שקד: "דוקטרינת התיקון החוקתי - מסוכנת" - סרוגים

שקד: "דוקטרינת התיקון החוקתי – מסוכנת"

בכנס פורום קהלת, עימתה השרה שקד את הטענה שמצדדת בסמכות בית המשפט לפסול חוקים בשל היותם לא חוקתיים, וכינתה אותה "חלמאית". על השופט ברק: "מכשיר פסילת חוקים"

author-image
שקד: "דוקטרינת התיקון החוקתי - מסוכנת"
  (צילום: ששון תירם)

חוק הלאום עבר, אבל הדיון עליו בבג"ץ עוד לפנינו. בנאום נוקב, הציגה היום (שלישי) שרת המשפטים שקד את משנתה המלאה וענתה לכל הטענות בנוגע לפסילת חוקי יסוד על ידי בית המשפט העליון.

בכנס פורום קהלת, אמרה לדבריה כי "על פי התפיסה שרואה בדוקטרינה הזו כלי חיוני לשימורה של שיטתנו הדמוקרטית – העם יושחת", אמרה שקד בסרקזם. "נציגיו בכנסת אולי יושחתו גם הם. אולי אפילו הממשלה תושחת. ואיתה גם הצבא שסר למרותה, וכוחות המשטרה שיאכפו ברחובות את הפקודות החדשות. המדינה שלנו תשנה את פניה לחלוטין וכל מה שהכרנו יאבד. הקטסטרופה תשתולל. אך אין מקום לדאגה. גם בלילה אפל שכזה בית המשפט ידע להציל אותנו. כל תחלואי החברה שהובילו אותנו יום אחד לאבד את צלמנו הדמוקרטי לא ייגעו בבית המשפט. מבחוץ יהום הסער, אך בית המשפט, יאיר לנו הסהר.

"חמישה עשר השופטים בגבעת רם יספיקו כדי להציל את המצב. זו הרי בדיוק המשימה שלשמה נבחרו… בית המשפט יפסוק כי חוקתנו החדשה אינה חוקתית, ואנחנו – מיד נחזור לעצמנו; העקוב יהפוך למישור וחיש קל תקיץ אומתנו מן הסיוט החוקתי אותו חלמנו. כמה פשוט. וכמה חלמאי.

"אלא שדוקטרינת התיקון החוקתי שאינו חוקתי – יותר משהיא חלמאית – היא מסוכנת. היא עשויה על הדרך למוטט כל יסוד משטרי ובכלל זה את עקרון הפרדת הרשויות, שהוא הבסיס לשיטתנו הדמוקרטית, וזאת למען אשליה חוקתית. משהו שאינו קיים. והכל כדי להציל אותנו באמצעות תרופה שלא תועיל ממחלה שלא תבוא".

ברק מכשיר פסילת חוקים

שקד ביקרה את דברי שופט העליון לשעבר אהרון ברק שמכשיר פסילת חוקים בהשוואה על בסיס פסק דין אמריקאי. "למצב זה אין אח ורע בעולם", תקפה. "לא כך היה בארה"ב בגדרי פסק הדין, מרבורי נגד מדיסון, אליו ברק מרבה להפנות כמקור להצדקת מעשהו, ולא כך היה במדינות אחרות בהן הונהגה ביקורת שיפוטית ללא הסמכה מפורשת בחוקה. בכל המדינות האחרות הייתה חוקה מוסכמת, והסמכות החדשה אותה נטל לעצמו בית המשפט הייתה לפסול על פי אותה חוקה מוסכמת חוקים הסותרים אותה. אצלנו מעולם לא התקיימה חוקה מוסכמת.

על המהפכה החוקתית שהוביל אמרה: "ביקשה ליצור חוקה יש מאין ועל בסיס חוקה זו להתקדם לשלב הבא של הפעלת ביקורת שיפוטית על חוקי הכנסת.

אף מדינה דמוקרטית לא פוסלת תיקונים לחוק

וחזרה ואמרה בביטחון מלא: "אין אף דמוקרטיה מערבית שפוסלת תיקונים חוקתיים מכוח עקרונות היסוד של השיטה". שקד הביאה דוגמאות ממדינות ארה"ב, אירלנד ועוד, בהן בית משפט לא רשאי לבטל חוקי יסוד. "לא צריך להרחיק נדוד למדינות ה commom law כדי ללמוד; במקרה שלנו מעט common sense יספיק בהחלט", אמרה. "הרי אין חוקה! ומשכך כלל לא ניתן לדבר על אי התאמה של חוק יסוד כזה או אחר לחוקה. אנחנו עדיין בתהליך הכינון הראשוני שלה. כל זה צריך היה להיות נכון גם לשיטתו של ברק ולמעשה עד לפני מספר שנים התבטא בעצמו ברוח דומה מאוד", דברי שרת המשפטים.

שקד סיימה את נאומה: "אין מי שישמור על הערכים שלנו חוץ מאיתנו. שאם נושחת כחברה – איש לא יעזור לנו. שרק מעורבות פוליטית והשתתפות פעילה בחיים הפוליטיים הן שמייצרות עבורנו מדינה טובה, והן ששומרות בפועל על ערכי היסוד שאנחנו מאמינים בהם ושקבענו לעצמנו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אהרון ברק:הפצול בין רשויות- פתח להכרעה בטנקים
"כל דאלים- גבר" | 09-10-2018 12:04
צדק פרופ' אהרון ברק: הפצול הדמוקרטי בין רשויות (מחוקקת ושופטת)- פתח להכרעה בטנקים, כך הוא ענה, לפני שנים רבות, על השאלה מה יהיה אם בית המשפט יתנגד לחוק יסוד. | שהרי נכונה היא הטענה שהכנסת לא הוסמכה לחוקק כל דבר, ושיש חשש שסמכות החקיקה תנוצל לרעה אבל טענה דומה נכונה באותה מדה גם לפסקי השופטים. זאת היא תוצאת השיטה הדמוקרטית של פצול השלטון ל- 3 רשויות, שסמכות כל אחת מהן אינה מוחלטת: היא משאירה פתח לאנרכיה. ועל אנרכיה כבר אמרו איש את רעהו חיים בלעו.
2
לא פוסלים חוקים? שחורים באוטובוס? נירנברג?
משה | 09-10-2018 13:08
איילת היא פופוליסטית על סף הפשיזם