בג"צ גיוס בנות דתית: משרד החינוך פעל בניגוד לחמ"ד - סרוגים

בג"צ גיוס בנות דתית: משרד החינוך פעל בניגוד לחמ"ד

משרד החינוך פרסם מבחני תמיכה לפעילות הכנה לשירות צבאי גם לתלמידות, וזאת נגד ערכי החמ"ד ששירות לאומי הוא המקום הנכון לתרומה משמעותית לבנות

author-image
בג"צ גיוס בנות דתית: משרד החינוך פעל בניגוד לחמ"ד
  צילום: Kobi Gideon / FLASH90

בעקבות החלטת בג"ץ בנושא גיוס בנות דתיות שבוע שעבר, תוקף הבוקר (שלישי) מנכ"ל ארגון חותם, הרב עמיטל בראלי את משרד החינוך שפעל בניגוד לעמדת וערכי החמ"ד: "לא פחות משערורייה".

בעתירה שהוגשה נטען כי המדינה מממנת פעילות הכנה לקראת שירות בצה"ל לבנים הלומדים במערכת החינוך הממלכתי-דתי בלבד, ואילו פעילות הכנה לבנות – אינה זוכה לתמיכה.

בעקבות העתירה, משרד החינוך פרסם מבחני תמיכה לפעילות הכנה לשירות צבאי גם לתלמידות החינוך הממלכתי דתי, ובג"ץ בפסק הדין הדגיש כי יש ליישם מבחנים שוויוניים בחינוך הממלכתי דתי.

השופט מינץ קבע כי "האחריות על קביעת המדיניות ההלכתית מסורה למנהל אגף החינוך הדתי במשרד החינוך" והוסיף כי "בית המשפט אינו צריך לנקוט עמדה בפולמוס ההלכתי".

בנוסף, הזכיר השופט מינץ את עמדת החמ"ד ולפיה הוא "יחנך את תלמידיו לחובת שירות פעיל בצה"ל ואת תלמידותיו לשירות לאומי התנדבותי בן שנתיים" וציין כי "התשובה ההלכתית שתינתן לשאלה של נערה ספציפית האם מותר לה להתגייס לצה"ל, עשויה להיות שונה מהתשובה שתינתן לשאלה של איש חינוך, כיצד לחנך את כלל הנערות שבאחריותו בקשר לשירות בצה"ל".

בסופו של דבר, קבע בג"ץ כי העתירה מיצתה את עצמה, שכן "שערי התמיכה בפעילות ההכנה לשירות הצבאי פתוחים כעת בפני כלל תלמידי החינוך הממלכתי-דתי, ללא הבדל מגדר", וזאת לאחר שמשרד החינוך פרסם כי ישנם מבחני תמיכה להכנה לשירות צבאי גם לתלמידות החינוך הממלכתי דתי.

הרב עמיאל בראלי, הגיב היום לפסק הדין ולדבריו "תשובת משרד החינוך בעתירה היא לא פחות משערורייה".

לדברי בראלי, השופט מינץ בהחלטתו כתב כי תשובת משרד החינוך נוגד את ערכיו ומטרותיו של החמ"ד הרואה בשירות הלאומי המקום הנכון לתרומה משמעותית לבנות: "צר לנו שהחמ"ד פעל בניגוד למדיניות המוצהרת שלו ולא עמד בלחצים שהפעילו עליו ארגונים פלורליסטים. אנו נפעל בכל דרך למנוע את כניסת ארגונים אלו לתוך האולפנות הדתיות ולכל מסגרת שלא תרצה בשטיפת מוח".

עוד הוסיף בראלי: "בשבוע הבא, ביום שלישי, נפגין יחד עם בנות החמ"ד מול משרד החינוך בדרישה שלא לכפות שטיפת מוח שאינה מתאימה לעולמן החינוכי כיון שרצונן לתרום למדינה רק במסגרת השירות הלאומי, במסגרת שעליה התחנכו בתוך מערכת החינוך"

בנוסף נשלח מכתב לרב אבי גיסר ע"י ארגון חותם, בו נשאל האם הנהלת החמ"ד עומדת מאחורי תשובת משרד החינוך לבג"צ והאם חל שינוי בנושא בעמדת החמ"ד? והאם ציבור ההורים מודע לשינוי הגישה בנושא בהתנהלות החמ"ד.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו