האם בני שירות לאומי מעודדים סרבנות לצבא? - סרוגים

האם בני שירות לאומי מעודדים סרבנות לצבא?

ארגון הטלוויזיה החברתית הלך צעד אחד יותר מדי בעידוד לסרבנות לצבא, כל זאת ועם תקנים לשירות לאומי. השר אריאל: "החוק לא יאפשר לגופים אלו להפעיל מתנדבים ולקבל תקנים״

האם בני שירות לאומי מעודדים סרבנות לצבא?
  צילום מסך

ארגון "הטלוויזיה החברתית" שידוע בתמיכתו – במישרין או בעקיפין – בתכנים רדיקליים על גבול האנטי-ישראליים, ממשיך לעודד סרבנות לצה"ל ועדיין לקבל אל ארגונו בני ובנות שירות לאומי מטעם המדינה.

נכון, אין אמירה מפורשת הקוראת לאי-גיוס, אמירה שהיא נגד החוק: "מי שהסית או שידל אדם החייב בשירות בכוח מזויין שלא ישרת בו או שלא יתייצב לפעולה צבאית, דינו – מאסר חמש שנים", אמנם בתקופה האחרונה הגבולות נמתחו עוד יותר, יותר מאשר הפינה הקבועה שלהם למשתמט התורן:

בפוסט שפורסם בדף הפייסבוק: "Social TV – הטלוויזיה החברתית" בתאריך 28 בדצמבר 2018:

"הסרבנית יסמין עומדת להצטרף להלל גרמי, היושב בכלא כבר כמה חודשים, וסביב כליאתה הקרבה ארגון מסרבות פותחת בקמפיין בנושא שמאחד את כל הסרבנים – אי רצון לכבוש, לרסק ולחנוק את עזה. קמפיין מסרבות לעזה – שיחה עם פעיל עזתי והכנות לקמפיין. הלל התראיין אצלנו במשרדי הארגון ממש כמה ימים לפני סירובו להתגייס וכך אמר: אני חושב שמה שמדינת ישראל החליטה לעשות עם הצבא שלה, חוצה את הקווים האדומים שלי".

בוידאו בפוסט רואים את הלל גרמי מסרטון מלפני כמה שבועות אומר: "בשישי באוגוסט אני הולך לסרב להתגייס לצה"ל כאקט של אי-ציות אזרחי נגד הכיבוש…אי-ציות אזרחי זה הדבר הכי נכון לעשות בסיטואציה הזאת…בשנה וחצי האחרונות קיבלתי הרבה רוח גבית, וחיזוק וביטחון עצמי מזה שהשתתפתי בפעילויות של רשת מסרבות…וראיתי ראיונות ופגשתי סרבניות…ולמרות שהדעות היו בי גם קודם, אני חושב שהייתי צריך לראות עוד אנשים עושים את זה בשביל לצבור מספיק ביטחון עצמי ולעשות את זה בעצמי".

צילום מסך פייסבוק

בסוף הפוסט הושם קישור לאירוע של דף הפייסבוק "מסרבות" שהתקיים ב-19 בדצמבר תחת הכותרת: "קמפיין מסרבות לעזה –  שיחה עם פעיל עזתי והכנות לקמפיין". ובפרטי האירוע על הקמפיין "בנושא שמאחד את כל הסרבנים"- דרכי פעולות להמשך: "נתחלק לקבוצות ונתכנן פעולות להמשך…פעולות קמפיין תמיכה ביסמין סביב כניסתה הקרבה לכלא, ובאדם הילל שיושבים בכלא 6 בימי החורף הקרים הללו".

לאחר מכן, בפוסט רק לפני שבוע, ב-25 בדצמבר:  "ועדת המצפון של הצבא פטרה השבוע (א', 23/12/2018) משירות צבאי את סרבן המצפון, הלל גרמי, בן 19 מהמושב השיתופי יודפת בצפון. גרמי, מיוזמי וחותמי מכתב השמיניסטים, שוחרר בתום שבע תקופות כליאה שארכו 107 ימים, אליהן נדון לפרקים מאז התייצב לראשונה בלשכת הגיוס ביולי האחרון, אז הצהיר בפני הצבא על סירובו. עם צאתו מהכלא אמר: ״חמשת החודשים שבהם שהיתי בכלא הוקדשו למאבק נגד הכיבוש והמצור, למען חמישה מיליוני פלסטינים החיים בפועל תחת שלטונה של ממשלת ישראל, אך לא נהנים מהזכות לבחור בה.״

הבאת מקום פומבי לסרבן משירות צבאי, ללוות אותו, ולעודד לארגונים הפועלים לקמפיין תמיכה בסרבני מצפון – האם כל אלו עומדים בלשון החוק כי "מי שהסית או שידל אדם החייב בשירות בכוח מזויין שלא ישרת בו או שלא יתייצב לפעולה צבאית"? האם פעילות הטלוויזיה החברתית היא עמומה או הצהרתית נגד שירות צבאי?

כוח המשפיע על נטיות ליבם של אנשים

אולם כאן העלילה לא עוצרת. כמה כבר שנים שארגון "הטלוויזיה החברתית" מגייס לשורותיו בני ובנות שירות לאומי (דרך עמותת שלומית) כמו כל ארגון הזכאי לכך מטעם המדינה. בעבר יצאו קריאות להפסקת מענק שירות לאומי לארגון, אב להארגון עדיין מפרסם "דרושים בני ובנות שירות לאומי", כאשר חלק מפעילות מתנדבי השירות הלאומי לוקח חלק גם בתפעול אתר האינטרנט וניהול הניו מדיה (פייסבוק, יוטיוב וכדומה). כך, באתר הארגון "הטלוויזיה החברתית" בדף הצוות מובאים בני שירות לאומי שפועלים כחלק מהצוות ממש.

לפי פרטי הארגון: "הטלוויזיה החברתית היא ארגון לשינוי חברתי (מלכ"ר), הפועל כגוף תקשורת מקצועי-עצמאי לקידום סדר יום חברתי בישראל החל משנת 2006. מאחוריה הפקה של למעלה מ-3,000 כתבות ווידאו ותוכניות אולפן בעברית, רובם מתורגמים לאנגלית…גוף המשתמש בכוחו הייחודי והאפקטיבי של התיעוד הטלוויזיוני, כוח המשפיע על נטיות ליבם של אנשים היכן שטיעונים שכלתניים נכשלו (הדגשה שלי י.ל), מהווה הטלוויזיה החברתית כלי ייחודי וחשוב בנוף ארגוני זכויות האדם וארגוני השינוי החברתי בישראל".

כזכור, כמה פעמים בעבר יצאו קריאות נגד הארגון גם אל מול תקציב ממשרד התקשורת בטענה שהערוץ חותר תחת יסודות המדינה ונותן במה לדה-לגיטימציה של חיילי צה"ל. בנוסף, שנה שעברה, התקבלה תגובה ממשרד המשפטים על ידי הממונה על ייעוץ וחקיקה לגבי מעמדו של הארגון: "ביקורתן, ולו גם החריפה, של עמותות אלו על גופי המדינה, ובכלל זה על מדיניות הממשלה, על פעילות צה"ל (ההדגשה שלי י.ל), או אף על פעילות משרד המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה, הפרקליטות או בתי המשפט – אינה מהווה כשלעצמה עילה לשלילת מעמדם כגופים פעילים".

גם הארגון עצמו העלה שנה שעברה (27.11.18) תחת הכותרת: "דיווח: הטלוויזיה החברתית תחת מתקפה" ועל החשיבות של בני ובנות השירות הלאומי בארגון:

"חשוב לנו לעדכן אתכם כי בימים האחרונים הטלוויזיה החברתית נמצאת תחת מתקפה משולבת של שר התקשורת איוב קרא, השר אורי אריאל ומנכ"ל הרשות לשירות לאומי – שר-שלום ג'רבי. מתקפה זו מתודלקת היטב ע"י גורמי ימין…הם מנסים להחליש אותנו על ידי ביטול תקני השירות הלאומי וביטול מענק שנתי שמשרד התקשורת מעביר לנו בכל שנה…אנו זקוקים לתמיכה ציבורית וחייבים לחזק את הגב הכלכלי שלנו באמצעותכם, קהל הצופות והצופים. ביטול חמישה תקנים של בני/ות שירות לאומי (ההדגשה שלי י.ל) והכרזת שר התקשורת על ביטול מענק של כ-150,000 ₪, מחייבים אותנו במקביל למאבק משפטי וציבורי, ליצירת מקורות כספיים בלתי תלויים שיאפשרו לנו לעבור את הגל הזה – וכאן אנו מבקשים את תמיכתך".

"הטלוויזיה החברתית מעולם לא הבטיחה להיות נחמדה לגורמי השלטון ואף לא להתחבב עם דעת הקהל. מידי שבוע אנו מעלים כתבות ביקורתיות – החל ממיתוסים שיש בחברה הישראלית על הבדואים, דרך פגיעה אנושה ואדישה בבעלי חיים, פגיעה בנשים, בחסרי ישע, חוסר רגישות לאנשים עם מוגבלויות…אך בעיקר – מתן במה לקולות ולעמדות שאינם מקבלים מקום ראוי ונקי כדי להישמע (מבלי להצמיד להם פרשנים באולפן שיפרשו אותם, או בעצם ימעכו את קולם): מבקשי מקלט, פלסטינים, אתיופים, אנשים החיים בעוני, פעילות ופעילים נגד הכיבוש, להט"בים, חרדים, מזרחיים וכן גם מי שמבקרים את מדיניות הממשלה והצבא ואינם מוכנים בשל כך להתגייס (ההדגשה שלי י.ל) וגם מי שחושבים שהפעלת לחץ בינלאומי על ישראל הוא מעשה ראוי ובוודאי עדיף על פני טרור".

פועלים לעידוד ושידול לסרבנות?

בטלווזיה החברתית טוענים שהם רק נותנים במה לקולות ולעמדות שאינם מקבלים מקום ראוי ונקי כדי להישמע, גם עבור מי שמבקרים את הצבא ואינם מוכנים בשל כך להתגייס. אולם הבמה עברה צעד לאחרונה, כאשר בפוסטים האחרונים בדף הפייסבוק שלהם, שכנראה מופעל בחלקו על ידי בני ובנות שירות לאומי, ניתן הרבה יותר מבמה: הבאת ציטוטים של הסרבן שקיבל רוח גבית ששכנעה אותו, השמת קישור לארגון 'מסרבות' הקוראות לפעילות אקטיבית של תמיכה במסורבי גיוס, וליווי של הסרבן – כל אלו הם הרבה יותר מהבאת במה ביקורתית, והם, לכאורה, פועלים לעידוד ושידול לסרבנות.

השר הממונה על השירות הלאומי-אזרחי, אורי אריאל מסר לסרוגים: "חוק שירות הלאומי-אזרחי שיכנס לתוקף במהלך אוגוסט, לא יאפשר לגופים אלו להפעיל מתנדבים ולקבל תקנים. עשינו היסטוריה עם חקיקת חוק שירות-לאומי אזרחי כדי להטיב עם מתנדבי השירות ועל מנת למנוע כל פעילות של גופים מסיתים שכאלו להפעיל מתנדבים".

שי גליק, מנכ"ל בצלמו מסר לסרוגים כי "ארגון הטלוויזיה החברתית קורא בפומבי לבוא ולעודד סרבנים שיושבים בכלא. לא הגיוני שבני שירות לאומי יעודדו סרבנות בשום צורה ודרך. לא מדובר בביקורת על המדינה אלא בתמיכה בעבריינים שיושבים בכלא . אני דורש מיידית ממנכ"ל הרשות החדש ראובן פינסקי לשלול מיידית מהטלוויזיה החברתית תקני שירות לאומי. רק לאחרונה בשל קריאת בצלם לסרבנות שלל להם המנכ"ל הקודם את התקנים. אני דורש ממנכ"ל החדש לשלוח בני שירות רק לארגונים ששומרים על המדינה והחוק ולא לאלה שתומכים בעבריינים ומסיתים נגד החוק".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
לרסק
התמים | 06-01-2019 20:59
יש לרסק כל אירגון וכל אדם הקורא לסרבנות או מנסה לערער בדרך אחרת את הלגיטימציה של המדינה להגן על עצמה או לפעול בהתאם לסמכותה החוקית - כולל נערי הגבעות ונבחריהם בכנסת וברשויות המקומיות.
2
והסדר של 15 חודשים זה לא סירוב?
יאיר | 06-01-2019 21:08
ושבנות לא מתגייסות זה כן בסדר?
3
בנות השירות לא משרתות כלל!
מה הפלא? | 06-01-2019 21:43
כל השירות הלאומי הוא בדיחה אחת גדולה. שירות חובה לכולם! בנות, חרדים וערבים. לפחות שנתיים בלי הנחות ובלי אפליות.
גאה!
בת שירות | 07-01-2019 15:17
תגובה לא הולמת בכלל!!!! יש צבא הביטחון ויש צבא העם! שירות לאומי זה הוא צבא העם! כל המדינה הייתה קורסת אם לא היו בנות ובני שירות לאומי. קורסת טכנית וגם ערכית! תתבייש במה שכתבת
4
בורות
נתן | 08-01-2019 11:20
הציבור בארץ במיוחד הצעיר סובל מחוסר מידע בסיסי ומוזן ומתבולל בחצאי אמיתות שתוצאותם שקר גס שזועק לשמיים, לדוגמא : מהיכן רוב ערביי הארץ הגיעו ומתי ? שקר הפליטים של אונרא, האם גזלנו ולו בית אחד עד מלחמת העצמאות שניסו להשמידנו בארץ לאחר השואה ...ועוד ועוד...מאין יבוא עזרי...אין על מי לסמוך אלא...וזה בודאי הם לא יודעים כלל ..אייייייי