לפני שאתם דורשים מהתלמידים – תדרשו מעצמכם

לפני שאתם דורשים מהתלמידים – תדרשו מעצמכם

שר החינוך לשעבר הרב יצחק לוי בטור מיוחד לסרוגים: "אם התלמידים הופכים להיות כמו ילדיכם, אם אתם מוכנים להילחם עבורם ולהקריב למענם, אתם בדרך הנכונה לחנך ולהעמיד דור מוכשר"

author-image
שר החינוך לשעבר בטור מיוחד למורי ישראל
  (צילום: אוראל כהן/פלאש90)

ישראל עולה כיתה בסרוגים. בפתח השנה שתעצב את תלמידי ישראל לכל שנות חייהם, ועם חזרתם ללימודים של תלמידי ישראל וחזרתם לעבודה של עשרות אלפי אנשי ההוראה, חשוב לדבר ולעורר עצמנו לכמה דברים.

לאורך ההיסטוריה האנושית נכתבו מסות מחשבתיות רבות על החינוך. חלקן הדגישו את רכישת הידע ומיומנויות שונות, וחלקן התמקדו בניסיון להשפיע על התנהגות האדם ואישיותו, בתוכן ליהדות יש תרומה שונה לשיח. כולנו מכירים את הפסוק ממשלי "חנך לנער על פי דרכו…". חינוך היא מילה עמומה המוזכרת לראשונה בפרשת 'לך-לך', רש"י במקום מבאר את המילה: "לשון התחלת כניסת האדם או כלי לאומנות שהוא עתיד לעמוד בה".

(צילום: מיכאל דימנשטיין, לע"מ)

במילים אחרות, חינוך הוא הכנה והתכוננות. כשאדם בונה מבנה יש שלבים שונים, בהתחלה זה רק קירות, אחר-כך מתחילים לחווט את המקום, מרצפים, מסיידים ורק בסוף עושים את הצבע. על אף העבודה הרבה שהושקעה במקום, המבנה יהפוך לבית רק כאשר האדם יכנס להתגורר בו וכך יחנוך את הבית. ומכאן הדמיון בין "חנוך לנער" וחנוכת הבית והמקדש. החינוך הוא להביא את התלמידים למטרת החינוך הקדושה.

חייבים לצעוד בראש המחנה

אז מהי מטרת החינוך? לא יתכן שנרצה שהתלמידים יהיו מושלמים, פשוט כי אף אחד לא מושלם. אנו רוצים לגדל תלמידים שיהיו אוהבי ה', אנשים בעלי מידות טובות, נאמנים לתורה ולמצוות, אנשים שיתרמו למדינה ולחברה בה הם נמצאים ושיהיו קשורים לארץ ישראל. הבסיס לכל הוא אחד – דרך ארץ. התנהגות טובה ודוגמה אישית חייבים תמיד לצעוד בראש המחנה.

תלמידים הם לא חפצים. הם אנשים קטנים בעלי נפש ונשמה, ואם אנו רוצים להשפיע עליהם אנחנו חייבים להיקשר אליהם באופן נפשי, רק כך נצליח ללמד ולחנך. אם התלמידים הופכים להיות כמו ילדיכם, אם אתם מוכנים להילחם עבורם ולהקריב דברים למענם, אתם בדרך הנכונה לחנך ולהעמיד דור מוכשר.

אחד ממפתחות החינוך הוא שהילד ירגיש שאכפת למחנך ממנו, שהמורה אוהב אותו. האכפתיות הזו מתבטאת בעיקר בדברים הקטנים שמרכיבים את השגרה. לומר בוקר טוב, לראות שלכל אחד יש ארוחה, שלאף אחד לא חסרים דברים חשובים, שאין בעיות מיוחדות, לשמור על קשר עם ההורים ולתת יחס טוב לכולם. מורה שנכנס לכיתה עם טלפון באוזן וכוס קפה ביד, ודקות ספורות לאחר שהתחיל ללמד כבר מסתכל על השעון כדי שיוכל לברוח מהכיתה בצלצול, לא יצליח בחינוך כי הוא לא נקשר למעשים שלו. התלמיד צופה במורה ומצפה ממנו, ולכן אם תלמיד מרגיש קרוב למורה הוא יפנה אליו גם בעניינים שאינם קשורים לבית הספר וישטח לפניו את בעיותיו האישיות.

אנחנו גם חייבים להיזהר

באותה המידה, כשאוהבים אפשר גם להעניש, אך על-פי רוב אפשר לוותר על כך ולשבת לדבר על הדברים. בתוך זאת אני מקווה כי ברור לכולנו שאין להעליב ילד. זה קו אדום מקצועי וערכי.

אם אנחנו לא רוצים שילדינו יהיו כעסנים ושידברו לא יפה, אנו חייבים להיזהר מאוד עם הפה וההתנהגות שלנו. למורה אסור לכעוס בכיתה, ברגע שהוא מביע כעס הוא הפסיד את הכיתה. טוב להשתדל ולא להגיב מיד, להמשיך את השיעור ובהפסקה שלאחריו לדבר עם הילד, וכך לסיים את השיחה באהבה גדולה.

אחרי שעסקנו והזכרנו את המידות שלנו כאנשי הוראה חשוב לדבר על המקצועיות הנדרשת מאתנו. שימו לב מה אתם מלמדים, תבינו את הדברים שאתם מלמדים. אין כזה דבר להיכנס לשיעור בלי להכין אותו. הרב אברהם שפירא זצ"ל התלונן על המורים בתקופתו שהם עצמם לא מכירים את החומר הנלמד. אנו צריכים להשקיע בלימוד, כל נושא שצפוי להילמד בכיתה צריך להיות ברור לנו לחלוטין ועלינו לצפות לשאלות מאתגרות סביב החומר, ובכל מקרה אף פעם לא מזיק להרחיב את האופקים לתחומי דעת חדשים.

בסופו של דבר אנו מלווים את התלמיד כחצי יום, ולכן לצד ההשקעה בכיתה, חשוב להשקיע גם בקשר עם אלו שמגדלים אותו כמעט בכל שעות היממה. אנו שותפים להורים בחינוך הילד אך אנו רק כוח עזר, שכן לעולם ההורה הוא המחנך העיקרי. מלבד שיחות עם ההורים חשוב גם לבקר את התלמידים בביתם ולשוחח עם ההורים לעיתים מזדמנות, כך שהמפגש איתם לא יהיה סביב אירועים שליליים בלבד. זה משנה את כל היחס למושג "המורה התקשר", אם ילד מרגיש שהמורה הוא גם ידיד וחבר של המשפחה זה רווח חינוכי עצום.

אלו הדברים אליהם אנו שואפים: דוגמה אישית, ידע ומקצועיות, אהבה גדולה לתלמידים. כך מחנכים לאהבת ישראל, לאהבת הבריות. הורי ישראל מפקידים בידכם את היקר מכל, זו זכות עצומה וחובה קדושה. בהצלחה רבה במשימה ובשליחות החשובה שלקחתם על עצמכם.

==

הרב יצחק לוי הוא שר החינוך לשעבר ויו"ר הוועד המנהל במכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
ובתנאי שלא תעשו להם שטיפת מוח דתית
תלמיד | 02-09-2018 11:01
הניסיון להכניס לימודי דת לבתי ספר חילונים, באופן כפייתי ומיסיונרי, היא בושה למערכת החינוך הממלכתי כביכול.
המיואש
המיואש | 03-09-2018 11:05
אנחהו לא נעשה שטיפת מוח דתית אלא אתה תעשה שטיפת מוח שמאלנית ברןח בגץ לך לברלין ולקנדה טינופת
2
מה עשית עם המשרה של ח"כ מהמפדל?
תתבייש | 02-09-2018 11:31
נכנסת לכנסת על הקולות של המפדל, ובסוף פרשת עם התאל. החזרתם את המנדט? תתביישו
3
די ל"מוסר"
יהודי | 02-09-2018 13:14
אם משכורות יהיו בהתאם ויהיו כלים לחנך אז יהיה הרבה רצון ומוטיבציה מצד המורים
4
השר הרב יצחק לוי לשעבר
אביחי דנינו | 02-09-2018 16:40
תמיד תקופת הנהגתך ועמידתך, בראש משרד החינוך, תיזכר לטובה... אתה איש יקר ומקסים. יש בך חן ומידות טובות. נאה דורש ונאה מקיים...
5
נתת את קולך לשני חוקי היסוד החילוניים
אין לך זכות דיבור | 03-09-2018 9:54
אז תחסוך מאיתנו הטפות חינוכיות, מי אתה שתראה פרצופך בציבור בכלל. חצוף!