העדה האתיופית והחמ"ד: עניין של זהות - סרוגים

העדה האתיופית והחמ"ד: עניין של זהות

הנהלת חמ"ד המורחבת התכנסה ליום פתיחת שנה של מפגש וelir לימוד, ובו נחשפו לאתגרי הזהות של תלמידים, בני העדה האתיופית המסורתית, תוך שיחה עם בני ובנות העדה

העדה האתיופית והחמ"ד: עניין של זהות
  (צילום: ששון תירם)

הנהלת חמ"ד המורחבת התכנסה ליום פתיחת שנה של מפגש ולימוד, ובו נחשפו לאתגרי הזהות של תלמידים, בני העדה האתיופית המסורתית, תוך שיחה עם בני ובנות העדה. בין הנושאים שעלו: המתח בין השתלבות לשמירה על הייחודיות, ובין ההורים לילדים ולמערכת החינוך.

למעלה מ-40% מהתלמידים בני העדה האתיופית לומדים בחינוך הממלכתי דתי. מאחורי הנתון הזה נמצאת סיבה היסטורית: הקביעה כי לחברה המסורתית, מתאים יותר החינוך הדתי. נתון זה מטיל אחריות רבה על החינוך הממלכתי-דתי: כיצד להעניק את המקום החברתי הראוי לבני העדה, להיתרם מהמסורת עמוקת-השורשים של יהדות אתיופיה, ולאפשר לבני העדה להוביל ולהנהיג מתוך היכולות הייחודיות שלהם?

שאלות אלו הובילו יום למידה ייחודי של הנהלת החמ"ד, בעקבות חזון החמ"ד לטיפוח זהות ציונית דתית. יום העיון, פרי שיתוף פעולה של החמ"ד עם עמותת "יסודות" שבמכללת הרצוג, פתח את הפרויקט החינוכי "חזון החמ"ד באתגרי הזמן – שיח זהות ותקווה" על שם הרב שמעון אדלר ז"ל.

(צילום: ששון תירם)

הזמנה לביקור בית אצל בני העדה

ראשי החמ"ד, ובהם מפקחי המחוזות, פגשו את הגב' יובי תשומה-כץ, בת העדה האתיופית וזוכת פרס רוה"מ ליזמות, שסיפרה על ילדותה והתבגרותה בישראל תוך התמודדות עם זהות מורכבת ורבת מקורות; נחשפו לפרויקט "שירת ציון" של רבנים מהעדה האתיופית המחברים בין התפילות הנפוצות בישראל לניגונים מסורתיים של העדה; שוחחו עם דויד מהרט מנהל מרכז ההיגוי של יוצאי אתיופיה במשה"ח והרב מברהטו סלומון ממכללת הרצוג; ודנו במשותף בנושאים כגון הזדהות מול ניכור, בניית קהילתיות בית ספרית כלל-עדתית,  חיבור בין דורי המשמר את המסורת, ומקרה המבחן של בני העדה האתיופית ודמות הבוגר בחמ"ד.

שאלה מרכזית שעלתה במהלך היום היא כיצד מעניקים מקום לזהות הפרטית המחוברת למסורת ולשורשים, תוך כדי שמירה על הזהות המשותפת, ותוך עידוד השתלבות והתערות בחברה הישראלית.

רוחמה גבל רדמן, מנכ"לית עמותת יסודות, הזמינה את הנוכחים להגיע כאנשי חינוך למעין "ביקור בית": להתארח, להתבונן ולהקשיב, מתוך כבוד ולמידה על מנת לנסות ולהבין את חוויית התלמיד במקום בו מכוננת זהותו. להבין את היופי והאתגר הבונים את שגרת היום של מי שאנו נפגשים איתו רק בתוך השדה החינוכי וכתלי הכיתה. הייתה זו הזדמנות לנסות ולהבין את ההקשר של התלמידים והתלמידות, כחלק מתהליך חינוכי שלם.

הרב ד"ר אברהם ליפשיץ חתם את היום במילים: "המחויבות שלנו היא להעמיד את התלמידים מול ההורים שלהם, ולומר להם: 'ההורים שלך הם האש והמים. אתה הולך אחריהם!'. זו נקודת בסיס מרכזית, וזו חובת מערכת החינוך  לחנך ילד ולומר לו שהוא מקבל את כוחותיו, קודם כל, מאימא שלו. על מערכת החינוך לחנך לחיבור של הורים וילדיהם. אחרי שהנקודה הזו לא מעורערת, אפשר להתחיל לעשות את כל הבירורים והאתגרים החינוכיים."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
החמד נכשל כישלון חרוץ בקליטתם.רובם חילונים חס
מכיר מקרוב מאוד | 18-10-2018 5:15
החמד בגזענותו הידועה ובניתוקו מהעולם אפה עליהם דברים שאינם מתאימים להם. ובמשך מעל 30 שנה רובם לפחות 90 אחוז מתרחקים מהיהדות ומהציבוק הדתי לאומי ומחפשים זהות חילונית גמורה או זהות אפרו אמריקאית או חוזרים לאתיופיה. במקום שתדאגו להם לקליטה טובה ןשייכות אבם עם ההתנשאות שלכם שאינכם מסוגלים להסתיר אותה רק עושים נזקים
2
איפה ה-60%??? לאן נעלמו
שלמה | 29-10-2018 19:31
אם כולם התחנכו בחמד, מה קרה להם? זה הנתון המדאיג והנורא!! זה אומר שהקליטה נכשלה כשלון חרוץ אז תפסיקו לחייך שם בזחיחות תשפילו מבט ותחשבו איך נכשלנו!