יוצאי תוניסיה לא לשכוח: השבוע סעודת יתרו - סרוגים

יוצאי תוניסיה לא לשכוח: השבוע סעודת יתרו

נוהגים אחינו יוצאי צפון אפריקה, תוניס ואלג'יריה ומרוקו (באזור הספרדי), לערוך סעודת מצווה בשבוע של פרשת יתרו, הנקראת סעודת יתרו, כזכר לסעודה זו בתורה, מתוך תקווה לגאולה שלמה שבה כל גדולי הדתות יכריזו: "והיה ה' למלך על כל הארץ"

יוצאי תוניסיה לא לשכוח: השבוע סעודת יתרו

מנהג ישראל – סעודת יתרו

בפרשתנו, פרשת יתרו, מופיע פסוק קצר, שבמקרים רבים לא מקבל את מלוא תשומת הלב. אומרת התורה (שמות יח, יב): "ויקח יתרו חותן משה עלה וזבחים לאלוהים ויבא אהרון וכל זקני ישראל לאכול לחם עם חותן משה לפני האלוקים".

כלומר, התורה מעידה כי אהרון וכל זקני ישראל באים לסעוד סעודה יחד עם יתרו, חותן משה.

לכאורה, הדבר תמוה. במה זכה יתרו לכל הכבוד הגדול שעשו לו כל עם ישראל כאשר הגיע למחנה ישראל, ככתוב "ויצא משה לקראת חותנו…" (שם, פסוק ז), ושם כותב רש"י: "כבוד גדול מתכבד יתרו באותה שעה, כיוון שיצא משה, יצא אהרון נדב ואביהוא, ומיהו שראה את אילו יוצאים ולא יצא ?", כלומר מי מעם ישראל יעז לא לצאת כשזקני ישראל יוצאים לקראתו ?!

יתר על כן, רש"י כותב על הפסוק שם: "ויבא אהרון וגו'ומשה היכן הלך ? והלא הוא שיצא לקראתו וגרם לו את כל הכבוד ? אלא שהיה עומד ומשמש לפניהם". כלומר, כולם סועדים, ומשה רבינו משמש אותם!

אמנם, לפי מדרש ידוע בנושא, נוכל להבין את מהותו של יתרו. מספר המדרש שלא היתה עבודה זרה שיתרו לא עבד ולא התמחה בה, וכפי שגם כותב רש"י בפסוק י"א: "עתה ידעתי כי גדול ד' מכל האלוקים כי בדבר אשר זדו עליהם"

רש"י: עַתָּה יָדַעְתִּי – מַכִּירוֹ הָיִיתִי לְשֶׁעָבַר, וְעַכְשָׁיו בְּיוֹתֵר.

מִכָּל הָאֱלוֹקִים – מְלַמֵּד שֶׁהָיָה מַכִּיר בְּכָל עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁבָּעוֹלָם, שֶׁלֹּא הִנִּיחַ עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁלֹּא עֲבָדָהּ.

במקביל, כבר במצרים התחיל יתרו מהלך של עזיבת העבודה הזרה והתקרבות לקב"ה, ובעקבות כך היה יתרו בחרם במדין עירו. יוצא, שכבר במדין עזב יתרו את כל העבודה הזרה שבעולם, אך מצד שני עדיין לא עבד את הקב"ה.

סעודת יתרו – לכבוד ההודאה שלו

ובפרשתנו: "וישמע יתרו. .." (שם, פסוק א), אומר רש"י: "מה שמועה שמע? קריעת ים סוף ומלחמת עמלק". ולכן, ע"י קירבת ה' לעם ישראל והניסים שעשה להם, מסיים יתרו את מהלכו הרוחני, ונכנס תחת כנפי השכינה השורה על עם ישראל, ובזה זכה יתרו לכבוד גדול.

ואם כן יוצא, שיתרו הוא המסמן של כל העבודה הזרה שבעולם, עת שהוא מודה במלכות ד' יתברך דרך כוהניו הנאמנים, עם ישראל. "עתה ידעתי כי גדול ד' מכל האלוקים". על דבר זה עשו גדולי ישראל סעודה, לכבוד הודאת יתרו, גדול כוהני עבודה זרה, למלכות ה' בעולם. "ויבוא אהרון וכל זקני ישראל לאכול לחם עם חותן משה לפני האלוקים".

וכך נוהגים אחינו יוצאי צפון אפריקה, תוניס ואלג'יריה ומרוקו (באזור הספרדי), לערוך סעודת מצווה בשבוע של פרשת יתרו, הנקראת סעודת יתרו, כזכר לסעודה זו בתורה, מתוך תקווה לגאולה שלמה שבה כל גדולי הדתות יכריזו: "והיה ה' למלך על כל הארץ".

==

הרב מיכאל סולטן הוא רב בבית המדרש של המרכז האקדמי לב.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אחת1לטעם עיקרי לסעודה:="מתן-תורה"=.
רגע מכונן בעם ישראל | 24-01-2019 17:23
בפרשה יתרו מייעץ אירגונית למשה. וכן מונה 4 תכונות נדרשות לשופט: א.ירא ה'. ב.איש אמת. ג.שונא בצע. ד. אנשי חיל. אקטואלי ?! תחליטו.
2
יתרו הנביא חשוב מאד למוסלמים
חיים וייס | 24-01-2019 19:16
שועיב מוכר בידי מוסלמים בתור אחד מנביאים הערבים היחידים שמוזכרים בשמם בקוראן, השאר הם נוח, לוט, סלאח, הוד ומוחמד. נאמר כי הוא היה ידוע בידי המוסלמים הראשונים בתור המטיף הרהוט בין הנביאים[13], מכיוון שכך היה, לפי המסורת, לשועיב הוענק כישרון וצחות לשון בשפתו[14]. הקוראן מציין כי שועיב נשלח על ידי האלוהים כנביא לאנשים שחיים ממזרח להר סיני