בית המשפט קבע: להסדיר את היישוב מצפה כרמים - סרוגים

בית המשפט קבע: להסדיר את היישוב מצפה כרמים

הסדרת ההתיישבות ביהודה ושמרון: פסק דין דרמטי קובע כי יש להסדיר את היישוב מצפה כרמים, באמצעות החלת "תקנת השוק" על שטח היישוב, כך הורה בית המשפט המחוזי בירושלים

בית המשפט קבע: להסדיר את היישוב מצפה כרמים
  הכניסה ליישוב מצפה כרמים (Noam Moskowitz/FLASH90)

בית המשפט המחוזי בירושלים פרסם הערב (שלישי) פסק דין דרמטי שקובע להסדיר את היישוב מצפה כרמים שבמועצה אזורית בנימין, באמצעות החלת "תקנת השוק" הקבועה בצו בדבר רכוש ממשלתי, על שטח מצפה כרמים.

החלת סעיף זה מהווה אור ירוק להסדרה תכנונית של מצפה כרמים שהוקם בסוף שנות ה-90, ובו מתגוררות עשרות משפחות. בכך העניק בית המשפט תקדים משפטי ראשון מסוגו להסדרת ההתיישבות הצעירה ברחבי יהודה ושומרון.

לפי תקנת השוק,  לא ניתן לאיין זכויות מקרקעין במקום בו המדינה שמה את תביעות אצבעותיה באופן ברור, חתמה הסכמים ואף נתנה זכויות קנין למתיישבים. השופט לא קיבל את עמדת הפלשתינים ועמדת המנהל האזרחי כי זכויות הקנין נעקרות כאשר מדובר על קרקע פרטית.

במצפה כרמים הוציאו הודעה נרגשת ואמרו כי זהו "תקדים היסטורי להתישבות". כאשר בשלב זה התיק חוזר לבג"צ ו"אנו מאמינים כי לאחר בחינת הראיות והעדויות על ידי המחוזי, בג"צ יאשר את הפסיקה ויורה על הסדרת הישוב".

בראש התודות הוסיפו תודה מיוחדת לעו"ד ד"ר הראל ארנון המייצג את הישוב ו"פועל ללא לאות להצלחתנו". בהמשך הודו לממשלת ישראל ובמיוחד לשרת המשפטים איילת שקד ושר החינוך נפתלי בנט "שלאחר כברת דרך ארוכה עזרו להגיע לתוצאה המיוחלת".

להכרעת בית המשפט המלאה על מצפה כרמים

ניצחון ההגינות והשכל הישר

שר החינוך ויו״ר הבית היהודי, נפתלי בנט, התייחס להחלטת בית המשפט בנוגע ליישוב מצפה כרמים: ״ברכותיי לבית המשפט המחוזי בירושלים שפסק להסדיר את היישוב מצפה כרמים. אני שמח שההגינות והשכל הישר ניצחו. זו החלטה נבונה שהגיעה לאחר מאבק ממושך של תושבי היישוב. יגעתם ומצאתם, האמינו. השלב הבא הוא בניין היישוב והקמת משפחות לתפארת בו.ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון היא אחת מאבני היסוד של העם היהודי בארצו. זהו עוד צעד בדרך להפיכת ההתיישבות לחלק אינטגרלי ממדינת ישראל״

נוקאאוט למערכת המשפט

חה"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי זהו "צעד קטן ותקווה גדולה". לדבריו, "החלטת בית המשפט על החלת תקנת השוק (סעיף 5) על היישוב מצפה כרמים היא נוקאאוט. צעד חשוב בכיוון הנכון. אני שמח שהשכל הישר גבר ובעקבות ההחלטה אפשר יהיה להסדיר את מצפה כרמים ולהמשיך בהסדרת חלק גדול מההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון".

בהמשך ברך את תושבי מצפה כרמים ואיחל להם "לצאת סוף סוף לדרך חדשה של בניין ופיתוח הישוב". לבסוף הביע את תקוותו "שהמנהל האזרחי יפנים את הביקורת שהעביר עליו בית המשפט, לרבות הוצאות המשפט הגבוהות שנפסקו נגדו, ויפסיק לתקוע מקלות בגלגלי הסדרת ההתיישבות."

בתנועת רגבים, שיזמה את חוק ההסדרה, בירכו על פסק הדין: "תוצר של מאבק משפטי ממושך, שנוהל על ידי היישוב וגורמי ההתיישבות שדרשו להסדיר את היישוב שהוקם על ידי מדינת ישראל. מדובר בהחלטה היסטורית ומבורכת. אנו קוראים ליועץ המשפטי לממשלה להחיל את העקרונות שנקבעו בפסק הדין גם על יישובים נוספים ביהודה ושומרון, שנדרשת הסדרתם".

מפלגת האיחוד הלאומי בירכה גם היא על הצעד מול היישוב השנוי במחלוקת: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט שבחר ובצדק להסדיר את היישוב מצפה כרמים. זה ציון דרך להכשרת כלל ההתיישבות שטרם הוסדרה כחוק. אנו תקווה שמגמה זו תביא לשחר של עוד ההסדרה, עוד בנייה ועוד צמיחה של התיישבות יהודית ביהודה ובשומרון".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
בואו נחכה שפסק הדין יהפוך לחלוט
אליהו | 28-08-2018 19:29
אם יהיה ערעור, יש לי הרגשה שבית משפט העליון לא יאהב את הפסיקה הזו.
כשיצמחו שערות על משקפי רובי מרחביה יהפך לחלוט
עם ישראל חי | 28-08-2018 21:06
הבנתם?
2
לבית המישפט אין סמכות
דוד | 28-08-2018 20:03
הישוב לא תחת ריבונות ישראלית אלא תחת משטר צבאי. רק בית הדין הצבאי יכול לאשר
3
בית המשפט
אזרח ו.יק | 28-08-2018 20:24
הגיע הזמן שבית המשפט יחיל את החוק הישראלי על כול יהודה ושומרון בלי משוא פנים.
לא בית המשפט מחיל את החוק
יפה יוסף | 29-08-2018 8:26
מי שצריך להחיל את הריבונות זאת הממשלה. אף אחד לא באמת רוצה לעשות את זה כי זה כולל מתן אזרחות לכל הערבים בדיוק כמו שנתנו אזרחות לדרוזים בגולן.
4
מצפה כרמים
רותי | 28-08-2018 22:38
שתצליחו ותכו שורשים עמוקים ותהפכו לגוש חזק ומשגשג
5
מעניין אם עכשיו גם ישמיצו את בית המשפט
אמיר | 29-08-2018 9:32
העליון . סמוטריץ ואלקין ודומיהם . אני מקווה מאוד שבית המשפט העליון לא ירתע מכל חברי הכנסת שמאיימים עליו לקצץ לו את הכנפיים
6
יישר כוח ענק לעו"ד הראל ארנון
בצלאל אליאב | 29-08-2018 10:20
עוד דר הראל ארנון , האיש הנדיר והמבריק הזה , הצליח במקום שרבים נכשלו בו . איש אשכולות ,בן לאיש אשכולות , שבידענותו ובמומחיותו המשפטית הועיל מאוד ויועיל מאוד להתיישבות היהודית בארץ ישראל דה פקטו ודה יורו.
7
גורל כרמים כגורל גוש קטיף
שמריהו | 30-08-2018 15:31
עוד כמה שנים אבל בסוף זה יקרה. היו כן תהיה... חבל על הכספים ולצערי גם על החיים שילכו. אתם תחזרו הביתה!!!