ריבלין: לערוך חשיבה מחודשת בנוגע לציון יום הזיכרון לרצח

ריבלין: לערוך חשיבה מחודשת בנוגע לציון יום הזיכרון לרצח

את הדברים אמר נשיא המדינה בטקס לזכרו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל: "במקום שזיכרון הרצח יהפוך לגשר בין ימין לשמאל, הוא נפל קורבן לשסע ביניהם"

לערוך חשיבה מחודשת בנוגע לציון יום הזיכרון לרצח
  (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא הערב (ראשון) דברים בטקס האזכרה הממלכתי לראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל לציון 23 שנה להירצחו ובמלאות 18 שנה לפטירתה של לאה רבין ז"ל. בטקס, שהתקיים בהר הרצל, השתתפו בני משפחת רבין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ונשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות.

הנשיא פתח את דבריו וסיפר: "ב-1 בנובמבר 1995, ארבעה ימים לפני שנרצח התראיין ראש הממשלה יצחק רבין לתכנית טלוויזיה. מאחורי הקלעים, בתום הריאיון, נשאל רבין מדוע הוא מסרב להיענות לבקשתם של המאבטחים ללבוש אפוד מגן. 'הישראלים לא מקבלים שכפ"צים', השיב יצחק והוסיף, 'וגם אני, אני כמו כל הישראלים', כך אמר. באותו לילה בו הותר ונשפך בכיכר העיר דמו של יצחק רבין ז"ל- היינו כולנו על לוח המטרה. החברה הישראלית. דעת הרוב ודעת המיעוט. מימין ומשמאל. לאיש מאיתנו לא היה שכפ"צ. הדמוקרטיה הישראלית לא מתה בלילה ההוא בכיכר. 23 שנים אחרי אנחנו יכולים לומר לבטח: הדמוקרטיה הישראלית חיה ותוססת. אבל עלינו לזכור תמיד: גם לדמוקרטיה הישראלית, לחברה הישראלית, אין שכפ"צ'".

ריבלין המשיך וסיפר כי שנתיים לפני שנרצח אמר רבין: "גם אם אין רואים כולם עין בעין, גם אם יש חילוקי דעות, טוב וחשוב להתווכח אבל גם לחרוק שיניים, לנשוך שפתיים ולהמשיך יחד כדי להגיע למטרה המשותפת, כאשר טובתה של המדינה קודמת לכל חשבון אישי ומפלגתי'".

(צילום: מארק ניימן/לע"מ)

ריבלין הוסיף כי "כך אמר רבין. ואני מרגיש שליחות לומר זאת כאן, לומר זאת היום שנית. לזכור ולהזכיר את האמת הפשוטה הזאת, שהותיר לנו בחייו ובלכתו. טובת המדינה קודמת. כוחה, קיומה, הכל תלוי ביחד שלנו, והחובה לשמור עליו מוטלת על כולנו על אזרחי ואזרחיות הארץ, על קברניטיה ונשיאיה, שרים, מחוקקים ועיתונאים. רק המחויבות שלנו האחד לשני, לשמירה על שלומה וטובתה של החברה, של מוסדותיה, של מגניה, יוכלו לשמש לנו אפוד מגן".

"אם יום העצמאות הוא יום ההולדת של מדינת ישראל, אז רצח רבין הוא יום הכיפורים של הדמוקרטיה הישראלית. יום הדין בו נבחנת היכולת שלנו לא רק להתווכח, אלא גם לדבר ולהקשיב. בשנים האחרונות מתנהל קרב על הזיכרון. הזיכרון של יצחק, והזיכרון של רצח יצחק רבין. זה קרב שידע כבר מערכות רבות. לצערי במקום שזיכרון הרצח יהפוך לגשר בין ימין לשמאל, הוא נפל קורבן לשסע ביניהם. במקום לשמש בסיס לשיחה משותפת, הוא הפך כלי ניגוח. עלינו לערוך חשיבה מחודשת בכל הנוגע לציון יום הזיכרון לרצח. אנו מוכרחים למצוא את הדרך בה זיכרון הרצח ולקחיו יחלחלו אל החברה הישראלית כולה על כל שבטיה".

"עלינו למצוא את הדרך להפוך את היום הזה להזדמנות לדורות, לעצור רגע את הוויכוח ולראות את האדם או האישה עימם אני מתווכח. דורות דורות של יהודים, אנשים ונשים, מציינים את רצח גדליה בן אחיקם. רבים מהם כבר אינם יודעים בדיוק מי היה, ומה היה תפקידו, אבל הם כמו אבותיהם ואמותיהם, וכמו ילדיהם ונכדיהם, לעולם יזכרו את הרצח של מנהיג יהודי בידי יהודי. רק אם נשכיל לזכור יחד, נוכל להבטיח שפצעי הירי שספגה החברה הישראלית יתאחו, ואילו הצלקת תישאר לעולם בדברי ימינו כעדות ותמרור אזהרה".

בסיום הדברים אמר הנשיא כי "דמותו של יצחק רבין, ראש ממשלה, לוחם ומפקד, מצביא ומנהיג, איש שלום ואיש ירושלים, תישאר חקוקה בלב האומה משפחת רבין יקרה. דמותו של יצחק רבין, ראש ממשלה, לוחם ומפקד, מצביא ומנהיג, איש שלום ואיש ירושלים, תישאר חקוקה בלב האומה. אנו זוכרים היום גם את לאה, אשת נעוריו, שליוותה אותו באהבה, והקדישה את חייה למשפחתה, לצד פעילות ציבורית לטובת מי שהחיים לא האירו להם פנים. יהי זכרם של יצחק ולאה רבין ברוך".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
עצוב
ג | 21-10-2018 18:17
מאוד עצוב גם רצח יהודי לא מצליח לגשר על המחלוקות אבל מי שלא מסכים עם דרכו של מחני השלום הוא לא לגיטימי הגיע הזמן שהימין ישלוט בכל המובנים
2
החשיבה היחידה שאפשר לעשות וגם ההחלטה
דוד | 21-10-2018 18:30
לבטל את יום הזכרון לרבין
3
חבל שנשיא המדינה לא משכיל לעמוד בדבריו
חגי | 21-10-2018 18:33
הנשיא בכלל לא טורח ליישר את ההדורים עם ראש הממשלה. נתק אישי וחתרני של הנשיא מול ראש ממשלה נבחר. הנשיא גם לא טורח לאחד אלא פעמים רבו חוטא בפילוג והשתקה, במיוחד במקרה של עמיר בניון. על כן, נראה שגם ממרום שנותיו, נשיא המדינה עוד לא השכיל להפנים לעומק את הדברים שהוא עצמו אומר.
4
השמאל ינציח את יום הזיכרון כי מה
יפה יוסף | 21-10-2018 18:59
שנשאר להחיות את השמאל . הטענות נגד הימין.אדם אחד קיצוני רצח את רבין ולא הימין כמו שנח לשמאל לאמר לחזור ולאמר.הסתה לא היתה.וכי בזמן בחירות מתנהגים כמו כבשים ?טובים כולם מכפישים את כולם ולא אומרים הסתה .
5
למה לצטט את חדל האישים הזה?!
מספיק ודי | 21-10-2018 20:39
הסיוט הזה לא נגמר, הזמן לא זז.
6
ריבלין מצטער אבל אתה צבוע
יוסי | 21-10-2018 20:46
ואם המשפחה יורדת מהפסים ומתנהגת ביום הזה לנגח ראש ממשלה ולהמציא שקרים אז צריך לוותר על היום הזה , שהמשפחה תעשה לבד הזכרה לזכרו די גם ככה יותר מ 90% לא מיתיחסים ליום הזה ואין לנו ענין ביום הזה אז לוותר ולהמשיך הלאה .
7
מילה בסלע
יוסי | 24-10-2018 13:47
דברי אמת וצדק