'שלטון הצללים': אמינות, מיניות ודתיות| ביקורת סדרה - סרוגים

'שלטון הצללים': אמינות, מיניות ודתיות| ביקורת סדרה

הסדרה שהחלה כהבטחת מושב הקיץ של הכנסת, התדרדרה מהר מאוד לעלילה סבוכה ומרוחקת מהמציאות הפוליטית בארץ. כתבת הכנסת של סרוגים צפתה בסדרה והחליטה לסכם את החוויה דרך שלושה מרכיבים מרכזיים | ביקורת סדרה

'שלטון הצללים': אמינות, מיניות ודתיות| ביקורת סדרה
  מספר דתיים גבוה. שלטון הצללים (קרדיט: צילום מסך מתוך יוטיוב)

הסדרה שלטון הצללים שהחלה כהבטחת מושב הקיץ של הכנסת שנגמר ביום רביעי האחרון, התדרדרה מהר מאוד לעלילה סבוכה ומרוחקת מהמציאות הפוליטית בארץ.

אמינות

התפאורה מקצועית, השחקנים מצוינים, ההפקה מרשימה, הדמויות מדויקות, אבל התוכן כשל. רצף של סיפורים בתוך סיפורים, עלילה רודפת עלילה עד שכבר לא מצליחים לעקוב: בין סיפור על פרשות פשע ופלילים, קופצים להעברת חוקים במליאת הכנסת ולסיפורי אהבה  שכולם נסחפים אליהם.

ההתיימרות להביא את הסיפור המלא על כל מה שקורה ולא קורה בכנסת, הצליחה להציף יותר מדי מלחמות ופחות מדי פתרונות. הרצון של הורים שכולים להרות מזרע של ילדיהם שנהרגו, מאבק הקהילה הלהט"בית, הרווקות המאוחרת ובחירה של נשים בקריירה תובענית הציפו את הבעיה מבלי לתת לה תשובה אמתית.

הון שלטון עיתון (קרדיט: צילום מסך מתוך יוטיוב)

ואחרי הכל, צריך להרגיע את הצופים בבית. התככנות היא מוגזמת, רואים שהסדרה בנויה כדי שיגידו 'וואי, ככה זה מתנהל? וואו'. מעבר לזה שדברים כאלה לא באמת קורים במציאות, שלזה עוד ניתן לסלוח כי זאת סדרת טלוויזיה שצריכה אקשן וסיפור, הכנסת לא נראית ככה: אנשים לא נרצחים במסדרונות, מקדמי החקיקה (לוביסטים) לא מוכרים חוקים, ויועצים פרלמנטריים, שכבודם במקומם מונח לא מכריעים. הם מתווים את הדרך, מייעצים ונותנים מניסיונם, אבל את האצבע בעד או נגד החוק, רק הח"כ מרים.

השרה איילת שקד מפציעה בסידרה (קרדיט: צילום מסך מתוך יוטיוב)

עם זאת, נושא שהביא צדק למסך, הוא הקשר אליו נחשפים אזרחי ישראל בין השילוש "הקדוש" הון–שלטון–עיתון. פרשות השחיתות שנחשפות לבקרים במשרדי להב 433,  נראות בסידרה שלא חוששת מלהציף את בעייתיות היחסים הללו.

גם השילוב של הח"כים והשרים שמכהנים בכנסת הנוכחית, ומפציעים בין לבין מחברים את קו הראליסטיות של הצופה לעלילה, והופכים אותה לממשית בין העולמות של מסכי HOT או ערוץ 99.

אזהרת צפייה: בסרטון הבא עלול להופיע תוכן פוגעני

מיניות

לא צריך לשאול מה מניע את העולם, כדי שנגיע לתשובה הברורה של 'פוליטיקה וסקס', בדיוק שני היצרים ששלטון הצללים מתמחה בהם. בכל מערכת יחסים מורכבת או שטחית בה ניסו היוצרים להגיע לפתרון או פיוס היא נגמרה באוטו, על השולחן בלשכה או בחדר במלון.

מה שהיה מקדם את העלילה אם היה קורה פעם ב–10 פרקים, הרס אותה כשזה קרה פעמיים בפרק. היחסים בין הדמויות כל כך הזויים, כשמרגישים כשאסוציאציות מיניות נכנסות לתסריט ללא תועלת ורק כדי לסמן וי על המסך. ולכן, פוליטיקה ומין לא חייבים לבוא יחד, זה לא מקשה אחת ומערכות היחסים היו מצליחות לשדר יותר אמינות ופחות מיניות.

(קרדיט: צילום מסך מתוך יוטיוב)

דתיות

ביחסיות לסדרות דרמה ישראליות (לא מוכח), עם אחוז הדמויות הדתיות שצצו במהלך 47 הפרקים, היה אפשר להשלים מניין או לענות לפחות 3 פעמים על זימון (רק של גברים, כמובן), זה כמובן בהשאלה למספר הדתיים והחרדים בכנסת העשרים.

גלבוע– לא מחליט איפה הוא על הציר, מניח תפילין כי הכל כבר נגמר, אבל זה הביטוי המעשי היחיד לדתיות שלו חוץ מהכיפה אותה הוא שוכח.

אורלי– חווה את אורך קיום המצוות שלה דרך כפייה על הבת שלה (בשמת- נועה קירל) שהיא לא רואה שהולכת ומתרחקת. בעוד הדתיות שלה מסתכמת בחיפוש עתיקות בהרי יהודה ושמרון וזריקת ציטוטים מסטיקרים. האידאולוגיה חזקה, הרוח חיה אבל בניית יישוב ארץ ישראל אין בזה.

זיוי. סטיגמת המתנחלת הדוסית (קרדיט: צילום מסך מתוך יוטיוב)

זיוי– עוברת תהליך התבגרות מהתנהגות ילדותית וחסרת ביטחון שתלויה בניסיון לרצות את חומי ועל הדרך את א–לוהים לסמל העצמה נשית ומינית. חבל רק שבניגוד לאופי, הבגדים נשארו עם אותה הקולקציה מחנות יד שנייה של קריית ארבע.

יהודית כץ– מכיוון שאין חברת כנסת חרדייה בכנסת, היה מעניין לדמיין את הסיטואציה שתקרה ודאי בקרוב ותפתח דלת לעוד נשים. ביחד עם בנה חומי, הם משדרים כדמויות היחידות שנאמנות לדת ולאורח החיים, בלי הרבה סבלנות אבל עם שמרנות וקפדנות.

חומי– דווקא הגבר עם המגבעת והשחור, לא נבהל ולא מפחד, מוצג כמי שהכי תמים ונקי. אבל גם הוא לבסוף, מחליט שלא להתחתן עם זיוי כדי לא להתלכלך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הרבי
נועם | 25-04-2021 17:10
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף