הרצל נאלץ לזייף את הציונות בגלל הרפורמים - סרוגים

הרצל נאלץ לזייף את הציונות בגלל הרפורמים

הרב קוק חזר על עמדתו לפיה המשפט "הציונות דבר אין לה עם הדת" יוחס להרצל רק מפני שרצה להרגיע את הרפורמים מפחדם שהציונות תהיה מחוברת לדת היהודית

author-image
הרצל נאלץ לזייף את הציונות בגלל הרפורמים
  (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

נחשו מי גרם להרצל לומר ש'הציונות דבר אין לה עם הדת'?

אתמול התקיימה אזכרתו הממלכתית של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל במלאות 114 שנה לפטירתו.

אחד המשפטים המזוהים ביותר עם הרצל – בעיקר בחוגים הדתיים והחרדים – הוא "הציונות דבר אין לה עם הדת", משפט שמקובל לומר שיצא מפיו של הרצל בסביבות הקונגרס הציוני הראשון ואף נקבע כסעיף בהחלטות אותו הקונגרס.

בהשראת משחק הילדים המפורסם – "הרצל אמר", חשוב להדגיש כי כנראה לא כל דבר הרצל אמר, ולגבי המשפט הזה ישנו ויכוח אם בכלל נאמר ע"י הרצל או שמא ע"י מישהו אחר ואולי אף לא נאמר מעולם, אבל זה עניין למחקר בפני עצמו, ואינו מענייננו כעת.

הרב קוק נגד האמירה של הרצל

על כל פנים, מה שבטוח הוא שהשמועה שאלו הם דבריו של הרצל כן נתקבעה כבר בימים ההם, ואחד מהאישים שיצאו כנגדה בחריפות גדולה מאוד היה מרן הראי"ה קוק זצ"ל.

במקומות רבים בדברי הרב קוק הוא תובע (בעיקר מתנועת 'המזרחי' ) למחוק את המשפט הזה מהפנתיאון הציוני ולדרוש להסיר בפועל את ההחלטה בקונגרס הציוני, למשל : "רק אז תשא (=תנועת המזרחי) ברמה את דגלה, בזמן שהיא אומרת בקול גדול. .. שהחוק האלילי ש'הציונות דבר אין לה עם הדת' תועבה היא לישראל.." (אגרות הראי"ה ב',עמ' קלה).

התנגדותו הנחרצת של הרב קוק נבעה מכך שהמשפט הזה מנתק למעשה את כל תהליך הציונות מחיבור אל היהדות והקודש והופך אותו לחילוני ולאומי ככל העמים. מה שעל פי תפיסתו של הרב קוק הפוך לגמרי למהות הציונות שהיא תחייתו המחודשת של עם ישראל וחזרתו לארצו במטרה להחיות מחדש את חיי הקודש והחול שלו גם יחד.

על כל פנים, במקום אחד מפתיע הרב קוק ומגלה לנו את מה שעומד מאחורי האמירה הזאת של הרצל (וגם אם לא אמרה בפירוש אז מאחורי התפיסה הזו שהציג). למעשה, מתברר כי הרצל כלל לא האמין באמירה הזו ואמר אותה רק כדי לרצות ציבור מסוים על מנת שיצטרף לתהליך הציוני.

"פחדה של הריפורם מהציונות"

וכך כותב הרב קוק באגרת: "כל זמן שלא יוסר הפגם שהתבלט ממאמרו של המייסד הציוני "שהציונות דבר אין לה עם הדת", שאמנם חשב הוא בתומו שבזה יסיר את פחדה של הריפורם מהציונות, אי אפשר שתכה שרשים נאמנים באומה" (ספר "לשלשה באלול", עמ' קו).

הרב קוק חוזר על עמדתו לפיה אין עתיד לציונות שמנותקת מהיהדות והדת, אמנם בתוך הדברים הוא מגלה כי הרצל אמר זאת רק מפני שרצה להרגיע את הרפורמים ותנועת הרפורמה (="הריפורם") מפחדם שהציונות תהיה מחוברת לדת היהודית (האורתודוכסית כמובן). כלומר, הרצל רצה לקבל גם את תמיכת הקהל הזה לתהליך ולכן ניסה להרגיע אותם באמירה כי הדת והמדינה לא יהיו מחוברות.

כדאי לשים לב שהרב קוק דייק ואמר "חשב הוא בתומו" – כיוון שאכן גם זה לא עזר להרצל והתנועה הרפורמית ממש לא התעניינה בתהליך הציוני ולהיפך, התנגדה לו וניסתה לתקוע לו מקלות בגלגלים.

מה שמעניין הוא שאין חדש תחת השמש, ועד ימינו אנו מעורבת התנועה הרפורמית בכל מיזם וקמפיין המנסה להפריד את הדת מהמדינה ולנתק את היהדות מהמדינה. מה שכן השתנה הוא הטקטיקה. היום הם פועלים במסווה של חיבור לציונות וניסיון לתקוע יתד במדינת ישראל וסממניה המובהקים – למשל הכותל המערבי.

לא נותר לנו אלא לקוות שכיום, 114 שנה לאחר פטירתו של הרצל, חוזה המדינה, ילמד ראש ממשלתנו בנימין נתניהו את הלקח ההיסטורי, ולא ינסה גם הוא "בתומו" לרצות את התנועה הרפורמית שעדיין מנסה בשארית כוחותיה להרוס את היהדות במדינה ולפגוע בערכי הקודש והיהדות ובמרכזם – בקדושת הכותל.

==

יוסי מירון, תושב אריאל עוסק בחינוך ותורה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
מצוין!
יהודי פשוט | 04-07-2018 16:56
חשוב ובעה שיוודע הדבר לעין כל
2
תיקון לטעות נפוצה
אביתר כהן | 04-07-2018 23:02
בעלון לאורו שיוצא כל שבוע בבתי הכנסת. לפני מס חודשים פורסם מאמר עי הרב שבט שבו הוא הסביר שלדבר אין שחר. מעולם לא התקבלה בתנועה הציונית החלטה שלציונות אין דבר עם הדת. והוא בדק בכל הפרוטוקולים וחיפש זאת ואין שום אזכור לכך.
3
להזכיר את מרן זצ''ל עם הרצל בנשימה אחת? פשע!
עמוס | 05-07-2018 8:44
אבוי לנו
כן, אמנם זו היתה מחשבתו כשהיה צעיר ותמים
לעמוס | 04-12-2018 3:50
חשב שזו הדרך לפתור את האנטישמיות. לאחר מכן התבגר, התפכח ויצר את המפעל האנטי-התבוללות הגדול ביותר שאי פעם היה בהיסטוריה היהודית! מספיק לראות מה קורה היום בחול בקהילות היהודיות כדי להבין שהמדינה הציונית הצילה מהתבוללות יותר מכל דבר אחר!
בזמנו לא ידעו עוד על כוונת הרצל לנצר את עמנו
עמוס | 05-07-2018 17:21
כיום שמחקרים ומסמכים הוכיחו כי אמנם כך היתה מטרת הרצל. והראייה לכך היא שכל יוצאי חלציו הפכו לקתולים. חפשו נא בגוגל ''הרצל רצה לנצר''
גש לקרוא את ההספד של מרן הרב על הרצל במאמרי ר
תקרא | 05-07-2018 14:10
מאמרי הראיה
4
הציונות בעיני הרצל וממשיכי דרכו היא אנטי דתית
יהודי | 05-07-2018 10:18
.
5
זה הרי דבר ידוע לסלף את דברי הרצל. לא חדש.
אמיר | 05-07-2018 10:54
כמו שטוענים שרצה לנצר את היהודים. בורות. ואגב, נשמע מפי הדובר שהפרדת הדת מהמדינה היא דבר נורא. למה? הרי היום, כשהשלטון החילוני אוחז בציפורניו את הדת - הדת נפגעת יותר מכל. כמשרד משפטים המושתת על ערכי חילוניים ודמוקרטים, שולט בפועל על בתי הדין הרבניים - איך זה בדיוק משרת את הדת ומעלה את קרנה? דווקא כשיפרידו בין שני הממסדים, תוכל הדת לפרוח, וכל אדם יוכל לבחור לו מסלול, ללא כפייה.
6
הערה
משה נחמני | 05-07-2018 14:23
בספרי החדש 'לב האומה - הרצל בעיני רבני דורו', שיצא לאור בשבוע שעבר לרגל כ' בתמוז (יום הזיכרון של הרצל), הוכחתי שמשפט זה לא נאמר על ידי הרצל, אלא כנראה על ידי נורדוי, וכן הבאתי מקורות המלמדים על כך שמטרת המשפט הבעייתי הזה בכלל לא היתה כנגד הרפורמים אלא דוקא כנגד החרדים. משפט דומה נאמר על ידי הרצל עצמו, במכתב ששלח לרב חרדי חשוב.
7
האמת על בנימין זאב הרצל
אזרחי | 05-07-2018 15:38
בנימין זאב הרצל היה צדיק נסתר, תלמיד חכם וירא לדבר ד'. לא פסק פיו מגירסא, והיה מסיים את השס מידי שנה. היה מניח תפילין של רת בצנעה, וכשהיו הרפורמים אונסים אותו ללכת לתיאטראות, היה מוריד את המשקפיים וחוזר משניות על פה. ידוע שפעם באמצע הופעה של האופרה בוינה, הוא קם בזעקה, התברר שבזמן המופע עלה בדעתו יישוב לרמבם קשה, ומרוב התרגשות לא שם לב שהוא באולם האופרה. לכל מקום שנסע לקח עימו ספר תורה ומניין של יהודים יראים כדי שיתפלל במנין. בראש השנה ויו כיפור היה עובר לפני התיבה בבכיות ותחנונים שזעזעו לב כל שומעיו.
חזק!!!
דוד | 22-12-2018 20:17
עד כדי צדיק נסתר-מהיכן המקורות
ידידיה | 01-08-2018 12:08
הרצל ללא ספק מסר נפשו על חשבון משפחתו וילדיו, לעסוק בצרכי עמו ישראל הגשמיים והרוחניים לפחות על פי השקפתו, שלא עיינה כלל את עולם התורה כפי שמלעיזים מנסים עד היום לייחס לו. אבל הדברים האלה, לימוד גמרא ומשניות, ומעבר לפני התיבה? מה מקורם שנאמין לך?
8
מה שעשה הרצל למען העם היהודי ולמען הקמת מדינה
אזולאי | 06-07-2018 10:22
מאות רבנים שוכני גלות יצאו כנגד הרצל והושיטו צווארם לפריץ. בעוד הרצל המתבולל עבר בין ראשי מדינות ובקהילות היהודיות ,למען מטרה אחת ,הצלת יהודים מאנטישמיות והקמת בית יהודי לעם היהודי. יבושו המקטרגים.
9
בעיה בהבנת הנקרא
אחד תם | 07-07-2018 22:12
הכותב הנכבד לא הבין את מה שקרא. הרב קוק רצה להסיר את הפחד שמא התנועה הציונית היא רפורמית, ולכן אמר שאי לה דבר עם הדת. לא בגלל שפחד מהם אלא חשש שהעולם הדתי יתפוס אותו כרפורמי, ולכן יתרחק ממנו. אבל זה נכון שהרפורמים ניסו לקלקל להרצל ולממשיכיו כל הזמן.
במחילה הביעה בהבנה כנראה שלך
תקרא שוב | 08-07-2018 1:04
ראשית אני מעריך שבתגובה התכוונת להרצל ולא לרב קוק. וכנראה הטעות בהבנה היא שלך - הרצל (עפי דברי הרב קוק- חשב הוא בתומו שבזה יסיר את פחדה של הריפורם מהציונות- כלומר בתחביר פשוט, מי מפחד ממי? הריפורם מהציונות. הרפורמים חוששים שזו תנועה שמחוברת לדת היהודית וכפי שהוסבר במאמר הנל, ואת זה רצה הרצל בתומו להסיר. לא כתוב פה שהיה חשש לדתיים מריפורמה בציונות, ושהם פחדו. להעמיס את זה במובן הדברים זה רחוק מהמציאות.
10
נגד הדיבה על הרצל - עובדות היסטוריות
חזקי שנאן | 07-07-2018 23:59
1. כילד הרצל הלך בשבתות עןם אביו לבית כנסת. 2. בשבת של קונגרס בזל הרצל עלה לתורה בבית הכנסת של בזל ואמר כי מאז העלייה בבר מצווה שלא חווה התרגשות כזו. 3. בביקור שלו בארץ ישראל התעכבה הרכבת השל תקלה והגיעו לירושלים עם כניסת השבת. הרצל מיאן לעלות על המרכבה למלון והתעקש שיסחבו גם את המטלטלין למרות שסבל באותו זמן מצליעה. הסביר בתפקידו בעם היהודי אינו יכול לחלל שבת בפרהסיה. אלו עובדות מעטות למוציאי הדיבה ואומרי לשון הרע.
11
לא נראה לי פרשנות נכונה(שזה הוכנס רק להרגיע)
קשה | 12-08-2018 12:31
הרפורמים מעולם לא תכננו לעלות לישראל ואף מחקו את כל אזכרות של ירושלים מסידוריהם לרבות התפילה לירושלים בתפילת שמונה עשרה. כך שלא היה להרצל במה לרצות אותם. הרצל באמת רצה מדינה סופר חילונית ואף כתב שאת הרבנים יש לכלוא בבתי הכנסת ושלא יהיה שום פן דתי למדינה. ולכן האמירה המיוחסת להרצל היא מאוד נכונה ועולה עם כל קו החשיבה שלו של אדם שגדל במשפחה מתבוללת לא שום זיק של יהדות. והראיה ידע יפה מאוד למה הוא נלחם בו. והחרדים גם ידעו למה הם נלחמו בציונות. אבל צודקת המסקנה שביבי צריך ללמוד להתנתק מהרפורמים.
12
הרצל לא היה כל כך תמים
דוד | 22-12-2018 20:15
אם רצה להקים את המדינה באוגנדה או להעביר את כל היהודים על דתם ושהכנסיה תפרוש עליהם את חסותה. כנראה שבאמת לא ראה את הציונות קשורה לדת. תתעוררו חברים!!!