היועץ המשפטי: מימון הגנת נתניהו נחשב כמתנה - סרוגים

היועץ המשפטי: מימון הגנת נתניהו נחשב כמתנה

היועץ המשפטי לממשלה קבע: מימון ההגנה המשפטית של ראש הממשלה נתניהו באמצעות מקורביו מצריך אישור של ועדת ההיתרים. האם הינו "מוצדק בנסיבות המקרה ותקין מבחינה ציבורית"

author-image
היועץ המשפטי: מימון הגנת נתניהו נחשב כמתנה
  (צילום: מארק ישראל סאלם)

היועץ המשפטי לממשלה קבע: מימון ההגנה המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו באמצעות מקורביו מצריך אישור של ועדת ההיתרים.

לפני כשלושה חודשים, פנה ראש הממשלה ליועצת המשפטית של משרדו, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, בבקשה כי תבחן את האפשרות שיקבל כספים ממיליקובסקי ופרטרידג' לצורך מימון הוצאות הקשורות בחקירותיו. ברנע-פרגו העבירה את הבקשה למנדלבליט שפנה במכתב למבקר המדינה יוסף שפירא והדגיש כי ועדת ההיתרים היא זו שתקבע אם מתן ההיתר הינו "מוצדק בנסיבות המקרה ותקין מבחינה ציבורית"

ההגנה המשפטית – טובת הנאה

אולם, המגבלות החלות על קבלת כספים נובעות מתפקידו של ראש הממשלה כעובד ציבור, ומעוגנות בהוראות הדין החלות על קבלת כספים, לפי חוק שירות הציבור (מתנות), הקובע איסור על עובד הציבור לקבל מתנה "באשר הוא עובד הציבור" (חוק המתנות); וכן במסגרת הכללים למניעת ניגודי עניינים של שרים וסגני שרים (כללי אשר).

לפי הודעת היועץ המשפטי, נוכח הפרטים שהתקבלו אודות אופיים וטיבם של מערכות היחסים בין ראש הממשלה לבין מר מיליקובסקי ומר פרטרידג', וכן בשים למכלול הנסיבות הצריכות לעניין, הוחלט, על דעת היועץ המשפטי לממשלה ועל דעת פרקליט המדינה, כי לא ניתן לקבוע שהמתנה תינתן לראש הממשלה "באשר הוא עובד ציבור". אולם, גם אם הוראות חוק המתנות אינן חלות על קבלת המימון בנסיבות העניין, מוסיף כמובן להתקיים האיסור הקבוע, לפיו "שר לא יקבל שכר או טובת הנאה, זולת שכרו שמשלמת לו המדינה".

יש לגבש חוות דעת למניעת ניגוד עניינים

שר המבקש לחרוג מהאיסורים הקבועים בהם, רשאי לפנות לוועדת ההיתרים לבחינת בקשתו, וכך יעשה גם נתניהו, כדי שתבחן את הבקשה ותחליט אם מוצדק בנסיבות העניין להתיר חריגה מהכללים, ולהתיר את קבלת המימון המבוקש

בצד זאת, הנחה היועץ המשפטי לממשלה את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-מנהלי), עו"ד דינה זילבר, לגבש – בשיתוף עם יועמ"ש משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע, חוות דעת למניעת ניגוד עניינים, אשר תתייחס לקשריו של ראש הממשלה עם מר מיליקובסקי ועם מר פרטרידג', ותבטיח כי לא יוכל לעסוק בעניינים אשר נוגעים במישרין להם או לעסקיהם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מסכן
גדי | 04-07-2018 19:18
שימכור קצת מתוכן דירתו כפי שעושים מרבית האזרחים. סוף גנב תליה
2
אמרתי בזמנו כי מנדלבליט יפיל את ביבי.
עמוס | 05-07-2018 8:04
הנדלבליט הלז רוקד ריקוד ''מה יפית'' כדי להגיע לביה''מ העליון