ספר חדש טוען- אנחנו משקרים בתפילה - סרוגים

ספר חדש טוען- אנחנו משקרים בתפילה

הספר 'לחשב מסלול מחדש' שכתב פרופסור דב גולדברגר טוען שחייבים להכניס שינויים לתפילה, "אנחנו אומרים דברי שקר לפני הקב"ה, אנחנו כפויי טובה על כל אשר גמלנו ויש קושי להזדהות"

ספר חדש טוען- אנחנו משקרים בתפילה
  אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

ספר חדש ומרתק מציע לשנות את נוסח התפילה המקובל כיום. הספר עוסק בסוגי טקסטים שונים שהמשותף להם זאת העובדה שמבחינת זמן האמירה שלהם, התוכן וגם המשמעות כבר אינם רלוונטיים. הספר משופע בדוגמאות. כך למשל, האמירות החוזרות ונשנות בתפילה "ואל תעשה כלה עימנו בגלותנו", "ושבור עולנו מעל צווארנו", "שתעלנו בשמחה לארצנו" ועוד רבים.

הספר לחשב מסלול מחדש

אנחנו ממשיכים לדחות את בקשת הגשמים בשבועיים עד לז' במר חשוון שאז אחרון העולים מבבל ישוב לנהר פרת. אנחנו חוגגים יומיים ראש השנה ללא הצדקה, חוזרים על תפילת שמונה-עשרה ללא צורך למרות שהדבר גורם לזלזול בתפילה (הרמב"ם כתב על כך כבר לפני 800 שנה), וגם מתפללים קטעים בארמית כמו הקדיש שלא מובן לחלקים נרחבים בציבור הישראלי..

אנחנו אבלים למעלה מ-70 ימים וחוזרים על אמירות כמו "העיר האבלה והחרבה והבזויה והשוממה מאין יושב". אנחנו אומרים פיוטים, סליחות וקינות שאנחנו לא מבינים. ב"תפילת יום העצמאות" אף מילה או אות לא התחברו לצורך יום העצמאות. אין בה את המילים "עצמאות" ו"מדינת ישראל" וגם לא "על הניסים" או קידוש כיאה לגודל החג המיוחד הזה.

לטענת המחבר "אנחנו זוכים בעזרת ה' לחיות במדינה יהודית, עצמאית, חזקה, מצליחה ומתפתחת כפי שלא הייתה מעולם בהיסטוריה היהודית. מיליוני יהודים שבו לארצם, בנינו מדינת ישראל לתפארת, עם הישגים עצומים במדע, בחקלאות, בטכנולוגיה, ברפואה ועוד. גם במספר לומדי התורה, העברית שבה להיות השפה המדוברת. לכן זו התקופה המפוארת ביותר של העם היהודי אבל האם השתנה דבר בתפילה שלנו שמשקף את הנס הזה? לא! אנו ממשיכים לומר דברים שהיו נכונים בתקופת החורבן והגלות.

כפויי טובה

"יש פה בעצם 3 תקלות: אנחנו אומרים דברי שקר לפני הקב"ה; אנחנו כפויי טובה כלפי הקב"ה על כל אשר גמלנו; ואנחנו גם מקשים על המתפללים להזדהות עם מה שהם אומרים מדי יום, שבת וחג. אין צורך לעשות שינויים מופלגים אלא לתקן את מה שדרוש מבחינת המילים."כבר לפני 800 שנה הרמב"ם מתאר את הביזיון שהתרחש בבתי הכנסת במצרים – הדיבורים בתפילה, הרקיקות בקרקע והתנהגויות נוספות שמבזות את התפילה בזמן חזרת הש"ץ. הדבר לא שונה גם היום – כולם יודעים לקרוא מהסידורים ולכן בזמן חזרת הש"ץ קוראים עלונים, ספרים או סתם מדברים. אין בזה צורך. "אומרים לי בתגובה שזו לא גאולה שלמה, שלא כל היהודים בארץ ושהמקדש עדיין חרב, אבל זה לא קשור לעובדה שמי שמתפלל צריך לומר בקשות רלוונטיות למצב העכשווי."

טקסים אחרים בתפילה 'זכו' לביקורת חריפה מצד גדולי הרבנים אבל עדיין נאמרים. למשל תפילת 'כל נדרי'. זו סתם אמירה ללא ערך כי אין את הכללים שמחויבים, כדוגמת בית דין של שלושה. פיוטים אחרים, או האקדמות לפני קריאת התורה, נאמרים למרות שאף אחד לא מבין מה נכתב בהם."הספר מבקש לתת בפעם הראשונה התייחסות מפורטת לנושא המורכב – גם לתפילה, גם למנהגים וגם להלכות שלדעתי חייבים לעבור שינוי. מדובר בדברים בסיסיים במנהגים של כל יהודי דתי".

מחבר הספר פרופ' דב גולדברגר הינו פרופסור לחינוך, בעבר משנה למנכ"ל משרד החינוך, מנכ"ל החברה למתנ"סים, מנכ"ל משרד הרווחה, נשיא מכללה אקדמית ויועץ לפרסי ישראל. פרופ' גולדברגר פרסם 26 ספרים, בהם "הפעלופדיה", "הפעלוטף", "בית הספר הקהילתי", "המערה המודרנית", הגדה של פסח מוערת, ספר הומור תורני לפורים ועוד.

הספר יצא בהוצאת דני ספרים

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
טמטום
יאיר | 31-03-2019 19:05
עוד פרופסור טמבל חושב לשנות מה שחכמנו זל התקינו .לך תעשה קקי טמבל
כל כך חבל שאתה לא מבין מה אתה כותב
יוחנן | 01-04-2019 19:05
אתה ככ קטן שעקרונית אתה לא שווה תגובה
ולמה
התמים | 01-04-2019 10:49
אינך מתייחס לתוכן הדברים ? מה לא נכון בדברי הפרופסור שכך אתה מבזה אותו ? מתי תוקנו התפילות כפי שאנו מכירים אותן ? אתה פשוט אדם ששונא אנשים משכילים ופרופסור בעיניך הוא דבר שנוא. פתח את המחשבה שלך, תהיה קצת יותר יצירתי וביקורתי ולא תוכי שחוזר על דברי אחרים וחושש מכל שינוי.
תירגע ותן כבוד
למגיב מס' 1 | 01-04-2019 3:53
הספר הזה יכול להיות מה שיציל את היהדות מהמקום אליו היא הולכת. לא יודע עד כמה אתה מעודכן, אבל רוב החברה הדתית כבר בקושי מתפללת, לא שלוש תפילות ביום, ולפעמים אפילו לא אחת. הנגשת התפילה זה צעד חשוב בלחבר את האנשים לדת.
2
מתברר שרוב המתפללים הם 'בוטים'
רן | 01-04-2019 12:29
מתברר שרוב המתפללים הם 'בוטים'
3
צודק כל כך
יוחנן | 01-04-2019 19:04
צודק כל כך כל כך כל כך... קדימה. בסליחות של הספרדים ובטוח של האשכנזים יש גם ממש דברי שקר שזה זועק לשמים. במקום להגיד תודה ככ גדולה אנחנו ממשיכים לבכות על המצב שלנו בגלות.
4
בדהרי הטעם הנבונים שלו על ההודיה על מה שנבנה
עמדה | 23-04-2019 14:42
באי הוא צודק, כעת נשאר להבין מדוע שדברי ההודיה לא יכנסו לתפילה
5
פרופסור בלי שינויים בדת לא נחשב פרופסור...
יהודי של אמת | 28-04-2019 23:21
החכם בעיניו שכח שהתפילה היא על כל ישראל, ורוב העם עדיין בגלות - ולכן שייך ועוד איך להתפלל והוליכינו מהרה קוממיות לארצינו, או שתעלינו בשמחה לארצינו...כמו כן מבואר פוסקים שאמירת כל נדרי היא בעלת חשיבות עצומה משום שהיא כוללת גם קבלה לעתיד והודעה על ביטול הנדרים אם יהיו במשך השנה...והכי צורם שמי שמתיימר להבין בביהדות לא קולט שהעיקר בבתהליך שיבת ציון הוא לא אם יש לנו טכנולוגיה או צבא, אלא השראת השכינה בבית המקדש !!! אבבל מה לעשות - בלי לנגח את הממסד אין הצדקה לתואר המכובד...בקי עליהום...