בחירות האמצע בארה"ב: המבחן הגדול של טראמפ - סרוגים

בחירות האמצע בארה"ב: המבחן הגדול של טראמפ

אזרחי ארה"ב יצביעו היום בבחירות האמצע, כשהתוצאות ישפיעו על התנהלותו של טראמפ בשנתיים הקרובות. גדעון ישראל, מומחה ליחסי ישראל-ארה"ב, הסביר בראיון לסרוגים מה צפוי

author-image
בחירות האמצע בארה"ב: המבחן הגדול של טראמפ
  (צילום: שאטרסטוק)

המבחן של טראמפ הגיע: אזרחי ארה"ב ייגשו היום (שלישי) לקלפיות בבחירות האמצע לקונגרס בארה"ב, שם הם ייקבעו את הרכב חברי בית הנבחרים והסנאט בוושינגטון.

עבור הישראלים, אולי לא נראה כי מדובר בנושא חשוב- אך עבור האמריקאים מדובר בהזדמנות להביע את דעתם על התנהלותו של הנשיא המכהן. "בניגוד לכנסת, שנחשבת כמשנית לממשלה, הקונגרס הוא מרכיב מרכזי בממשל האמריקני השווה בכוחו לרשות המבצעת- שזה הנשיא המכהן" הסביר לסרוגים גדעון ישראל, נשיא מרכז ירושלים-וושינגטון ומומחה ליחסי ישראל וארה"ב.

גדעון ישראל, נשיא מרכז ירושלים-וושינגטון ומומחה ליחסי ישראל וארה"ב.

על פי ההערכות, המפלגה הרפובליקנית צפויה לשמור על רוב בסנאט, וייתכן שאף תוכל להגדיל את כוחה בבית העליון של הקונגרס. "התקווה של הנשיא טראמפ היא שהרפובליקנים יתחזקו בשלושה עד חמישה מושבים" אמר ישראל. "אם זה ייקרה, הסנאט יישאר בשליטה רפובליקנית עד לפחות שנת 2022, כי גם בבחירות הבאות לסנאט [שיתקיימו בשנת 2020] יהיה לרפובליקנים יתרון. בכך טראמפ יוודא שהסנאט יישאר בשליטתו עד סוף כהונתו הנוכחית ואפילו מעבר לכך במידה וייבחר לכהונה שנייה".

השליטה בסנאט יקנה לטראמפ ייתרון נוסף והשפעה רבה על המערכת המשפטית. "לשליטה בסנאט יש חשיבות רבה, כי הסנאט אחראי על אישור המינויים לשופטים. השופטים בבתי המשפט מכהנים לכל חייהם, וכשיש לך רוב בסנאט אתה מסוגל למנות את השופטים שאתה רוצה שיהיו בלי התנגדות, במקום להתפשר ולמנות מישהו שגם הדמוקרטים מוכנים לאשר. זה עושה הבדל גדול, בעיקר כשמדובר בבחירה בין שופט אקטיביסט מבחינה פוליטית ושופט שלא פעיל מבחינה זו" הסביר ישראל. "בנוסף, יש עכשיו שני שופטים אקטיביסטים בבית המשפט העליון שאחד מהם הוא בן 85 והשני בן 81. בגיל הזה כל שנה היא מתנה, ומי יודע כמה זמן הם עוד ישארו בבית המשפט". אם טראמפ יוכל למנות את מחליפיהם בשנים הקרובות ללא התנגדות, הדבר ישפיע על הפסיקות המשפטיות למשך שנים רבות.

"הרפובליקנים מקווים לשמור על הרוב"

בעוד שהשליטה בסנאט צפויה להישאר בידי הרפובליקנים, בבית הנבחרים המצב שונה מאד, כשעל פי התחזיות הרפובליקנים צפויים לאבד מכוחם בבית התחתון של הקונגרס- ואולי יאבדו את השליטה לטובת המפלגה הדמוקרטית. ישראל הסביר כי "בדרך כלל המפלגה של הנשיא המכהן נמצאת בחיסרון בבחירות האמצע, כשהם מאבדים בממוצע 25 מושבים בבית הנבחרים. הפעם יש גם חיסרון נוסף, מכיוון ש40 נבחרים רפובליקנים פורשים מתפקידם. כמו כן, יש הרבה מחוזות שבהם הילרי זכתה ברוב הקולות בבחירות לנשיאות- אך נציג בית הנבחרים של המחוז היה רפובליקני עד עכשיו, דבר שמצביע על חולשה אפשרית במחוזות הללו".

"הרפובליקנים יכולים לאבד עד 23 מושבים ועדיין לשמור על הרוב" הוסיף והסביר. "טראמפ מן הסתם מקווה שהמפלגה תתחזק ותשיג יותר מושבים, אך אני לא חושב שיש סיכוי גבוה שזה יקרה. אבל אם הרפובליקנים יוכלו לשמור על רוב קטן של 5-6 מושבים- הוא יהיה שמח מאד".

הדמוקרטים יקשו על טראמפ

עבור טראמפ, השמירה על רוב רפובליקני בבית הנבחרים חשובה במיוחד: הוא יודע שאם המפלגה הדמוקרטית תחזיר את הרוב- הוא יתקשה מאד לקדם את מדיניותו ולהצביע על הישגים כפי שהיו לו עד עכשיו. אך בנוסף לכך, טראמפ מעוניין להימנע ממצב שבו הדמוקרטים מנצלים את הסמכות החוקרת של בית הנבחרים כדי לפעול נגדו. "כשיש לך את הרוב בקונגרס, זה אומר שכל הוועדות נשלטות על ידי המפלגה שלך" הסביר ישראל. "אם הדמוקרטים ישתלטו על בית הנבחרים, הם פשוט ינצלו את השנתיים הקרובות כדי לחקור כל מרכיב בחייו של טראמפ. החל מתשלום המסים שלו, דרך התנהלותו העסקית, ועד ליחסיו עם רוסיה- הם ייחקרו כל דבר שהם יכולים".

ניצחון בבית הנבחרים ייתן לדמוקרטים גם אפשרות להביך את טראמפ באופן אישי, כאשר הם יוכלו לפתוח בהליך להדחת הנשיא. במהלך רוב קמפיין הבחירות בכירי הדמוקרטים לא התייחסו לאפשרות שיפתחו בהליכי הדחה נגד טרמאפ, אך בשבועות האחרונים כמה מועמדים דמוקרטים בכירים הצהירו כי אם ייבחרו לבית הנבחרים- הם יצביעו בעד הדחתו.

"הרבה ישראלים חושבים שהדחת הנשיא זה תהליך אחד ארוך, אך למעשה מדובר בשני תהליכים שונים" אמר ישראל על האפשרות. "בית הנבחרים משמש כגוף שמחליט האם להעמיד את הנשיא לדין, והם יכולים להצביע על כך מכל סיבה שהם רוצים- בין אם פוליטי ובין אם פלילי. אבל בסופו של דבר הסנאט הוא הגורם המכריע האם להרשיע את הנשיא, ורק אם הסנאטורים מצביעים בעד הרשעה אז הנשיא מודח מהבית הלבן". מכיוון שהסנאט צפוי להישאר רפובליקני, לא סביר שטראמפ אכן יודח לפני סיום כהונתו, אבל גם קיום הצבעה בסנאט על הדחתו עשוי לסבך את הממשל הרפובליקני.

"לא יקרו דברים שיפגעו בישראל"

המרכיב שהכי מעניין את הישראלים הוא כיצד תוצאות הבחירות ישפיעו על היחס בין ארה"ב לישראל, כאשר רבים חוששים כי רוב דמוקרטי בבית הנבחרים יוביל לכך שהנבחרים יפעלו נגד ישראל. "בעבר הייתה יותר תמיכה דו-מפלגתית בישראל, אבל בעשור האחרון הרפובליקנים נהיו המפלגה העיקרית שתומכת בישראל, בעוד שהדמוקרטים תומכים פחות" אמר ישראל על התפלגות המפלגות. "יש סיכוי טוב שהדמוקרטים ישתלטו על בית הנבחרים, ולכן זה אפשרי שחוקים הנוגעים לישראל יהיו קשים יותר להעביר בבית הנבחרים".

למרות זאת, ישראל הסביר כי הסבירות שהיחסים בין ישראל וארה"ב ייפגעו בעקבות תוצאות הבחירות נמוך מאד. "לא יקרו דברים שיפגעו בישראל, הקונגרס לא ישנה לחלוטין את עמדתו באופן מיידי" הבהיר. "הסיבה היחידה שאנשים חוששים זה בגלל שטראמפ הוא כל כך בעד ישראל, והוא עשה דברים שאף אחד לא חשב עליהם לפני זה- ההכרה בירושלים, הקיצוץ בסיוע לפלסטינים,  העובדה שהוא סירב להיפגש עם אבו מאזן וקרא לו שקרן- כל זה הוביל למצב חלומי עבור ישראל, כשהתמיכה מארה"ב חזקה מאי פעם. מכיוון שהרפובליקנים שולטים בשני מוסדות הקונגרס, ישראל תשמח שהמצב הזה יימשך- וכתוצאה, גם אם הרפובליקנים מאבדים רק מעט מכוחם, עבור הישראלים זה נראה כי איבדנו הרבה יותר".

"כרגע חצי מהסנאטורים בצד הדמוקרטי גם תומכים בישראל, וזה אומר שגם אם יהיה רוב דמוקרטי בבית הנבחרים- עדיין יש מספיק דמוקרטים שילכו עם הרפובליקנים כדי להעביר חוקים שתומכים בישראל" הוסיף והרגיע.

לדבריו, "כיום המפלגה הדמוקרטית מתחלקת לשלושה קבוצות. יש את אלו שחושבים שארה"ב צריכה להתייחס לישראל בביקורתיות, ושצריך במקרה הטוב להתייחס אליה כאל כל מדינה אחרת במזרח התיכון, ובמקרה הרע לגנות אותה על הפרת זכויות אדם. מהצד השני, יש את הדמוקרטים שרואים את ישראל כבת ברית של ארה"ב, ושצריך לקדם את פתרון שתי המדינות אבל לא להתפשר על ביטחונה של ישראל. באמצע יש את קבוצת הדמוקרטים שחושבים שישראל צריכה להיות מדינה יהודית ודמוקרטית, אבל שצריך גם לקדם את פתרון שתי המדינות ולעשות יותר עבור הפלסטינים. יש כאלה שתומכים בנו יותר ויש כאלה שתומכים פחות, אבל בסופו של דבר הביטחון של ישראל עדיין חשוב להם".

כיצד הקהילה היהודית תצביע?

ומה בנוגע לקהילה היהודית בארה"ב? "בדרך כלל, ככל שאתה יותר דתי, יש יותר סיכוי שתצביע למפלגה הרפובליקנית" הבהיר ישראל. "ברור שיש יהודים רבים שמתחברים לרפובליקנים בגלל שישראל היא בעדיפות גבוהה עבורם- אבל יש גם יהודים פחות דתיים [מהזרם הקונסרבטיבי או הרפורמי] שעבורם התמיכה בישראל חשובה, אבל זה לא העדיפות העליונה".

לדבריו של ישראל, כ-75 אחוז מהיהודים בארה"ב אחוז מהיהודים בארה"ב נוטים להצביע דווקא למפלגה הדמוקרטית, בעוד שכ-25 אחוז מצביעים לרפובליקנים. "אני לא חושב שההצבעות בקהילה היהודית יהיו שונים הפעם מאיך שהם הצביעו בעבר, אבל בהחלט יכול להיות שיהיו כמה אלפי קולות שילכו לרפובליקנים בגלל כל הדברים הטובים שטראמפ עשה" טען. "בדרך כלל אין קשר בין חברי הקונגרס לנשיא, אבל רבים חושבים שאם מצביעים למועמד הרפובליקני אז זה הצבעה לטראמפ, ואם מצביעים לדמוקרטים אז זה נגד טראמפ. יכול להיות שיהיה קצת יותר תמיכה יהודית, אבל אין סיבה לחשוב שדעותיהם ישתנו לחלוטין".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו