סוף עצוב: בית הכנסת בהולנד פונה לאחר 126 שנה - סרוגים

סוף עצוב: בית הכנסת בהולנד פונה לאחר 126 שנה

לאחר 125 שנות פעילות, בית הכנסת העתיק בעיר דוונטר שבהולנד נסגר אתמול, זאת לאחר שהמבנה נרכש על ידי יזם טורקי שדרש את פינויו. חברי הקהילה היהודית נפרדו מבית הכנסת בתפילה מרגשת

סוף עצוב: בית הכנסת בהולנד פונה לאחר 126 שנה
  בית הכנסת בעיר דוונטר (צילום: מתוך טוויטר)

התפילה האחרונה: בית הכנסת העתיק בעיר דוונטר שבהולנד פונה אתמול (רביעי) מהמבנה שבו שכן מאז שנת 1892. חברי הקהילה היהודית בעיר נפרדו אמש מהמקום בתפילת פרידה מרגשת, בסיומו הוציאו את ספרי התורה וארון הקודש והעבירו אותם למבנה חלופי זמני.

צפו בתפילת הפרידה מבית הכנסת

הפינוי והסגירה הגיעו לאחר שיזם טורקי רכש את המבנה ודרש את פינויו. הרוכש תכנן במקור להפוך את המקום למסעדה, זאת בניגוד להבטחה שניתנה לקהילה עם מכירתו לפיו המקום לא ישמש למטרה מסחרית. ראשי הקהילה היהודית החליטו למחות נגד ההחלטה, מתוך תקווה שהמקום ימשיך לפעול כמוסד יהודי, ובשבוע שעבר עיריית דוונטר אסרה על היזם לבצע את תכניתו, בטענה כי "התכנון אינו עולה בקנה אחד עם אופיו של הבניין". למרות ההחלטה, היזם הודיע לקהילה כי עליה לפנות את בית הכנסת, כדי שיוכל לעשות בו שימושים אחרים בהתאם לחוק.

דוונטר ממוקמת במזרח הולנד, כשבית הכנסת ממוקם ברחוב גול שבמרכז העיר. במהלך מלחמת העולם השנייה העיר נכבשה יחד עם שאר המדינה ע"י הנאצים, שרצחו את רוב חברי הקהילה היהודית המקומית והרסו את מבנה בית הכנסת. בשנת 1942 בית הכנסת מנה 590 חברי קהילה, אשר מתוכם נרצחו זמן קצר אחר כך 401 יהודים. בשנים האחרונות חברי הקהילה שנותרו לאחר השואה לא הצליחו להחזיק את המבנה ומכרו את הבעלות לקבוצה נוצרית, ומאז המשיכו להחזיק את מבנה בית הכנסת בשכירות- עד למכירתו ליזם הטורקי בחודש האחרון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
חבל. צריך להקים קרן יהודית שתקנה מקומות כאלה
דני | 02-08-2018 10:49
פשוט חבל ועצוב
בשביל מה?
דוד | 02-08-2018 11:23
במקום לעודד לעלות לארץ ישראל