אל תשתיקו את הביקורת על האלוף יאיר גולן - סרוגים

אל תשתיקו את הביקורת על האלוף יאיר גולן

ברגע שמשתיקים את הביקורת, משתיקים את השיח הציבורי. אך הוא מוכרח להתברר, כך דרכה של ההיסטוריה ושל אומה לברר את ערכיה. הדיון על האלוף גולן חשוב, כי יותר ממה שחשוב מי יהיה הרמטכ"ל הבא של צה"ל, חשוב שיקשיב מה הערכים אותם עם ישראל מצפה מצה"ל

אל תשתיקו את הביקורת על האלוף יאיר גולן
  (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

פרשת מינוי הרמטכ"ל עוררה דיון ושיח ציבורי נוקב לגבי אופי הרמטכ"ל. בדרך כלל המינוי נסגר בין ראש הממשלה לשר הביטחון, אלא שהפעם הציבור בחר להתערב. הציבור מבין שתפקיד הרמטכ"ל הוא בעל אחריות כבדה על בטחון מדינת ישראל ובנוסף הוא אחראי לדאוג לשמירה על חיילי צה"ל מסיכונים מיותרים שאינם לצרכים מבצעיים.

בשנים האחרונות אנו עדים למאבק על צביונה של מדינת ישראל ורשויותיה, בין השאר גם על צביונו של צה"ל.

אף שלמאבק זה יש השלכות על המרחב הציבורי ועל כל אזרח בישראל, רוב אזרחי מדינת ישראל אינם לוקחים בו חלק פעיל, אלא בעיקר מספר עמותות ואקטיביסטיים חברתיים. אלא שמידי פעם יש אירוע שמעורר את ההמון להתערב בסוגיות ערכיות ולכן אסור להתעלם מאירוע שכזה אלא לברר אותו.

השיח הציבורי הוא מהותי

בספר הכוזרי לרבי יהודה הלוי (ג, סג), ה'חבר' מסביר לכוזרי שהרבה פעמים הנביאים דיברו על מה שנצרב בתודעה הקולקטיבית ומפורסם אצל ההמון, כמו יום עמידת השמש, ולא דיברו על חכמת יהושע שקיבל ממשה.

כלומר, הדרך של הנביאים להעביר מסר והוראה לדורות, הייתה דרך המעשים המפורסמים בעם, גם הרמב"ם אומר במספר מקומות שדיבורי ההגשמה בתורה, על ה', כביכול, נועדו כדי שההמון הרחב יוכל לפנות אליו ושהוא לא יהיה נחלתן של האליטות. יש סוגיות חשובות שהן נחלת הכלל, ולכן הוא חייב להיות חלק מהן.

השיח על האלוף יאיר גולן, יותר משהוא פרסונלי, הוא מהותי, הדיון הוא על דרכי העברת ביקורת על הציבור ועל ערכי צה"ל.

כשהנביא ישעיהו העביר ביקורת על העם ואמר "כי איש טמא שפתיים אנוכי ובתוך עם טמא שפתיים אנוכי יושב וכו'" (ישעיהו ו,ה) מיד לאחר מכן הקב"ה מעניש אותו "ויעף אליי אחד מן השרפים ובידו רצפה (גחלת)… ויגע על פי ויאמר הנה נגע זה על שפתיך וסר עונך וחטאתך תכופר" (שם ו,ו). אחד מהנביאים גדולים ביותר שקמו לעם ישראל, שה' בחר בו להעביר את רצונו אל העם ואף על פי כן נענש על כך שהוציא לעז על עם ישראל.

ראשי הצבא צריכים להוקיע אותו

להבדיל בין קודש לחול, גם אם נאמר שביקורתו של יאיר גולן נבעה ממניעים טובים, אסור היה לו להוציא לעז על עם ישראל שהוא עובר תהליכים שקיימים במדינה נאצית, מי שמקטרג על עם ישראל, גם ממניעים טהורים, לא יוכל להנהיג אותו או להוביל אותו לנצחון.

בנוסף, הדיון על חשיבות חיי חיילי צהל מול אזרחי האויב הוא חשוב ואסור להשתיק אותו, הציבור חש שלאחרונה צה"ל מאבד את צדקת דרכו בעקבות חדירת אג'נדות גורמי הקרן החדשה לתוכו שגורמים לראשי הצבא לזלזל בעם ישראל ולהיות וותרן כלפי האויב שמנסה להשמיד אותנו.

ההתבטאות של האלוף גולן שהתפרסמה בה הוא אמר שהוא יעדיף את אזרחי האויב על חיילי צה"ל הייתה צריכה להביא את דובר צה"ל להוציא הודעה לתקשורת שהתבטאות זו אינה מייצגת את ערכי צה"ל. הביקורת הציבורית צריכה להיות מופנית לעומדים בראש הצבא, שיוקיעו מקרבם אמירות כאלו ויבהירו לציבור את צדקת הדרך של צה"ל.

ברגע שמשתיקים את הביקורת, משתיקים את השיח הציבורי. אך הוא מוכרח להתברר, כך דרכה של ההיסטוריה ושל אומה לברר את ערכיה.

הדיון על האלוף גולן חשוב, כי יותר ממה שחשוב מי יהיה הרמטכ"ל הבא של צה"ל, חשוב שיקשיב מה הערכים אותם עם ישראל מצפה מצה"ל.

==

איתי אסמן הוא חבר פורום רבנים במילואים

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
אמר את הדברים הנכונים ביותר
יוסי | 16-08-2018 21:16
מה רוצים ממנו? אמר את הדברים הנכונים ביותר; אין טעם להסתיר ולהסתתר: זו האמת
רקבני תערובת יכולים לכנות יהודים כנאצים...
מלי | 21-08-2018 13:18
אלמלא השמאל היה מורכב מרביתו מבני תערובת לא היינו שומעים אמירות אומללות שכאלה
בסלע!!!
אג | 18-08-2018 2:52
.
2
אם חס ושלום האכזר הלז ייבחר אלפי חיילים יעזבו
עם ישראל חי | 17-08-2018 1:09
לדאבון הלב
המקובל הרב לסרי: אם גולן יבחר נפסיד במלחמות
עם ישראל חי | 20-08-2018 8:07
גולן גלגול של זרש אשת המן ימש
אל תאיים
איתן כוכבי | 18-08-2018 4:52
מספיק שטויות החדרתם לצהל. קיימת בעייה מתמודדים איתה ולא בורחים כמו שפנים.
3
העם עם הגולן
דוד | 17-08-2018 23:50
אבוי לטיפשות ולבורות. מילותיו של גולן נכונים וריאלים, היום יותר מתמיד. יש פאשיזם בישראל, ערסי, לאומני וכמו שאתר זה מוכיח מדיי יום גם דתי. הסיבה היחידה לסערה שהתחוללה ממילותיו של גולן נובעות מאותם אנשים שמסרבים לשמוע את האמת.
4
פיך ולבך אינם שווים....
אג | 18-08-2018 2:52
אתה מציג כאילו דיעה אובייקטיבית לטובת עם ישראל אך מהא מאד מתבררת דעתך והיא ימנית קיצונית. יתרה מזאת לדעתך אין להעביר בקורת על עם ישראל......שטות גמורה. בגדול האיש דיבר אמת, כל מילה שלו בסלע ומוכחת מדי יום בתקשורת. כמוכן הוכיח שיש לו אומץ לה בקרב ומעבר לו וביצי ברזל ענקיות. אומר את שחושב וידע להגיד לא בעת הצורך מבחינתי הוא הוא הרמטכל הבא. אשמח שיפקד על בני ולא אחד מהמשיחייים ההזויים עם החבר הדמיוני
5
כל מילה! יישר כח!!! לרב איתי אסמן
אם בישראל | 19-08-2018 1:43
כל השמאלנים שנבהלים מלשמוע דעה שונה משלכם, תרגעו. איפה יכולת ההכלה שלכם? מה נלחצתם?
6
האיש הזה
אדם | 20-08-2018 17:15
לא יכול להיות רמטכל מכוון שהוא הביע את דעתו הפוליטית
7
הבוטים של הקרן מגיבים המון באתרים הדוסים
שימו לב! | 20-08-2018 17:38
שוטפים את המוח
8
אפשר להתמודד עם ביקורת
גדי בן יוסף | 22-08-2018 17:42
מתקשה להבין הזעם.העביא יאיר גולן ביקורת והיא אינה נכונה ? מוגזמת ? מופרכת מעיקרה ? נענה לו נוכיח שאין מקום לחששו ...אולי אף נודה לו על העלאת העניין למנהיג אסור להביע חשש ? להבדיל ישעיהו ננזף כי דיבר מפורשות סרה בעם
9
מנסים להשתיק כל ביקורת כנגד הכיבוש
ישעיהו | 23-08-2018 10:47
אם לא נתעשת ונשנה את דרכינו הדבר יביא אותנו לאסון. על מנת שמדינת ישראל תוכל להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית חייבת לקום לצידה בעזרת השם, מדינה פלסטינית. את קולות הביקורת והאזהרה אולי תצליחו להשתיק. את המציאות האכזרית שתכה בנו ללא רחם, אי אפשר יהיה לעצור.
10
מבהיל שיש מי שתומך ביאיר גולן לאחר דבריו המטו
אבי יצחק | 06-09-2018 17:26
.
11
דעות כאלה לא מתאימות למי שעומד בראש הצבא
אביה אלכסנדר | 06-09-2018 17:27
דעות בעייתיות וקיצוניות
12
אני מזהה תהליכים מדאיגים אצל האלוף יאיר גולן
יעקוב | 15-12-2018 18:12
חוסר הבנה בעם ישראל-חוסר אבחנה-שקרים פשוטים. היה צריך לעוף למחרת ההתבטאות שלו. וגם ביקורתו את הדרג המדיני בעודו עם מדים. וזכה להערה מהרמטכ'ל די צריך לנקות את הצבא מהתהליכים האלה
13
מי זה בכלל יחשיך גועלן - תזכירו
אוראור | 18-12-2018 13:59
לי - אה??????????? מי הוא בכלל????????????