הקלפיות נפתחו: הבחירות לרשויות יצאו לדרך - סרוגים

הקלפיות נפתחו: הבחירות לרשויות יצאו לדרך

חודשים של קמפיינים, הגיעו היום (שלישי) לשיאם עם פתיחת הקלפיות: יהיה סיבוב שני בירושלים? רון חולדאי ינצח את הצעירים, ומי יכריע בקרב על בנימין? כל הדיווחים בסרוגים בסיקור מיוחד

הקלפיות נפתחו: הבחירות לרשויות יצאו לדרך

בתום חודשים של קמפיינים עקשניים, מאבקים מלוכלכים ומלאי השמצות וגם הפתעות ותמיכות לא שגרתיות, הגיעה היום (שלישי) יום הבחירות הגדול לרשויות המקומיות והמועצות האזוריות: האם יהיה סיבוב שני בירושלים? רון חולדאי ינצח את הצעירים ומי יכריע בקרב על בנימין?

כ- 7 מיליון אזרחי ישראל יוכלו לצאת ולממש את זכותם להצביע באחת מ- 251 הרשויות המקומיות או המועצות האזוריות שקיימות בארץ. ספירת הקולות תחל עם סגירת הקלפיות בשעה 22:00.

המועמדים המובילים בירושלים, תל אביב, חיפה ויהודה שומרון ייצאו בבוקר להצביע בקלפיות שבקרבת בתיהם ולאחר מכן ימשיכו לסיבוב במטות הבחירות השונים.

ירושלים

ראש בראש. המועמדים הבכירים לראשות העיר ירושלים (צילום: יונתן זינדל, נועם ריבקין/ פלאש 90)

700 אלף בוחרים יוכלו לממש היום את זכות הבחירה שלהם לראשות המועצה, ויצביעו גם לרשימות שייקבעו מי ימלאו את 31 המושבים לרשימת חברי מועצת העיר. בפעם הקודמת הצביעו בבירה 225 אלף בני אדם, אך מתוכם 11 אלף קולות נפסלו.

משה ליאון, איש הצינות הדתית, לא הצליח לזכות בתמיכת הליכוד או בנט, אך קיבל תמיכה חזקה על ידי ישראל ביתנו והמפלגות החרדיות- ש"ס ודגל התורה; יוסי דייטש, המועמד החרדי. הצליח להביא לתמיכה של החרדים החסידים מאגודת ישראל, ואפילו חילונים משמאל וימין גם כן.

השר זאב אלקין זוכה לתמיכת ראש הממשלה ושרי הליכוד והבית היהודי, חתם עם חגית משה יו"ר הבית היהודי בירושלים, אך ספג ביקורת על  הודעת התמיכה שקיבל מ'הפלג הירושלמי הקיצוני' שלא מתגייס לצה"ל ומבעיר לא פעם את הרחובות בבירה, ועופר ברקוביץ, המועמד הצעיר מבין החמישייה שלפי כל התחזיות עולה לסיבוב השני, שזוכה רק לאהדת החילונים.

תל אביב

שלושה מועמדים צעירים, נציג ש"ס- נתן אלנתן ועוד שני כוכבים צעירים – אסף זמיר, ואיש התקשורת השמאלני אסף הראל ינסו להדיח את ראש העיר המכהן, מזה 20 שנה- רון חולדאי. בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להצליח במהלך הוא זמיר שמאחוריו עשר שנים בעירייה, בהן שימש בין היתר כסגנו של חולדאי.

הבית היהודי בתל אביב בראשות חיים גורן, תומכת בחולדאי ורצה כרשימה עצמאית למועצת העיר. היא זוכה לפופולאריות רבה עם היכנסו של גורן הצעיר ומקווה להבטיח 2 מנדטים בעירייה.

(צילום: יונתן סינדל, גרשון אלינסון/ פלאש 90)

גוש עציון

בצל אווירת הבחירות המנומנמת שפקדה את תושבי גוש עציון עד לימים האחרונים, מקווים המועמדים להעיר את התושבים להגיע ולהצביע בקלפיות. את הסיבה להירדמות הכללית, ניתן להבהיר מכיון שרק לפני כשנה וחצי נערכו במקום בחירות לראשות המועצה האזורית גוש עציון בהן זכה שלמה נאמן שמתמודד גם הפעם להמשך הקדנציה. מולו המתחרים ירון רוזנטל- (41) נשוי +2 מכפר עציון, ומשה סוויל (36) נשוי+5 המתגורר בתקוע וכיהן כסגן ראש המועצה בקדנציה הקודמת.

למרות התמודדות של שלושה מועמדים, ככל הנראה בגוש עציון לא ילכו לסיבוב שני והתוצאה הסופית והיחידנית תיקבע כבר לפנות בוקר.

בנימין

קרב דמים מתנהל על המועצה הגדולה בארץ – מועצת בנימין. המתחרים הצעירים ישראל גנץ ושילה אדלר ניהלו קמפיין בחירות קצר אך מלא תאווה ורצון כנה לראשת את הכיסא של ראש המועצה הבא. לפי הסקרים של שני המועמדים, השניים אוחזים במספרים צמודים וההכרעה ככל הנראה תהיה על אחוזו של קול.

ישראל גנץ – (40) נשוי ואב לשבעה, מתגורר בפסגות. בעשר השנים האחרונות שימש כחבר מליאת מועצת בנימין, ומאז 2013 משמש כסגן יו"ר המועצה הנוכחי אבי רואה; שילה אדלר – (38) נשוי ואב לשבעה, מתגורר בגבעת היובל בעלי. מאז 2015 משמש כמנכ"ל מועצת יש"ע.

אחרי 33 שנה: יום שבתון מלא

בתוך כך, במטרה להעלות את שיעור ההשתתפות בבחירות ולשפר את ההליך הדמוקרטי, יתקיים השנה יום שבתון , לאחר 33 שנים בהם לא התקיים יום זה בבחירות לרשויות המקומיות, בהתאם לקביעת הכנסת.

במרבית המקומות, הקלפיות יהיו פתוחות רצוף מ- 7:00 עד 22:00. ב- 29 רשויות מתמודד מועמד יחיד וב- 4 רשויות לא יתקיימו בחירות כלל: מעלה אפריים, עג'ר, קרית יערים ורכסים.

בניגוד לבחירות בכנסת, ההצבעה בבחירות לרשויות המקומיות נעשית באמצעות שני פתקים- פתק צהוב לראש הרשות ופתק לבן למועצה. במועצות האזוריות מתווסף גם פתק כחול, הקובע את חברי הוועד המקומי. ברשויות שיש בהן רק מועמד אחד לראש הרשות, ניתן להצביע בפתק צהוב או בפתק ירוק המהווה הצבעה נגד המועמד היחיד- ובמידה ויהיו יותר קולות נגד המועמד היחיד מאשר בעדו, חברי המועצה הנבחרים הם אלו שיבחרו את ראש הרשות.

לראשונה, בחירות ב-27 בתי סוהר ומעצר ברחבי הארץ עם 10,000  בעלי זכות בחירה, כשההצבעה מתקיימת כמו בצה"ל באמצעות מעטפות כפולות.

במקרה של סיבוב שני, הוא יתקיים ברשויות בהם אף אחד מהמועמדים לראש הרשות לא יקבל יותר מ- 40% מהקולות.

המועמד הצעיר ביותר שמתמודד לראש ראשות, בן 26 והמבוגרים ביותר הם שני מועמדים בני 82 לראשות העיר באר שבע ויבנה. המועמדת המבוגרת ביותר בת 70 שמתמודדת לראשות העיר כרמיאל ואילו המועמדת הצעירה ביותר נילי אהרון בת 30 מתמודדת לראשות העיר ירוחם.

בכלל, אחוז הנשים המועט יחסי שמתמודד לא השתנה בהרבה מהבחירות ב-2013 ועומד על 14% בלבד.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו