סמוטריץ' מסביר: למה ישבנו בממשלת נתניהו 4 שנים? - סרוגים

סמוטריץ' מסביר: למה ישבנו בממשלת נתניהו 4 שנים?

כאבי הבטן מהממשלה הזו מלווים אותנו מיומנו הראשון בה. אלא שפוליטיקה היא אומנות האפשר והשאלה תמיד היא שאלת האלטרנטיבה. בכל בוקר בשלוש וחצי השנים האחרונות שאלנו את עצמנו מחדש האם הממשלה הזו עושה יותר טוב מרע או חלילה להיפך

סמוטריץ' מסביר: למה ישבנו בממשלת נתניהו 4 שנים?
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

בימים האחרונים, סביב המשבר הקואליציוני הנוכחי, אנחנו שומעים את ראש הממשלה בנימין נתניהו שב ומזהיר מפני הפלת ממשלת ימין ועליית שלטון השמאל "כמו שהיה עם ממשלת שמיר בשנת 92".

אז ראשית, מה שהפיל את ממשלת הליכוד של שמיר והעלה את השמאל ואת אוסלו זה לא הימין ולא גאולה כהן. ממשלת שמיר נפלה בגלל הדם הרע שזרם בתוך הליכוד עצמו בין שמיר ז"ל לדוד לוי יבלח"ט, ובגלל המאיסה הציבורית בתככים ובפוליטיקה הקטנה.

שנית, ממשלת שמיר נפלה ארבעה חודשים בלבד לפני מועד הבחירות המקורי והשמאל היה עולה כנראה לשלטון גם לו הבחירות היו מתקיימות במועדן. גם כעת, לו השמאל יעלה לשלטון, חלילה, זה לא יהיה בגלל תאריך מקרי כזה או אחר של הבחירות אלא בגלל התנהלותו של הליכוד ושל ממשלתו בתקופה האחרונה. בגלל העובדה שהממשלה הזו, למרות הגדרתה כממשלת ימין, לא סיפקה את הסחורה בהרבה מאוד תחומים. אז מדוע אנחנו יושבים בה כבר כמעט ארבע שנים? תשאלו בצדק, מה הפך את הממשלה הזו ל"לא ממשלת ימין" באופן פתאומי?

התשובה לכך נעוצה במאזן הכולל. כאבי הבטן מהממשלה הזו מלווים אותנו מיומנו הראשון בה. אלא שפוליטיקה היא אומנות האפשר והשאלה תמיד היא שאלת האלטרנטיבה. בכל בוקר בשלוש וחצי השנים האחרונות שאלנו את עצמנו מחדש האם הממשלה הזו עושה יותר טוב מרע או חלילה להיפך.

זה לא סוד שהיו רגעים שחשבתי שכבר אין לה הצדקת קיום. ובכל זאת, הדברים הטובים שהצלחנו לקדם בה היטו את הכף לטובת המשך ההישארות בה. חוק ההסדרה, פעולותיה התקדימיות של שרת המשפטים במשרד המשפטים – במינוי שופטים, בהרגעת האקטיביזם הייעוצי ובשינוי תגובות המדינה לבג"ץ סביב הבניה בהתיישבות, הסדרת פעילותה של החטיבה להתיישבות, תקציב עולם התורה ומפעלי הציונות הדתית במשרד החינוך, ועוד ועוד.

אלא שכבר תקופה ארוכה אנחנו עומדים במקום. הליכוד ומפלגת 'כולנו' של כחלון תוקעים את קידום הרפורמות בתחום המשפטי. חוק היועצים המשפטיים תקוע, חאן אל אחמר לא מפונה, פסקת ההתגברות לא מתקדמת, ומעל הכל – השבוע האחרון בתחום הביטחוני היווה נסיגה משמעותית לאחור שבתמונה הכוללת כבר לא מאפשרת להגדיר את המדיניות הנוכחית של הממשלה הזו כמדיניות ימנית. בסוף תמיד יש הצטברות של מאסה קריטית, קש – ובמקרה הזה חתיכת גזע – ששובר את גב בגמל.

שלישית, ואולי חשוב מכל, אם לא נשתחרר מהטראומה המשוכתבת של "הפלת ממשלת ימין" אנחנו גוזרים על עצמינו להיות בני ערובה של הליכוד ונתניהו לנצח. המשמעות של האזהרה מ"הפלת ממשלת ימין" היא שהליכוד יכול להרשות לעצמו לעשות הכל. לשחרר מחבלים, להקפיא בניה בהתיישבות, להיכנע לחמאס, לאפשר לבג"ץ להמשיך ולהשליט כאן ערכי שמאל מעוותים, להשפיל את הציונות הדתית ולהתכחש להבטחות ברורות שניתנו לה, ועוד ועוד, ואחרי כל זה ליהנות מחסינות פוליטית – כי אנחנו הרי אף פעם לא נפיל ממשלת ימין.

אז שהו שלא. האחריות לשימורה של ממשלת ימין מוטלת בראש ובראשונה על ראש הממשלה. הוא חייב קודם כל לדאוג שהיא תצדיק את הגדרתה כממשלת ימין, והוא גם מי שאחראי לדאוג לכך שיתקיימו התנאים הפוליטיים הדרושים להמשך קיומה. אנחנו לא מוכנים בשום אופן להיות בני ערובה של הליכוד ולשבת בממשלתו בכל מחיר.

אם תינתן לנו הזדמנות להתחיל בריפוי החולאים במערכת הביטחון – במעט הזמן שנותר מן הקדנציה הזו, ומתוך כך בסיכוי גבוה גם בקדנציה הבאה – זה לא ירפא אמנם את יתר תחלואיה של הקואליציה הזו, אבל את המאזן הכולל זה בהחלט יכול לשנות. אם לא, אז באמת חבל על הזמן.

זה מסר מעט מורכב, ויהיו בוודאי מי שינצלו את זה כדי לתקוף אותנו בסיסמאות פופוליסטיות, אבל זו האמת ואני סמוך ובטוח שמרביתכם מבינים אותה ומגבים אותנו. כך אני מתרשם מהשיחות והודעות החיזוק הרבות שאני מקבל בימים האחרונים וזה מעודד ומחזק מאוד. אם נתניהו יתעקש להתמיד במדיניותו הביטחונית הרופסת מול חמאס ויחליט שלא לאפשר לנו לנסות ולתקן אותה, נשוב בעזרת השם אל הציבור ונבקש את אמונו כדי לעשות זאת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
קשקוש ! יכלתם לפרוש ולעצור את הרס עמונה !
יערה | 18-11-2018 11:02
האם חורבן עמונה וכל שאר הדברים שמנית לא היו סיבה מספיק מוצדקת לפרוש ורק על סוגיית מינוי בנט לשר הבטחון כן ?..
2
סמארקץ' שמכתיב לבנט שמכתיב לנתניהו השפן
אזרח מודאג | 18-11-2018 11:09
מממשלה ימנית עם הרבה ידיים שמאליות, וכיפות סרוחות שמכתיבות את חיינו.
3
מסכים עם סמוטריץ. הבית היהודי שימש כעלה תאנה לעקירת ישובים
י | 18-11-2018 11:26
4
על עקרונות לא איימתם ביציאה רק על הגוב של בנט
מאוכזב הבית היהודי | 18-11-2018 11:43
לא על עמונה לא על נתיב האבות לא על הקפאת הבניה ביוש לא על הקפאת הבניה בירושלים לא על 8חודשי התקפות טרור בדרום בבית היהודי יש דבר אחד שמפילים ממשלה בנט יקבל תיק או שלא!!
5
תתחבר עם בן ארי, אל תהיה קישוט של בנט ושקד...
אתה מבוזבז | 18-11-2018 12:08
הבית היהודי זה בדיוק כמו המפדל של פעם: מקדשת את הישיבה על הכסא בכל מחיר, כולל כשמגרשים יהודים. כך היה עם אורלב בממשלת שרון, וככה בדיוק גם בנט ושקד. תמיד ישמשו עלה התאנה בכל ממשלה. מקומך לא שם בצלאל יקר!!
^^ כל מילה!
יניב | 19-11-2018 16:10
אין לכם מה לחפש שם. בוא ליחד ולעוצמה לישראל! כינוס לצדיקים טוב להם וטוב לעולם.
6
ממשלת שמאל תתן את יוש חינם לפלאסטינים
יפה יוסף | 18-11-2018 12:23
אז ממשלת הימין עושה הרבה מאוד גם אם לא תעשה דבר.
הפוך בדיוק
מכוערת יוסף | 18-11-2018 16:16
כיום יוש עולים לנו הון עתק. אם נחזיר בחינם, נחסוך המון כסף שיוכל להיות מופנה לפריפריה, לחינוך ולעוד מטרות ראויות.
7
ממשלת הימין
דבורה | 18-11-2018 12:28
מה שכתבת מבטא את תחושותי. תודה לה' שיש לנו נציגים בכנסת מסורים ככ לעבודתם. ותודה שהצלחת לבטא את המציאות בצורה ככ ברורה.
8
צתקבלו 0 מנדטים
תעזבו | 18-11-2018 12:57
יהיה טוב לכולנו שאתה ושר החקלאות ישבו בבית ולא תזיקו למדינה. הרי אתם מפחדים שלא תעברו את אחוז החסימה
9
תקומה צריכה ללכת עם עוצמה זהות ויחד
אחד שמבין | 18-11-2018 13:00
ככה תהיה מפלגה ימנית דתית אמיתית
רק לא עם זהות יהודית שהמצע שלה גרוע !!
נאוה | 22-11-2018 13:30
מנסה בכל הכח להכנס עם כמה מפלגות אבל יש בעיה עם המצע של פייגלין.
משה פיייגלין מתעתע ומפלג סידרתי קולות הדת"ל
ידידיה | 19-11-2018 9:39
משה פייגלין, מתעתע סידרתי ובעיקר חושב שהוא משה.. די שהביא קולות לליכוד במחשבה הזוייה וגניבת דעת להשתלט על הליכוד, עכשיו משפרש מהליכוד, והקים לו מפלגה משלו, אדרבה-אסור לתמוך באיש הלא מוסרי הזה, מפלג קולות הציבור הדתל! הבית היהודי נחוץ כמסגרת לחלק מהציבור הדתל המרכזי (כגון קיבוצים, דתיים פחות תורניים ומסורתיים ימניים, וחילונים פורשי מולדת, התחייה וכהנא שלא מוצאים עצמם בליכוד הליברל שמאל בפועל). יש מקום אולי לעוד מפלגה דתית ציונית והיא יחד שבה יש דיוק גבוה יותר בין מחוייבות תורנית (דעת תורה וחכמי הדור הציוניים) לתפישה הציונית, וכן חיבור בין חרדים ציוניים, לחרדלים ולמסורתיים עמך ישראל. וכן כאופציה ליצירת גוש פוליטי ושתפ מדיני פוליטי עם הבית היהודי והגורמים התורניים בה תקומה. אסור בבחירות הבאות אם רוצים ממשלת ימין אמיתית תחת הליכוד..אסור לאדם ימני ו/או אדם תורני ציוני להצביע לליכוד, או לעוצמה.
10
יש פתרונות
מיליאד יורו נזק אישי | 18-11-2018 14:22
החולי בחברה הישראלית ובמערכת המשפט הרבה יותר קשה . אך חש לי את הפתרון .סמוטריץ טועה
11
סמוטריץ
יהודי | 18-11-2018 14:23
זה לא נכון... התחיה נפגשו עם הרב טאו והוא הזהיר אותם לא לפרוש והבאיר להם את החשבון הרוחני והמדיני ולצערנו לא הקשיבו והתוצאות ידועות..
12
בשביל הכסף!
למה?? | 18-11-2018 16:20
ישבתם כדי לקבל תקציבים ולחלק למוקרבים. כל השאר זה סיפורי מעשיות. החרדיםמלפחות אומרים זאת בגלוי.
13
צריך לעסוק בחדשות של מחר לא בחדשות של אתמול ו
רפי לאופרט | 18-11-2018 17:11
מה שהיה מת. מה שחשוב הוא צה שיהיה. המלחמה אחינה על החלב שנשפך אלא על מניעת החלב הטרי הבא... להמשיך במהלך להקדים את הבחירות ולגייס את כל הכוחות למנוע מנתניהו אפשרות לתמרן עם המרכז...
14
סמוטריץ זקוק לכיסא הוא חייב את זה
חיים | 18-11-2018 18:53
הוא רודף כבוד כדי להשביע את רעבונו שלא יודע שובע
המפד"ל= מפלגה דבוקה לכיסא
ימני | 21-11-2018 12:44
שום דבר לא השתנה
15
הכל דיבורים
דוד | 19-11-2018 11:07
אורי אריאל ראש מפלגתך דבוק לכיסא מתקיפים ומגוננים על נתניהו,אין לכם אומץ לירושלים כי בבחירות הקרובות לא תעברו את אחוז החסימה