הרב אריאל קורא לאשכנזים לאמץ מנהגים של ספרדים
במאמר שפורסם בכרך החדש של תחומין קרא הרב יעקב אריאל לאשכנזים לאמץ מנהגים של ספרדים בחופות, בהם אמירת ברכת שהחיינו על טלית ודחיית שבת החתן לשבת שאחרי החתונה
ט"ו באב הגיע – הרב יעקב אריאל קורא לאשכנזים לאמץ את מנהגי הספרדים בחתונות.
במאמר שפורסם בכרך החדש (ל"ח) של השנתון תחו"מין מבית מכון צומת קרא הרב יעקב אריאל לאמץ מספר מנהגים שהתחדשו בחופות בשנים האחרונות: ביניהם – ברכת שהחיינו על טלית גם לאשכנזים והוספת תרגום עברי לכתובה.
הקהל יושב בחופה
הרב יעקב אריאל קורא לאמץ מספר מנהגים שהתחדשו בחופות בשנים האחרונות. בין השאר הוא משבח את מי שמוסיפים תרגום עברי לקריאת הכתובה ע"מ שהחתן והכלה והציבור, יבינו במה מדובר. הרב אריאל מברך גם על כך שהקהל יושב בעת החופה. למרות שמנהג זה הגיע מחו"ל, הוא תורם לשמירה על השקט ועל כבוד המעמד, והוא אלטרנטיבה למצב גרוע יותר שבו הקהל מדבר בעת החופה, הרב מציין כי יש לקרוא לציבור לעמוד בעת ענידת הטבעת, כפי שההלכה דורשת לעמוד לכבוד מי שמקיים מצוה.
לדחות את שבת החתן לאחרי החתונה
הרב אריאל גם מברך על כך שחתנים יוצאי אשכנז מאמצים את מנהג הספרדים לברך 'שהחיינו' על טלית חדשה. והדבר פותר את הבעיה מדוע אין מברכים 'שהחיינו' על האישה החדשה, וכן האישה על בעלה החדש. הוא מברך על כך שהרב המקדש נושא דברי תורה קצרים לפני החופה ומבקש להקפיד לשבור את הכוס באמצע שירת אם אשכחך ירושלים ע"מ לבטל את המנהג השגוי שהקהל מאחל 'מזל טוב' על… חורבן ירושלים.
במאמר הוא מתייחס גם להעדפת רבים מהאשכנזים לחזור אל המנהג המקורי ולחגוג את עליית החתן לתורה בשבת שלאחר החתונה, כמנהג הספרדים (אשר כינו שבת זו שבת 'ואברהם זקן' ע"ש הקריאה שנהגו לקרוא לעליית החתן). כך חוזרת השבת הקודמת לחתונה לממדיה הצנועים, שרק מזמרים לחתן בזמן עלייתו ולכל היותר עורכים 'קידוש' מצומצם בלבד, והשמחה העיקרית נערכת יחד עם הכלה בשבת שבשבעת ימי המשתה.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו