מחקר קובע: כך האינטרנט משפיע על גיל הנישואין - סרוגים

מחקר קובע: כך האינטרנט משפיע על גיל הנישואין

לקראת ט"ו באב מחקר חדש בחן לראשונה את השפעתו של האינטרנט על גיל הנישואין האופטימלי עבור רווקים ישראליים בגילאי 20-45. נמצא כי בעקבות החשיפה לאינטרנט רבים דוחים את גיל הנישואין- דבר שמשפיע על חיי המשפחה

author-image
מחקר קובע: כך האינטרנט משפיע על גיל הנישואין
  האם האינטרנט משפיע על גיל הנישואין? אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

האינטרנט נהפך כבר לחלק בלתי נפרד עבורנו, ודובר רבות על ההשפעות הרבות שחולל בקרבנו. לכבוד ט"ו באב מחקר חדש של אוניברסיטת אריאל בחן לראשונה את השפעתו של האינטרנט על גיל הנישואין האופטימלי עבור רווקים ישראליים בגילאי 20-45.

לגלובליזציה ולחידושים מדעיים וטכנולוגיים יש השפעה לא מבוטלת על השינויים הדמוגרפיים והמשפחתיים. מציאת בן זוג וגידול ילדים מתחרים בדרישות הקריירה, בעידן המידע החדש ובמשק העולמי – דבר המרמז על אורח חיים מאוד מאתגר. ערך הנישואין כאבן היסוד של החברה ירד, ולפיכך הנורמות התומכות בו נעשו פחות מחמירות.

בכל רחבי העולם, שיעורי הנישואין הולכים ופוחתים, ומספר בני הזוג שגרים ביחד אך אינם נשואים זה לזה הולך וגדל באופן דרמטי. כתוצאה שיעורי הפריון יורדים, גיל הנישואין עולה, ההורות נדחית לגיל מאוחר יותר, ושעות העבודה הרחק מהמשפחה גדלות.

מספר גדול של מחקרים מצביע על כך שהנישואין מניבים יתרונות לגברים ולנשים. בנוסף גם עיתוי הנישואין חשוב במיוחד, משום שתהליך הנישואין משקף את האופן שבו חיי המשפחה מאורגנים ומתפקדים בתרבות מסוימת, וגם משפיע על יציבות הנישואים ועל שביעות הרצון מהזוגיות.

ניתן לייחס את השינויים בדפוסים המשפחתיים לסינרגיה של מספר גורמים כלכליים, טכנולוגיים ותרבותיים המחברים זה את זה ומשנים זה את זה מאז שנות השישים. להופעת אינטרנט בשנות ה-90 המאוחרות של המאה ה- 20 נמצאו השלכות מרחיקות לכת גם בתחום המשפחה והזוגיות. הסביבה המקוונת הפכה חלופה לדרכי הכרויות המקובלות לפני העידן הדיגיטלי עם יתרון פוטנציאלי נוסף של יעילות, ואף שימוש באינטרנט יכול לשפר את הסיכויים למעורבות רומנטית.

מהו עיתוי הנישואין האופטימלי בישראל?

מספר מחקרים בחנו את השפעתן של צורות חדשות יותר של טכנולוגיה על היווצרות מערכות יחסים רומנטיות באמצעות טכנולוגיה. עם זאת, השפעת האימוץ והשימוש באינטרנט על עיתוי האירועים המשפחתיים שהוא מרכזי להתפתחות מסלולי החיים לא זכתה להתייחסות ראויה.

המחקר הנוכחי, שאותו ערכה ד"ר סבינה ליסיצה מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, מתמקד בקשר בין אימוץ האינטרנט והשימושים דיגיטליים לבין עיתוי הנישואין האופטימלי של שני המינים בישראל. לטענתה של ליסיצה, ישראל מספקת סביבה אטרקטיבית לבדיקת גיל נישואין האופטימלי, מכיוון שהתושבים היהודים והערבים בארץ שונים זה מזה מבחינת דפוסי המשפחה על סמך נורמות דתיות שונות והקשרים היסטוריים ותרבותיים שונים.

המחקר שילב מחקר כמותי, שמתבסס על נתונים של הסקר החברתי של הלשכה במרכזית לסטטיסטיקה, לצד מחקר איכותני שכלל 21 ראיונות עומק עם יהודים וערבים רווקים בגילאי 19-29. גודל המדגם של הלמ"ס כלל 7,462 בני 20 ומעלה, המייצגים כ-4.5 מיליון איש בגילאים אלו, מתוכם נבחרו 1509 רווקים. הנחקרים נשאלו על הרגלי הגלישה באינטרנט, וכן על הגיל המיטבי שלדעתם גבר ואישה צריכים להיות בגיל הנישואין.

חשיפה לאינטרנט דוחה את גיל הנישואין

תוצאות המחקר חשפו כי הרווקים שהשתמשו באינטרנט בחיפוש אחר מידע נטו יותר לדחות את עיתוי הנישואין האופטימלי עבור שני המינים בהשוואה לאלו שאינם משתמשים באינטרנט לצורך זה. הדחייה נובעת מכך שהאינטרנט ממלא תפקיד פעיל בהקניית ערכים פופולריים כגון אינדיבידואליזם, הגשמה עצמית ונהנתנות.

הסוציאליזציה בעידן האינטרנט, כולל חשיפה וירטואלית ל"עולם הגדול" ולמעשיהם של אחרים, עשויה לשנות את סדרי העדיפויות ואת דרכי ההתנהגות של האדם. ראש סדרי העדיפויות נעשים כעת להשכלה גבוהה, לקידום הקריירה ולרצון "לטרוף" את העולם לפני ההתחייבות. התוצאה היא דחיית עיתוי הנישואין האופטימלי, גם בקרב המגזר הדתי באוכלוסייה הישראלית. בדרך זו האינטרנט מושך משפחות ישראליות מסורתיות לדפוסי המשפחה הפוסט-מודרניים, ומפחית את השונות בדפוסי המשפחה בישראל.

עוד עולה כי לדחיית הנישואין עשויות להיות השלכות חשובות על מספר הילדים, חלוקת העבודה במשפחה, השתתפות נשים בכוח העבודה ובמסגרת הקריירה של שני השותפים. ברמת המאקרו, בחברה קטנה יחסית, כמו בישראל, דחיית גיל הנישואין עשויה גם להיות בעלת השלכות דמוגרפיות חשובות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
רדיפה שיסוי והסתה נגד גברים יוצרים דחיית נשים
שטויות | 26-07-2018 11:09
גבר חכם בישראל ישמור נפשו מנשים