללה שבת בפרהסיה. אז איך הצמד הזה יכול לייצג אותי. שוב, מר רייכנר, אל תטיף לנו מוסר, קטונת.
יותר מזה
אלי | 17-04-2019 20:42
שניהם בוגדים. כל מי שעיניו בראשו יכול לראות את זה בברור. לא צריך משקפים או טלסקופ. אסור לקרב אותם. או להתקרב אליהם.
14
מה זה דתי ליברלי?
ציון | 17-04-2019 19:07
מצטער.לא מקבל את דבריך.הציבור הדתי השייך לציונות הדתית התאחד למפלגת איחוד הימין.אז למה צריך להתפלג ולחפש בית אחר.מה יש לך נגד איחוד הימין ולמה בנט יותר טוב.בגלל שיש לומכיפה קטנה?....מה כל החלוקה הזו.זה מצער לקרוא אותך כך.ואני אחד שכיבד אותך במאמריך ובפועלך בירוחם.חבל מאוד
15
האם הרב בלומנצוויג תומך במתווה ניסים......לא
אריק | 18-04-2019 0:18
נראה לי, הייתי אומר שגם בך הוא לא תומך.....
16
פוליטיקאי גרוע בדיוק כמו שהוא עיתונאי גרוע
מיה | 18-04-2019 0:35
גנבתם קולות וכספים