הטעות החמורה ביותר לגבי המושג "מסורתי" היא שזה מין יצור כלאיים שנתקע באמצע בין להיות חילוני לדתי. כזה שקצת קשה להבין אותו כי איך אפשר לשיר בגרון ניחר 'שוועת עניים' בשחרית של שבת ואחר כך לנסוע ברכב לאימון כדורגל. כנראה שהמסורתי הוא שטחי או פשרן או חסר מודעות עצמית או בינוני או כל אלו ביחד. אבל האמת היא הפוכה. המסורתיות היא היא צורת היהדות הוותיקה והטבעית ודווקא הדתי והחילוני- הם החידוש.
נסביר פרה פרה. אבל נתחיל דווקא מהפיל שבחדר: המסורתי הוא ספרדי. מיוצאי ארצות האסלאם. אפשר להתחכם ולמצוא יוצאי דופן אבל בגדול כמעט ואין ציבור אשכנזי שמכנה עצמו מסורתי, גם אם הוא מתקרב ל"דת".
ועכשיו דקה היסטורית: עד לפני 400 שנים המושג "דתי" לא קיים. יש יהודי וזהו. כולם היו "יהודי רצף". אם הייתי שומר יותר מצוות או פחות מצוות זה לא שינה את הגדרתי. כמו ששר טוביה החולב: המסורת היא העיקר.
אבל לפני כ- 400 שנה יהדות אירופה החלה לעבור סדרה של מהפכות, כשכל מהפכה הובילה לתנועת נגד: תנועת השבתאות והפרעות של חמלנציקי הרשע הולידו את החסידות. הפחד מהחסידות הוליד את תנועת "המתנגדים". בינתיים במערב אירופה עולה תנועת ההשכלה שיוצרת תנועת נגד בדמות הדתיות האורתודוקסית. במזרח אירופה מהפכנים רוסים מתחילים את תנועת החילון וכנגדה מתחילה לאומיות יהודית. מכל אלו עולה התנועה הציונית וכהתנגדות עזה לה מתחילה לנבוט החרדיות.

מה משותף לכל אלו? כולן תנועות של מרד. ציונות של מרד, השכלה של מרד, דתיות של מרד, חרדיות של מרד, חילוניות של מרד. הן עולות לעולם בלהט ובסער, עם מנהיגים סוחפים, שמבחינתם באים לחדש ולהציל את היהדות, או "לגלות" את היהדות האמתית. כל אחת טענה בתורה שהיא היא היהדות הרצויה והמקורית אבל למעשה כולן היו תנועות מהפכניות. הדתי הוא המצאה אירופית בדיוק כשם שהחילוני הוא המצאה אירופית. שניהם נוצרו כתוצאה מזעזועים פנים יהודיים וכהשפעה מרוחות המרד והשינוי שנשבו בכל אירופה.
ובינתיים בארצות האסלאם הכל הרבה יותר רגוע. שם לא היו בתקופה זו מהפכות רעיוניות גדולות, ובהתאמה, גם יהודי ארצות האסלאם היו פשוט יהודים, שמשמרים את היהדות שנהגה מדורי דורות בגלות. כל מה שיהודי אירופה צעקו בלהט ובתחושת גילוי אמריקה, היה פשוט חלק מיהדות ארצות האסלאם. שם למשל, לא היה צורך בהמצאה שנקראת "ציונות- דתית" כי הציונות והכמיהה לשוב לציון בפועל ממש, היו קיימים ביהדות הספרדית באופן טבעי. אותו דבר על ההשכלה. מה שמנדלסון ראה כחידוש גדול, היה חלק מהדי אן איי של יהדות האסלאם ששילבה באופן טבעי לימודי פילוסופיה ומדעים בלי לראות בזה בכלל סתירה. הייתה זו יהדות שלא ראתה צורך בלהגדיר מי בפנים ומי בחוץ או מה בפנים ומה בחוץ. יהדות של מסורת ולא של מרד.
וכך גם היום. המסורתיות היא לא בלבול בין דתי לחילוני. הפוך. היא אמירה ברורה מאוד של זהות. היא לא נזקקת לפלפולים, הגדרות ומרידות כאחותה האירופית. היא זרם היהדות שזרם עד אלינו בצורה נינוחה וישירה למדי, ללא המפלים והסלעים של יהדות אירופה. ובתוך הזהות החזקה הזו, הבחירה של האדם הפרטי מה לקיים ומה לא- היא שלו בלבד, וגם נינוחה הרבה יותר- כי אי- בחירה שלי בדקדוק כזה או אחר לא מוציא אותי מהגדר, אני עדיין חלק מזרם הזהות הגדול. המסורתיות היא רצף. גם רצף היסטורי וגם רצף אנושי. לכן נדירה בה המילה "חזרה בתשובה", ומחליפה אותה המילה "מתחזקים". כי לשיטתה כולנו על רצף- לעתים מתחזקים לעתים נופלים.
אז מה אני בא לומר? שהמסורתיות היא האמת והשאר מזויף? לא ולא. כי גם מרידות הן חלק מהיהדות. כמו שמרד החשמונאים הקים מדינה יהודית, כך גם המרד של הבעל שם טוב בצביעות הרבנית הוליד נשמה יהודית. והמרד של מנדלסון הוליד יהדות בעלת השפעה עולמית והמרד של החתם סופר הוליד יהדות הלכתית בשכבות רחבות מאוד והמרד של הרצל הוליד מדינה.
אבל עדיין, כנגד מי שחושב שהמסורתי הוא כלאיים בין החילוני לדתי- צריך לזכור שדווקא המסורתי והמסורתית הם יהודים של לכתחילה, ואילו הדתי, החילוני, הדתי לאומי והחרדי- הם אלו שיצאו מהמסורתיות ולא להיפך.
=======
נתנאל אלינסון הוא ראש המכינה הקדם צבאית 'חצבה' בערבה
מה דעתך בנושא?
28 תגובות
3 דיונים
משה רבינו
חוטא ומחטיא את הרבים
14:09 18.04.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אור
אז למדת איזה קורס... האמת שכשההשכלה הגיע למזרח התחוללה קריסה פנימית בדיוק כמו באירופה. חילון קיצוני עד נישואי תערובת. נסיונות הצלה של הרבנים שלא תמיד צלחו. אוצר התורה" האשכנזי...
אז למדת איזה קורס... האמת שכשההשכלה הגיע למזרח התחוללה קריסה פנימית בדיוק כמו באירופה. חילון קיצוני עד נישואי תערובת. נסיונות הצלה של הרבנים שלא תמיד צלחו. אוצר התורה" האשכנזי קצת עזר. חב'"ד גם קצת יותר מאוחר. צילום לא היה לגיטימי לחלל שבת וכו' בקרב הדתיים. פשוט בורות ונסיון להצדיק את יהדות "מה שבא לי".לא תמצאו לעולם הצדקה לכך בכל ספרי הפוסקים הספרדים גם לפני ארבע מאות שנה וגם אחרי.
המשך 19:32 19.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זו פסיקת הלכה ברמב"ם
כך פסק הרמב"ם להלכה: הַמִּינִין, וְהֵם עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה מִיִּשְׂרָאֵל אוֹ הָעוֹשֶׂה עֲבֵרוֹת לְהַכְעִיס, אֲפִלּוּ אָכַל נְבֵלָה אוֹ לָבַשׁ שַׁעַטְנֵז לְהַכְעִיס הֲרֵי זֶה מִין, וְהָאֶפִּיקוֹרוֹסִין, וְהֵן שֶׁכּוֹפְרִין בַּתּוֹרָה וּבַנְּבוּאָה מִיִּשְׂרָאֵל -...
כך פסק הרמב"ם להלכה: הַמִּינִין, וְהֵם עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה מִיִּשְׂרָאֵל אוֹ הָעוֹשֶׂה עֲבֵרוֹת לְהַכְעִיס, אֲפִלּוּ אָכַל נְבֵלָה אוֹ לָבַשׁ שַׁעַטְנֵז לְהַכְעִיס הֲרֵי זֶה מִין, וְהָאֶפִּיקוֹרוֹסִין, וְהֵן שֶׁכּוֹפְרִין בַּתּוֹרָה וּבַנְּבוּאָה מִיִּשְׂרָאֵל - מִצְוָה לְהָרְגָן. וְאִם יֵשׁ בְּיָדוֹ כֹּחַ לְהָרְגָן בְּסַיִף בְּפַרְהֶסְיָא - הוֹרֵג; וְאִם לָאו - יָבוֹא עֲלֵיהֶן בַּעֲלִילוֹת עַד שֶׁיְּסַבֵּב הֲרִיגָתָן. ובמקום אחר פסק הרמב"ם כך: מִי שֶׁאֵינוֹ מַאֲמִין בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה אֵינוֹ 'זָקֵן מַמְרֵא' הָאָמוּר בַּתּוֹרָה, אֶלָּא הֲרֵי זֶה בִּכְלַל הַמִּינִים, וּמִיתָתוֹ בְּיַד כָּל אָדָם. מֵאַחַר שֶׁנִּתְפַּרְסֵם שֶׁהוּא כּוֹפֵר בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה - מוֹרִידִין וְלֹא מַעֲלִין, כִּשְׁאָר הַמִּינִים וְהָאֶפִּיקוֹרוֹסִין וְהָאוֹמְרִין 'אֵין תּוֹרָה מִן הַשָּׁמַיִם' וְהַמּוֹסְרִין וְהַמְּשֻׁמָּדִין; כָּל אֵלּוּ אֵינָן בִּכְלַל יִשְׂרָאֵל, וְאֵינָן צְרִיכִין לֹא עֵדִים וְלֹא הַתְרָאָה וְלֹא דַּיָּנִים, אֶלָּא כָּל הַהוֹרֵג אֶחָד מֵהֶם עָשָׂה מִצְוָה גְּדוֹלָה וְהֵסִיר מִכְשׁוֹל. כמובן, פסיקות אלו אינן הלכה לימינו. אך הן סותרות את העמדה המצחיקה המוצגת בכתבה הרדודה לעיל.
המשך 19:29 19.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידן הנבואה
המסורתיות של עדות המיזרח בערב היא הנכונה כי היא ידעה שאינה מושלמת והיא בגלות ובעתיד תבוא ההשלמה הסולמית כמו יעקב שעלה לישראל אברם לאברהם שרי לשרה וכו. היא ידעה שחסרה...
המסורתיות של עדות המיזרח בערב היא הנכונה כי היא ידעה שאינה מושלמת והיא בגלות ובעתיד תבוא ההשלמה הסולמית כמו יעקב שעלה לישראל אברם לאברהם שרי לשרה וכו. היא ידעה שחסרה הנבואה הארץ ישראלית העיקר החשוב. וזה מה שפה הסולם אומר לעלות מיעקב הגלותי הכהונתי לשראל הנבואי העיברי הלאומי. זה בעיני הפרוש כי חייתי בערב. ישראל ספוגה בגלות נוראה לסוגיה נאחזת בגויים בכספיהם שמחטיאים אותנו ממאנת לייצר אידיאל .הנבואה היא העיקר ולא אחרת.
המשך 19:23 19.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
TPEH
לא הבנתי, הרמב"ם, רבי יוסף קארו, החיד"א והבן איש חי היו מסורתיים? הם קיימו חלק ומה שלא זרם להם אז הם לא קיימו? קצת מעליב לאמר כך על "הספרדים", לא?
19:31 02.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
אמת ויציב. סוף סוף מישהו חכם שמבין עניין. הפכו את היהדות לפנטיות. על ארבעה בנים דיברה תורה ולא רק על החילוני אלא גם הדתי וגם החרדי . יישר כוח. עשר.
10:52 03.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ענת
לעשות קידוש ואח"כ לנסוע לים זה לכתחילה??? נפלת על הראש?
16:16 20.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל
הספרדים בגלות היו ברובם המוחלט שומרי תורה ומצוות, וההשפעות החילוניות התחילו רק עם ההגעה לארץ או עם כניסת הצרפתים בארצות כמו צפון אפריקה. מסכים שהדברים שאצל האשכנזים באו במרד אצל...
הספרדים בגלות היו ברובם המוחלט שומרי תורה ומצוות, וההשפעות החילוניות התחילו רק עם ההגעה לארץ או עם כניסת הצרפתים בארצות כמו צפון אפריקה. מסכים שהדברים שאצל האשכנזים באו במרד אצל הספרדים באו בצורה טבעית יותר, אך לא הייתה מציאות פשרנית של ללכת לבית כנסת ואז לחלל שבת בפרהסיה כמו שהוא מתאר- זאת נכנסה רק מהשפעת החילונים בארץ על פי רוב.
המשך 12:31 20.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס
רק מרן הרב קוק זיע''א אמר. כי ''החדש יתקדש''. כוונתו, לייהד את החילונים ע''י התחלה של 'כיפה סרוגה' ולא דווקא 'כיפה שחורה' ''. ואח''כ אט אט לחזור ליהדות שורשית.
09:30 20.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
.
16:35 20.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חמי
זה המאפיין של מסורתיים
20:10 19.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר