גלפנד לסרוגים: "השחמט הישראלי הושלך אחורה" - סרוגים

גלפנד לסרוגים: "השחמט הישראלי הושלך אחורה"

סגן אלוף העולם לשעבר בשחמט, רב האומן בוריס גלפנד, מאשים את הנהלת השחמט הישראלי "לא מעוניינים בפיתוח השחמט ברמה עולמית", ועל גידול כשרונות צעירים בישראל: "צמחים לא צומחים בביצה"

גלפנד לסרוגים: "השחמט הישראלי הושלך אחורה"
  בוריס גלפנד, מן הארכיון. צילום: לע"מ

אליפות העולם בשחמט

לאחר 8 משחקים באליפות העולם בשחמט עדיין אין הכרעה בקרב על הכתר בין אלוף העולם המכהן מגנוס קרלסן ובין יריבו, מס' 2 בעולם, האמריקאי פביאנו קרואנה.

סגן אלוף העולם בשחמט בשנת 2012, והשחקן הישראלי החזק רב-אומן בוריס גלפנד בראיון לסרוגים חושב שהמשך הקרב יכול להיות מהפכני ומעניין:

"הסיכויים די שווים. קרואנה משחק חזק מאוד והשנה הצליח לנצח בתחרויות רבות ולקחת מקומות גבוהים יותר מאשר קרלסן", אומר רב-אומן גלפנד ומציין את אופיו הקשוח של קרואנה:

"הוא עובד קשה, ולפני כעשר שנים כשהיה עוד שחקן צעיר ולא ידוע הוא ביקש ממני לעבוד איתו והתרשמתי ממנו לטובה. הוא היה מוכן לעבוד בריכוז גבוה הרבה שעות בלי הפסקה והיכולת שלו לעבוד קשה מסייעת לו להתקדם בקריירה".

האם זה אומר שקרואנה יכול להיות בסוף הדו-קרב אלוף העולם? גלפנד מעריך שזה לא רחוק מהמציאות: "יש לו סגנון שונה מזה של קרלסן, וכל פעם שסגנונות שונים נפגשים – לכל אחד מהצדדים יש סיכוי לנצח".

בוריס גלפנד במשחק. צילום: שאטרסטוק

יש לי סיכוי לחזור לרמה הגבוהה ביותר

גלפנד חגג לפני 4 חודשים יובל שנים, אבל ישנם שחקנים חזקים שהמשיכו לשחק עד גיל מאוד מבוגר. האם הכושר יורד בגלל הגיל?

גלפנד מתוודה כי "החודשים האחרונים היו קשים בשבילי, שיחקתי מתחת לרמה שלי אבל אני מקווה שיש לי סיכוי לחזור לרמה הגבוהה ביותר". למרות זאת, גלפנד לא רואה בגיל מרכיב משמעותי: "גיל זה לא הבעייה בשחמט בעיניי. למשל, היריב שלי במאבק על הכתר וישוואנתן אנאנד שצעיר ממני בשנה, זכה לפני השנה בתחרות חזקה מאוד בשחמט בזק. אני עושה הכל כדי להתגבר על הקשיים".

היו גם הצלחות השנה והתפתחות בעולם השחמט. המקום השלישי בתחרות בפוייקובסקי (Poikovsky): "האיכות של המשחקים הייתה גבוהה מאוד, ואני שמח בכך".

גם בתחום הספרות גלפנד מצליח: "בשנים האחרונות בהוצאת לאור Quality Chess יצאו שני ספרים שלי שזכו להצלחה גדולה בקרב חובבי השחמט. הספר הראשון Positional Decision Making in Chess נחשב כספר הטוב ביותר של שנת 2015. אני מתכנן להוציא את הספר השלישי בתחילת השנה הבאה ועוד כ2-3 ספרים של אותה הסדרה. הספרים תורגמו לשפות רבות".

ספרו של גלפנד. צילום מסך

הכישרון של גלפנד החל בגיל צעיר מאוד וכבר בגיל 6 ניצח שחמטאים חצי מקצוענים, והשפעת שחקנים חזקים משכו אותו להשקיע בשחמט "השתדלתי ללמוד אצל מיטב השחמטאים בהיסטוריה, אבל אני חושב שהושפעתי בעיקר מעקיבא רובינשטיין, שחקן יהודי חזק מאוד שחי בתחילת המאה ה-20 והקדים את זמנו".

על הנהלת איגוד השחמט הישראלי: רמה מקצועית נמוכה ואופק צר ומוגבל

בתחילת שנה שעברה התפרסם הסכסוך בין גלפנד ובין איגוד השחמט הישראלי ובראיון לסרוגים אז התריע גלפנד על דעיכת השחמט בישראל: "חוסר מקצועיות, חוסר כבוד למקצוע וחוסר חזון אצל האנשים שמקבלים ההחלטות – לא מותירים תקווה להיוולדותו של כוכב שחמט חדש".

כיום, לרב-האומן יש יחסים אישיים טובים עם היו"ר הנוכחי ונציגים של המועדונים החזקים מירושלים, נשר, פתח תקווה ובאר שבע ואחרים, ובכלל עם כל אלה "שתומכים בשחמט, מקדמים את השחמט ודואגים לעתידו".

על השחמט הישראלי ישנה אופטימיות: "אני גאה בהישגים של החברים שלי ממועדון ראשון לציון שמקדמים את השחמט בגנים ובתי הספר. השנה השתתפתי בתחרות חשובה בינלאומית בירושלים לזכר גדעון יפת שנערכה על ידי משפחת יפת וחבריי ממועדון ירושלים. יש לנו שחקנים צעירים מוכשרים שמככבים ברמה הבינלאומית עם פוטנציאל צמיחה גדול".

 על פיתוח כשרונות צעירים בשחמט בישראל: "צמחים לא צומחים בביצה"

אבל למרות הכל, לרב-אומן גלפנד ישנה ביקורת חריפה על ניהול השחמט בישראל ועתיד הזירה הבינלאומית:

"לצערי הרב עדיין יש חבורה מאורגנת ומלוכדת בהנהלת השחמט הישראלי עם אנשים בעלי רמה מקצועית נמוכה ואופק צר ומוגבל. הם לא מעוניינים בפיתוח השחמט ברמה העולמית ומקצועית, אלא בהנמכתו לרמתם האישית. תוך שלוש שנים השחמט הישראלי הושלך בעשרים שנה אחורה בהשוואה לשחמט העולמי, זו מכה חזקה בפיתוח הכשרונות החדשים. המאמנים שהצליחו לגדל דור שלם של שחקנים, היום לא מוכנים לשתף פעולה וכמעט והפסיקו קשרים עם ההנהלה הקיימת".

"אני מקווה שמוקדם או מאוחר האנשים שאוהבים שחמט ורוצים לקדם אותו יצליחו להתגבר על החבורה הזאת. למשל, איגוד השחמט האירופאי מוכן להעניק לישראל זכות לקיים תחרויות ברמה הגבוהה, אבל כל ניסיונות האלה הודחקו על ידי האנשים הללו. הייתי שמח להעביר את הניסיון הרב שלי לצעירים, אבל צמחים לא צומחים בביצה".

גאה שהגעתי להישגים מרשימים בתחרויות חשובות

שנה שעברה עולם השחמט רעש בעקבות חזרתו של אלוף העולם לשעבר גארי קספרוב לתחרויות. במשחקים ביניהם, אי שם לפני פרישת קספרוב בשנת 2001-2002, נרשמו רק תוצאות תיקו והוא לא הצליח לנצח את גלפנד.

אמנם קספרוב לא חזר "במלוא המילה", אלא שיחק כמה משחקי ראווה בארצות הברית, אבל האם נשמר לשמור על כושר גם אחרי שנים של פרישה? "הרמה הענקית שלו נראתה בחלק המשחקים, אבל באותה המידה ניכר חוסר של כושר ספורטיבי".

גארי קספרוב. צילום מסך אינסטגרם

גלפנד עצמו קיבל הזמנה לשחק באחת התחרויות הללו עם קספרוב, אבל לא יכל להשתתף עקב מחויבויות קודמות לתחרות אחרת: "אני מצטער שלא יצא לי לשחק נגדו הפעם".

אז מה המשחקים שגלפנד הכי אוהב? לרב האומן יש הרבה מאוד ניצחונות יפים, שעליהם הוא מבסס את הספרים שלו. אבל אם צריך לבחור משחקים, גלפנד מציין את הניצחון של מול קריאקין בגביע העולם 2009 (בו זכה גלפנד ועלה לתחרות המועמדים – בה גם ניצח והתחרה מול אנאנד על אליפות העולם 2012), והניצחונות מול ממדיארוב וגרישוק בתחרות המועמדים, ומסכם:

"גאה בכך שהגעתי להישגים המרשימים האלה במהלך תחרויות חשובות מאוד ברגעים המכריעים בקריירה שלי".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
את מירי רגב מתענינת רק במוזיקה מזרחית
קרב אבוד | 21-11-2018 20:27
מנסה לגרוף אהדה ומצביעים. למה שתתמוך בשחמט? זה לא יביא לה קולות בפריימריז.