הרצי"ה תמך במפלגה פוליטית עם חילונים/ תגובה - סרוגים

הרצי"ה תמך במפלגה פוליטית עם חילונים/ תגובה

הרב צבי יהודה קוק תמך בסוף ימיו במפלגת 'התחיה' והעניק לה את ברכתו. קשה לומר שברך את התנועה וחיזק אותה אבל אסר להצביע להם לכנסת

author-image
הרצי"ה תמך במפלגה פוליטית עם חילונים/ תגובה
  הרב צבי יהודה צילום באדיבות ארכיון המדינה

הרב שלמה אבינר התייחס היום (שלישי) להצבעה למפלגה שיש בה חילונים ומה הייתה דעתו של הרב צבי יהודה בכך.

לדברי הרב אבינר, הרצי"ה לא תמך במפלגת "התחיה" בה היו גם דתיים וגם חילונים אלא "רק אמר שבמאבק ההסברה על ארץ ישראל, יש להתאחד דתיים וחילוניים, אך הוא שלל הרכבת מפלגה עם חילונים. אלא הוא הדריך: "חבר אני לכל אשר יראוך".  תהלים (קיט סג).

לעומת זאת הרב חנן פורת ז"ל אמר: "הרב צבי יהודה הוא זה שבירך וציווה על האיחוד והשותפות בין החילונים והדתיים". דוק: לא רק בירך אלא ציווה.

הרב חנן פורת. צילום: Nati Shohat /FLASH90

ברכתו של הרב צבי יהודה לתנועת התחייה בסוף שנות ה-70, קיבלה מסרים סותרים היסטוריים עם השנים:

ישנם כאלו שטענו שהרב צבי יהודה בירך רק התנועה שנלחמת למען ההתיישבות אבל לא כמפלגה פוליטית. אלא אדרבא, אפילו שלל מכל וכל להצביע למפלגה שיש בה חילונים.

כך למשל, בכתבה שפורסמה בעבר עם עדויות שונות:

הרב דוד לנדאו סיפר כי הרצי"ה מצד אחד הדגיש שההסברה נגד מסירת חלקי א"י צריכה להיעשות באיחוד של כל הכוחות שמתנגדים להסכים, גם חילונים כמו גאולה כהן. אך מאידך על המפלגה כפוליטית אמר "אינני יודע מה הוא האנדרוגינוס הזה!", שלדברי הרב "במפלגה פוליטית אין מקום לכך" וכוונת הרצי"ה על שילוב של דתיים וחילונים.

כך לפי הרב יעקב לוין שהעיד שלמרות בקשות רבות למכתב תמיכה למפלגת התחייה לקראת הבחירות לכנסת "רבנו סירב, בנימוק שיש ברשימה שיש ברשימה חילוניים". כל גם לפי הרבנית בת-אל גרינשפן שהפעילים ממפלגת "התחיה" ביקשו מהרב שיברך את המפלגה והעומד בראשה יובל נאמן, אמר הרצי"ה: "האם הוא אדם דתי? האם הוא שומר שבת? האם הוא מניח תפילין?". לאחר שתיקה בחדר שאל שוב מישהו האם הרב מוכן לברך את המפלגה, והרצי"ה חזר בתקיפות: "שאלתי שאלה! האם הוא אדם דתי?".

האם הרצי"ה הפריד בין התנועה לבין המפלגה הפוליטית?

במבט ראשוני עצם החלוקה נראית קשה להבנה. כיצד מצד אחד אפשר לברך ולהוציא כרוזים בשבח התחיה, תנועה של חילונים ודתיים, על מאבקם למען ההתיישבות ואי-מסירת שטחי א"י, ובו זמנית לצאת בחריפות ובתקיפות נגד המפלגה הפוליטית – שפועלת למען אותם ערכים עם אותם אנשים בכנסת?

בנוסף, כל ההוגה בתורת הראי"ה והרצי"ה מכיר ויודע איך שני ההוגים הגדולים ראו גם משמעות בציונות החילונית, במיוחד בכל הקשור להרצל, אל מול כמעט כלל הרבנות האורתודוקסית בדורם.

נזכיר רגע נשכחות: מפלגת "התחיה" קיבלה בכנסת התשיעית בשנת 1977 – 2 מנדטים לגאולה כהן ומשה שמיר. לאחר 4 שנים, בכנסת העשירית בשנת 1981, הצטרף למפלגה גם הרב חנן פורת יחד עם גאולה כהן ויובל נאמן שהובילו קו אידאולוגי נגד כל מסירת שטחים.

בנובמבר 1978, פורסם בשם הרצ"יה כרוז בעיתון מעריב "שלמי תודה לכבוד חברינו הנאמנים הגדולים: פרופ' עזרה זהר, פרופ' י. נאמן, ר' חיים דרוקמן, הגב' גאולה כהן, צבי שילוח, מר יגאל הורביץ, מר משה שמיר, משה טבנקין, וכל הנלווים אליכם באמתת תמימות עמנו ונחלתנו".

בכרוז משבח הרצי"ה, החתום לבדו, את עמדתם "כולנו כל מקהלות עמנו בית ישראל חייבי תודות לכם על בירור תוקף עמדתכם הנאדרה ונהדרה למען שלמות עמנו וארצנו".

האם אותה עמדה "נאדרה ונהדרה" שנשלחה לאישים ספציפיים, דתיים וחילוניים, נעצרה דווקא בכנסת שם הם פעלו למען אותה עמדה?

שנה לאחר מכן, בספטמבר 1979, נפגשו ראשי תנועת "התחייה" עם הרצי"ה, שמסר להם את ברכתו לתנועה הפוליטית החדשה שקמה בחיבור דתיים וחילונים. בפגישה השתתפו: פרופ' יובל נאמן – יו"ר מזכירות התנועה, חברי הכנסת גאולה כהן ומשה שמיר, הרב חנן פורת, גרשון שפט, הרב אליעזר ולדמן, ועוד.

לפי הדיווחים, חברי התנועה מסרו לרצי"ה בפגישה את כנס היסוד של התנועה שעתיד היה להיערך לאחר תקופה קצרה בחג הסוכות.

האם ברכתו של הרצי"ה הייתה לתנועה לבדה ולא למפלגה?

מאז ברכת הרצי"ה לא נאמר דבר ולא חצי דבר על חלוקה ברורה בין התנועה למפלגה פוליטית, שהרי נבחרי הציבור הפוליטיים הם שהיו בפגישה עמו והם אלו שקיבלו את ברכתו. עד כדי כך שאפילו בעיתונות דווח (דבר, 13.9.78): "הצטרפותם של חנן פורת, גרשון שפט, והרב ולדמן מגוש אמונים להנהגת התחיה, וברכת הדרך שהעניק הרב צבי יהודה קוק למפלגה החדשה מעידה כי בעלי הכיפות (בעיקר הסרוגות) יהיו מהמושלים בכיפה במפלגה זו".

כך גם בכנס של תנועת "התחייה" בפברואר 1981, תקף הרב חנן פורת את חבר הכנסת הרב חיים דרוקמן שאמר שתנועת "התחייה" היא חילונית. הרב פורת יצא נגד דברים אלו בחריפות:

"זוהי בושה מצידו של הרב דרוקמן לומר שתנועת "התחיה" היא חילונית, כאשר מורו ורבו, הרב צבי יהודה קוק הוא שבירך וציווה על האיחוד והשותפות בין החילונים והדתיים בתחיה".

הרצי"ה נפטר זמן קצר לאחר מכן בשנת 1982, ואלו בכנסת שפעלו בשמו במפלגת התחיה, שנשארו נאמנים ליישוב א"י כנגד אוזלת ידה של המזרחי, קיבלו את ברכתו לכך.

כנראה שחלוקה בין התנועה למפלגה פוליטית היא קשה מיסודה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
פלפולא חריפתא
מאן דהוא | 05-02-2019 20:45
נו באמתת
2
כותרת מטעה
אבי | 05-02-2019 21:34
אין שום עדות ברורה של תמיכה במפלגה לעומת עדויות ברורות ששוללות את זה. למה להטעות?
3
עם כל הכבוד הגדול(!!) לחנן פורת
הקטן | 05-02-2019 23:07
לו רציתי לברר את עמדת הרציה לא הייתי נשען על דבריו. לגוף הקושיה של הכותב אענה שבהרבה דברים ניכר שדרכו של הרציה היתה בהעברת מסרים מורכבים על ידי דקדקנות והבחנות דקות מן הדקות שלפעמים נראו כסותרות אבל הוא כנראה עשה זאת בכוונה כדי שנבין שבאמת יש פה מצב מורכב עם אור וחושך שמשמשים בעירבוביה
4
קיצר לא אמרת כלום
יהודי פשוט | 06-02-2019 0:04
העדויות אומרות שהרציה התנגד למפלגה דתילונית. ההגיון שלך אומר אחרת. מה קורה כשיש בבית משפט היגיון מול עדים? על פי העדים יקום דבר. מה יהיה על ההגיון? יש ללמוד הרבה תורה, בעיקר מתלמידי הרציה שהם גדולי תורה בעצמם (לאו דווקא מזרם ספציפי) ולכן סביר שהבינו את תורתו, ואז יש סיכוי להתקרב להבנת שיטתו בסוגיה מסוימת. זאת מתוך ידיעה שהרציה קודם כל היה ענק בתורה, ומתוך ענקיותו באה הדרכת הציבור בהלכות השעה הדור והמעשה
5
אחי, הצלחת לבלבל אותי כהוגן
לא הבנתי כלום | 06-02-2019 1:53
?
6
פשוט מאמר הזוי!
בנימין | 06-02-2019 8:46
מי שמך?
7
הרב צבי יהודה
יוסף | 07-02-2019 1:34
טעה
8
הרי חנן פורת עצמו עזה בסוף את התנועה
קובי | 07-02-2019 11:12
והצטרף למפדל מהסיבה הזו
9
היחיד שקיבל תמיכה בריצה לכנסת מהרצי"ה
נחום | 07-02-2019 16:35
היחיד שקיבל מכתב תמיכה - היה הרב מאיר כהנא !!! כתוב שחור על גבי לבן - ויש לי העתק של המכתב - כך שלא ניתן להכחיש !!!
בהחלט! תמך בכהנא
אכו כן | 09-02-2019 18:23
הגזענות היא אבן יסוד של הממסד המפדלניקי. שנאת ערבים, ושנאת מיזרחיים שעטופות במתק שפתיים ומייצרות רוצחים נתעבים כמו ברוך גולדשטיין, יגאל עמיר וגם רבנים בזויים כמו הדוב ליאור (לנעור).
הצבעה
קובי | 07-02-2019 21:52
קיבל מכתב וברכה אך אמר, לא להצביע עבורו אלא עבור המפדל
10
הרב ולדמן מעיד במפורש שהרצי"ה הורה עם חילונים
tkh | 08-02-2019 13:17
הרב ולדמן מעיד שהוא והרב חנן פורת שאלו אותו אם לרוץ ביחד או שתי מפלגות שונות- דתיים וחילונים, והרב צבי יהודה אמר במפורש ללכת עם החילונים במפלגה אחת
11
לא שייך לנושא..
מנחם | 08-02-2019 14:18
אבל יש להזכיר שיובל נאמן ז"ל היה אדם דגול וממש שדדו ממנו את הנובל בפיזיקה על תרומתו בפיזיקת קוונטים...
12
לא נכון
א.נ. | 08-02-2019 14:39
רבני הציונות הדתית בירכו את הימין החדש ובכל זאת הורו לא להצביע לה.
13
פשוט לא נכון
דוד בן מאיר | 15-07-2019 18:25
הרב צבי יהודה זצל קרא באותה שנה להצביע מפדל. וואי - זה סיפור כזה ישן!