5 הערות על פולמוס לבישת מכנסיים לנשים - סרוגים

5 הערות על פולמוס לבישת מכנסיים לנשים

ראש ישיבת ההסדר 'אורות שאול' ברעננה, הרב יובל שרלו, מצטרף לדיון אודות לבישת מכנסיים לנשים ונותן זווית חדשה לנושא ההלכתי

author-image
5 הערות על פולמוס לבישת מכנסיים לנשים
  (צילום: שאטרסטוק; תמונה קטנה: באדיבות המצולם)

סוגיות הלבוש, לנשים ולגברים, מוכרעות בראש ובראשונה כמעט כמו בכל הלכתי, בשלב הראשון של הדיון, והוא ההכרעה מהי הסוגיה העומדת לדיון, ומהו המרחב ההלכתי בו הוא מתקיים. לכן, אסביר את נושאי הדיון, כדי שתוכל אתה ואחרים עמך ללמוד את הסוגיה, ולהבין את מה שעומד להכרעה.

המנתח את הטיעונים השונים שנאמרו על ידי האוסרים ועל ידי המתירים מגלה שיש חמשה הקשרים הלכתיים שונים שבהם מתנהל הדיון:

א. במסגרת איסור "לא ילבש". לצורך זאת, צריך לפתוח בהגדרה האם איסור זה קשור לדיני צניעות, לדיני ההבחנה בין גברים לנשים, או לכל הקשר אחר, ולאור זה לבחון האם הוא קיים בלבוש שהיה נחשב פעם כגברי ועתה הוא נפוץ מאוד אצל נשים, ולהפך – בלבוש שהיה לבוש נשי מובהק (עגילים), או טיפול קוסמטי (גבות), ועתה גם גברים עושים זאת. בתחום הלמדני כדאי לראות את מאמרו של הרב יהודה ברנדס בסוגיה זו בקובץ "הישן יתקדש" לזכר אורי פל ז"ל, שנהרג יחד עם חברים ובני משפחה בתאונת דרכים ביום נישואיו. סוגיה זו קשורה כמובן גם לשאלת קריאת המציאות: מהי הרמה בה השתנתה המציאות – לדוגמה: אמנם הרבה גברים עונדים עגילים, אך עדיין זהו סמל נשי, ואז צריך לדון האם העובדה שעדיין הוא סמל מותירה את האיסור על כנו, וכן לגבי מכנסיים לנשים – אין ספק כי רוב הנשים בעולם לובשות מכנסיים, אך עדיין הוא אייקון גברי, והשאלה היא מה המשקל ההלכתי של טיעון זה. לא אחדש דבר אם אומר שבכל הנושאים האלה יש מחלוקת בין פוסקי הלכה, וכל אחד יכול להביא ראיות לשיטתו כדרכה של הלכה, ואי אפשר להכריע הכרעה חותכת בנושא זה, אלא לראות לאן הדעת נוטה, אלא שזה עצמו תלוי בפוסק ההלכה.

ב. במסגרת דיני צניעות: האם מכנסיים לנשים הוא דבר צנוע, ובמקביל צריך הדבר להתקיים גם בלבושם של גברים, ובחובות הצניעות המוטלות עליה, כפי שכתב כבר בתחילת השולחן ערוך. זו שאלה שהיא גם עובדתית וגם הלכתית. איני רואה מקום להתווכח במישורים העובדתיים, ונראה לי שיהיה נכון לומר שכמעט כל לבוש יכול להיות צנוע ויכול להיות לא צנוע, וקשה להגדיר הגדרות מדויקות. הדיון המפורט בנושא זה הוא עצמו עלול להיות פגיעה בצניעות, ולכן איני רוצה להיכנס אליו. במקביל, יש לדון מהם דיני צניעות המחייבים גם את הגברים, ולבחון את הדברים. השאלה הלמדנית היא האם גדרי צניעות הם אובייקטיביים, או שהם תלויי חברה. נראה לי כדבר פשוט שחלק הם אובייקטיביים (ולכן, גם אם החברה נוהגת בצורה מסוימת – הם אסורים), וחלק הם תלויי חברה.

ג. במסגרת הבחירה בין אלטרנטיבות: תשובתו הנודעת של הרב עובדיה יוסף זצ"ל היא דוגמה מצוינת לעמדה השוללת מכנסיים לנשים (או עגילים לגברים), אך בוחנת את הדברים מול האלטרנטיבות. גם כאן, עולה שאלה שהיא בחלקה עובדתית (האם בסופו של דבר היתר מכנסיים יהיה צנוע יותר מאשר חצאיות), וגם הלכתית.

ד. במסגרת ההשלכות וההקשרים החברתיים: אלה נושאים שהם חשובים מאוד, אולם במקביל אמורפיים מאוד. גם כאן, יש שאלות רבות הנוגעות לקביעת המציאות (האם המכנסיים לנשים או שערות ארוכות לגברים הם חלק מחוסר הזדהות עם דמותו החיצונית של הנאמנים בברית עם הקב"ה (כמו כיפה)), או שלהפך – מאבק בהם דווקא מרחיק רבים מלהיות קשורים בברית זו, בשל העיסוק בנושאים 'לא חשובים'). זו רק דוגמה אחת במישור העובדתי, ויש עוד רבות כמותה. אני מתרשם שקשה להשתחרר מהנחות מוקדמות המקשות על דיון אמיתי בשאלות אלו, והעמדות נקבעות מראש, בלי יכולת לערער עליהם. אלה סוברים שמעבר לסוג תספורת מסוים או למכנסיים הוא חלק מתנועת הזלזול בהלכה, ורק שמירה קפדנית על צורת הלבוש היא מופע של מחויבות דתית מחזקת, ואלה סוברים שהמאבק במכנסיים או לעגילים לגברים הוא המרחיק מעולם תורה ומצוות, שכן הוא קטנוני ובלתי רלוונטי, ומעצים את ההתרחקות; וכמובן – גם שאלות רוחניות, והן עד כמה יש חשיבות עליונה להזדהות חיצונית, להמשך הלבוש המסורתי (ואז עולה שאלה על כל הלבוש החרדי, שהרי הוא שינוי מהמסורת שהייתה לפני הופעתו) וכדו'.

ה. במסגרת התנועה האמונית: מהו טיב הקשר של סוגיות אלו לתנועה הרוחנית הכללית של האדם ושל הקבוצה – האם אין לכך משמעות ? האם היא מלמדת על חולשה ? האם היא מלמדת על יכולת להבחין בין עיקר וטפל ? האם היא הכלה טובה או חלחול של דברים רעים וכדו'. זה אמנם לא דיון הלכתי, אולם לא ניתן להתכחש לו ולהדחיק אותו.

אני מקווה שהמפה המושגית הזאת מסייעת לדיון, וזה מאפשר דיון הלכתי בדרכו של דיון הלכתי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מוקד הדיון
יעקב | 30-01-2019 14:39
מוקד הדיון לטעמי. נעוץ במחלוקת העקרונית שישנו בין המגמות החינוכיות והתרבותיות בעידן המודרני. החותר לטשטוש זהויות בין המינים, לבין המגמות של היהדות השמרנית - ההלכתית של כל גדולי הדור המנסים ככל יכולתם לחדד את הייחודיות של המינים.
2
הרב שרלו.איש אמת. תם ויושר ייצרוני כי קיויתיך
ניתוח עמוק | 02-02-2019 21:16
תודה