טבילה תחת אש- בעוטף עזה דורשים מקווה ממוגן

טבילה תחת אש- בעוטף עזה דורשים מקווה ממוגן

ליישובי עוטף עזה אין מקוואות ממוגנים, בסבבי הלחימה ואזעקות הצבע אדום, נאלצות נשים רבות לפעמים לוותר על הטבילה או לחילופין לסכן את עצמן בכך שהן נוסעות ליישובים מרוחקים יותר

author-image
המצוקה הקשה של נשות עוטף עזה
  (Photo by Uri Lenz/FLASH90)

רק לפני כחודשיים נפל האסימון לנעמה סט, שעה שליוותה כלה לטבילה במקווה בערב חופתה והאזעקות תפסו אותן באמצע תהליך הטבילה. סט- דוקטור למשפטים, סגנית ראש המדרשה בבר אילן, ואשתו של רב קיבוץ סעד הרב ארי סט, הבינה שצריך ליזום מקווה ממוגן בעוטף עזה.

קיבוץ סעד, סמוך הגדר, מצוי במקום בו יש שבע שניות להיכנס למרחב מוגן כשיש מצב ביטחוני הפוקד תכופות את האזור. "כבר שנים אנחנו בתוך המצב הזה בו נשים לפעמים מוותרות על הטבילה או מסכנות את עצמן בכך שהן נוסעות ליישובים מרוחקים יותר", אומרת נעמה. "זו מצווה שצריכה להיעשות בלי המרכיב של הלחץ, גם בגלל המצווה עצמה וגם בגלל שזה נוגע במקום מאוד אישי".

נפילת רקטה ליד המקווה בקיבוץ סעד (צילום: כיתת כוננות קיבוץ סעד)

כרעייתו של הרב מלווה נעמה נשים רבות לטבילה, הן כאלו שבאופן קבוע רוצות לטבול והן כלות שבאות בליל הכלולות. לקיבוץ סעד מגיעות גם נשים מכל הקיבוצים החילוניים מסביב הרוצות לטבול במקווה היחד בין קיבוצים רבים. "בכל עוטף עזה אין ולו מקווה טהרה אחד ממוגן", אומרת סט. "יש רק פרויקט בשדרות שעוד לא הסתיים".

ד"ר נעמה סט

נעמה שפועלת בעניין יחד עם שקמה כספי- יניב מרכזת וועדת דת בקיבוץ ומלמדת במדרשת לינדנבאום ושתיהן מנסות עכשיו להקים מקווה טהרה ממוגן בקיבוץ. הן כרגע בשלב הראשוני של התכנון. הן פנו למועצה הדתית, לקיבוץ הדתי וגם לפיקוד העורף, שם אמרו להן שיעזרו בייעוץ אך לא בתקציבים. והן מצפות שכל מי שחשובה לו המשפחה היהודית יתגייס למאמץ שלהן.

שקמה כספי- יניב

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
איפה המועצה שאחראית על מקוואות?
ירושלים איתכן | 25-03-2019 17:05
לפני כ-5 שנים נחרב מקווה בגבעת אסף. והעולם שתק!!! כולל העולם החרדי שבכלל לא התעניין. נשים נאלצו לנסוע מחוץ לישוב וגם לשנות תוכניות בליל שבת. כעבור חודש עלה באש המקווה בירושלים, גבעת שאול (פועל ערבי). מן השמים פשוט ניסו לרמוז להם לדאוג גם לציבור היהודי בישע. לא יתכן לשפץ מקוואות ולהשקיע הון תועפות בירושלים ולא בישובים! בינתיים, נמצאו מיליונים לשיפוץ מקווה יפהפה, כספי מיותרים, כי יש גבול כמה צריך להשקיע בשכונה יוקרתית אחת. לעומת זאת, גבעת אסף- לקחו פח שמני שבו היה מקווה גברים, הרחיבו קצת והפכו אותו לנשים, כך ששנה שלימה לא נמצא תקציב לבניה של מקום מקורה ומחומם כמו שצריך, והגברים נאלצו לנסוע כל שבוע מחוץ לישוב במשך שנה שלימה. והעולם שתק! הגיע הזמן להפסיק לאסוף תרומות עבור ארגוני צדקה חרדים בתוך המקוואות, כשאשה חושבת שזה חלק מהתשלום (בחירה לאיזה ארגון לתרום- בתוך תחום המקווה!!!). במקום זה- תרומות בתוך המקווה- לבניית מקוואות במקומות קטנים!
2
מצוה חשובה ואין תקציב?
אנחנו פראיירים? | 25-03-2019 17:07
איפה שר הדתות ואיפה הארחאים על המקוואות בארץ שמוציאים הון תועפות על שיפוץ מקוואות בירושלים לכל אחת, לעשירות, לאלו שרוצות פרטי, לנכות- רק לא למי שבאמת רוצה וצריכה לשמור על נפשה מנסיעה מסוכנת. די לרשלנות הפושעת!