מחקר חדש מוכיח: אין צורך בהעלאת מחירי מוצרי החלב - סרוגים

מחקר חדש מוכיח: אין צורך בהעלאת מחירי מוצרי החלב

מחקר חדש של ועד הפעולה של הרפתנים חושף את האמת העצובה: עליית מחיר החלב לא אמורה להשפיע על מחיר מוצרי היסוד, והמטרה העיקרית של העלאת המחירים היא להגדיל את הרווחים של רשתות השיווק והמחלבות

מחקר חדש מוכיח: אין צורך בהעלאת מחירי מוצרי החלב
  (צילום: שאטרסטוק)

ספין מוצרי החלב נחשף: מחקר תחשיבי מקיף, שגובש ע"י ועד הפעולה של הרפתנים, ונאסף על סמך מידע גלוי הנמצא באתרי האינטרנט של מועצת החלב, שטראוס-עלית, תנובה, טרה, גד, שופרסל, רמי לוי, ואתר פרייסז – חושף אמת עצובה: עליית 'מחיר המטרה' האחרונה של החלב ב-4 אחוזים אמורה להשפיע בצורה זניחה מאד, אם בכלל – על מחירי מוצרי היסוד, בעוד שכוונתן של רשתות השיווק והמחלבות להעלות מחירים בעשרות אחוזים היא להוביל רווחים עצומים על גבו של הצרכן הישראלי.

המחקר מנתח מבחינת אחוזים את חלקם של הרפתנים במחיר לצרכן של עשרות מוצרי חלב. כל מוצרי החלב המפוקחים נכללו במחקר, לצד 25 מוצרים לא מפוקחים שרכישתם רווחת במיוחד במשקי הבית בישראל. המחקר מוכיח כי פער התיווך במוצרים המפוקחים עומד על 317 אחוז, ומרקיע לכדי 1052 אחוז בממוצע במוצרים הלא מפוקחים שנכללו במחקר.

עוד נטען כי במוצרים שבפיקוח עלות מרכיבי החלב הגולמי היא כ-33 אחוז בלבד מהמחיר לצרכן. המחירים נעים מגבינה לבנה, שבה עלות החלב היא כ-22 אחוז ממחיר המוצר לצרכן (ועליית המחיר בשל ייקור החלב  אמורה להסתכם ב-4.6 אג' בלבד לאריזה), ועד לחמאה שבה עלות החלב הגולמי במחיר המוצר הוא 44 אחוז, ולפיכך מחירה של חמאה אמור לעלות ב-6.6 אג' בלבד לחבילה של 100 גרם.

אם לא די בכך, במוצרים שלא בפיקוח פערי ההכנסה של המחלבות ורשתות השיווק גבוהים בהרבה. כך למשל במחיר ה'מילקי', שעורר בזמנו מחאה קשה, גורפות המחלבות ורשתות השיווק במשותף כ-86 אחוז מההכנסות, בעוד שעלות החלב בו עומדת על 14 אחוז בלבד מהמחיר לצרכן. במחקר נטען כי עליית מחיר החלב אמורה להתבטא רק באגורה וחצי במחיר הסופי לצרכן.

הרשתות והמחלבות שוברות שיאים במחיר הגבינה הבולגרית המעודנת של 'גד', בה הכנסותיהן מרקיעות לכדי 94 אחוז ממחיר הממוצע לצרכן. לפי המחקר, עליית מחירי החלב אמורה להוסיף לגבינה הבולגרית המעודנת – אשר מחירה הממוצע לאריזה עומד על כ-25 שקלים – כ-6 אגורות בלבד. גם הקוטג', שזכה למעמד מיוחד אחרי מחאת הקוטג',  משאיר למחלבות ולרשתות השיווק הכנסה אדירה של כ-72 עד 76 אחוז מעלות המוצר הסופית.

"אם החברות היו מעוניינות להעלות את מחיר הקוטג' כך שלא יישחק מעליית מחירי החלב הגולמי – הן היו אמורות להוסיף למחיר אריזת הקוטג' שלהן, בת 250 גרם, כ-4 אגורות בלבד" טוען עודד שהם יו"ר ועד הפעולה של הרפתנים. "הספין השקרי, שמאשים את הרפתות המשפחתיות בעליית תשומות הייצור ובשחיקת רווחי המחלבות ורשתות השיווק  – נחשף".

"העלאה של 4% במחיר המשולם לרפתנים אמורה להעלות את מחירי המוצרים המפוקחים ב-1.2% בלבד" הוסיף. "ברור כעת לחלוטין כי העלאת מחירם של מוצרים אלה ב-3.4% משלשל לכיסן של רשתות השיווק והמחלבות כסף רב, והן למעשה כמעט ומשלשות את תוספת העלות למוצריהן – והכל תוך בכי ונהי – ועל חשבון כל תושבי מדינת ישראל".

כזכור, סערת החלב הנוכחית החלה כאשר מחיר המטרה המשולם לרפתנים הועלה ב-4%, וכתוצאה מכך עודכנו מחירי המוצרים המפוקחים ב-3.4%. רשתות השיווק והמחלבות מחו בקול גדול, ואף עתרו לבג"ץ בטענה כי מחירי מוצריהן אמורים להתעדכן כלפי מעלה בעשרות אחוזים. כעת מהנתונים במחקר טוענים כי מדובר בסך הכל בספין – שמטרתו הייתה להגדיל עוד יותר את רווחיהן.

וועד הרפתנים היא קבוצה בת 50 בעלי רפתות במושבים מכל אזורי הארץ, אשר התאגדה לאחרונה על מנת להביא את זעקת הרפתנים לקדמת הבמה, ועל מנת לחשוף את הנתונים האמיתיים על שוק החלב, ועל הקשר בין הגורמים השונים בו ליוקר המחיה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
זה לא פער תיווך אלא עלות ייצור
ישראל | 29-08-2018 17:23
להשוות את מחירי המוצרים המוגמרים למחיר החלב הגולמי הוא כמו להשוות את מחירי הברזל למחירי הדיור. אם הרפתנים אומרים שהיצרנים מרוויחים יותר מידי, שיציגו את הדוחות הכספיים המלאים שלהם מול הדוחות של היצרנים וגם של הרשתות. אני מהמר שאחוז הרווח הגולמי של הרפתות הוא הגבוה ביותר.
2
מה בכלל הבעייה?
יפה יוסף | 30-08-2018 10:39
שוק חופשי. מי שלא רוצה שלא יקנה. פיקוח על מחירים יש במדינות קומוניסטיות.