הרב אריאל קורא לאשכנזים לאמץ מנהגים של ספרדים - סרוגים

הרב אריאל קורא לאשכנזים לאמץ מנהגים של ספרדים

במאמר שפורסם בכרך החדש של תחומין קרא הרב יעקב אריאל לאשכנזים לאמץ מנהגים של ספרדים בחופות, בהם אמירת ברכת שהחיינו על טלית ודחיית שבת החתן לשבת שאחרי החתונה

author-image
הרב אריאל קורא לאשכנזים לאמץ מנהגים של ספרדים
  (צילום: מענדי הכטמן/פלאש90)

ט"ו באב הגיע – הרב יעקב אריאל קורא לאשכנזים לאמץ את מנהגי הספרדים בחתונות.

במאמר שפורסם בכרך החדש (ל"ח) של השנתון תחו"מין מבית מכון צומת קרא הרב יעקב אריאל לאמץ מספר מנהגים שהתחדשו בחופות בשנים האחרונות: ביניהם – ברכת שהחיינו על טלית גם לאשכנזים והוספת תרגום עברי לכתובה.

הקהל יושב בחופה

הרב יעקב אריאל  קורא לאמץ מספר מנהגים שהתחדשו בחופות בשנים האחרונות. בין השאר  הוא משבח את מי שמוסיפים תרגום עברי לקריאת הכתובה ע"מ שהחתן והכלה והציבור, יבינו במה מדובר. הרב אריאל מברך גם על כך שהקהל יושב בעת החופה. למרות שמנהג זה הגיע מחו"ל, הוא תורם לשמירה על השקט ועל כבוד המעמד, והוא אלטרנטיבה למצב גרוע יותר שבו הקהל מדבר בעת החופה, הרב מציין כי יש לקרוא לציבור לעמוד בעת ענידת הטבעת, כפי שההלכה דורשת לעמוד לכבוד מי שמקיים מצוה.

לדחות את שבת החתן לאחרי החתונה

הרב אריאל גם מברך על כך שחתנים יוצאי אשכנז מאמצים את מנהג הספרדים לברך 'שהחיינו' על טלית חדשה. והדבר פותר את הבעיה מדוע אין מברכים 'שהחיינו' על האישה החדשה, וכן האישה על בעלה החדש. הוא מברך על כך שהרב המקדש נושא דברי תורה קצרים לפני החופה ומבקש להקפיד לשבור את הכוס באמצע שירת אם אשכחך ירושלים ע"מ לבטל את המנהג השגוי שהקהל מאחל 'מזל טוב' על… חורבן ירושלים.

במאמר הוא מתייחס גם להעדפת רבים מהאשכנזים לחזור אל המנהג המקורי ולחגוג את עליית החתן לתורה בשבת שלאחר החתונה, כמנהג הספרדים (אשר כינו שבת זו שבת 'ואברהם זקן' ע"ש הקריאה שנהגו לקרוא לעליית החתן). כך חוזרת השבת הקודמת לחתונה לממדיה הצנועים, שרק מזמרים לחתן בזמן עלייתו ולכל היותר עורכים 'קידוש' מצומצם בלבד, והשמחה העיקרית נערכת יחד עם הכלה בשבת שבשבעת ימי המשתה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
לא יקום ולא יהיה אין לנו שום חשק לההפך לפרענק
מויישל שווענץ | 26-07-2018 13:29
ד
דוחה! אין לי דרך אחרת לתאר אותך
בנימין | 27-07-2018 14:31
.
אז תישאר ווזווז טיפש....
דרומי | 26-07-2018 16:30
,
למה לך להיות פרענק
בובון רמת גן | 26-07-2018 16:07
הרי אתה כבר שוואנץ... לו רק ידעת מה פירוש המלה הגסה הזו
טיפש בתגובה וחמר..בהבנה ..תן כבוד לרב.
אורי | 26-07-2018 14:50
אילו ידענו לאן אנו הולכים ומתקדמים כי כל מה שהביא הרב זה לימוד מתקופת הגאונים.. וכל המנהגין הללו יסודות איתנים. לא שייך ספרדי אשכנזי.. זוהי עוצמת דרך החיים לכל זוג. לפני החתונה אפשר לגעת חדר ייחוד... נו חכמולוג...בא הרב לתקן לתת דרך נעימה .
2
מטריף את הדעת
קושקוש | 26-07-2018 15:47
למה תמיד האשכנזים צריכים לוותר על מנהגיהם והספרדים לא זזים כחוט השערה ממה שלקיבלו מהוריהים ומוריהם (ויש להעריכם על כך!!!)?. אנחנו לא יותר חכמים מהאבות והסבים שלנו ויש מקום להקפיד ולשמור על מורשת אבות גם אם יש דברים יותר יפים אצל עדות אחרות. אולי שיגידו גם שהספרדים צריכים להפסיק לעשות צהלולים כי לדעת הרבה זה התנהגות ברברית ויש מקום לשמור על המכובדות???
3
שוואנץ שכמוך
בובון רמת גן | 26-07-2018 16:03
לו רק ידעת מה פירוש המלה הגסה הזו
4
שינויים בחתונה
בת חן | 26-07-2018 16:31
יישר כח לרב!!!
5
מנהגים ספרדים
מיכה | 26-07-2018 16:32
הייתי בספרד והמנהגים שלהם בדומה למנהגי אירופה. הייתי במרוקו וגם בטוניס והמנהגים שלהם בדומה למנהגי הערבים. כל אזרחי הארץ , שישמרו על מנהגי אבותיהם , אך יתאימו עצמם למנהגי הארץ הזאת ולא ינסו להתאים את הארץ הזאת , למנהגי אבותיהם .
6
ימות המשיח הגיעו?
מאיר קליין | 26-07-2018 16:33
האם סוף סוף מכירים בספרדים ומצאו כמה מנהגים טובים אצלם. ואני חשבתי שהן ומנהגיהם מוקצים
7
האשכנזים מצוינים ולא צריכים לשנות כלום
חקי חיון | 26-07-2018 23:49
סבא שלי מעדות המזרח מאיראן והוא בעל בית כנסת בשכונת התקווה בתל אביב והוא רב מוסמך ואימא שלי שהיא הבת שלו היא לא דתייה אך היא מסורתית. למרות שסבא ואימא מזרחיים אני אומר שהאשכנזים מצוינים ואין שום צורך שהם ישנו חלק ממנהגיהם. אגב הרמב״ם אמר לספרדים להחביא את המחצית בתוך המכנסיים והספרדים דווקא עושים המנהג האשכנזים ומבליטים החוצה את הציציות.
8
אף אחד שלא ישנה את מנהג אבותיו
מנהגים זה מסורת | 23-08-2018 13:35
אין לנו סמכות לדרג או לתת ציונים או דרגות יופי למנהגי אבותינו או למנהגי אבות של קהילות אחרות. איש לבית אבותיו. הספרדים יישארו ספרדים. האשכנזים יישארו אשכנזים. והתימנים יישארו תימנים. בהלכות ומנהגי הלכות לא משחקים כי כל קהילה מנגיה יסודותיה בהררי קודש
9
אני מזועזע.. איזה תגובות
דתי | 02-09-2018 4:03
חברים, אתם יכולים לחלוק על הרב אריאל, אבל קודם כל שזה יהיה בכבוד. דבר שני, הוא לא ביקש לבטל שום מנהג אשכנזי אלא לאמץ כמה מנהגים חדשים וטובים שפותרים בעיות הלכתיות. מי שיקשיב לו תבוא עליו ברכה, ומי שיאחוז במנהג אבותיו בעקשנות לא חכמה גם עליו תבוא ברכה רק שלא יזכה לפתור את כל הבעיות
10
לאמץ מנהגים
אתיופי | 18-06-2019 18:28
את המנהגים שלנו אתם לא מציעים לאמץ .למה ?כי אנחנו שחורים.קחו דוגמא ממשה רבינו העדיף ולקח אשה שחורה לא גזעני כמו כל אלה היום