"וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי" (ב,א)
נושא 'הדרת נשים' תפס תאוצה תקשורתית – וממילא גם חברתית – רחבה וחסרת כל פרופורציה. מעט מאד קולות שפויים נשמעו במערכה קולנית וכוללנית זו. ומכיון שהכל סחין בסוגיא זו, והכל דשין בה הדק היטב היטב הדק, אתרום גם אנכי מספר הערות שוליים בשלש גזרות;
בגיזרה הצה"לית
מי זוכר שכדור השלג החל להתגלגל בבה"ד 1, בהדחת צוערים בני-ישיבה על סירובם לציית למפקד שחייב אותם לשמוע זמר נשי. הנושא התגלגל לכל המרחב הציבורי בישראל (ולמשרד החוץ האמריקני שנזף בנו).
האש שהתלקחה בצה"ל תפחה לממדי שיפוט צבאי, מעורבות רבנית עזה מכיוונים שונים, התערבות הרמטכ"ל, דיונים קדחתיים וחיפוש נוסחות פשרה ברבנות הצבאית, הפצרות הרבנים הראשיים לישראל, הקמת ועדה באגף-כח-אדם לניסוח תקנות מחייבות כיאות לצבא.
התפטרות רב חיל האויר מאחריות לפרוייקט 'שחר' (=שילוב חרדים בחיל האויר), צפי לפיטוריו (בעת כתיבת השורות), חשש למיטוט הפרוייקט המוצלח – והכל בגלל מסמר קטן שתקע, או שלף, קצין פרינציפיוניסט טפש.
האש שהובערה בצה"ל תזיק לצבא עצמו, וכבר אמר החכם מכל אדם: "כורה שחת בה יפול וגולל אבן אליו תשוב" (משלי כו,כז). חכם עוקף בעיות ולא מעמיד אותן על חודן. הרבה יותר חכם היה להסתפק בנזיפה, בהערה בתיק האישי ובהתנצלות כלשהי בשלב ההצתה בבה"ד 1. אין חובה להיגרר אחר התקשורת צמאת הסקנדלים.
אני יותר מחושש כי במצב הרוח החברתי-תקשורתי שהגענו אליו נפסיד כולנו לא רק את כישורי האברכים שהשתלבו בצה"ל ותרומתם זכתה לשבחים בפי כל, אלא נפסיד בעיקר את עצם הרעיון השילובי הנכבד הזה. אלפי חרדים במדי צה"ל זהו מהלך דרמטי בעל השלכות כלל ישראליות. חבל להפילו בגלל אקורד צורם אחד.
בגיזרה הציודית
עסקתי בסוגית הדרת הנשים במדור זה בגליון שבת-חנוכה (מקץ), תחת הכותרת "מהדרין בהדרת נשים". המסרים העיקריים היו שלא כל 'הפרדה' היא 'הדרה', ומאידך אין דעתי נוחה מהידורי הפרדה. בהקשר זה כתבתי: "אני גם תומך בישיבה מעורבת בחתונות במחננו, מסיבות חברתיות שכבר שטחתי אותן בעבר במדור זה".
כמה קוראים טרחו ולא מצאו היכן ומה כתבתי, ו…נדהמתי. הצדק עמם! לא כתבתי "במדור זה", אלא אי-שם באיזהו מקומן. ובכן, הנה עמדתי כאן ועכשיו, ביודעי כי סוגיא זו משמשת לא אחת סלע מחלוקת בין מחותנים או בין בני הזוג להוריהם.
צדקה עשה הקב"ה עמנו ששתל בדורנו את הגר"מ פיינשטיין זצ"ל, אשר נטה (אגרות-משה או"ח מא) להתיר ישיבה מעורבת בחתונות ומקורותיו ההלכתיים מפורטים שם. קדם לו ב…400 שנה בעל ה'לבוש' (לקוטי מנהגים לו) שהעיד:
"ואין נזהרים בזה עכשיו. ואפשר משום שעכשיו מורגלות הנשים הרבה בין אנשים ואין כאן הרהורי עבירה מרוב הרגלן" (מובא ביביע-אומר לגר"ע יוסף, או"ח ח"ו סי' יג). עדים נאמנים ציינו שהרב פיינשטיין הורה לבני משפחתו לערוך לכתחילה 'נישואי תערובת' (=חתונות בישיבה מעורבת) ובנוכחותו.
מסיבות חברתיות שתועלתן מרובה נוהגים אנו לכתחילה מנהגי דיעבד (גם בנושאים אחרים). אנו נתבעים כיום לחזק את התא המשפחתי והקהילתי, והסבת זוגות נשואים יחדו לשלחן חתונה, בשכנות לידידים ומכרים או בני זוג רב-דוריים – תורמת לכך.
אנו מתראים כזוגות במסיבות ובאירועים שונים, והיפרדות מאולצת דוקא בחתונה יש בה יותר מסלסול של יוהרא ויצירת נוגדני הלכה מיותרים. מה גם שלעתים רבות אדם נגרר לחתונה בעקבות בן/בת זוגו והוא חש מיותם בשולחן של אלמונים.
לפיכך, אינני מתנגד לישיבה מעורבת בחתונות, ודי לי באמירה ש"יש על מי לסמוך". אכן, אינני ממליץ, ואפילו מתנגד, לשולחנות הסבה מעורבת של רווקים ורווקות, חברי החתן והכלה יחדו "בחורים עם בתולות". די להם/ן שיפגשו בלובי, ב'בופה' ובמבואות המוארים, ולא יסבו יחדו דרך חירות.
בגיזרה החרדית
ברשימתי הקודמת הצבעתי על הידור מופרז בהדרה גם במחנה החרדי, כמו "שהיינו עדים לפני שבועיים לחסימת הצבעת נשים בקלפיות בשכונות ירושלים". אני ניזון מן התקשורת הכללית, טורפת החרדים, ולפיכך שמחתי לקבל "מחאה חריפה ודרישת התנצלות" מפלוני מן המיגזר החרדי המעיד על עצמו שהוא זה שניהל את מערכת הבחירות השכונתיות אשר כלפיהן נטענה ההדרה (והוא גם קורא את מדורנו בקביעות).
לדבריו "טיפש והדיוט אחד עשה רעש שלא השפיע על איש. ומאידך, עשרות רבנים ועסקנים ואישי ציבור עמדו יחד עם נשים בתור באותה קלפי" ועליהם לא כתבתי.
קבל התנצלותי, קורא יקר! החכמנו, ואוששנו פעם נוספת את האמת המוחלטת: 'התקשורת אשמה בכל!'
==
הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון צומת. הדברים נכתבו במוצ"ש ויחי ויפורסמו ב'שבת בשבתו'.
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
אליהו
הרא"ש בפסקיו לסנהדרין (פ"ד, סי' ו) מביא את דעת הראב"ד שאין לנו עתה לחלוק על גאון, אך מתנגד לה ודוגל בחופש הפסיקה. ואלה דבריו: "כתב בעל המאור ז"ל שמעתי משום חכם...
הרא"ש בפסקיו לסנהדרין (פ"ד, סי' ו) מביא את דעת הראב"ד שאין לנו עתה לחלוק על גאון, אך מתנגד לה ודוגל בחופש הפסיקה. ואלה דבריו: "כתב בעל המאור ז"ל שמעתי משום חכם גדול מחכמי דורינו שלפנינו דהאידנא לית לן טועה בשקול הדעת. שהרי כל ההלכות פסוקות בידינו או מן הש"ס או מן הגאונים שאחר הש"ס. הלכך לא משכחת האידנא טועה בשקול הדעת. אלא כל הטועה בדבר משנה הם טועים. ואני אין נראה לי דברים הללו אלא כל מי שאין טעותו מתבררת מן המשנה או מן הש"ס מפורש בלי ספק לאו טועה בדבר משנה הוא אלא בשקול הדעת כעין ההיא עובדא דלעיל (דף כט ב) דהוו קרו ליה עכברא דשכיב אדינרי דאיפלגו ביה רבי ישמעאל ב"ר יוסי ורבי חייא אף כל כיוצא בו שאין לברר טעותו ממשנתנו ומהש"ס שלנו מפורש טועה בשקול הדעת הוא. ומה שפסקו הגאונים אחר סתימת הש"ס מדעת מכרעת ולא מהלכה ברורה ופסוקה מן הש"ס כסוגיין דעלמא הוי. ומאן דטעי ביה טעי בשקול הדעת ולא בדבר משנה. והראב"ד כתב על דברי בעל המאור דאמת אמר החכם שאם טעה בפיסקי הגאונים שלא שמע דבריהם ואילו שמע היה חוזר בו באמת ובברור זהו טועה בדבר משנה. וקרוב אני לומר שאפילו אם היה חולק על פסק הגאון מטעם שנראה לו לפי דעתו שלא כדעת הגאון ולא כפירושו גם זה טועה בדבר משנה. שאין לנו עתה לחלוק על דברי גאון מראיית דעתנו לפרש הענין בדרך אחר כדי שישתנה הדין מדברי הגאון אם לא בקושיא מפורסמת. וזהו דבר שאין נמצא עכ"ל. ואני אומר ודאי כל מי שטעה בפיסקי הגאונים ז"ל שלא שמע דבריהם וכשנאמר לו פסק הגאונים ישרו בעיניו טועה בדבר משנה הוא. ולא מבעיא טועה בפיסקי הגאונים אלא אפילו חכמים שבכל דור ודור שאחריהם לאו קטלי קני באגמא הן ואם פסק הדין שלא כדבריהם וכששמע דבריהם ישרו בעיניו והודה שטעה טועה בדבר משנה הוא וחוזר. אבל אם לא ישרו בעיניו דבריהם ומביא ראיות לדבריו המוקבלים לאנשי דורו. יפתח בדורו כשמואל בדורו. אין לך אלא שופט אשר יהיה בימים ההם ויכול לסתור דבריהם כי כל הדברים שאינם מבוארים בש"ס שסדר רב אשי ורבינא אדם יכול לסתור ולבנות אפילו לחלוק על דברי הגאונים סוף ציטוט
המשך 11:16 16.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרד לשלום המדינה
חבל מאוד שמה שמדאיג אותך אינו כירסום במעמדה של הדת וכפיה חילונית בצבא, אלא אובדן חרדים בצה"ל השם ישמור.
21:32 12.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד שיודע
מובא באוצר הגאונים למסכת סוכה: שאלה:: "מהוא שיכנסו בני אדם לבית המשתה או לגמילות חסדים ויאכלו בסעודה האנשים עם האנשים מעורבבין?" והגאון עונה: "כך המעשה. אם בזמן שהנשים יושבות כאחת בפני עצמן...
מובא באוצר הגאונים למסכת סוכה: שאלה:: "מהוא שיכנסו בני אדם לבית המשתה או לגמילות חסדים ויאכלו בסעודה האנשים עם האנשים מעורבבין?" והגאון עונה: "כך המעשה. אם בזמן שהנשים יושבות כאחת בפני עצמן והאנשים בפני עצמן מותרין על מנת שלא ימזגו אנשים לנשים ונשים לאנשים. וכן בחילוק המנות והפרפריות, אבל אסורין הן בסעודה בזמן שהן מעורבבין אלו ואלו האנשים והנשים, שאסור לו לאדם להתקרב עם הנשים בסעודה" אולם הוא מוסיף הסתייגות: "חוץ מאחותו ואחות אביו ואחות אמו ואחות אשתו על מנת שתהא אשתו בסעודה שהיא משמרתו מן העבירה." הסתייגות זו היא בעצם המפתח למה אצל הסרוגים יושבים יחד משפחות משפחות. ומקפידים על הפרדה רק אצל הרווקים/ות. וכל מי שפוסק אחרת חולק על רבותינו הגאונים, וידו על התחתונה.
המשך 10:23 12.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יורי
העולם החילוני עלוב
01:55 12.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
י
אנחנו לא מקיימים הלכה כי זה הגיוני אלא אך ורק כי אלוקים בורא העולם ציווה על כל מי שנולד לאם יהודיה לקיים את ההלכה והבטיח בתורתו שמי שלא יעשה זאת...
אנחנו לא מקיימים הלכה כי זה הגיוני אלא אך ורק כי אלוקים בורא העולם ציווה על כל מי שנולד לאם יהודיה לקיים את ההלכה והבטיח בתורתו שמי שלא יעשה זאת ייענש בעונשים חמורים עכשיו, מה עדיף- להיות הגיוני בעיני האנשים ולהישרף בגריל של אלוקים או להיראות טמבל ופנאט ולקבל שכר אינסופי מבורא העולם (אגב זה קטע מוזר בכל החיכוכים בין דת למדינה שהדתיים מבינים טוב מאד מה השקפת החילוניים אך החילוניים אף פעם לא ניסו להבין מה זה אומר להיות דתי. כל הזמן אתם מתוכחים איתנו אם זה הגיוני או לא. זה לא רלוונטי!!!! אנחנו עושים כי אלוקים ציווה.זהו! למה שנקשיב לדברי הברוא נגד דברי בוראו??????????? אתם לא הוגנים)
המשך 01:33 12.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חילונית
החינוך הדתי נראה כושל
23:27 11.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מעין
שובניסטים
21:33 11.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
ראה גם "תרבות וספרות" הארץ הדרת הנשים או הדר הנשים האדם הפרוץ הוא מי שאינו יודע לכבד את מקומו של האחר, קל וחומר מי שיורק על נשים וילדות. על צניעות...
ראה גם "תרבות וספרות" הארץ הדרת הנשים או הדר הנשים האדם הפרוץ הוא מי שאינו יודע לכבד את מקומו של האחר, קל וחומר מי שיורק על נשים וילדות. על צניעות ופריצות במקורות היהדות אדמיאל קוסמן 06.01.2012
המשך 21:16 11.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פלוני
לא לשמוע שירת נשים
15:26 11.01.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר