שו"ת מיוחד לקראת ההצבעות במפלגת הבית היהודי - סרוגים

שו"ת מיוחד לקראת ההצבעות במפלגת הבית היהודי

לקראת ההצבעות שייערכו ביום רביעי הקרוב במרכז הבית היהודי, שו"ת מיוחד עושה סדר בכל הקשור למהות ההצבעות ולאופן בו תיבחר הרשימה ויו"ר המפלגה. לכל שאלה- תשובה

שו"ת מיוחד לקראת ההצבעות במפלגת הבית היהודי
  (צילום: פלאש90)

מה קורה במרכז המפלגה ביום רביעי?

המרכז יצביע על הצעת המזכירות לשינויי חוקה, כדי לאפשר את הרכבת רשימת הבית היהודי לכנסת. ההצעה שמצביעים עליה, היא הצעת הועדה המייעצת למזכירות המפלגה,וההסתייגויות עליה.

מיהם "הועדה המייעצת"?

מדובר בנציגים של מוסדות המפלגה: יו"ר הועדה הוא יעקב סולר- יו"ר הועדה המוניציפלית של המפלגה, הרב גדי מזוז- מ"מ יו"ר נשיאות המרכז, מיכאל סימנטוב- יו"רועדת הבחירות, ניר אורבך- יו"ר המזכירות שהוא גם מנכ"ל המפלגה, וד"ר תרצה קלמן -חברת בית הדין של המפלגה שהייתה חברת צוות ההיגוי של פורום הנשים מהקמתו של הפורום.

החתמתו של בנט על מכתב שממנה את הועדה נעשתה כדי לפתור את הקשיים הפרוצדורליים שהיו מתעוררים מבלי שהנושא טופל. העובדה שאנו נמצאים כיום במצב בו ישנה דרך, גם אם יש עליה מחלוקת, וישנה תכנית פעולה, היא בזכות אותה פעולה שאפשרה רציפות שלטונית. מיד אחרי הפרישה, המזכירות וגם שלשת חברי הכנסת הנותרים של הבית היהודי אישררו את הועדה והסמיכו אותה להגיש המלצות למזכירות. הועדה המייעצת היא כלי עבודה שסייעה למזכירות לגבש הצעה שהוגשה למרכז המפלגה וכעת עוסקת בהכנת טופס ההצבעה לישיבת המרכז.

למה עדיין לא יודעים מיהם המועמדים לתפקיד היו"ר וחברי הכנסת מטעם המפלגה?

על פי חוקת המפלגה, כל שינוי בחוקה מצריך אישור של מרכז המפלגה, שיכול להתכנס רק 14 יום אחרי שהובאה בפני חברי המרכז הצעה להצבעה. מספר ימים אחרי הטלטלה שפקדה את המפלגה הוגשה הצעת הועדה המייעצת לחברי המרכז על ידי המזכירות. ביום רביעי, 14 יום אחרי שההצעה פורסמה, תתקיים ההצבעה. מיד אחריה יתפרסמו נהלי הגשת המועמדות, וניתן יהיה להתקדם.

למה שלא יתקיימו פריימריז בהתאם לחוקה הקיימת?

פריימריז אינם אפשריים כעת, קודם כל מבחינה כלכלית. זו אינה בעיה חדשה, והיא העסיקה את מנגנון המפלגה גם לפני הפרישה של היו"ר. בעיה נוספת היא העובדה שפריימריז תקינים דורשים זמן ארוך מזה שעומד לרשותינו כעת עם הקדמת הבחירות: יצירת ספר בוחרים ואפשרות לערער עליו, תהליך הגשת מועמדויות, ופרק זמן להכרת המועמדים, כל אלה אורכים זמן רב. בנוסף, במצב החדש שנוצר לא ברור כמה מתוך 30,000 המתפקדים אכן רוצים לתרום להצלחת המפלגה, וכמה למעשה תומכים ברשימות מתחרות.

מהי ההצעה שהמזכירות מבקשת שהמרכז יאשר?

לכל אחת מהשיטות האפשריות לבחירת רשימה יש יתרונות וחסרונות. ההצעה הנוכחית מנסה לשלב יחד שיטות שונות, כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר האפשרית. רוב הרשימה תבחר בידי המרכז, אולם יו"ר הרשימה, ואולי גם האישה הבכירה ביותר,יבחרו על ידי מועצה ציבורית בת 13 חברים.

מה זה אומר בפועל, בהנחה שההצעה תתקבל?

• יו"ר המפלגה – בשל הרצון להביא את המועמד/ת האטרקטיבי/ת ביותר לעמוד בראש המפלגה בין אם הוא חבר מפלגה ובין אם אינו חבר מפלגה, המועצה היא שתבחר את מועמד/ת המפלגה ליו"ר

• בחירת רשימת המועמדים – בחירת רשימת המועמדים לכהן כחברי הכנסת תתקיים במרכז המפלגה, 14 יום אחרי שההצעה תאושר.

• ייצוג נשים – במידה והמועצה הציבורית ומרכז המפלגה לא יבחרו אשה כמועמדת המפלגה במקום הראשון או השני, תבחר המועצה הציבורית אשה למקום השלישי ברשימה. בנוסף מקומות 9,6 ,והמקום השני בכל חמישיה עד 117 ,מובטחים לנשים.

מה אם בגדול זה נשמע לי אחלה, אבל יש פרט שמפריע לי בהצעה?

חוץ מזה שפוליטיקה היא אמנות האפשר, היתה הזדמנות להגשת הסתייגויות, ולגבי כלמיני פרטים (למשל מנגנון השיריון לאישה) תהיה הצבעה על הצעות חלופיות.

וזהו, רק על זה מצביעים ביום רביעי?

לא, הועדה גם הציעה לבטל בהוראת שעה את תיקוני החוקה שהקנו סמכות גדולה במיוחד ליו"ר ואיפשרו לו לשריין אנשים ברשימה לכנסת על פי בחירתו. אם תתקבל הצעת המזכירות בעניין זה, היו"ר שיבחר לא יוכל להשפיע על שאר הרשימה שנבחרה.

מי יהיו חברי המועצה הציבורית?

ביום רביעי תגיש המזכירות רשימה של 13 חברים, שהם אישי ציבור משדות שונים של הציבור הדתי לאומי הרב גוני, בנוסף לאנשי המנגנונים השונים של המפלגה. שליש מהמועצה לפחות יהיו נשים.

למה טוב שהמועצה הציבורית, שהיא רק מספר קטן של אנשים, תבחר את היו"ר, ולא כלל חברי המרכז?

הרעיון הוא לאפשר בחירה של דמויות שמתאימות לתפקיד היו"ר ולא ירצו להעמיד את עצמם לבחירה במרכז, כי ב"ה הם שמחים בחלקם בתפקידים משמעותיים אחרים. המועצה תכנס אנשי ציבור שתפקידם לשקף את המכלול הרב גוני של הציונות הדתית, ובעז"ה יוכלו לאתר דמות מתאימה כזו ולקרוא אותה לדגל.

למה שהמועצה לא תביא למרכז שמות של מועמדים ליו"ר והמרכז יכריע?

קודם כל צריך להבין שהליך כזה יחייב המתנה של שבועיים נוספים, כדי שאפשר יהיה להביא את ההצעה בפני המרכז, במקום שהיו"ר יבחר תוך חמישה ימים מההצבעה ביום רביעי. מעבר לזה, יש חשש כבד שדמויות רלוונטיות לא יסכימו להעמיד את עצמם לבחירה כנגד דמות ראויה אחרת.

למה לא להקפיץ את האישה שקיבלה את מירב הקולות בהצבעת המרכז למקום השלישי?

יש חשיבות קריטית לנוכחות של אישה משמעותית בצמרת המפלגה. אם תבחר יו"ר אישה, או שהמרכז יבחר באישה בראש רשימת הנבחרים, אכן לא יהיה צורך בהתערבות של המועצה הציבורית. ההצעה הנוכחית נועדה למנוע מצב שבו אישה שלא זכתה לאמון משמעותי במרכז, אלא דורגה במקום נמוך מאוד, תוקפץ לראש הרשימה. כמובן שלפי שיקול דעתה, המועצה יכולה לבחור באישה שדורגה ראשונה מקרב הנשים על ידי חברי המרכז, ולהקפיץ אותה למקום השלישי. בכל מקרה, האישה שתדורג ראשונה מהנשים שתתמודדנה במרכז תוקפץ לפחות למקום 6.

.איך תתנהל ההצבעה ביום רביעי?

ההצבעה תהיה חשאית, לשם כך ויתרנו על הנוהל הקבוע בחוקה ולפיו ההצבעות תהיינה גלויות וזאת על מנת להסיר את כל החששות ולאפשר לתהליך להתבצע באמון ובהסכמה רחבה. כיוון שיש צורך להצביע על כמה סעיפים שונים, ומלאכת יצירת הטופס מורכבת, הן מבחינה טכנית והן מבחינה משפטית, ועל מנת לא לפצל הצבעות ולסרבל את ההליך בועידה עצמה, היא טרם הושלמה. בעז"ה כשהמבנה של הטופס יהיה ברור יצא עידכון וסדר יום,עוד לפני יום רביעי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו