הרצי"ה תמך במפלגה פוליטית עם חילונים/ תגובה
הרב צבי יהודה קוק תמך בסוף ימיו במפלגת 'התחיה' והעניק לה את ברכתו. קשה לומר שברך את התנועה וחיזק אותה אבל אסר להצביע להם לכנסת
הרב שלמה אבינר התייחס היום (שלישי) להצבעה למפלגה שיש בה חילונים ומה הייתה דעתו של הרב צבי יהודה בכך.
לדברי הרב אבינר, הרצי"ה לא תמך במפלגת "התחיה" בה היו גם דתיים וגם חילונים אלא "רק אמר שבמאבק ההסברה על ארץ ישראל, יש להתאחד דתיים וחילוניים, אך הוא שלל הרכבת מפלגה עם חילונים. אלא הוא הדריך: "חבר אני לכל אשר יראוך". תהלים (קיט סג).
לעומת זאת הרב חנן פורת ז"ל אמר: "הרב צבי יהודה הוא זה שבירך וציווה על האיחוד והשותפות בין החילונים והדתיים". דוק: לא רק בירך אלא ציווה.
ברכתו של הרב צבי יהודה לתנועת התחייה בסוף שנות ה-70, קיבלה מסרים סותרים היסטוריים עם השנים:
ישנם כאלו שטענו שהרב צבי יהודה בירך רק התנועה שנלחמת למען ההתיישבות אבל לא כמפלגה פוליטית. אלא אדרבא, אפילו שלל מכל וכל להצביע למפלגה שיש בה חילונים.
כך למשל, בכתבה שפורסמה בעבר עם עדויות שונות:
הרב דוד לנדאו סיפר כי הרצי"ה מצד אחד הדגיש שההסברה נגד מסירת חלקי א"י צריכה להיעשות באיחוד של כל הכוחות שמתנגדים להסכים, גם חילונים כמו גאולה כהן. אך מאידך על המפלגה כפוליטית אמר "אינני יודע מה הוא האנדרוגינוס הזה!", שלדברי הרב "במפלגה פוליטית אין מקום לכך" וכוונת הרצי"ה על שילוב של דתיים וחילונים.
כך לפי הרב יעקב לוין שהעיד שלמרות בקשות רבות למכתב תמיכה למפלגת התחייה לקראת הבחירות לכנסת "רבנו סירב, בנימוק שיש ברשימה שיש ברשימה חילוניים". כל גם לפי הרבנית בת-אל גרינשפן שהפעילים ממפלגת "התחיה" ביקשו מהרב שיברך את המפלגה והעומד בראשה יובל נאמן, אמר הרצי"ה: "האם הוא אדם דתי? האם הוא שומר שבת? האם הוא מניח תפילין?". לאחר שתיקה בחדר שאל שוב מישהו האם הרב מוכן לברך את המפלגה, והרצי"ה חזר בתקיפות: "שאלתי שאלה! האם הוא אדם דתי?".
האם הרצי"ה הפריד בין התנועה לבין המפלגה הפוליטית?
במבט ראשוני עצם החלוקה נראית קשה להבנה. כיצד מצד אחד אפשר לברך ולהוציא כרוזים בשבח התחיה, תנועה של חילונים ודתיים, על מאבקם למען ההתיישבות ואי-מסירת שטחי א"י, ובו זמנית לצאת בחריפות ובתקיפות נגד המפלגה הפוליטית – שפועלת למען אותם ערכים עם אותם אנשים בכנסת?
בנוסף, כל ההוגה בתורת הראי"ה והרצי"ה מכיר ויודע איך שני ההוגים הגדולים ראו גם משמעות בציונות החילונית, במיוחד בכל הקשור להרצל, אל מול כמעט כלל הרבנות האורתודוקסית בדורם.
נזכיר רגע נשכחות: מפלגת "התחיה" קיבלה בכנסת התשיעית בשנת 1977 – 2 מנדטים לגאולה כהן ומשה שמיר. לאחר 4 שנים, בכנסת העשירית בשנת 1981, הצטרף למפלגה גם הרב חנן פורת יחד עם גאולה כהן ויובל נאמן שהובילו קו אידאולוגי נגד כל מסירת שטחים.
בנובמבר 1978, פורסם בשם הרצ"יה כרוז בעיתון מעריב "שלמי תודה לכבוד חברינו הנאמנים הגדולים: פרופ' עזרה זהר, פרופ' י. נאמן, ר' חיים דרוקמן, הגב' גאולה כהן, צבי שילוח, מר יגאל הורביץ, מר משה שמיר, משה טבנקין, וכל הנלווים אליכם באמתת תמימות עמנו ונחלתנו".
בכרוז משבח הרצי"ה, החתום לבדו, את עמדתם "כולנו כל מקהלות עמנו בית ישראל חייבי תודות לכם על בירור תוקף עמדתכם הנאדרה ונהדרה למען שלמות עמנו וארצנו".
האם אותה עמדה "נאדרה ונהדרה" שנשלחה לאישים ספציפיים, דתיים וחילוניים, נעצרה דווקא בכנסת שם הם פעלו למען אותה עמדה?
שנה לאחר מכן, בספטמבר 1979, נפגשו ראשי תנועת "התחייה" עם הרצי"ה, שמסר להם את ברכתו לתנועה הפוליטית החדשה שקמה בחיבור דתיים וחילונים. בפגישה השתתפו: פרופ' יובל נאמן – יו"ר מזכירות התנועה, חברי הכנסת גאולה כהן ומשה שמיר, הרב חנן פורת, גרשון שפט, הרב אליעזר ולדמן, ועוד.
לפי הדיווחים, חברי התנועה מסרו לרצי"ה בפגישה את כנס היסוד של התנועה שעתיד היה להיערך לאחר תקופה קצרה בחג הסוכות.
האם ברכתו של הרצי"ה הייתה לתנועה לבדה ולא למפלגה?
מאז ברכת הרצי"ה לא נאמר דבר ולא חצי דבר על חלוקה ברורה בין התנועה למפלגה פוליטית, שהרי נבחרי הציבור הפוליטיים הם שהיו בפגישה עמו והם אלו שקיבלו את ברכתו. עד כדי כך שאפילו בעיתונות דווח (דבר, 13.9.78): "הצטרפותם של חנן פורת, גרשון שפט, והרב ולדמן מגוש אמונים להנהגת התחיה, וברכת הדרך שהעניק הרב צבי יהודה קוק למפלגה החדשה מעידה כי בעלי הכיפות (בעיקר הסרוגות) יהיו מהמושלים בכיפה במפלגה זו".
כך גם בכנס של תנועת "התחייה" בפברואר 1981, תקף הרב חנן פורת את חבר הכנסת הרב חיים דרוקמן שאמר שתנועת "התחייה" היא חילונית. הרב פורת יצא נגד דברים אלו בחריפות:
"זוהי בושה מצידו של הרב דרוקמן לומר שתנועת "התחיה" היא חילונית, כאשר מורו ורבו, הרב צבי יהודה קוק הוא שבירך וציווה על האיחוד והשותפות בין החילונים והדתיים בתחיה".
הרצי"ה נפטר זמן קצר לאחר מכן בשנת 1982, ואלו בכנסת שפעלו בשמו במפלגת התחיה, שנשארו נאמנים ליישוב א"י כנגד אוזלת ידה של המזרחי, קיבלו את ברכתו לכך.
כנראה שחלוקה בין התנועה למפלגה פוליטית היא קשה מיסודה.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו